| Forfatter |
|
Gerdes Forum Bruger


Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas_ls skrev:
Mit spørgsmål:
Kan man reelt se forskel på Full HD og så 720p, eller er det noget som producenterne overdriver for at holde gang i handlen med skærme? |
|
|
Du kan læse lidt om 1080P ("full HD") her. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Mr. Anderson Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 343
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle skærme som har en opløsning på 1920x1080 kan vise 1080p, er ikke sikker men mener nogle af de første havde problemmer med at modtage 1080p.
Alle fladskærme viser et signal i p = prograssiv format da det er hel billeder og man ser jo ikke halv billeder på en fladskærm som er i = interlaced signal
Så som det er 720i eller 1080i du fodre en skærm med så bliver det til p, om skærmen så op eller nedscalere det er jo afhinging af den fysiske opløsning.
Sådan skulle det gerne fungere inde i en skærm. __________________ Min Bio
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. Anderson skrev:
|
Alle skærme som har en opløsning på 1920x1080 kan vise 1080p, er ikke sikker men mener nogle af de første havde problemmer med at modtage 1080p.
Alle fladskærme viser et signal i p = prograssiv format da det er hel billeder og man ser jo ikke halv billeder på en fladskærm som er i = interlaced signal
Så som det er 720i eller 1080i du fodre en skærm med så bliver det til p, om skærmen så op eller nedscalere det er jo afhinging af den fysiske opløsning.
Sådan skulle det gerne fungere inde i en skærm.
|
|
|
jeg mener bare jeg læste noget om en philips? tv på et tidspunkt, hvor panelet havde en opløsning, men det blev skaleret ned inde i tv'et for at blive skaleret op igen ind det ramte panelet __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum


Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
De som påstår HD standarden fortæller noget om opløsningen i det Vandrette Plan, samme tager fejl. Fabrikationen og øjets opfattelse af ting ved siden af hinanden. 1024 pixels (x3) vandret giver jo ialt 3072 enkeltpixels (R G B).
Et sted stod at dette var noget standarden (standarderne) slet ikke tog stilling til [igen denne vandrette opløsning]. Fordi en standard ikke bør stå mere i vejen for EN UDVIKLING end højest nødvendigt. Så hvis nogen forsøgte med 1300x1080, jeg mener 1024x720 eksisterer vel? 
Konkluderende er det for hindre udbygningen af HDTV alle disse "sære forslag" bliver fremført forskellige steder FRA. Og når der kun er sket lidet fra oktober 2005, så kan de fleste vel også vente yderligere to år, til efteråret 2009, efter "krigen" om BluRay og HD DVD er løst.
Om jeg har belæg ( ) herfor, bestemt ikke Til gengæld burde jeg så tage fejl, burde jeg ikke?
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum


Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det smukkeste jeg så et sted var de "Eksperter som ikke ville ud med Løsningerne på forskellige problemer" eller delagtiggøre andre i et Forum med deres Viden.
Fint, det var bare en øjenåbner for mig, de eksperter der sidder rundt omkring ____ Samme kommer jo netop ingen vegne. Vi sidder stadig og diskuterer, heldigvis for undertegnede. Jeg skal få mig et liv men de som er svorne tilhængere af HDTV [Og med ekspertviden] bliver de aldrig trætte af vente, og vente ______ det som er spændende, tingene her løses ikke vare ved afgøre hvem som har ret, problemerne blive hvem får ret? Een ting er få ret i en diskussion men det løser hverken HDTV eller BluRay/HD DVD problematikens fremtid, derfor mit yndlingsudtryk "Min forudsigelse er ____"
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger


Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
De som påstår HD standarden fortæller noget om opløsningen i det Vandrette Plan, samme tager fejl. Fabrikationen og øjets opfattelse af ting ved siden af hinanden. 1024 pixels (x3) vandret giver jo ialt 3072 enkeltpixels (R G B).
Et sted stod at dette var noget standarden (standarderne) slet ikke tog stilling til [igen denne vandrette opløsning]. Fordi en standard ikke bør stå mere i vejen for EN UDVIKLING end højest nødvendigt. Så hvis nogen forsøgte med 1300x1080, jeg mener 1024x720 eksisterer vel? 
Konkluderende er det for hindre udbygningen af HDTV alle disse "sære forslag" bliver fremført forskellige steder FRA. Og når der kun er sket lidet fra oktober 2005, så kan de fleste vel også vente yderligere to år, til efteråret 2009, efter "krigen" om BluRay og HD DVD er løst.
Om jeg har belæg ( ) herfor, bestemt ikke Til gengæld burde jeg så tage fejl, burde jeg ikke? |
|
|
osprey skrev:
Det smukkeste jeg så et sted var de "Eksperter som
ikke ville ud med Løsningerne på forskellige problemer" eller
delagtiggøre andre i et Forum med deres Viden.
Fint, det var bare en øjenåbner for mig, de eksperter der sidder
rundt omkring ____ Samme kommer jo netop ingen vegne. Vi sidder stadig
og diskuterer, heldigvis for undertegnede. Jeg skal få mig et liv men
de som er svorne tilhængere af HDTV [Og med ekspertviden] bliver de
aldrig trætte af vente, og vente ______ det som er spændende, tingene
her løses ikke vare ved afgøre hvem som har ret, problemerne blive hvem
får ret? Een ting er få ret i en diskussion men det løser hverken HDTV
eller BluRay/HD DVD problematikens fremtid, derfor mit yndlingsudtryk "Min forudsigelse er ____" |
|
|
Og?? Hvad prøver du at sige?
|
| Til top |
|
| |
Mr. Anderson Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 343
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
jeg mener bare jeg læste noget om en philips? tv på et tidspunkt, hvor panelet havde en opløsning, men det blev skaleret ned inde i tv'et for at blive skaleret op igen ind det ramte panelet
[/QUOTE]
Måske, men det er jo tegn på dårlig processor opbygning i den Philips så (få korrekt signal ind og derefter lave det mindre for at lave det tilbage igen....), hvis en skærm er 1920x1080 er det den fysiske del og ikke noget software bare så det er på det rene. __________________ Min Bio
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Sonny-Fi skrev:
thomas_ls skrev:
Når nu vi har alle de eksperter i en sådan debat?
Mit spørgsmål:
Kan man reelt se forskel på Full HD og så 720p, eller er det noget som producenterne overdriver for at holde gang i handlen med skærme? |
|
|
Ja det kan der.
Meget tydeligt hvis du sidder tæt på.
|
|
|
Ja, men sidder man tæt på når man ser tv på sin fine skærm?? De fleste sidder på behørig afstand, og jeg kender ikke personligt nogle der sidder 50 cm fra deres 50" og ser tv - for det første er det ret belastende i længden, og for det andet så ser det jo lidt kikset ud
Og hvad nu hvis at det er 720p-skærmen der står bedst - også tæt på? 1080p er ikke garant for det bedste billede - sådan er det med specifikationer!! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
thomas_ls skrev:
Når nu vi har alle de eksperter i en sådan debat?
Mit spørgsmål:
Kan man reelt se forskel på Full HD og så 720p, eller er det noget som producenterne overdriver for at holde gang i handlen med skærme? |
|
|
Ja det kan der.
Meget tydeligt hvis du sidder tæt på.
|
|
|
Ja, men sidder man tæt på når man ser tv på sin fine skærm?? De fleste sidder på behørig afstand, og jeg kender ikke personligt nogle der sidder 50 cm fra deres 50" og ser tv - for det første er det ret belastende i længden, og for det andet så ser det jo lidt kikset ud
Og hvad nu hvis at det er 720p-skærmen der står bedst - også tæt på? 1080p er ikke garant for det bedste billede - sådan er det med specifikationer!!
|
|
|
Så med andre ord, til h... med specifikationer, lige så vel som vatt opgivelser på "lyd moduler"? 
|
| Til top |
|
| |
Mr. Anderson Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 343
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
Ronin skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
thomas_ls skrev:
Når nu vi har alle de eksperter i en sådan debat?
Mit spørgsmål:
Kan man reelt se forskel på Full HD og så 720p, eller er det noget som producenterne overdriver for at holde gang i handlen med skærme? |
|
|
Ja det kan der.
Meget tydeligt hvis du sidder tæt på.
|
|
|
Ja, men sidder man tæt på når man ser tv på sin fine skærm?? De fleste sidder på behørig afstand, og jeg kender ikke personligt nogle der sidder 50 cm fra deres 50" og ser tv - for det første er det ret belastende i længden, og for det andet så ser det jo lidt kikset ud
Og hvad nu hvis at det er 720p-skærmen der står bedst - også tæt på? 1080p er ikke garant for det bedste billede - sådan er det med specifikationer!!
|
|
|
Så med andre ord, til h... med specifikationer, lige så vel som vatt opgivelser på "lyd moduler"? 
|
|
|
Lige præsis... At en skærm er 1920x1080 i opløsning gør den ikke bedre end en 1366x768 opløsnings skærm, video processoreren skal også være iorden samt mere. Men der er dog fordel ved 1920x1080 opløsning frem for andet da matriale i denne opløsning ikke skal konveteres og derved giver mulighed for 1:1. Så ja der er mere skarphed i en højre opløsning men igen på lang afstand er det svært at se. __________________ Min Bio
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. Anderson skrev:
rattanhuset skrev:
Ronin skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
thomas_ls skrev:
Når nu vi har alle de eksperter i en sådan debat?
Mit spørgsmål:
Kan man reelt se forskel på Full HD og så 720p, eller er det noget som producenterne overdriver for at holde gang i handlen med skærme? |
|
|
Ja det kan der.
Meget tydeligt hvis du sidder tæt på.
|
|
|
Ja, men sidder man tæt på når man ser tv på sin fine skærm?? De fleste sidder på behørig afstand, og jeg kender ikke personligt nogle der sidder 50 cm fra deres 50" og ser tv - for det første er det ret belastende i længden, og for det andet så ser det jo lidt kikset ud
Og hvad nu hvis at det er 720p-skærmen der står bedst - også tæt på? 1080p er ikke garant for det bedste billede - sådan er det med specifikationer!!
|
|
|
Så med andre ord, til h... med specifikationer, lige så vel som vatt opgivelser på "lyd moduler"? 
|
|
|
Lige præsis... At en skærm er 1920x1080 i opløsning gør den ikke bedre end en 1366x768 opløsnings skærm, video processoreren skal også være iorden samt mere. Men der er dog fordel ved 1920x1080 opløsning frem for andet da matriale i denne opløsning ikke skal konveteres og derved giver mulighed for 1:1. Så ja der er mere skarphed i en højre opløsning men igen på lang afstand er det svært at se.
|
|
|
Takker, så tager jeg det mere roligt. spukulere netop i et plasma som "kun" kører 1366x768 
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. Anderson skrev:
brasch skrev:
|
jeg mener bare jeg læste noget om en philips? tv på et tidspunkt, hvor panelet havde en opløsning, men det blev skaleret ned inde i tv'et for at blive skaleret op igen ind det ramte panelet
|
|
|
Måske, men det er jo tegn på dårlig processor opbygning i den Philips så (få korrekt signal ind og derefter lave det mindre for at lave det tilbage igen....), hvis en skærm er 1920x1080 er det den fysiske del og ikke noget software bare så det er på det rene.
|
|
|
jeg er helt enig, men det var også mere et eksempel på at tingene er ikke helt sort/hvide i denne branche __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
Mr. Anderson skrev:
rattanhuset skrev:
Ronin skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
thomas_ls skrev:
Når nu vi har alle de eksperter i en sådan debat?
Mit spørgsmål:
Kan man reelt se forskel på Full HD og så 720p, eller er det noget som producenterne overdriver for at holde gang i handlen med skærme? |
|
|
Ja det kan der.
Meget tydeligt hvis du sidder tæt på.
|
|
|
Ja, men sidder man tæt på når man ser tv på sin fine skærm?? De fleste sidder på behørig afstand, og jeg kender ikke personligt nogle der sidder 50 cm fra deres 50" og ser tv - for det første er det ret belastende i længden, og for det andet så ser det jo lidt kikset ud
Og hvad nu hvis at det er 720p-skærmen der står bedst - også tæt på? 1080p er ikke garant for det bedste billede - sådan er det med specifikationer!!
|
|
|
Så med andre ord, til h... med specifikationer, lige så vel som vatt opgivelser på "lyd moduler"? 
|
|
|
Lige præsis... At en skærm er 1920x1080 i opløsning gør den ikke bedre end en 1366x768 opløsnings skærm, video processoreren skal også være iorden samt mere. Men der er dog fordel ved 1920x1080 opløsning frem for andet da matriale i denne opløsning ikke skal konveteres og derved giver mulighed for 1:1. Så ja der er mere skarphed i en højre opløsning men igen på lang afstand er det svært at se.
|
|
|
Takker, så tager jeg det mere roligt. spukulere netop i et plasma som "kun" kører 1366x768 
|
|
|
om så det var 1024x768 tror jeg ikke du behøver at bekymre dig, bare tv'et er af god kvalitet __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 29 Juni 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
Ronin skrev:
Og hvad nu hvis at det er 720p-skærmen der står bedst - også tæt på? 1080p er ikke garant for det bedste billede - sådan er det med specifikationer!! |
|
|
Så med andre ord, til h... med specifikationer, lige så vel som vatt opgivelser på "lyd moduler"?  |
|
|
Sammenligningen er i virkeligheden ikke helt tosset - det handler i bund og grund om at man ikke kan nøjes med at se på een specikation for et produkt som den eneste af betydning. Der er på det seneste blevet fokuseret så meget på 1080p, at mange tilsyneladende går rundt med den opfattelse at blot et tv kan vise 1080p, så er alt andet underordnet - den høje opløsning er i sig selv en garanti for at billedet er godt.
Det svarer til at sige at en forstærker på 2x200 watt til enhver tid vil lyde bedre end en forstærker på 2x35 watt. Det kan muligvis være rigtigt, men der skal være mange andre ting der er opfyldt end blot hvor mange watt den kan spytte ud. Hvis man har valget mellem en meget billig effektforstærker med mange watt og en langt dyrere med færre, så vil de fleste som regel kunne forstå argumenterne for at den "svage" forstærker muligvis har nogen andre kvaliteter som objektivt set resulterer i en bedre lyd. Med andre ord - "watt er ikke alt".
Analogt med dette, så BURDE det være klart for enhver at en svinebillig 1080p skærm højst sansynligt ikke vil kunne levere så godt eller korrekt et billede som en 720p skærm til den dobbelte eller tredobbelte pris, en skærm hvor der rent faktisk er investeret i gode billedbehandlingskredse, og ikke blot spekuleret i at få den højest mulige opløsning til den lavest mulige pris - "opløsning er ikke alt".
Når alt det er sagt - hvis to skærme har billedbehandlingskredse af samme (høje) kvalitet, og hele vejen igennem har samme kvalitet/standard af komponenter, og den ene har 1366x768 pixels og den anden 1920x1080, så vil skærmen med den højere opløsning naturligvis også være mere attraktiv. Men hvis to skærme på samme størrelse har henholdsvis 1366x768 og 1920x1080, og den højest opløste skærm koster det samme eller måske endda mindre end den anden, så er det mig ubegribeligt at der ikke er flere der lige standser op og spekulerer over hvad der mon er sparet på for at opnå dette.
|
| Til top |
|
| |