| Forfatter |
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville jeg jo umiddelbart påstå, men her gælder igen det gamle hifiråd: Få det hjem og lyt til det der hvor du skal bruge det!
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 552
|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen smag og behag, Jeg syntes den måske godt kunne være for stor, hvis dit rum ikke er vel dæmpet, så kan den godt gå hen og bliver for meget i din størelse rum!
Vil du kun handle i Hifi-Klubben?
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er kun hifiklubbens hjemmeside jeg har kigget på, mange af dem der inde under links her på siden er lidt forvirende at kigge på når man ikke kender mærkerne, så sidder man og kigger 700 producenter igennem som kun laver forstærkere, når man sidder og leder efter højtalere, så det er bare der for jeg bruger dem.
Men smid nogle links til nogle forslag, så vil jeg meget gerne se på dem. Budgettet er omkring de 10-15k når det bliver små højtalere jeg skal have, dette er inklusive forstærker, dog ikke sub hvis ikke det er nødvendigt.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har det lidt sådan at det skal være 3 vejs, som et minimum, jeg syntes at 2vejs og 2½ vejs giver en underlig lyd. Hvis det skal være noget så vil jeg helst hvis det kan blive noget med nogle topkasser som er 2 vejs og som foucere på mellemtone og diskant, og så lader en sub klare bassen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad indebære det når der står højtaler sæt? får man så to for den nævnte pris eller hvad betydder det?
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ej, nu må jeg altså lige havde mælk til småkagerne, Syntes du nu også at alle 2 vejs og 2½ vejs højttalere lyder mærkeligt.
Der er vi bare ikke enige.
Hvor meget forskelligt har du lyttet på, der er altså mange gode højttalere efter de principper!
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der står prisen er for et sæt, ja så får du 2 højttalere!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes bare at samtlige højtalere jeg har hørt der var to vejs har haft et svagt punkt, enten nogle frekvenser der lydder dårligere end andre, eller huller i frekvensområdet. der du over så syntes jeg bare at trevejs systemer har en evne til at få mere med i lyden.
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg nu ikke give dig helt ret i.
Men nogle små højttaleren har da svagheder med hensyn til bas!
Hvis det er det du tænker på!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er det jo nok mest. Hvis jeg køber nogle små stander højtalere og så smidder en 12" sub under, vil jeg så få problemer med bassen fra de små højtalere?
|
| Til top |
|
| |
Red King Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Muligvis, du kan risikere at foreskellen mellem højttalere og sub simpelthen bliver for stor, altså at det kommer til at lyde usammenhængende!
Og det er altså bare trist at høre på nogle gange.
Derfor syntes jeg hellere du skal købe nogle ralative "bas-stærke" stativ højttalere, og en god 8" eller måske 10" sub!
Men er du overhoved sikker på at du vil opgive dit bas monster, som du bor sammen med nu
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke rigtigt, det kan også være at det bare bliver forstærkeren der bliver skiftet. Jeg er død træt af blæserstøjen jeg har nu.
Men vil en NAD C272 eller Thule Spirit PA100 være for lille til at drive mine CVer? og vil den være for stor til højtalere i stil med B&W DM638?
Og hvilken en af dem har den bedste kvalitet i lyden? de skal spille sammen med min Numark CM100 mixer.
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok personligt gå lidt imod strømmen, de råd du har fået tidligere, og ofre mere på forstærkeren!
Med din musiksmag og hang til bas, ville jeg ofre flere penge på forstærkeren, end på højtaleren..
Fysikkens love, er jo at en watt og strømstærk forstærker spiller højere og har bedre kontrol over bassen på en mindre højtaler, end en billigere forstærker på en større højtaler....
Har du f.eks. 10.000,- kr, ville jeg ofre omkring de 6.000,- kr på en god strømstærk forstærker der holder mange år, og så finde et sæt brugte højtalere i den Blå Avis.
En under dimensioneret forstærker har det med at fovrænge og "klippe" når den bliver presset, og er der noget der brænder højtalere af, er det firkant pulser fra en forstærker....
/Jensby
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens spiller disse JBL meget bedre end mine Cerwin-Vegaer jeg har nu? mit problem er lige nu at bassen bliver slugt af det lulle rum, men på den anden side, så vil jeg heller ikke af med den bas jeg har nu.
Sådan som det er nu, så skal jeg enten have noget i samme størelse (3*15")bas eller gå meget ned så jeg får noget der passer til rummet. lige nu har jeg valgt at overdøve det som rummet æder af bassen, ved at sætte en sub inder. Og jeg tror jeg vil få samme problem hvis jeg køber de der JBL højtalere.
Hvad med 2*Nad C272 brokoblet? vil det være en mulighed for mig? og kan de klare at gå ned til 4 Ohm som brokoblet? Mine højtalere er nemlig opgivet til at være 4-8Ohm.
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror disse JBL'er vil være en klar forbedring til dine CV'ere...
Godt nok har de også en 12" bas - men det er af en helt andet klasse...
Men endnu vigtigere - du skal have en forstærker der en strømstærk og kontant, ellers får du bulder bassen!
Kender desværre ikke de nævnte NDA'er - jeg har gået langt uden om NAD de sidste mange år...
/Jensby
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er damping factoren ca på hifi forstærkere til en 5-8k? for den jeg har nu har en damping factor på >300, og jeg syntes at lyden runger meget til tider, så den skal helst over >500 hvsi jeg skal beholde mine højtalere.
Ellers hvordan vil en løsning være med 2 små højtalere sammen med en 12" sub? jeg spiller nemlig ikke vandvittigt højt, men jeg vil gerne have noget kraft bag lyden.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hør her, glem dæmpningfaktoeren og lyt til noget forskelligt! Og glem specifikationerne, noget udstyr lyder bare enormt meget mere kraftigt end andet selvom det faktisk er svagere, strømmæssigt, watt-mæssigt og dæmpningsfaktormæssigt.
Du kan simpelthen ikke høre om der er er styr på bassen ved at kigge på specifikationerne. Jeg tror vi er nået til det punkt i denne tråd, at du må låne noget med hjem og se hvordan det lyder. 
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 07 Juli 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
|
[snip...]Du kan simpelthen ikke høre om der er er styr på bassen ved at kigge på specifikationerne. Jeg tror vi er nået til det punkt i denne tråd, at du må låne noget med hjem og se hvordan det lyder.  |
|
|
Og det burde nok have været trådens første råd .
At vælge forstærker, højttaler, flad-(eller fald-)skærm ud fra databladet, er i min optik akkurat lige så skævt som at købe en ny cykel alene på baggrund af, hvor kraftig dens ringeklokke er.
Slæb noget hjem i hytten, og lad dine ører afgøre, hvad der fungerer bedst.
God fornøjelse.
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |