Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 12:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvordan kendes en digitalforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

John, tak, nu forstår jeg det. Men hvad så med Class AB mod Class D eller H? Er det så Class AB der er renest? får når jeg ser på to eller trevejs aktive højtalere, så sidder der næsten alttid en Class H på bassen og Class AB på mellemtone og diskant, så er det dem der spiller renest?

Og med hensyn til dæmpningsfaktor på forstærkere, hvor meget skal man op på for at den kan styre en 15" CV bas?

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
Jesper Juul skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
Jesper Juul skrev:

Christian Jense skrev:
Men hvorfor bruger men en forstærker type som ikke kan forstærke dyb bas til subwoofere? det giver jo ingen mening.

Det gør det naturligvis heller ikke, men det er blevet meget moderne at sige at eks. IcePower er noget skod som ikke lyder ordentligt.

Moderne!?

Kunne det evt. ikke også bare være at det er ens mening/erfaring?

Joda sagtens, det er så bare underligt at det eks. bliver brugt i så mange aktive subwoofere.

Hvad er det du prøver at fortælle som red king ikke allerede har skrevet?  

En sub og en gulv højttalere spiller nu altså heller ikke bas på samme måde.

Det lyder da ret spændende.

[/QUOTE]
Min erfaring med Klasse-D forstærkere har vist at de ikke spiller odentlig dyb bas. (muligvis hvis det måles rent teknisk ja) Men der mangler altså et eller andet i den bund som en
[/QUOTE]

Nej det er klart hvis man er vant til en lidt mudret bas med forvrængning så er ICE nok ikke det store hit.

[/QUOTE]
god gammeldaws forstærker gør 100 gange bedre.
[/QUOTE]

Ikke efter min mening.

[/QUOTE]

Hva der er endnu værre er klasse-D forstærkerens mangel på varme...
[/QUOTE]

Enig, der er ikke meget forvrængning så hvis man ikke bryder sig om den rene lyd så er ICE ikke noget for en.

[/QUOTE]

NEJ klasse-D er bare ikke mig. FØJ
[/QUOTE]

Nej det kan jeg faktisk godt forstå.

[/QUOTE]

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Som også nævnt tidligere i tråden.! Classe-D er IKKE digital, det bygger på PWM princippet.! Hvor man køre indgangs signalet op i frekvens, og nærmest hakker det i stykker ”så det kun er åben halvdelen af tiden, for der igennem at kunne lade udgangs transistoren stå åben konstant, for igen at opnå nogle af de fordele, som man kender fra Classe-A ”minder cross-over og minder TIM forvrængning” eks. har B&O med deres nyeste ICE moduler inkorporeret, en utrolig linier, og hurtig strømforsyning.

Den eneste ægte ”digitale” forstærker ”jeg kender til” er TACT..! hvor man nærmest havde bygget en enorm Digital til Analog convertor, hvor man så kunne lukker mere elle mindre op for spændingen.

Kategorisk at sige classe-D ikke kan spille ”alle røde biler kan køre stærkt..! for Ferrari er nemlig røde” er lidt for dumt..!? der er lige så stor forskel på konstruktionerne her som ved alle andre forstærkere.

En forstærker spiller oftest af den belastning den skal trække ”derfor skal man altid afprøve, ens egen højttaler sammen med en given forstærker” for en test af en forstærker på en anden højttaler, kan på ingen måde bruges til noget som helst.

Oftest er det mest oversete i højttaler sammenhæng, faseforløbet..! alt for mange højttaler konstruktør, tænker simpelthen ikke over dette ”de burde holde sig til hjemmebyg” hvis fasen ænder sig for meget ”noget der ofte sker hvis der benyttes flere enheder i parallel” så vil højttaleren kræve strøm og spænding ude af tid, noget en transistor ikke kan, og begynder derfor at lyde grimt. Og på en konvertionell højttaler, benyttes oftest et delefilter, dette leverer også en reaktion retur i forstærkeren.

At man så kan benytte en classe-D i subwoffer..! ja da den kun vil se enheden, og ikke opleve, grimme fasefejl eller delefilter spoler der evt. går i mætning..!? så bare af den grund vil den opføre sig HELT anderledes end, hvis man vurdere den klang egenskaber på en normal højttaler.

Såå…!? Mit råd er, tænk ikke så meget over hvilken ”Classe” det er, men hvilken forstærker DU syntes der lyder bedst, netop på DINE højttaler. ”alt andet er for fordoms fuldt”

Peter

PeterLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juli 2007 kl. 07:15 | IP-adresse registreret  

Med fare for at få hovedet skudt af vil jeg også lige blande mig.
Jeg mener der i ovennævnte indlæg er en mængde sludder og nogle nogenlunde korrekte oplysninger.
Som CPH-R skriver så hold jer til TACT er tilnærmelsesvis også korrekt, dog ikke helt.
Det er således at den absolut bedste digitale forstærker er opfundet her i DK af Toccata (hed de vist), den såkaldte Equibit-teknologi. De blev så opkøbt af TI som fremstiller de digitale kredsløb.
Altså er pointen at finde produkter der har TI's kredsløb indbygget.

Det er der flere der har, herunder TACT audio.
Hvis din pengepung ikke er fed nok til det, så er bedste alternativ noget så usexet som Panasonic SA-XR58 (59 er på vej).
Personligt har jeg en gammel Panasonic (XR10), som også har TI's kredsløb i maven.

Så vidt jeg ved er der ingen digitale forstærkere på markedet fra nogen leverandører der kan måle sig med TI's version (hvis der er vil jeg gerne vide hvilke?). Det gælder også Struers ICEpower, som er en hybrid mellem noget analog og digital teknik - efter sigende ikke særligt vellykket og langt fra TI's kredsløb.

Jeg kan godt se problemet med at acceptere de digitale forstærkere. Der er ikke meget macho over en XR10 på 5 cm's højde stort set uden knapper, men spille kan den godt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes