Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Forhandlere
 HIFI4ALL Forum : Forhandlere
Emne Emne: For høje priser i Dk. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Problemet er det samme som i stort set ALLE andre danske butikker. De tror at de skal tjene min 400% på alt hvad de rører ved.
Jeg har egentlig ikke noget imod at man skal tjene på det man laver.... Eks synes jeg en producent skal have lov at tjene forholdsvis mange %, idet han laver en værditilvækst i de produkter han har fingerene i. Sådan at forstå, at han tager nogle forskellige råvarer og bearbejder til et færdigt produkt. Der ligger ofte store omkostninger bag, og dem er jeg helt med på at han skal have noget for.

Men en butik laver INGEN værditilvækst i varen. De køber den hjem og stiller den på en hylde, indtil en kunde kommer og køber den. Hvorfor skal de have 400% for det???

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Problemet er det samme som i stort set ALLE andre danske butikker. De tror at de skal tjene min 400% på alt hvad de rører ved.
Jeg har egentlig ikke noget imod at man skal tjene på det man laver.... Eks synes jeg en producent skal have lov at tjene forholdsvis mange %, idet han laver en værditilvækst i de produkter han har fingerene i. Sådan at forstå, at han tager nogle forskellige råvarer og bearbejder til et færdigt produkt. Der ligger ofte store omkostninger bag, og dem er jeg helt med på at han skal have noget for.

Men en butik laver INGEN værditilvækst i varen. De køber den hjem og stiller den på en hylde, indtil en kunde kommer og køber den. Hvorfor skal de have 400% for det???

Hvem får 400%.

De vare vil jeg sælge og vil gerne ligge flere mill i det.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Det er noget sjovt noget.

Nogle at de vare jeg køber til lager udenfor EU der skal jeg betale moms og import told før de er solgt, køber jeg hjem for 100000kr i velodyne skal jeg betale med det samme 29000kr til den danske stat selvome jeg kun stiller dem på lager.

En bilforhandler skal først betale alt dette når han har solgt bilen til en kunde.

Så det danske system er svært at forstå.

De vare har en udsalgs pris i usa på ca 200000kr.

Det er hifi.

Så er der tøj.

Køber min ven et mærker hjem for 100000kr han betaler intet kun shipping og de har en udsalgs pirs i usa på ca 350000kr og i dk ca 890000kr.

Ja hvad er bedst.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Udover at ingen tjener 400% (og normal praksis er nu engang at snakke avance ud fra salgspris, man har nu engang ikke tjent noget før varen er solgt... Og så kan det i sagens natur aldrig være over 100% - men det er flueknepperi...), så giver butikken da så absolut en værditilvækst i varen. Uden butikken kan du jo ikke købe produktet! Dem der opfatter flere led i distributionskæden som fordyrende, unødvendige led, har misforstået hvorfor leddene er der. Hvis producenten skulle undvære distributører og forhandlere, så skulle de jo selv gøre arbejdet med at lagerføre produkterne lokalt, markedsføre, demonstrere produkterne osv. Grunden til at man har flere led, er at et f.eks. amerikansk firma nu engang ikke ville være særligt dygtige til at markedsføre sig i Danmark. Derfor overlader man dén del af arbejdet til en lokal agent, der kan udføre dette meget mere effektivt, og dén avance agenten tjener, gør det ud for dén ineffektivitet der ville være i at producenten skulle gøre det selv.

Du skal se distributionskæden som én samlet vej fra fabrik til dig. Avancen i det enkelte led styres ikke af hvor meget "værdi" der lægges i produktet, men af hvad det koster at gennemføre dette led. Eksempelvis har distributøren inden for nogle produktgrupper generelt lavere avance end butikkerne, fordi de i bund og grund bare flytter varer, og butikkerne sørger for at kunderne kender produktet. I andre produktgrupper er det omvendt, her lægger distributøren store omkostninger i markedsføring og (gennem betalingsbetingelsen) finansierer butikkens lager. Butikken skal således ikke gøre meget andet end at sparke bolden i mål. Det kan godt ske at du oplever dét produkt der står på fabrikken som det samme som dét der ender hjemme i din stue, men det hjælper ikke noget hvis det bliver stående på fabrikken, fordi der ikke er noget distributionsled!

I takt med internet-handlens udbredelse er mængden af producenter der sælger direkte til slutbrugeren stigende. Men det er de færreste tilfælde hvor produkterne reelt er billigere end de ville være i normal distribution - de procenter man sparer ved at springe led over, bruges som regel på øget markedsføring, som er nødvendig når produkterne ikke står i din lokale hifi-bix. (der er naturligvis eksempler på det modsatte, men det er langtfra flertallet). F.eks. er langt de fleste højttaler-"producenter" med "direkte-til-dig" distribution reelt rebadged kinøjser-æsker, der ikke giver mere for pengene end Eltax på tilbud i Bilka - men med et navn uden den negative association som de kendte lavpris-producenter, kan pudsigt nok sammen med en historie der lyder plausibel i den almindelige forbrugers øre, få kunder til at tro at der er tale om et helt unikt køb.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

@ AV precision:
Det forklarer desværre stadig ikke, at de danske priser OFTE er væsentlig højere end i landene omkring os. Elelr hur??

Generelt har HiFi branchen ret store avancer.

Prøv at se her... Hvis vi tager eks en ARCAM maskine som denne:

Og så en Toyota Aygo som denne:

Vi trækker alle alle danske afgifter, moms osv fra. Så vil jeg tro prisen er nogenlunde ens på hhv ARCAM maskinen og Aygo'en.
Svar så helt ærligt.... Hvilken tror du er dyrest at producere??? Og hvilken tror du har været dyrest at udvikle???  Hvilken branche tror du har den største avance af de 2???

Fortæl mig så bagefter at HiFi Branchen slet ikke har skyhøje avancer 

Ps: Jeg kører ikke Aygo!!!

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

@ AV precision:
Det forklarer desværre stadig ikke, at de danske priser OFTE er væsentlig højere end i landene omkring os. Elelr hur??

Overhovedet ikke, det er to forskellige diskussioner. DK-priser i forhold til andre landes priser har jeg allerede sagt min mening om i denne tråd. Hifi-butikkers avancer generelt er samme issue i andre sammenlignelige lande.

Hurtig skrev:

Det har jeg heller ikke benægtet. Jeg siger bare at du ikke kan sammenligne procenter på tværs af mærker, som i dit bil-eksempel. Jeg har f.eks. en bil som jeg via inside-kendskab til at der findes bil-modeller som sælges med direkte tab i detail-leddet. Indtjeningen foregår ved service-besøg efterfølgende. Denne indtægtskilde har en hifi-butik ikke. Derfor er avancen markant højere i hifi-butikken, så nej jeg vil på ingen måde påstå at Arcam'en koster det samme at producere som en Toyota. Jeg har ikke påstået at avancen er lav i forhold til andre produktgrupper, jeg siger at den ligger dér hvor den for denne produktgruppe bør ligge. Du kan lige så lidt sammenligne en højttaler med en Toyota, som du kan sammenligne med stof i metermål i Jysk (dér kan vi da snakke om procenter der lyder af noget!).

Udover de korrekte forklaringer, så kan man benytte sig af ganske almindeligt ræssonnement: Hifi er i Danmark en forrygende succes, såvel på produktions-siden som detail-siden, hvis du sammenligner med f.eks. Tyskland, hvor det er sværere og sværere at opdrive en ærlig hifi-bix med mere end tre sæt højttalere over 5000,- sættet (i forhold til landets størrelse). Men hvor er det lige du finder hifi-millionærerne i deres Bentley'er? Hvis avancerne virkelig er så høje, samtidig med at markedet boomer som aldrig før, hvorfor vælter det så ikke med rige hifi-sælgere? Peter Lyngdorf er groft sagt den eneste i den egentlige hifi-branche (i hvert fald i detail-leddet) jeg har set i en bil man ikke kan købe på dén løn man får som afdelingsleder i Ikea. Og han har trods alt en kæde af en størrelse hvor det ville være en rimeligt stor fiasko hvis indehaveren ikke har råd til en mercer.

Langt størstedelen af hifi-branchen i Danmark er ikke ude på at plukke dig med deres åger-priser så de kan få råd til en endnu større Mercedes. De fleste har arbejde nok i overhovedet at få forretningen til at løbe rundt. Og så gider man ærligt talt ikke høre på en flok bedrevidende hifi-entusiaster der ikke ved en bjælde om at drive forretning, som har travlt med at fortælle én at man bare skal sætte priserne ned for at tjene flere penge gennem dén nærmest ubegrænsede stigning i salget dette naturligvis medfører (slet ikke når den præcist samme gruppe selvfede tågehorn brokker sig endnu mere når prisfaldene så endelig kommer, for så falder brugtværdien af deres apparater jo!)

Mht. "bare sæt prisen ned, så sælger du meget mere og tjener derfor flere penge", så svar mig lige på følgende simple regnestykke: Du har 40% avance på en vare til 100,-. Du vælger nu at sænke prisen med 20%. Hvor mange flere skal du så sælge af pågældende produkt, for at tjene det samme? (uden at tage højde for den deraf følgende stigning i omkostninger!)

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Hurtig skrev:

@ AV precision:

Overhovedet ikke, det er to forskellige diskussioner. DK-priser i forhold til andre landes priser har jeg allerede sagt min mening om i denne tråd. Hifi-butikkers avancer generelt er samme issue i andre sammenlignelige lande.

Hurtig skrev:

Udover de korrekte forklaringer, så kan man benytte sig af ganske almindeligt ræssonnement: Hifi er i Danmark en forrygende succes, såvel på produktions-siden som detail-siden, hvis du sammenligner med f.eks. Tyskland, hvor det er sværere og sværere at opdrive en ærlig hifi-bix med mere end tre sæt højttalere over 5000,- sættet (i forhold til landets størrelse). Men hvor er det lige du finder hifi-millionærerne i deres Bentley'er? Hvis avancerne virkelig er så høje, samtidig med at markedet boomer som aldrig før, hvorfor vælter det så ikke med rige hifi-sælgere? Peter Lyngdorf er groft sagt den eneste i den egentlige hifi-branche (i hvert fald i detail-leddet) jeg har set i en bil man ikke kan købe på dén løn man får som afdelingsleder i Ikea. Og han har trods alt en kæde af en størrelse hvor det ville være en rimeligt stor fiasko hvis indehaveren ikke har råd til en mercer.

Langt størstedelen af hifi-branchen i Danmark er ikke ude på at plukke dig med deres åger-priser så de kan få råd til en endnu større Mercedes. De fleste har arbejde nok i overhovedet at få forretningen til at løbe rundt. Og så gider man ærligt talt ikke høre på en flok bedrevidende hifi-entusiaster der ikke ved en bjælde om at drive forretning, som har travlt med at fortælle én at man bare skal sætte priserne ned for at tjene flere penge gennem dén nærmest ubegrænsede stigning i salget dette naturligvis medfører (slet ikke når den præcist samme gruppe selvfede tågehorn brokker sig endnu mere når prisfaldene så endelig kommer, for så falder brugtværdien af deres apparater jo!)

Mht. "bare sæt prisen ned, så sælger du meget mere og tjener derfor flere penge", så svar mig lige på følgende simple regnestykke: Du har 40% avance på en vare til 100,-. Du vælger nu at sænke prisen med 20%. Hvor mange flere skal du så sælge af pågældende produkt, for at tjene det samme? (uden at tage højde for den deraf følgende stigning i omkostninger!)

Jeg død af grin nu.

Men hov hov jeg har set din bil til flere mill, du fik nok er mega løn i TC også derfor du stoppet, for nu at tjene endnu mere så du kan få et mega sommerhus.

Ja man kan kun sige hvis vi kunne blive så fede af dette hvorfor bliver vi så ved ??.

Og lige det med tyskland, de har tjent jeg kender mange af dem, idag gider de ikke rigtig gøre noget ved det for de har penge nok i banken.

Og endnu værre i de gamle østlande de betale ikke en skid i moms og skat de tjene mega med penge nu, kende op til flere der på få år er blevet rige som svin, bare det var mig, at jeg kunne tjene fedt og skide på alle mine medmennsker.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

HAR OTTO EN BIL TIL FLERE MILLIONER ????

Så sgu stæren p***e i min stråhat, om ikke jeg skulle ha haft meget mere rabat når jeg handlede i TC
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Nu er det fanerme mere skægt end at se på TV

Hifi4all - foreningen af humorister

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Så sgu stæren p***e i min stråhat, om ikke jeg skulle ha haft meget mere rabat når jeg handlede i TC

Jaja han solgte jo noget til dig, og fik en mega bonus af salget.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Ja ja, det koster trods alt kassen at camouflere en F430 spider som en Hyundai Getz, så ingen opdager at man har penge. Den slags ombygninger er ikke billige!!!

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Såfremt prisen sænkes med 20%, skal du fordoble omsætningen for at opnå den samme dækningsgrad.

100.000 - 40 % dækningsgrad= 40.000 i kassen
200.000 - 20 % dækningsgrad= 40.000 i kassen

Det bliver straks lidt mere spændende af at hæve prisen 10 procent - og dette er udelukkende en provoktation til Hurtig og de besynderlige sammenligninger - så skal man faktisk kun have en omsætning på 80% af den hidtidige for at opnå samme fortjeneste.
Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Knud98 skrev:

Såfremt prisen sænkes med 20%, skal du fordoble omsætningen for at opnå den samme dækningsgrad.

100.000 - 40 % dækningsgrad= 40.000 i kassen
200.000 - 20 % dækningsgrad= 40.000 i kassen

Correct!

Og lad os så lige påtage os dén holdning som visse personer slår til lyd for: Det er ikke enkeltstående individer, men den samlede branche, der har for høj avance. Lad os så halvere indtjeningen hos alle butikker. Vi skal nu fordoble den samlede omsætning på markedet. Hvor er det lige dé penge skal komme fra? Bruger kunderne monstro dobbelt så mange penge fordi de enkelte produkter koster eksempelvis 20% mindre - eller bruger forbrugerne den samlede mængde kroner, men udnytter prisfaldet til at få bedre produkter for sine penge (og dermed halvere butikkernes indtjening)?

Hvis man har gået 5 minutter i skole, er dét spørgsmål faktisk ikke særligt svært at svare på.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Knud98 skrev:

Det bliver straks lidt mere spændende af at hæve prisen 10 procent - og dette er udelukkende en provoktation til Hurtig og de besynderlige sammenligninger - så skal man faktisk kun have en omsætning på 80% af den hidtidige for at opnå samme fortjeneste.

Dét regnestykke er dog forkert... 10% stigning giver avance på 45,5%, lig med en nødvendig omsætning på ca. 88% af den oprindelige, for at holde samme avance. _Antallet_ af solgte apparater falder derimod til 80%.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
 _Antallet_ af solgte apparater falder derimod til 80%.

Og for lige at følge dén til dørs: I det første regnestykke, hvor vi sætter prisen 20% ned, skal antallet af solgte apparater stige med 150%.

EDIT: Og dermed bliver dit svar faktisk forkert, når jeg nu læser hvordan jeg formulerede spørgsmålet: Hvor mange flere skal du sælge?

EDIT igen: Jeg kan tilsyneladende ikke regne om søndagen, regnestykkerne i dette indlæg er forkerte. Se side 5.

Dvs:

Kostpris 60,-

100 kr. per styk x 1000 styk = 100.000,- omsætning = 40.000,- indtjening.

80 kr. per styk x 2500 styk = 200.000,- omsætning = 40.000,- indtjening.

110 kr. per styk x 800 styk = (cirka) 88.000,- omsætning = 40.000,- indtjening.

(120 kr. per styk x 667 styk = 80.000,- omsætning = 40.000,- indtjening.

Oveni kommer så at en stigning i antallet af solgte apparater, giver større omkostninger, og forskellen er således endnu større i praksis.

Knud98
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Knud98 skrev:

Dét regnestykke er dog forkert... 10% stigning giver avance på 45,5%, lig med en nødvendig omsætning på ca. 88% af den oprindelige, for at holde samme avance. _Antallet_ af solgte apparater falder derimod til 80%.

Du skal til regnemaskinen igen, Otto.

80.000 - 50% = 40.000 i kassen
Til top Vis Knud98's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knud98

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Knud98 skrev:

Du skal til regnemaskinen igen, Otto.

80.000 - 50% = 40.000 i kassen

Selv regnemaskine - se beregningerne ovenfor, en stigning i salgspris på 10% giver ikke 50% i avance.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

En interessant diskussion i forbindelse med denne tråd, uden at jeg vil sige noget specifikt med det:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=868063

I USA er det tilsyneladende blevet gjort lovligt for producenter at styre butikkernes priser.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Kalle_dk skrev:

Jaja han solgte jo noget til dig, og fik en mega bonus af salget.

ÆV, jeg fik ellers 20% på mit seneste køb. Det må ha været alt for lidt

På den anden side, så tror jeg Otto havde forladt "butikken" da jeg gjorde mit indkøb
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

En interessant diskussion i forbindelse med denne tråd, uden at jeg vil sige noget specifikt med det:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=868063

I USA er det tilsyneladende blevet gjort lovligt for producenter at styre butikkernes priser.

now we are talking!

Den slags skulle indføres i dk, så man havde råd til noget ordentligt grej uden at give bankrådgiveren hjerte stop

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes