| Forfatter |
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Per N skrev:
|
Eller den fornådne viden til og forstå det overhovedet.
Man kommer ufattelig langt med malerier på væggen med dæmpeskum bagved. Derudover findes der diverse freeware calculatorer rundt om på nettet til højttaler placering i selve rummet(ja det betyder ufattelig meget) og til og finde ens små problemer som ståendebølger, der nemt løses med små resonatorer.
|
|
|
Intet kan hamle op med et helt normalt møblereret beboelsesrum med tæpper, malerier, bøger osv.osv.
De første reflektioner skal man have styr på, især dem fra kabinet og baffel da i er så tæt på i tid at de reelt bliver opfattet som en del af den direkte lyd. Højttalerne skal væk fra tilgrænsende flader. Den første direkte spejling set fra lytteposition må ikke være en glat, hård reflekterende flade, bare sidevægge (og til dels gulve) medfører ofte et ulideligt flutterekko. Og så skal lyttepositionen være godt fri af bagvæggen. Problemer med stående bølger løses bedst og mest tilfredsstillende ved hjælp af en velafstemt bassystem (Qt under 0,5)
|
|
|
Jeg synes da ellers min stue er meget normalt møbleret. :) Resonanser er ikke så fæle i de dybere frekvensområder. Det er kun i det besværlige mellemtone-område der er noget. Problemer med S/T-lyde skal, så vidt jeg ved, findes i området 4-8 KHz... Foreløbig bliver planen så at indkøbe et tæppe til gulvet, og så ellers noget pynte-ting eller noget til at stille op af væggene. Nips-genstande kan altså tjene et formål... :/
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
S/T lyde er typisk ikke et akustisk problem der har med rummet at gøre. Her ville jeg nok kikke forstærker/højttalere lidt efter i sømmene.
En del bas problemer skyldes ligeledes systemets formåen, men bliver ofte fejlfortolket til et rumproblem.
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
bjørn skrev:
StylaH skrev:
bjørn skrev:
HenrikW skrev:
Sofaborde er noget fanden har skabt  |
|
|
Slet ikke, man skal bare ikke placere dem lige foran højttalerne. Hvor gør du iøvrigt af øllet, kaffen, brødet, aviserne og alt det andet uundværlige ? smider det hele på gulvet eller sidder og ballancerer med koppen lige som i England.
|
|
|
Man stiller de første tommer 12 bajere som hurtigt er væk i en stak, og vupti, så har man bord til de næste 12. Det er smart 
|
|
|
Så er man jo også ude over problemet med reflekser og resonanser, sofabord eller ej. Det er iøvrigt et velkendt tweak i anmelderkredse, de bruger blot slotsaftapninger som skulle giver en næsten total dæmpning af uartikulerede bidrag fra elektronikken
|
|
|
"slotsaftapning"? forklar nærmere...
|
|
|
Nogen sinde hørt om en alkoholholdig væske fremstillet af druer ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
S/T lyde er typisk ikke et akustisk problem der har med rummet at gøre. Her ville jeg nok kikke forstærker/højttalere lidt efter i sømmene.
En del bas problemer skyldes ligeledes systemets formåen, men bliver ofte fejlfortolket til et rumproblem.
Hilsner,
Karsten |
|
|
Problemet var der ikke i mit forrige lytterum med væg til væg-tæppe... ligesom det også var møbleret tættere.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
StudioSound skrev:
|
Hilsner,
Karsten
|
|
|
Problemet var der ikke i mit forrige lytterum med væg til væg-tæppe... ligesom det også var møbleret tættere.
|
|
|
Hvis du fatter en stol og sætter dig med næsen i lyttehøjde direkte foran den ene højttaler i en afstand på ca. ½ meter må de generende mundlyde (s, t osv.) ikke være tilstede. Mundlydene skal selvfølgelig være der men være naturligt integreret i stemmen og absolut ikke generende. I modsat fald er der noget galt med højttalerne, forstærkeren eller programmaterialet
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
KimHRasmussen skrev:
StudioSound skrev:
|
Hilsner,
Karsten
|
|
|
|
|
|
Hvis du fatter en stol og sætter dig med næsen i lyttehøjde direkte foran den ene højttaler i en afstand på ca. ½ meter må de generende mundlyde (s, t osv.) ikke være tilstede. Mundlydene skal selvfølgelig være der men være naturligt integreret i stemmen og absolut ikke generende. I modsat fald er der noget galt med højttalerne, forstærkeren eller programmaterialet |
|
|
Been there, done that. Det er rummet den er gal med. Desværre. Link til setupet: Setup.
|
| Til top |
|
| |
Mofo68 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
HenrikW skrev:
|
|
Det er lidt træls at have sin pils stående på gulvet  |
|
|
Da ikke så længe de er kolde......BTW,Spejle på væggen kan også anbefalet!!..Har selv 2 store hængende,og det virker(hvis man nu ikke ville ha malerier oppe __________________
Venligst -=Mofo=-
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
bjørn skrev:
KimHRasmussen skrev:
StudioSound skrev:
|
Hilsner,
Karsten
|
|
|
|
|
|
Hvis du fatter en stol og sætter dig med næsen i lyttehøjde direkte foran den ene højttaler i en afstand på ca. ½ meter må de generende mundlyde (s, t osv.) ikke være tilstede. Mundlydene skal selvfølgelig være der men være naturligt integreret i stemmen og absolut ikke generende. I modsat fald er der noget galt med højttalerne, forstærkeren eller programmaterialet
|
|
|
Been there, done that. Det er rummet den er gal med. Desværre.
Link til setupet: Setup.
|
|
|
Du har forhåbenligt ændret din højttalerplacering siden billedet
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
mathias 2 skrev:
bjørn skrev:
StylaH skrev:
bjørn skrev:
HenrikW skrev:
|
|
Slet ikke, man skal bare ikke placere dem lige foran højttalerne. Hvor gør du iøvrigt af øllet, kaffen, brødet, aviserne og alt det andet uundværlige ? smider det hele på gulvet eller sidder og ballancerer med koppen lige som i England.
|
|
|
Man stiller de første tommer 12 bajere som hurtigt er væk i en stak, og vupti, så har man bord til de næste 12. Det er smart 
|
|
|
Så er man jo også ude over problemet med reflekser og resonanser, sofabord eller ej. Det er iøvrigt et velkendt tweak i anmelderkredse, de bruger blot slotsaftapninger som skulle giver en næsten total dæmpning af uartikulerede bidrag fra elektronikken
|
|
|
"slotsaftapning"? forklar nærmere...
|
|
|
Nogen sinde hørt om en alkoholholdig væske fremstillet af druer ?
|
|
|
så det var DET du mente!?   __________________
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Juli 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Du har forhåbenligt ændret din højttalerplacering siden billedet |
|
|
Ikke ret meget. Der er ikke så meget at komme efter mht. placeringen. Perspektivet er godt og der bas-nivueaet er også fint, takket være subwooferen der gør det muligt at placere højtalerne ret tæt på bagvæggen. Delingen sker i øvrigt ved 80 Hz.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 07 August 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Et tæppe under bordet vil nok ikke gavne det store da problemet er reflektioner fra bordfladen.... Et klassisk problem i øvrigt...
|
|
|
Ja, det er netop et klassisk problem. Jeg har tænkt mig at løse det ved at købe et lille sofabord der er nemt at flytte. Ideelt skal det være med hjul under så det kan køres væk når der skal lyttes. Kan sådan et købes eller skal man lave det selv?
Link modtages med kyshånd  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |