Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Linn Lp 12 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
bjørn skrev:

hifiigen skrev:
Ærligt talt Per N, og lige på og hårdt: det er mere latterligt at påstå at armen har så meget at sige, at pick-up valget 100% er afhængig af den oplysning. Det er også uhøfligt efter min opfattelse!

Sådan går det desværre tit når men bliver præsenteret for et teknisk korrekt svar. Hvor ubehageligt det end måtte være så er pladespillerens eneste opgave at rotere pladen stabilt med den korrekte omdrejningshastighed, og så selvfølgelig tillade montering af den valgte arm/pick-up kombination

Per N's svar var da absolut "neutralt" og der med ikke uhøfligt. Det oprindelige spørgsmål kan ikke besvares som det er stillet på grund af manglende oplysning om det vigtigste, nemlig hvilken arm pick-up'en skal monteres i

Bjørn, da Per N har rettet i sit indlæg inden du læser det, har du ikke mulighed for at kommentere min bebrejdelse mod Per N's svar. Det er ikke indholdet, men tonen jeg henviser til.

Tonen fejlede heller ikke noget, svaret var kort, neutralt og yderst fornuftigt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Juni 2007 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Det er dog en ret sikker sandhed, at der vedr. pick-upper ikke er sket særlig meget de sidste 10-15 år. Hvorfor? Teknologien er uddøende. Der er lavet lidt om på husene, og?

Det er mit indtryk at der er sket en hel del indenfor de senere år, vel pga. det vellykkede comeback for vinyl replay. Det synes også at være på MC-siden at det sker, hvor MM ikke ændrer sig videre.

Ja, en af de mest grundlæggende ændringer er huset, men indeni sker der også noget. Selve teknologien kan man ikke pille så meget ved, men man arbejder konstant på at forbedre indmaden ved færre og tættere viklinger, og man kan i dag anvende mere eksotiske materialer end tidligere. Konkurrencen stiger også, så vi efterhånden har rigtigt gode produkter at vælge imellem.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Linn Adikt - sådan en har jeg, med 150 timer på bagen, liggende i en skuffe. Den kommer nok aldrig på igen. Istedet spiller jeg på min gamle K18. Min K18mk2 er desværre slidt op og min K5 mangler lige lidt i at ringe helt. Jeg har leget med den kapacitive belastning uden held, men ikke med modstanden (det vil jeg da lige give en chance).

Jeg kan ikke forliges med lyden af Adikt. Den er det der kaldes "bright" rundt omkring, med meget fokusering på diskanten og det kan være lidt af en pine på halvslidte skiver. Bunden er meget tynd men dog rimelig "tight" men der er ikke meget niveau. For at klangbalancen op mod min cd skal være nogenlunde ens skal man drej bass kontrollen til kl 3 og diskant kontrollen til kl 9.

Jeg vil gerne have K18 lyden gange 10. Har overvejet 10x5, ATML440 og andre AT'er. K serien var AT designs. Adikt skulle være en Goldring 1042 i andet dress, så Goldring har jeg droppet.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:

Linn Adikt - sådan en har jeg, med 150 timer på bagen, liggende i en skuffe. Jeg har leget med den kapacitive belastning uden held, men ikke med modstanden (det vil jeg da lige give en chance).

Jeg kan ikke forliges med lyden af Adikt. Den er det der kaldes "bright" rundt omkring, med meget fokusering på diskanten og det kan være lidt af en pine på halvslidte skiver. Bunden er meget tynd men dog rimelig "tight" men der er ikke meget niveau. For at klangbalancen op mod min cd skal være nogenlunde ens skal man drej bass kontrollen til kl 3 og diskant kontrollen til kl 9.

Som nævnt vil jeg kraftigt anbefale dig at mindske den resitive belastning på Adikt'en. Det du skriver om overtoneområdet kan jeg langt hen ad vejen genkende, og det mindskes meget ved at belaste den med mellem 10 og 15 kOhm, dvs. en parallelmodstand på 20-25 kOhm. Når toppen lægges ned, oplever man derudover at bunden løftes, hvilket jeg også kan forstå du ønsker.

Good luck - pickuppen er en af de absolut bedre MM-pick upper.

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

syndes du skulle prøve en roksan Corus Black mm  pick up. Jeg bruger selv en på min linn basik, og den er jeg glad for, men tjek linket ps. bruger selv en akito arm

http://www.roksan.co.uk/cor_cartridge.html

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Adikt'en er en fremragende pick up!!!

Tak hifigen, jeg har for at få bekræftet igen at denne Adikt ikke duede, monteret den igen. Denne gang med det formål at lege med belastningen og hold da kæft. 47K//68K ~ 33K. Nu spiller den som en drøm og kommer ikke af igen. Nu kan jeg genkende der der bliver skrevet af positive ting rundt omkring. Det kan undre en helt vildt at Linn anbefaler 47K. Den kapacitive belastning har ikke helt så meget at sige, men bør ikke være over de 150 - 200 pF som Linn anbefaler.

Bottom line - Adikt er MEGET følsom over for den resitve belastning og jeg leger videre...

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 November 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:
Lige på og hårdt. Jeg skal bruge en ny pick-up til min Lp 12. nogle musikalske forslag?

Det er ikke for at være negativ, men jeg vil foreslå at bruge dine penge et andet sted. En LP12 er, efter min mening, ikke i stand til at gengive noget der minder om en live oplevelse - uanset hvilken P.U.  du sætter på. Værket er simpelthen ikke tidssvarende. Du kommer i værste fald til at ærgre dig over spild af penge og tid. Just my few cents.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 03 November 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det råd fra Buch kun er ganske få cents værd, hvilket han jo også selv antyder.

Afhængig af hvilken arm du har på, og dens opbygning i øvrigt, vil jeg anbefale en Adikt pu. Den er ikke kostbar, og spiller musikalsk. Belast den dog hårdere end med 47kOhm.

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 November 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

jeg går ud fra at du bare har paralelkoblet en 68k modstand med den eksist. udgang?

er der særlige modstande jeg bør bruge/undgå.

jesper

klc-audio skrev:

Tak hifigen, jeg har for at få bekræftet igen at denne Adikt ikke duede, monteret den igen. Denne gang med det formål at lege med belastningen og hold da kæft. 47K//68K ~ 33K. Nu spiller den som en drøm og kommer ikke af igen. Nu kan jeg genkende der der bliver skrevet af positive ting rundt omkring. Det kan undre en helt vildt at Linn anbefaler 47K. Den kapacitive belastning har ikke helt så meget at sige, men bør ikke være over de 150 - 200 pF som Linn anbefaler.

Bottom line - Adikt er MEGET følsom over for den resitve belastning og jeg leger videre...

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Tjae nu har jeg jo maskinen stående og er på SU, så den bliver ikke lige skiftet forløbig.

prøver lige at belaste adikten lidt mindre

jesper.

Buch skrev:

jesper olsen skrev:
Lige på og hårdt. Jeg skal bruge en ny pick-up til min Lp 12. nogle musikalske forslag?

Det er ikke for at være negativ, men jeg vil foreslå at bruge dine penge et andet sted. En LP12 er, efter min mening, ikke i stand til at gengive noget der minder om en live oplevelse - uanset hvilken P.U.  du sætter på. Værket er simpelthen ikke tidssvarende. Du kommer i værste fald til at ærgre dig over spild af penge og tid. Just my few cents.

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

jeg går ud fra at du bare har paralelkoblet en 68k modstand med den eksist. udgang?

jesper

klc-audio skrev:

Jeg har bar stukket benene på modstandende ind under plastikken på de små tilledninger til pick-up'en. Ikke optimalt - i know, de burde måske sidde i riaa'en. Jeg kan ikke lige gennemskue det men på denne måde sænker man vel generator impedansen fra pick up'en og den kapacitet der er i tonearms kablet, og riaa'en, for lidt mindre at sige. Så måske er det mere smart ???. Jeg vil gå i gang med at konstruere en lille box hvor man kan juster belastningen for kapacitet og resistans. HF lavede vist engang en CLA (Capacitive Load Adapter). Se eventuelt HF fra 1978, nr 3 , side 73.

Jeg mener de modstande jeg bruger er nogle 1% metalfilm's modstande, og grunden til jeg gør det er at det var dem jeg havde på lager

Jeg kan nu lytte til plader jeg aldrig har kunnet spille før, med Adikt...

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

hvilke farver på tilledningerne har du brugt til modstandene.?

jesper

klc-audio skrev:
jesper olsen skrev:

jesper

klc-audio skrev:

Jeg har bar stukket benene på modstandende ind under plastikken på de små tilledninger til pick-up'en. Ikke optimalt - i know, de burde måske sidde i riaa'en. Jeg kan ikke lige gennemskue det men på denne måde sænker man vel generator impedansen fra pick up'en og den kapacitet der er i tonearms kablet, og riaa'en, for lidt mindre at sige. Så måske er det mere smart ???. Jeg vil gå i gang med at konstruere en lille box hvor man kan juster belastningen for kapacitet og resistans. HF lavede vist engang en CLA (Capacitive Load Adapter). Se eventuelt HF fra 1978, nr 3 , side 73.

Jeg mener de modstande jeg bruger er nogle 1% metalfilm's modstande, og grunden til jeg gør det er at det var dem jeg havde på lager

Jeg kan nu lytte til plader jeg aldrig har kunnet spille før, med Adikt...

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

WOW - jeg nåede lige at slippe musen

En mellem rød og grøn (right) og en mellem hvid og blå (left).

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

super det vil jeg prøve.

vender så tilbage med respons

jesper

klc-audio skrev:

WOW - jeg nåede lige at slippe musen

En mellem rød og grøn (right) og en mellem hvid og blå (left).

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes