Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 09:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 845 rør. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

trapez skrev:

Hej David - mit indlæg var på ingen måde ment anstødeligt,og da slet ikke personligt!

Af Jean Hiraga`s gule rørbog,fremgår det at især 845 og 211 (begge deciderede højspændings effekttrioder dvs. helst over 1000vdc) har særdeles skrøbelig infrastruktur.Jeg har ikke selv den erfaring,men har heller ingen grund til at tvivle på han har ret,selvom røret er særdeles robust og lever MEGET længe når det først sidder i soklen..Iøvrigt fortæller mr. Hiraga at 300B er triodernes dronning og er fremstillet til audiobrug,men at 845 er kongen trods røret var ment som sendertriode..personligt har jeg aldrig hørt noget bedre effektrør end 845,og da slet ikke pentoder eller tetroder - en opfattelse hiraga deler med mig!

845 kører stabilt og lyder bedst mellem 70 og 100 milliampere ved mellem 1000 og 1200 vdc,og kræver et signal (spændingssving ind på gitteret) på minimum 600v peak to peak,for at udnytte dets enorme pulsformåen.

Prøv at handle hos Pyndt under forudsætning at du kan returnere evt defekte rør!

At mene et 845 kræver 600v peak to peak er da vildt overdrevet, såfremt den får det sving vil den arbejde i klasse c lige som en sendertriode, da gitteret da virkrlig vil trække gitter-strøm, og blive posetivt, meningen er vel ikke at den skal virke som sender, selvom røret som du nok så rigtigt skriver er lavet til sender brug.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

trapez
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobbeltprofil: Slowon

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Jeg kører med 620 vdc på B+ og 300 v på anoden i mit ecc81 uden nogen antydninger af problemer!

Hvilke erfaringer har du da med 845?

Til top Vis trapez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trapez

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

trapez skrev:

Jeg kører med 620 vdc på B+ og 300 v på anoden i mit ecc81 uden nogen antydninger af problemer!

Hvilke erfaringer har du da med 845?

Nu er det jo sådan at driver-trinnet altid skal kunne levere minimum det samme som udgangs-røret negativeforspændning, for at kunne udstyre røret.

Når du har 620V på B+ så er den negative-forspændning ca. ifølge kurvene over 845  -90 volt, det giver i følge min kogebog et peak to  peak på 200 volt, langt fra de 600 volt du nævner. Hvis du så en sinus-kurve med det sving på 845 røret ved 620volt, så havde du en nok så fin firkant, men med 100% forvrængning

Jeg vil gerne se dit ecc81 med 300 volt på anoden levere et sving på 300 volt hver vej = 600volt  spids-spids, såfremt du har opnået dette, så tager jeg hatten af for dig.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

trapez
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

B+ på drivertrinnet er 620vdc - 845 har ca 1170vdc..

Ud af driveren står der 286v...kogebøger rækker ikke,der skal en kok til! Så (igen!) hvilke erfaringer har du med 845??

Edit:glemte i farten peak to peak = ca det halve af B+ altså 300v 

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Kære alle.

Jeg overlader gerne tråden til de mere tekniske spidsfindigheder (må lige informere at mine forstærkere, ved siden af 300B røret, også bruger 6SN7 og 6SL7 rør som driverrør - og også lige oplyse, for hvem det nu måtte interessere, at der ikke er enighed "på nettet" om hvorvidt 845 røret nu også er lavet til audiobrug eller ej!......jeg ved personligt ikke hvorfor dette skulle have den store betydning)- jeg kan desværre ikke længere følge med - men hvis der er andre der har erfaringer vedr. det jeg startede ud med at spørge om, er de mere end velkomne til at komme med indspark.

Jeg kan lige oplyse, for fuldstændighedens skyld, at jeg har har modtaget en meddelelse fra Tonefactory i Holland, der supplerede mig med Shuguang 845C rørene, der oplyser at de er villige til at tage rørene retur og give mig pengene tilbage - fair service! De oplyser desuden at de ikke længere vil sælge disse rør, da de er alt for fejlbehæftede. Det gør det jo ikke ligefrem nemmere at få fat i kvalitets 845 rør

Hilsen

David

Til top Vis Dave's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dave

trapez
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Med 6sl7 og 6sn7 er 300b unødvendig  i drivertrinnet!

Rart at høre der stadig findes ærlige firmaer - tillykke.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Dave skrev:

Hej Niels

Jeg tror ikke det ville være så godt at starte forstærkerene op uden højtalerne tilsluttet - det plejer ikke at være godt at trække strøm uden at der er modstand på (det stod ihvertfald i en eller anden manual til et par andre rørforstærkere jeg har).

Priserne på 845 rør varierer en del, men de bedste af dem (Shuguang B/C og KR o.lign.) ligger et sted mellem 1000-2000 pr.stk. - så det er jo en halvdyr spøg at få defekte rør eller brænde dem af!!

Hilsen

David

Hej

Hvad er det for noget vrøvl, at du ikke kan sætte forstærkeren til uden ht, nej, nu må det stoppe. Prop så det rør i og se om det virker. Det sker der ingenting ved i en kommerciel Kostruktion! Den er jo ikke cd koblet vel! For det andet, så er der ofte et glasskår eller lignende løst i røret - det sker der ingenting ved. Hvis røret spiller, så fred være med det.

Og et 845 rør fra Kina koster ikke mellem 1000 - 2000 pr. stk!!!! For 2000 kr kan få et NOS USA rør. Jeg har forresten et sæt spritnye kina 845 liggende, 600 kr, og det er dine.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej Dave

Du kunne også prøve at kigge hos Ornec, de har også 845 rør.Har selv tænkt på at købe nogle 805 rør hos dem.

http://www.ornec.com/product/EU/Shu_Guang_845_Tube/

mvh

Til top Vis Aecrewboss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aecrewboss

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Dave skrev:

Kære alle.

Jeg overlader gerne tråden til de mere tekniske spidsfindigheder (må lige informere at mine forstærkere, ved siden af 300B røret, også bruger 6SN7 og 6SL7 rør som driverrør - og også lige oplyse, for hvem det nu måtte interessere, at der ikke er enighed "på nettet" om hvorvidt 845 røret nu også er lavet til audiobrug eller ej!......jeg ved personligt ikke hvorfor dette skulle have den store betydning)- jeg kan desværre ikke længere følge med - men hvis der er andre der har erfaringer vedr. det jeg startede ud med at spørge om, er de mere end velkomne til at komme med indspark.

Jeg kan lige oplyse, for fuldstændighedens skyld, at jeg har har modtaget en meddelelse fra Tonefactory i Holland, der supplerede mig med Shuguang 845C rørene, der oplyser at de er villige til at tage rørene retur og give mig pengene tilbage - fair service! De oplyser desuden at de ikke længere vil sælge disse rør, da de er alt for fejlbehæftede. Det gør det jo ikke ligefrem nemmere at få fat i kvalitets 845 rør

Hilsen

David

Det er måske metalanoderne du har fået? Hvis, så kan man få dem for 200 usd sættet på nettet. 845 er ikke lavet til audio brug, det er næsten ingen rør. 845 er et senderrør, som man kan køre hårdt og få en masse effekt ud af, de erbla. blevet brugt i militæret, bla. på gamle bombefly.

Om man kan lide røret er en smagssag, men jeg og en del andre her på dette fora foretrækker 211. Købte selv en 845 bare for at lave den om til en 211, dvs, jeg stillede bias på minus 70V, den trækker nu ca. 55 miliampere, kan ikke komme længere ned, og gider ikke rode mere for at få de sidste 5 miliampere.

vh

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Dave skrev:

Hej Niels

Jeg tror ikke det ville være så godt at starte forstærkerene op uden højtalerne tilsluttet - det plejer ikke at være godt at trække strøm uden at der er modstand på (det stod ihvertfald i en eller anden manual til et par andre rørforstærkere jeg har).

Priserne på 845 rør varierer en del, men de bedste af dem (Shuguang B/C og KR o.lign.) ligger et sted mellem 1000-2000 pr.stk. - så det er jo en halvdyr spøg at få defekte rør eller brænde dem af!!

Hilsen

David

Hej

Hvad er det for noget vrøvl, at du ikke kan sætte forstærkeren til uden ht, nej, nu må det stoppe. Prop så det rør i og se om det virker. Det sker der ingenting ved i en kommerciel Kostruktion! Den er jo ikke cd koblet vel! For det andet, så er der ofte et glasskår eller lignende løst i røret - det sker der ingenting ved. Hvis røret spiller, så fred være med det.

Og et 845 rør fra Kina koster ikke mellem 1000 - 2000 pr. stk!!!! For 2000 kr kan få et NOS USA rør. Jeg har forresten et sæt spritnye kina 845 liggende, 600 kr, og det er dine.

vh

Konstruktive råd modtages med taknemmelighed - nedladenhed er tiden for kort til!

Angående om der skal være belastning på forstærkerne eller ej, så er det sådan set bare noget jeg citerer fra manualer vedr. singelended rørforstærkere - en forsigtighedsforanstaltning, om det så er noget vrøvl spiller ikke den store trille for mig.

Vedr. rørpris, så ligger 845C (metalplader) på mellem 200 og 250 Euro, og med forsendelse bliver det vel omkring gennemsnitlig 1000 kr pr. stk. og for KR rør er prisen ca. 320USD og med forsendelse bliver det jo nok omkring 2000 kr. pr. stk.....det er de rør jeg refererede til da jeg blev spurgt om prisen!!

"Prop så det rør i"......øhhh, det har jeg også gjort og har også skrevet om resultatet.

Vedr. dit tilbud om at købe dine Kina rør - så går jeg ud fra at det evt. kunne dreje sig om Sino rør - men nej tak, jeg er mere interesseret i de rør jeg har omtalt.

Hilsen

David

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

trapez skrev:

Med 6sl7 og 6sn7 er 300b unødvendig  i drivertrinnet!

Rart at høre der stadig findes ærlige firmaer - tillykke.

?????????

Hilsen

David

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Dave skrev:
tadman skrev:
Dave skrev:

Hej Niels

Hilsen

David

Hej

vh

Konstruktive råd modtages med taknemmelighed - nedladenhed er tiden for kort til!

Angående om der skal være belastning på forstærkerne eller ej, så er det sådan set bare noget jeg citerer fra manualer vedr. singelended rørforstærkere - en forsigtighedsforanstaltning, om det så er noget vrøvl spiller ikke den store trille for mig.

Vedr. rørpris, så ligger 845C (metalplader) på mellem 200 og 250 Euro, og med forsendelse bliver det vel omkring gennemsnitlig 1000 kr pr. stk. og for KR rør er prisen ca. 320USD og med forsendelse bliver det jo nok omkring 2000 kr. pr. stk.....det er de rør jeg refererede til da jeg blev spurgt om prisen!!

"Prop så det rør i"......øhhh, det har jeg også gjort og har også skrevet om resultatet.

Vedr. dit tilbud om at købe dine Kina rør - så går jeg ud fra at det evt. kunne dreje sig om Sino rør - men nej tak, jeg er mere interesseret i de rør jeg har omtalt.

Hilsen

David

og hvordan lyder de nye typer så i forhold til de "gamle" grafit typer? Kron røret er vist også grafit...

man kan som sagt få metal versionen for efterhånden sølle 200 usd - 1150 dkr, men derkommer jo fragt osv oveni...så 1000 kr per rør er da realistisk...men stadig uhyre rimeligt.

jeg synes selv, at de bedste 211 rør er de kinesiske...sjovt nok, har de en mere lækker klang end de amerikanske...845 røret har jeg aldrig brudt mig om, råt og grynet, lyder som en middelmådig solid amp i mellemtonen og toppen - det ville derfor være interessant, om metal anoderne lyder bedre? Gør de?

vh

trapez
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Dave skrev:

Hej Niels

Hilsen

David

Hej

vh

tadman - jeg køber gerne dine kinesere.

mvh

Dave
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hvordan lyder metal anoderne ???........tjah, det er der nok ligså mange meninger om som når der diskuteres 211 vs 845. Efter min mening så lyder metalversionen en tand bedre opløst, knap så mørke i lyden og mere holografiske med et større lydbillede. Det er i direkte sammenligning med Shuguang 845B røret, og med det forbehold, at jeg havde vanskeligheder med at biasjustere det ene rør og derfor retunerede dem, inden jeg havde hørt så længe på dem.

At 845 røret skulle lyde råt og grynet og "som en middelmådig ss amp" er ikke noget jeg kan nikke genkendende til....men, it's all in the ears of the beholder

Hilsen

David

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Dave skrev:

Hvordan lyder metal anoderne ???........tjah, det er der nok ligså mange meninger om som når der diskuteres 211 vs 845. Efter min mening så lyder metalversionen en tand bedre opløst, knap så mørke i lyden og mere holografiske med et større lydbillede. Det er i direkte sammenligning med Shuguang 845B røret, og med det forbehold, at jeg havde vanskeligheder med at biasjustere det ene rør og derfor retunerede dem, inden jeg havde hørt så længe på dem.

At 845 røret skulle lyde råt og grynet og "som en middelmådig ss amp" er ikke noget jeg kan nikke genkendende til....men, it's all in the ears of the beholder

Hilsen

David

Jeg regnede også med at de ville lyde bedre, metal anoder lyder som regel altid bedre, klarere, mere detaljerede og velopløste med en finere top. Jeg ved ikke hvorfor, men har aldrig hørt 845 lyde godt endnu, har hørt selv seriøse ting, hvor det faldt igennem. 211 har en del mere 2 harmonisk forvrængning, noget der lige falder i min smag, og måske kamuflerer dette unoderne - hvis du forstår. 845 er ultra liniært, og lyder også mere sådant.

Du skal ikke underkende de kinesiske typer fra Sino, bare fordi de er kinesiske, de har et glimrende vakum og holder mange mange år selv ved daglig brug. Det er et yderst rubust rør, også fordi gløden er belagt med tungsten. JH misforstod vist dette, men gløden er slet ikke sart, desuden så trækker den 30 watt alene! En 300B trækker til sammenligning 6 watt! Jeg synes i det store hele bedre om tungsten belagte katoder, men igen, man kan ikke skære over en kam. Alt andet lige, er de store senderrør et møde man må prøve en gang her i livet, der er en storhed og real life over lyden, som virker helt rigtig. Og så er de billige i drift.

vh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes