Emne: Hvad er det for nogle højttalere? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
-nt- Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter lang tids søgning på google, fandt jeg en svensk side om Scan-Dyna's højttalere og receivere fra 1970. På siden er der beskrevet en højttaler, der hedder Scan-Dyna A-20x. Jeg tror det er den jeg har fundet. Dimensionerne passer, enhedernes størrelse passer og det desværre ret dårlige billede ligner på en prik.
Her er et link til siden:
http://www.hifigoteborg.se/about%20scan%20dyna.htm
EDIT: Fandt lige et billede af Scan-Dyna A-20x på en tysk HiFi-Side. Velcroen og plastic-dimserne til at holde frontstoffet på plads med er åbenbart originale.

|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
StylaH skrev:
| Sådan et par har jeg også haft, kabinneterne lignede i hvert fald! Bare med 6,5" bas. De spillede faktisk okay, og var fyldt med et eller andet underligt dæmper matriale. |
|
|
Det var så nok den der hed Scan-Dyna M-10 du havde.
|
| Til top |
|
| |
Bent L Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 994
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nt
Der er ikke så meget mere at fortælle; men i mine meget unge dage stod jeg på SEAS ht.fabrik i videbæk, og samlede de der ht. kan ikke huske hvad enhederne var, men højttalerne blev lavet i 2 ver. en med port op til diskant kammeret som den du har fået fat i, og en model hvor kabinettet var lidt mindre og havde en aflang ventileret port på fronten, enhederne og delefilteret var de samme så vidt jeg husker var dæmpemart. rockwool og i porten et tyndt lag glasuld? Enhederne blev monteret med noget blå klister, som skulle forblive elastisk.
Ganske rigtig lavede vi dem for ITT, Scandyna, Dynacord (export til usa), og ikke mindst til B&O den samme ht. såmænd, + 3 andre mærker som jeg ikke lige husker mere.
Den eneste forskel var mærket på højtalerne og så var kabinetterne lidt forskellige, ikke meget og kom fra samme fabrik, prisen derimod svingede fra ca. 700 kr. til 1500 kr. alt efter hvad mærke der stod på fronten, hvem der tog mest for dem kan i selv gætte på
Hvis jeg kommer på mere skal jeg nok følge op på det; men det var nok i 74-75 jeg var der. så det __________________ Hilsen Bent
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
|
Nu har jeg haft enhederne ude af det ene kabinet, og de er begge fra Scan-Speak. De var ikke limet fast med Araldit, som jeg tidligere troede, men derimod med den klæbrige lim, som bjørn omtaler ovenfor. Plastickransen på diskanten var let og få af, og diskanten var let og få ud. Det kan man ikke helt sige om bassen! Jeg kom til at lave et hul med skruetrækkeren i kantophænget, som tilsyneladende ikke var af lærred, men af papir coated med lim!!! av av av            .
Her er et billede af skaden:

Det lykkedes mig heldigvis at få repareret skaden med lidt tape på bagsiden af kantophænget, så nu spiller de fint igen.
Her et billede af reparationen bagfra:

Lad nu være med at sig, at det er en amatøragtig løsning, det ved jeg godt selv, men det var lige det bedste jeg kunne finde, og det kan faktisk ikke høres at der sidder tape på bagsiden af kantophænget.
Nu et billede af basenhedens magnet bagfra:

På den ene side af magneten sidder der et klistermærke med tallet 470.30, og på den anden side et med tallet 38.04. Ellers er der ikke andre oplysninger på basenheden.
Diskanten har en magnet, der ligner meget basenhedens. Der sidder også et klistermærke, men det er halvvejs tildækket af Scan-Speak-mærkaten, så man kan ikke se hvad der står.
Oven på diskantenhedens magnet sidder delefilteret (hvis man kan kalde det det) på et gult stykke tape. De består af en JENSEN-kondensator, og et par modstande, men ingen spoler!
Det er et dobbeltkammerkabinet, med en tynd spalte med filt for, mellem de to kamre. Baskammeret er fyldt med rockwool, men diskantkammeret er tomt.
|
|
|
Hvis man kan lave en bas der ruller jævnt af opefter med 12dB/okt så behøver man ingen spole, til gengæld er det så enheden der bestemmer delefrekvensen.
Der står D3806 eller noget lignende på diskanten. Magneten er en rørmagnet af alnico. Bassen er nok en Vifa/Seas enhed men de første "ægte" Scan Speak basser og mellemtoneenheder (M13) havde samme type magnetsystem som diskanten. Basenhederne kan også dukke op i nogle meget tidlige højttalere fra HFK. Den næste diskant fra Scan Speak der dukkede op var den lille D20 (2008)
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
-nt- skrev:
|
Nu har jeg haft enhederne ude af det ene kabinet, og de er begge fra Scan-Speak. De var ikke limet fast med Araldit, som jeg tidligere troede, men derimod med den klæbrige lim, som bjørn omtaler ovenfor. Plastickransen på diskanten var let og få af, og diskanten var let og få ud. Det kan man ikke helt sige om bassen! Jeg kom til at lave et hul med skruetrækkeren i kantophænget, som tilsyneladende ikke var af lærred, men af papir coated med lim!!! av av av            .

Det lykkedes mig heldigvis at få repareret skaden med lidt tape på bagsiden af kantophænget, så nu spiller de fint igen.

Lad nu være med at sig, at det er en amatøragtig løsning, det ved jeg godt selv, men det var lige det bedste jeg kunne finde, og det kan faktisk ikke høres at der sidder tape på bagsiden af kantophænget.

På den ene side af magneten sidder der et klistermærke med tallet 470.30, og på den anden side et med tallet 38.04. Ellers er der ikke andre oplysninger på basenheden.
Diskanten har en magnet, der ligner meget basenhedens. Der sidder også et klistermærke, men det er halvvejs tildækket af Scan-Speak-mærkaten, så man kan ikke se hvad der står.
Oven på diskantenhedens magnet sidder delefilteret (hvis man kan kalde det det) på et gult stykke tape. De består af en JENSEN-kondensator, og et par modstande, men ingen spoler!
Det er et dobbeltkammerkabinet, med en tynd spalte med filt for, mellem de to kamre. Baskammeret er fyldt med rockwool, men diskantkammeret er tomt.
|
|
|
Hvis man kan lave en bas der ruller jævnt af opefter med 12dB/okt så behøver man ingen spole, til gengæld er det så enheden der bestemmer delefrekvensen.
Der står D3806 eller noget lignende på diskanten. Magneten er en rørmagnet af alnico. Bassen er nok en Vifa/Seas enhed men de første "ægte" Scan Speak basser og mellemtoneenheder (M13) havde samme type magnetsystem som diskanten. Basenhederne kan også dukke op i nogle meget tidlige højttalere fra HFK. Den næste diskant fra Scan Speak der dukkede op var den lille D20 (2008)
|
|
|
Bassen er også en Scan-Speak med samme magnetsystem som diskanten.
Har du iøvrigt en idé om, hvorfor Scan-Speak´s og Scan-Dyna´s logoer ligner hinanden så meget? Er det de samme personer, der står bag begge mærker?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
bjørn skrev:
-nt- skrev:
|

|
|
|
|
|
|
Bassen er også en Scan-Speak med samme magnetsystem som diskanten.
Har du iøvrigt en idé om, hvorfor Scan-Speak´s og Scan-Dyna´s logoer ligner hinanden så meget? Er det de samme personer, der står bag begge mærker?
|
|
|
Billedet "snyder" men er der 6 arme på baschassis'et ?
2 firmaer med forskellige ejere. Scan-dyna's ejer var også en del af Dynaco Europe. Scan Speak blev startet af E.Skaaning og fremstillede færdige højttalere til bl.a. Scan-Dyna, Dynaco og ITT, først med Vifa/Seas enheder og senere med egne enheder. Et samarbejde med Ortofon og Hafler sendte Scan Speak (og Ortofon) i gulvet til tælling i (vist nok) 1976.
Danmark er jo ikke større end at alla kender alle, det de den gang og det gør de nok stadig
|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, chassiet har 6 arme. Du får lige et ordentligt billede af basenheden her:

|
| Til top |
|
| |
-nt- Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bent L skrev:
|
Hej nt
Der er ikke så meget mere at fortælle; men i mine meget unge dage stod jeg på SEAS ht.fabrik i videbæk, og samlede de der ht. kan ikke huske hvad enhederne var, men højttalerne blev lavet i 2 ver. en med port op til diskant kammeret som den du har fået fat i, og en model hvor kabinettet var lidt mindre og havde en aflang ventileret port på fronten, enhederne og delefilteret var de samme så vidt jeg husker var dæmpemart. rockwool og i porten et tyndt lag glasuld? Enhederne blev monteret med noget blå klister, som skulle forblive elastisk.
Ganske rigtig lavede vi dem for ITT, Scandyna, Dynacord (export til usa), og ikke mindst til B&O den samme ht. såmænd, + 3 andre mærker som jeg ikke lige husker mere.
Den eneste forskel var mærket på højtalerne og så var kabinetterne lidt forskellige, ikke meget og kom fra samme fabrik, prisen derimod svingede fra ca. 700 kr. til 1500 kr. alt efter hvad mærke der stod på fronten, hvem der tog mest for dem kan i selv gætte på
Hvis jeg kommer på mere skal jeg nok følge op på det; men det var nok i 74-75 jeg var der. så det
|
|
|
Lavede I også højttalere for Fona? Jeg ved nemlig at Fona engang solgte højttalere under eget navn. Jeg kender én, der har sådan et par til at stå, og de ligner meget noget Scandyna eller ITT.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
-nt- skrev:
Lavede I også højttalere for Fona? Jeg ved nemlig at Fona engang solgte højttalere under eget navn. Jeg kender én, der har sådan et par til at stå, og de ligner meget noget Scandyna eller ITT. |
|
|
(Det var der flere der gjorde) en af modellerne lignede meget scan-dyna'en - og Rank Arena's ht550, mener jeg de hed (Blev solgt i sæt sammen med reveiveren R4000/R4500
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|