Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 06:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bass respons i mit lytterum - ehem? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Her er graf hvor jeg spiser headroom, hvis jeg så bare kunne sænke peaks. Prøvede for sjov med REW at ligge 12 EQs ind og ganske rigtigt så kan jeg level hele kurven ud! smart! mangler bare rette hardware nu.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Rodede lige med fasen, det blev kun værre, har kun 0, 90, 180 og 270 dog men 270 var helt forfærdenlig.

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Husk også - det er ikke alt, som du kan rette op med equalizer - en dip på 40dB betyder, at forstærkeren og højttalerene skal spille 10.000 ganger højere på lige den frekvens for at kunne rette det op. ..Og de steder i rummet, hvor den frekvens spiller for højt i udgangspunktet bliver helt forfærdelige...

Forsøg i REW at klikke på de forskellige frekvenser i grafen hvor der er dips og peaks - du kan så få REW til at spille de toner kontinuerlig. Forsøg så at spadsere rundt om i rummet, medens du lytter. Du vil så høre, at lige de frekvenser varierer rigtigt meget i niveau rundt om i rummet..

Selv er jeg i gang med at lægge absorption i loftet og på vægge - tit bedre at løse problemet på denne måde og så evt. bruge equalizer for at fintue helt til sidst..

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Den gamle Behringer modellen, DSP1124, populært kalt 'BFD' er udgået og erstattet af FBQ2496.

Om du skal ha en så er det i musikudstyrsforretninger eller feks hos

http://www.thomann.de/thoiw12_artikel-184329.html

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

Så fik jeg købt en radioshack lydtryksmåler og det er jo et sjovt stykke værktøj!

Formålet med denne post er egentlig bare lidt debat om brug af lydtryksmåler - tror jeg har gjort det korrekt.

Nå, men her er mine resultater. Jeg brugte en tonegenerator via PC til at lave tonerne. Jeg valgte 60hz@70db som udgangspunkt for målingerne.

Subben er en Velodyne CHT-10, reciever Pioneer AX2AV-S.

Målingerne stemmer meget godt overens med det jeg hører sådan set. Synes der er rigtig meget bass i de lave frekvenser! Har målt op til 110db i visse filmscener!

Subben yder dårligt til musik synes jeg, er for træg og ikke kontant nok. Dog er visse musikstykker brugbare med den, specielt 5.1 DVD koncerter fungerer godt.

Konklusion!

Rummet har stor betydning og ud over det skal jeg have mig en bedre sub! Overvejer noget med rum EQ, fx en velodyne DD!

At bruge en CHT model til musik dur slet ikke.

Og et at de store problemer med subs og folk , de tro den skal kunne høres og mange skruer alt for meget op for deres sub.

Var der ikke et indlæg herinde for noget tid siden , hvor en skrev at han synes ikke hans sub gjore det ret godt når den skulle gengive stemmer ?.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Den gamle Behringer modellen, DSP1124, populært kalt 'BFD' er udgået og erstattet af FBQ2496.

Om du skal ha en så er det i musikudstyrsforretninger eller feks hos

http://www.thomann.de/thoiw12_artikel-184329.html

Yeps, det er jeg klar over, har dog læst mig frem til at mange fortrækker den gamle model pga presets mulighederne hvor den nye model kun har en storage mulighed? Den har dog vist bedre komponenter og 20 eq bånd. Har fundet en shop i dk der tilsyneladende har den gamle model for 835 kr mener jeg det var.

Jeg er dog i tvivl om hvilke kabler jeg skal bruge, dels fra PC (REW program) og så til behringer. Dernæst fra reciever til Behringer....noget med 1/4 inch til RCA?

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:
Claus_DK skrev:

Så fik jeg købt en radioshack lydtryksmåler og det er jo et sjovt stykke værktøj!

Formålet med denne post er egentlig bare lidt debat om brug af lydtryksmåler - tror jeg har gjort det korrekt.

Nå, men her er mine resultater. Jeg brugte en tonegenerator via PC til at lave tonerne. Jeg valgte 60hz@70db som udgangspunkt for målingerne.

Subben er en Velodyne CHT-10, reciever Pioneer AX2AV-S.

Målingerne stemmer meget godt overens med det jeg hører sådan set. Synes der er rigtig meget bass i de lave frekvenser! Har målt op til 110db i visse filmscener!

Subben yder dårligt til musik synes jeg, er for træg og ikke kontant nok. Dog er visse musikstykker brugbare med den, specielt 5.1 DVD koncerter fungerer godt.

Konklusion!

Rummet har stor betydning og ud over det skal jeg have mig en bedre sub! Overvejer noget med rum EQ, fx en velodyne DD!

At bruge en CHT model til musik dur slet ikke.

Og et at de store problemer med subs og folk , de tro den skal kunne høres og mange skruer alt for meget op for deres sub.

Var der ikke et indlæg herinde for noget tid siden , hvor en skrev at han synes ikke hans sub gjore det ret godt når den skulle gengive stemmer ?.

Nej, men det er nu engang den sub jeg har og den prøver jeg at få det bedste ud af, derfor disse undersøgelse. Gør jo bestemt heller ikke noget at den spiller bedre til film, hvilket jeg muligvis kan få den til ved at have et overblik over frekvensresponsen i mit lytterum.

Jeg vil da gerne med det samme afsløre at jeg helt sikkert har haft min sub på et alt for højt volumen i forhold til resten af højtalere, men det er jo det herlige ved denne hobby, at man kan lære en masse og få nye ideer og tanker

Derudover er lyd jo en højst subjektiv oplevelse.

Håber jeg kan få fat i en behringer snart!

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Husk også - det er ikke alt, som du kan rette op med equalizer - en dip på 40dB betyder, at forstærkeren og højttalerene skal spille 10.000 ganger højere på lige den frekvens for at kunne rette det op. ..Og de steder i rummet, hvor den frekvens spiller for højt i udgangspunktet bliver helt forfærdelige...

Nej du har helt ret. Dog lykkedes det faktisk at hæve de dips bare ved at skrue op for subvolumen, endda ikke ret meget, vurderede at der stadig var masse af kræfter tilbage i den, hvertfald ved det lyttenivea jeg foretrækker.

Forsøg i REW at klikke på de forskellige frekvenser i grafen hvor der er dips og peaks - du kan så få REW til at spille de toner kontinuerlig. Forsøg så at spadsere rundt om i rummet, medens du lytter. Du vil så høre, at lige de frekvenser varierer rigtigt meget i niveau rundt om i rummet..

Rigtig god idé. Har også flyttet rundt på subben men den kan ikke rigtig stå andre steder end der hvor den er lige nu desværre. Desuden har jeg vandret rundt og der var min erfaring at ja, jeg kunne hæve et dip ved at stå et andet sted, men så forsvandt styrken pludselig i et andet område.

Selv er jeg i gang med at lægge absorption i loftet og på vægge - tit bedre at løse problemet på denne måde og så evt. bruge equalizer for at fintue helt til sidst..

JA! det er jeg også sikker på er den bedste løsning. Er p.t. igang med at bygge hus og har en del planer for at sikre mig forholdvis gode lytteforhold.

Kan også læse mig frem til at 2 subs også virkelig kan afhjælpe problematikken.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Nå, fik sørme en Behringer, har ikke arbejdet så meget med den endnu men her er forløbigt resultat:

Sub uden EQ delefrekvens 80hz:

Sub med EQ delefrekvens 80 hz:

Sub med EQ delefrekvens 150 hz:

Hele systemet med EQ:

Hvordan lyder det så?

Well, største forandring umiddelbart er, at jeg kan lade volumen stå på samme setting under en film. Kæresten bad mig ikke om at skrue ned under matrix 3 der hvor de bryder igennem ned til Zion! Fornemmer at systemet er mere balancered = korrekt sub volumen. Jeg tror der er potentiale i det, specielt når jeg bliver dygtigere til at indstille Behringeren.

Skal arbejde mere med det især til musik....spændende er det hvert fald!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes