Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 13:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvordan kendes en digitalforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg er lidt i tvivl, hvordan ser jeg om en forstærker er digital eller ej? I følge flere oplæg på Wikipedia så er en klasse D forstærker ikke digital, men inde på cadaudio.dk så går deres klasse D forstærkere under navnet Digiamp og på overskriften står der "New Range of Digital Amplifiers" så er jeg noget i tvivl.

Så hvad kendetegner en digitalforstærker? og spiller de mere rent end analog forstærkere?
Jeg har hørt nogle sige at digitalforstærkere er mere metallisk og hård i lyden end analog forstærkere, passer det eller er det bare lige som da CDen kom?

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Digital = klasse D.

Digital forstærker kan ikke spille musik og din beskrivelse af lyden er efter min mening rigtig, også kan de heller ikke spille dybbas.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Klasse D forstærkere er gode til at trække let trukne højtalere-

men som "Hi-Sommy-Fi" antyder så kan de ikke spille dyb bas - her tænkes på en tung bas.. ellers kan de godt...

Bruger selv LC Audio til at trække subs med...

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Men hvorfor bruger men en forstærker type som ikke kan forstærke dyb bas til subwoofere? det giver jo ingen mening.

Så hvis i skulle vælge mellem en D-klasse forstærker og en H-klasse forstærker til at forstærke mine Cerwin-vega CLSC15 op, hvad vil i så vælge?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Rent vægt messig så er digi forstærkere meget lettere..

Nu er D og H den samme klasse - to måder at difinere Digital forstærkere på..

Hvis jeg var dig ville jeg finde en god gammeldag forstærker på dine CV'er - for der ske en del til at åbne CV'erne - de kan godt spille med mindre forstærkere men jo størrer jo bedre.. søg evt her: http://www.hifi4all.dk/ksb/soegresultat.asp?produkttype=Effe ktforstærker

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Vægt er 100% lige meget for mig, den skal bare så på gulvet på værelset.

De to forstærkere jeg har kigget på, de har begge den power der skal til for at drive mine CVer, Digitalforstærkeren er en Digiamp800 der levere 2*400W 4Ohm, og H-klasse forstærkeren er en Mackie M2000 på 2*525W 4Ohm. De koster ca det samme så jeg prøver at finde frem til hvilken en af dem der er bedst til at gengive lyd. Og netop fordi jeg har hørt så mange forskellige meninger om digitalforstærkere, så prøver jeg at finde det rigtige.

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Klasse D bruger PWM princip (puls bredde modulation). Det er ikke digital teknologi, men derimod analog.

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:

men som "Hi-Sommy-Fi" antyder så kan de ikke spille dyb bas - her tænkes på en tung bas.. ellers kan de godt...

ØHHHH NEJ Hvis Klasse d forstærkere ikke skulle kunne spille bas, hvorfor i alverden benyttes de så i subwoofere????

Her taler jeg ikke kun om bilkas det bedste men, om bedre mærker eks:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/subwoofer/bw_ asw855_subwoofer_kirsebaer.htm

Og der altså DYYYYYB bas!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Jeg må så også dige, at af hvad jeg har læst på Wikipedia, så er det de høje frekvenser D-klasse forstærkere har(har haft) problemer med.

Men af hvad jeg kan se så bygger D-klasse forstærkere og H-klasse forstærkere på to helt forskellige principper. D-klassen køre på noget der minder om digital, men ikke er det, og H-klassen benytter en form for spændings skinner.

Så hvad er en Digital forstærker?

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hej Christian.

Jeg vil foreslå dig noget ICE-power. Jeg kører selv med en 2 x 500W i 4 Ohm fra Acoustic Reality, og den spiller fremragende. De har nogle gode tilbud derovre for tiden, check http://arhifi.com/shop/default.asp. På deres hjemmeside http://www.acoustic-reality.com/ kan du også finde nogle anmeldelser, herunder en eller 2 fra High Fidelity, som var meget begejstrede.

Mvh

Jens

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Red King skrev:
Ulrik77 skrev:

ØHHHH NEJ Hvis Klasse d forstærkere ikke skulle kunne spille bas, hvorfor i alverden benyttes de så i subwoofere????

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/subwoofer/bw_ asw855_subwoofer_kirsebaer.htm

ØHH JO... Jeg ved ikke hvorfor det fungere godt der.

Men har prøvet nogle forskellige D-amps og ingen kan spille en ordentlig bas.

Måske klasse-D gør det godt i subwoofer... Men da byggede dem havde de sikkert i baghovedet at der skulle benyttes en D-amp og derfor tilpassede kabinet og enhed så man rent faktisk fik en dyb bas.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Men hvorfor bruger men en forstærker type som ikke kan forstærke dyb bas til subwoofere? det giver jo ingen mening.

Det gør det naturligvis heller ikke, men det er blevet meget moderne at sige at eks. IcePower er noget skod som ikke lyder ordentligt.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

Christian Jense skrev:

Det gør det naturligvis heller ikke, men det er blevet meget moderne at sige at eks. IcePower er noget skod som ikke lyder ordentligt.

Moderne!?

Kunne det evt. ikke også bare være at det er ens mening/erfaring?

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Af hvad jeg kan forstå på flertallet så skal jeg tage H-klasse forstærkeren. er det korrekt konkluderet?

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
Red King skrev:
Ulrik77 skrev:

ØHH JO... Jeg ved ikke hvorfor det fungere godt der.

Men har prøvet nogle forskellige D-amps og ingen kan spille en ordentlig bas.

Måske klasse-D gør det godt i subwoofer... Men da byggede dem havde de sikkert i baghovedet at der skulle benyttes en D-amp og derfor tilpassede kabinet og enhed så man rent faktisk fik en dyb bas.

ØHHHHH(OG KUN ØHHH)

Påstanden lød at Klasse D forstærkere ikke KUNNE spille dyb bas OKAY?

SÅ siger jeg at det kan de godt og beviset er fremlagt SÅÅ!

FÆRDI BASTA.

Nogen skal da bare være på tværs!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
Jesper Juul skrev:

Christian Jense skrev:

Moderne!?

Joda sagtens, det er så bare underligt at det eks. bliver brugt i så mange aktive subwoofere.

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 02 Juli 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hej Christian Jense

Nu kan jeg se at du har været bruger på dette site i et godt stykke tid. Du har næppe kunne undgå at se at der er lige så mange meninger som mennesker. Spørger man til et produkt i dit tilfælde forstærkere, så kan du være sikker som ammen i kirken på at du får flere menniger som du kun kan blive forvirret af. Nogen sværver til rør andre KL.A osv. også er der dem som har en mening om en forstærker type uden at have hørt den, men deres ven har, eller de har læst om det i et hifiblad.

Der er kun et at gøre lån det med hjem og dan dig dine egne indtryk, det er dig som skal høre på det frem over. tag evt. en god ven med til lytterriet. Konen eller kærsten kan faktisk være de bedtse lyttere da de ikke har noget forehold til apparater, teknik mm.

God jagt. mvh.Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juli 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
Jesper Juul skrev:

Christian Jense skrev:

Moderne!?

Joda sagtens, det er så bare underligt at det eks. bliver brugt i så mange aktive subwoofere.

Hvad er det du prøver at fortælle som red king ikke allerede har skrevet?  

En sub og en gulv højttalere spiller nu altså heller ikke bas på samme måde.
Min erfaring med Klasse-D forstærkere har vist at de ikke spiller odentlig dyb bas. (muligvis hvis det måles rent teknisk ja) Men der mangler altså et eller andet i den bund som en god gammeldaws forstærker gør 100 gange bedre.

Hva der er endnu værre er klasse-D forstærkerens mangel på varme...

NEJ klasse-D er bare ikke mig. FØJ

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juli 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Eriek skrev:

Hej Christian Jense

Nu kan jeg se at du har været bruger på dette site i et godt stykke tid. Du har næppe kunne undgå at se at der er lige så mange meninger som mennesker. Spørger man til et produkt i dit tilfælde forstærkere, så kan du være sikker som ammen i kirken på at du får flere menniger som du kun kan blive forvirret af. Nogen sværver til rør andre KL.A osv. også er der dem som har en mening om en forstærker type uden at have hørt den, men deres ven har, eller de har læst om det i et hifiblad.

Der er kun et at gøre lån det med hjem og dan dig dine egne indtryk, det er dig som skal høre på det frem over. tag evt. en god ven med til lytterriet. Konen eller kærsten kan faktisk være de bedtse lyttere da de ikke har noget forehold til apparater, teknik mm.

God jagt. mvh.Eriek

John Mogensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Sendt: 02 Juli 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Af hvad jeg kan forstå på flertallet så skal jeg tage H-klasse forstærkeren. er det korrekt konkluderet?

Der er ikke den store forskel på de to typer !

Class D har en fast spændingsforsyning og kører derfor med lavere effektivitet ved lavere signal styrker (forstærkning), det er her Class H adskiller sig, for her er der variabel spændingsforsyning som i trin kan varierees så effektivitet holdes en del højere (nogle %). Den sidste løsning er Class G hvor forsyning styres så de nhele tiden kun lige ikke klipper, derved kører forstærkeren her meget tæt på den optimale effektivitet. Alle de nævnte forstærkere kører med 100% effektivitet i teorien, men som alt andet er der tab i virkelige kredsløb, og de tab vi taler om forstørres jo større forskel der er mellem forsyningen og den spændng der ligger over belastningen. Sidst nævnte har jeg aldrig hørt om til audio-brug (HI-FI), men den er begyndt at dukke om i enkelte mobil telefoner og PDA med håndfri muligheder....  

Forklaringen ovenover giver ikke svar på dit spørgsmål om "kvalitet" i lyden, men jeg vil bare mene at det ikke er så vigtigt igen med hvilken type du vælger når, du har valgt side f.eks Class AB mod Class D eller H.

Mvh John Mogensen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes