| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 Juli 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men, du kan ikke bare smide den i et tilfældigt filter. Det hæv den har over 10 khz skal udjævnes, jeg har selv haft en Monacor diskant med det hæv, og det skal altså væk for man kan kalde lyden for neutral. Skulle jeg anbefale en billig diskant, ville det nok være en Vifa.
|
| Til top |
|
| |
hifi-fjols Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo heller ikke bare et tilfældigt filter. Når enheder er købt skal de justeres, men som udgangspunkt ser jeg ikke nogen grund til at opbygge et helt nyt.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifi-fjols skrev:
| Det er jo heller ikke bare et tilfældigt filter. Når enheder er købt skal de justeres, men som udgangspunkt ser jeg ikke nogen grund til at opbygge et helt nyt. |
|
|
Det er tidsspilde at ofre tid på at hjælpe en sådan person.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
hifi-fjols skrev:
| Det er jo heller ikke bare et tilfældigt filter. Når enheder er købt skal de justeres, men som udgangspunkt ser jeg ikke nogen grund til at opbygge et helt nyt. |
|
|
Det er tidsspilde at ofre tid på at hjælpe en sådan person. |
|
|
Det vil jeg nu ikke sige. Manden vil jo gerne have hjælp, men er også nødt til at komme til den erkendelse, at det ikke er muligt at tage udgangspunkt i det eksisterende filter, med mindre en ny diskantenhed har samme karakteristika som den oprindelige.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Hvilke specs på en diskant udregner man delefilteret ud fra? Jeg mener. Hvad er det for karakteristika man regner efter? Har ingen erfaring, fandt bare et simpelt regneprogram til 2 vejs delefiltre, og der var det eneste man skulle skrive, impedansen. Vil det sige at en given diskant med samme impedans som der der sidder i kan bruges?
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Bojsenbord > Kort... nej... det kan man ikke. Det er alt for kompleks til det. Man bliver nød til at måle, simulere, samle, testmåle, lytte osv... Det er den eneste vej frem.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så de simple sider med beregninger af diverse typer delefiltre, kan ikke bruger til andet end en rettesnor? sørens... Men et eller andet sted, det havde jeg nu heller ikke regnet med..
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Bojsenbord > Dårlig nok en rettesnor. Det har desværre ingen hold i virkeligheden. Jeg har måleudstyr hvis der er nogen der har brug for en måling eller to (Audiomatica Clio 7.3).
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej det ville næsten også være for nemt:-) Sidder og overvejer at skifte en celestion hf1300 diskant i mine dm4. De spiller sammen med en supertweeter coles 4100, men ser ud til at jeg bare skal dem være som de er. Den ene er begyndt at gå fra i ny og næ.. hmm ærgeligt:-)
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Så de simple sider med beregninger af diverse typer delefiltre, kan ikke bruger til andet end en rettesnor? sørens... Men et eller andet sted, det havde jeg nu heller ikke regnet med..
|
|
|
Hvis enhederne blot var en ohmsk modstand med en linealret amplitude fra DC til over 100kHz så ville beregningerne passe, men sådan er det ikke
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan i mit tilfælde hvor enheden blot skal spille lineart fra 4000 til 8500 hz? Vil det da ikke kunne lade sig gøre at finde en diskant med samme impedans, og så evt lytte sig frem til seriemodstand? Eller er jeg bedre tjent med at bruge min penge på noget helt andet? (Et enkelt fostex horn, med en byggetegning måske? Her slipper jeg for delefilter:-))
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2007 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Et problem er frekvensgangen, en anden er at få den enhed til at spille i fase med resten.
Lige meget hvad du gør, skal du have måleudstyr på, med mindre du erstatter den med samme diskant.
|
| Til top |
|
| |