Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 13:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bulder bas efter omflytning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige flyttet om i min stue, hvilket har resulteret i at jeg har fået bulder bas fra mine VA Baby Grand højttalere, og det er de meget dybe toner.
Mine højttalere stod op ad en gipsvæg før, hvor de nu står op af en murstensvæg. Den højre højttaler er kommet lidt tættere på sidevæggen, står ca. 70 cm. fra den, hvor den nok stod 130cm fra den før. Derudover er der blevet større afstand imellem højttalerne, ca. 270 cm vil jeg tro.

Jeg har prøvet at flytte højttalerne 1meter væk fra bagvæggen det hjælper en lille smule men langt fra nok. Højttaleren ved sidevæggen har jeg også flyttet lidt i forhold til væggen, hjælper desværre ikke det store.

Er der nogle der har nogle forslag til, hvad jeg kan gøre til at afhjælpe bulder bas, har søgt i forum, har fundet nogle diy, "bas traps". Vil et stort tykt gulvtæppe på mit trægulv hjælpe eller udskiftning af spikes med andre absorberings agregater, eller fliser afhjælpe ?
Har desværre ikke mulighed for at flytte om igen.

Mvh.
Dennis

Til top Vis Digger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digger

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Et gulvtæppe kan gøre meget for sammenhængen. Spiller du på det "korte" led.....så vil det nok give lidt problemer. Måske skal du flytte det tilbage.

Prøv med tæppet først.

Mvh

Digger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes bare at have læst at gulvtæpper dæmper de højere frekvenser, f.eks. vil hjælpe på diskanter med en for skarp lyd ?

Kom i tanke om at jeg også har fjernet nogle tunge hylder, der lå under min sofa, da jeg flyttede om. Kan de have været med til at dæmpe bassen ? (måske et skud i tågen)

\Dennis

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

hvis din opsætning er drejet 90 grader, altså flyttet fra at spille på langs til at spille på tværs af lokalet, så kan det være stående bølger, altså bølger hvor bølgelængden lige passer med en halv eller halvanden bølgelængde, dette resultere i at energien bliver reflekteret tilbage fra vægen og tilbage til den samme side højtalerne står i, hvor efter det bliver reflekteret igen. dette er ikke noget du sådan lige kan rette op på andet end at smide nogle sofaer i vejen for lyden, eller hænge nogle tykke kraftige gulvtæpper op på vægene, eller bare flytte anlægget tilbage som det var før.

Jeg har nemlig det samme problem på mit værelse, spiller højtalerne på den lange led (4,5m) så buldre det, spiller de på den korte led (2,5m) så buldre det ikke. Det samme kan ske i din stue.
hvad er målende på din stue?

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Afstand imellem højttalerne har du prøvet at gøre noget ved den.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Det var bulderbas det drejede sig om hvad skulle afstand mellem højttalerne betyde her?

Er der trægulv så prøv med en af postvæsenets boblekuverter under højttalerne. Det har efter flere års problemer løst mine problemer i kombination med Foamzorb skumkuber på stratetisk rigtige steder. Gipsvægge suger bassen ud af systemet lige som trælofte også kan gøre det.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

pppp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hej

"Bulderbas" kommer bla. når man rammer uheldige fysiske placeringer i rummet

Det kan reduceres ved at placere højttalere lettere asymmetrisk i forhold til "hårde" vægge

Din "løsning" tidligere med placering op af gipsvæg var sikkert en årsag til at du der ikke havde problemer da du derved etablerede en Helmholtz resonator (utilsigtet), dvs du udfaser de dybe toner med den afstand du har imellem væg og gipsplade

Evt kan du bruge dette i den nye opstilling (aner ikke om det er muligt, men teknisk vil det jo virke)

SD fødder er også en mulighed hvis det er gulvet der spiller med, men så burde du nok også have haft problemet i den forrige position

Et kabelskift kan også nogle gange stramme op i bunden

Ellers må du over i de mere "tricky" ting som at ændre Q på dine højttalere så de ikke i samme grad anslår rummets egenresonanser

Linkwitz-Greiner er en af vejene ind i dette, evt kombineret med en sok i porten og en lettere modifikation i filtret

Håber du kan bruge noget af dette

mvh

Til top Vis pppp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pppp

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Det var en af de mest seriøse kommentarer jeg har stødt på her i forummet--hatten af for det.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

DIY bass trap efter feks Jon Risch opskrift burde også hjælpe, men prøv først at flyt nogle gange mere det kan gøre underværker.

Kig bla på Cardas højtaler opstilling og se om du kan ramme nogle af de gyldne punkter eller afledte heraf. http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_ id=26&pagestring=Room+Setup

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke lige kan finde videre påsiden så er der her en mere overskuelig oversigt over de forskellige forslag: http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_ id=27&pagestring=Room+Setup

Mvh

js1973
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Digger skrev:

HejJeg har lige flyttet om i min stue, hvilket har resulteret i at jeg har fået bulder bas fra mine VA Baby Grand højttalere, og det er de meget
dybe toner. Mine højttalere stod op ad en gipsvæg før, hvor de nu står op af en murstensvæg. Den højre højttaler er kommet lidt tættere på
sidevæggen, står ca. 70 cm. fra den, hvor den nok stod 130cm fra den før. Derudover er der blevet større afstand imellem højttalerne, ca. 270
cm vil jeg tro.Jeg har prøvet at flytte højttalerne 1meter væk fra bagvæggen det hjælper en lille smule men langt fra nok. Højttaleren ved
sidevæggen har jeg også flyttet lidt i forhold til væggen, hjælper desværre ikke det store.Er der nogle der har nogle forslag til, hvad jeg kan gøre
til at afhjælpe bulder bas, har søgt i forum, har fundet nogle diy, "bas traps". Vil et stort tykt gulvtæppe på mit trægulv hjælpe eller udskiftning af
spikes med andre absorberings agregater, eller fliser afhjælpe ?Har desværre ikke mulighed for at flytte om igen. Mvh.Dennis

Hvis jeg var dig ville jeg købe et sæt pulsar points aluminiumsfødder/spikes til at afkoble dine højttalere fra gulvet - du undgår bulderbas - alt står
klarere og mere sepereret og dine omgivelser (naboer/underbo/ folk i andre rum) vil elske dig for det. Jeg købte mine sidste lørdag og de er
ubetinget det bedste og mest effektive tweak til billige penge jeg har prøvet. Kan købes rundt omkring - jeg købte i topsound hifi på østerbro -
der får du desuden pengene tilbage hvis du ikke kan høre forskel. Det er fantastisk hvad de gør for eller rettere mod bulderbas - og får
højttaleren til at spille som den var tiltænkt fra starten. De koster knap kr. 800 for 8 stk til 2 højttalere. Lad mig endelig høre hvad du synes hvis
du køber dem.
Mvh
JS

Audio Physic Scorpio. Marantz CD 63, Amp Pm 65. Mogami 3130. Flatline Black Knight. Pulsar Points.
Protools 8 Digi 003. Imac. ESI. Sennheiser. Future Sonics. Fender Strat Gibson Epiph
Til top Vis js1973's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af js1973

Digger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar.

Christian Jense > Det er drejet 180 grader, dvs. den modstående væg. Forskellen er at væggene er lavet af andre materialer.

Jeg har øget afstanden imellem mine højttalere, har prøvet at ændre det, men har ikke gjort den store forskel, største forskel er da jeg flyttede højttalerne længere ud fra væggen. Har prøvet i forhold til det link som du Granholm linker til, gav desværre ikke den store forskel

Vil prøve at flytte lidt mere rundt ellers må jeg prøve pppp's meget uddybende forslag, eller Granholm's bass traps evt. se om jeg kan købe et par pulsar points med tilbageleverings garanti, hvis det ikke hjælper.

Men skal have nye højttalerkabler (Viablue sc-4) inden for nærmeste fremtid, var meningen inden omflytningen, måske det har en positiv effekt på bulderbassen?

Mvh.

Dennis

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
MC955 skrev:

Det var bulderbas det drejede sig om hvad skulle afstand mellem højttalerne betyde her?

Er der trægulv så prøv med en af postvæsenets boblekuverter under højttalerne. Det har efter flere års problemer løst mine problemer i kombination med Foamzorb skumkuber på stratetisk rigtige steder. Gipsvægge suger bassen ud af systemet lige som trælofte også kan gøre det.

Det har skam meget at sige, bassen fiser rundt ikke bagud kun.

For nogle år siden på messen i Århus kunne en far TC ikke få en baby til at spille i et rum de havde også kun prøvet sig frem med at flytte dem frem og tilbage, jeg tog derop og flyttet dem tætter sammen også var den der.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Digger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Vil prøve at flytte dem tættere på hinande og se om det hjælper.

Dennis

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Her er en opskrift med billeder på en basstrap: http://www.geocities.com/jonrisch/basstrap.htm

De skulle være på højde med de færdige man kan købe. Start med to (en i hvert hjørne) og se hvad det gør. Jeg tror ikke kabler kan rede dig. Hvis de kan dæmpe basssen så meget at problemet forsvinder så vil de også ødelægge andre ting. Nu kender jeg ikke den højtaler du bruger, men har den refleksport ville jeg prøve at stoppe den godt til med et par sokker eller andet.

Mvh

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Fuldstændig enig.

Digger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Takker igen, ser spændende ud, har du selv prøvet det Granholm ?

Mvh.

Dennis

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Kan disse bastraps også gøre rummet "større" altså få rummet til at se større ud for højtalerne? mit problem er nemlig at mit værelse er for lille til et ordenligt anlæg der sparker fra sig.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet de færdige "black holes" de solgte i HiFi klubben engang (ved ikke om de stadig har dem) og de virkede fint. Om de kan rede et lille rum med et par CV'er tør jeg ikke sige, men jeg er ret sikker på at de ikke vil skade. Måske de "wall panels" han linker til nederst på siden også vil være en ide?

Ellers skal du til at måle hvilken frekvens der driller og lave en dedikeret helmholz resonater. Den kan dog komme til at fylde en del. Prøv med sokker først hvis det er muligt.

Mvh

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Jeg regner med at skifte hele anlæget ud til et par B&W DM683, men lige meget hvad så er der jo næsten alttid bedre lyd i et større rum.

Men hvad er de der Black holes? er det de bastraps som der er linket til tidligere, de der "kattetræer"

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes