Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lyngdorf cd-1, hvad er der ellers? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Nej.... Men som tekniker falder jeg ikke for plat-udvikling og storytelling. Ofte er det ret let at se hvor stor entusiasme der er lagt i et produkt, også selvom man ikke hører det. Det kræver bare at man kan kigge forbi storytellingen og den tykke aluforplade.
Men det optimale er klart at lytte.

Hvis vi skulle sammenligne med bilernes verden... Tror du så ikke en ingeniør der arbejde med udvikling af nye biler, ville kunne vurdere at en Lada formentlig ikke har verdens bedste køreegenskaber, selvom han aldrig har kørt i den???

Men har du så lyttet til en 3 år gammel Lyngdorf CD1 med et plasticdrev der har tygget sig igennem tusindvis af skiver??? Jeg kan nemt forestille mig at sådan en lyder noget forskelligt fra en ny.
Lidt ligesom en fransk eller koreansk bil... Den kører OK fra ny... Men giv den 100.000km. Så er den ved at være godt træt, og kører langt fra som en ny!
Det samme gælder ikke i samme udstrækning for en tysk eller japansk bil... Fordi den er lavet rigtig, og ikke med billige dele.

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

For at kunne sige at X er bedre end Y, eller at X gennemhøvler Y, skal man kende begge og lade være med at gætte, ellers skal man holde mund.

Mange opsætninger med et yderst spinkelt cd/dvd drev i f.eks en ældre bærbar computer, spiller fremragende, så drevet er nok ikke den ting der er det vigtigste.

Mig bekendt er det yderst sjældent at skuffen overhovedet har kontakt, eller er aktiv på nogen måde, under afspildningen

Denon DCD-3560 har et godt drev, men man kan intet få til det hvis det går i stykker.

Et computerdrev, kan man få alle vegne og koster ikke alverden at udskifte, hvis man synes det er nødvendigt efter 3000 afspildninger.

Jeg synes det her går lidt på at der er lavet noget som bare skal i jorden, fordi det ikke er bygget som en kampvogn.

Måske sidder der nogle teknikkere derude, der evner at få vellyd ud af simple/spinkle midler og har valgt computerdrevløsningen, da man ved at det ikke udgår om 5 år., fremfor et superdrev man ikke kan få reservedele til efter nogle år

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Ja, måske sidder der nogle teknikere derude og savner at få vellyd ud af billige plasticdrev... . Det må være enhver teknikers drøm!

Du tror ikke det har noget at gøre med, at når man producerer små styktal, så er det svært at få bedre drev, og priserne er næppe specielt attraktive. Derfor benytter alle små "eksotiske" firmaer efterhånden plasticdrev. Det er næppe fordi alle disse producenter tilfældigvis får ansat de teknikere og ingeniører der finder savner at få billige plasticdrev til at lyde godt.

Min bedste overbevisning siger mig, at en maskine som Lyngdorf CD1 og andre lign maskiner i samme prisklasse, ville kunne produceres og sælges til under 3000,- hvis SONY stod for produktionen og med Deres høje styktal.
Det du betaler for hos mange af de små eksotiske firmaer er, at ALT koster ekstra i små styktal, udviklingsomkostninger skal deles ud på meget færre solgte maskiner, der er færre til at lave overskud så chefen kan køre Mercer.
Det eneste våben mange af disse firmaer har, er at lave en flot kasse, der kan overbevise om at indmaden er lavet med største omhu, og så lire en helt forrygende storytelling af. Desværre er der alt for mange der hopper i med begge ben.

De drev der sidder i maskiner til 20.000,- i dag, ville for 10 år siden været blevet kritiseret for at være for ringe, selv i afspillere til 5.000,-.
Til gengæld er den måde hvor produkterne fra små eksotiske firmaer bliver præsenteret på, blevet noget anderledes... Der bruges MEGET krudt på at hype disse produkter.
Fortæl mig så at udviklingen går fremad, og at produkter ikke sælges på storytelling....

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Så er den ged vist blevet barberet og vi er nu klar over at der er forskellige meninger om Lyngdorf`s cd-1.

Så lad os nu komme vidre

Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre

Kharmakiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2005
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hurtig - for at være helt ærlig, så luk r.... indtil du kender til udstyret. Dine sammenligninger med biler er da efterhånden for langt ude. Eksempelvis lyder en mercedes dør som den gør, fordi der er en flok ingeniører der har sørget for den rigtige lyd. Jeg tror umiddelbart at en citroen-dør åbner og lukker fint i hele bilens levetid på trods at et billigere klask. Jeg er også sikkert på at den billigste Aldi DVD-afspiller's skuffe holder længere end laseren gør - for slet ikke at tale om selve dvd-formatet som sådan.

Det er lige før jeg tror du er hoppet med på Sony's storytelling om høje styktal og lave priser. Men nu bruger de jo også millioner af kroner på markedsføring, hvilket de små mærker selvfølgeligt ikke har råd til. Set i det lys er det ikke underligt at du er blevet...tja...ført bag lyset af Sony.

Jeg synes du skal være lidt Hurtig og smutte ned i din lokale Hi-Fi Klub og lægge et øret eller to til cd1'en og så komme med en oplevelsesbaseret vurdering af afspilleren. (det gælder også alle de tusind andre produkter du efterhånden har haglet ned uden at have lyttet på det...)

mvh Peter

Til top Vis Kharmakiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kharmakiller

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Kharmakiller skrev:

Hurtig - for at være helt ærlig, så luk r....

Den der attitude kan du godt pakke sammen!! Spørgsmål til det.... Kan er umuligt være!!

I øvrigt sjovt så stor i slaget og stort kendskab til hvad jeg tidligere har lavet på forum, fra en helt ny bruger med 6 indlæg her på forum....
Spørgsmålet er hvad dit tidligere profilnavn var??? Og gad vide om du tilfældigvis er tilknyttet Lyngdorf eller HFK eller lign....

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

-KP- skrev:
Pierre skrev:

Hvem forhandler Sony ES cdafspillere, som nye. For det lyder da som om at den ihvertilfald skal have et lyt  

Så indtil vidre står det på Lyngdorf CD-1, Eera DL 1,0 & Sony ES, er der andre bud?

Bladelius freja MKII er en super spilledåse

Og vi kan ikke være mere enig, så skidt være med at drevet ikke vejer mere end en rosin. Men afspille og aftaste pladerne det kan den. Har endnu ikke oplevet at Freja ikke vil æde mine cder. Et pioneer drev er nu heller ikke at kimse af.

Kharmakiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2005
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

hehe...at jeg kun har 6-7 indlæg betyder jo bare at jeg ikke har skrevet herinde før. Min profil er oprettet 20 maj 2005 og jeg læser jævnligt de mange interessante indlæg. Mange af debatterne er særligt spændende - nogle gange er der endda folk der får advarsler  En god skål popcorn og en kold cola, så er der gratis underholdning  

Måske skrev jeg med for store ord før, men sagt på en anden måde, så synes jeg at du bør kende produkterne før du udtaler dig alt for kritisk. Det kan alle andre brugere af forummet vel nikke genkende/anerkendende til.

Til top Vis Kharmakiller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kharmakiller

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Jeg vil holde mig fra at sige godt og skidt om CD-1 og for den sags skyld om andre fremragende drev, nye som gamle.

Hvad enten man er til små firmaer der skal have dækket sine omkostninger ved et lille salgstal, eller store koncerner der bruger millarder på markedsføring er en smagssag. Begge typer producenter kan lave både godt og skidt, og i sidste ende handler det om smag og ejerglæde.

Essensen af denne tråd handler om give Pierre et reelt bud på, hvad der kunne være reelle alternativer til Lyngdorf afspilleren. Så skulle vi holde os til det ?

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Essensen af denne tråd handler om give Pierre et reelt bud på, hvad der kunne være reelle alternativer til Lyngdorf afspilleren. Så skulle vi holde os til det ?

Ja, det ville da være klædeligt for en gangs skyld!!

Så kan andre, der vil diskutere dybere, jo oprette en "konspirations-tråd" ud fra oplæggene i denne og mange lignende af slagsen!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

@ Kharmakiller:
Lad os droppe diskussionen om hvad de små firmaer kan og ikke kan. Det bliver vi næppe enige om.

Men du har vist endnu ikke svaret på, hvorfor du sælger denne maskine som du ellers gør et KÆMPE nummer ud af at rose!
Det kan virke ret utroværdigt....

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

@ Kharmakiller:
Lad os droppe diskussionen om hvad de små firmaer kan og ikke kan. Det bliver vi næppe enige om.

Men du har vist endnu ikke svaret på, hvorfor du sælger denne maskine som du ellers gør et KÆMPE nummer ud af at rose!

Da ikke mere utroværdigt end at rakke produkter ned, men ikke har kendskab til.

Et forslag til en CD afspiller fra min side vil være en Cyrus CD 8. Det er en utroligt engageret CD, lidt i samme boldgade som Rega, men ikke nær så reserveret. Mit indtryk af denne afspiller er, at den er gennemsigtig uden at være analytisk og lyttevenlig uden at blive mørk og kedelig (NB! Skuffen er af den billige plastiktype)

http://www.cyrusaudio.com/product.asp?ProductID=4

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Hurtig skrev:

@ Kharmakiller:

Da ikke mere utroværdigt end at rakke produkter ned, men ikke har kendskab til.TOP

Et forslag til en CD afspiller fra min side vil være en Cyrus CD 8. Det er en utroligt engageret CD, lidt i samme boldgade som Rega, men ikke nær så reserveret. Mit indtryk af denne afspiller er, at den er gennemsigtig uden at være analytisk og lyttevenlig uden at blive mørk og kedelig (NB! Skuffen er af den billige plastiktype)

http://www.cyrusaudio.com/product.asp?ProductID=4

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 12 Juli 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Skal du "bare" ha dig et godt værk, så ville jeg kigge på TEAC VRDS 10 SE / 20 SE / 30 SE, de har et super løbeværk

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter selv en Rega Apollo som løbeværk til min TacT Millenium.  Jeg prøvede Apollo overfor CD1 og må da ærligt indrømme at CD1 er meget mere detaljeret og "fremme" i skoene i forhold til Apollo. Dog synes jeg en Apollo er mere behagelig at lytte til i længden. Den er mere afrundet i lyden.  Dette er udelukkende som løbeværk.   

Jeg fik ikke helt fat i om det var som decideret cd-afspiller eller bare som drev det skulle benyttes.  Skulle det være som alm. cd-afspiller (analog ud) ville jeg anbefale en Rega Saturn. Det er den bedste cd-afspiller under 20k efter min mening. Den lyder rigtig rigtig godt!!!

Og det skal lige siges at min Apollo lyder fantastisk som drev, selvom meget af den er lavet i plastic...  Jeg havde en Denon DCDs10 før Apollo, som er bygget som en kampvogn. Den kunne slet ikke følge med min plastic Apollo.

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
flemsemand skrev:

Kan man forudse hvor hurtigt et drev går i stykker udelukkende ud fra hvordan det lyder når det lukker i?

Ja, det kan man sagtens forudsige, men ikke ud fra lyden fra drevet. Men ligesom med så meget andet, kan manmed lidt teknisk indsigt fornemme lidt om kvaliteten ud fra eks sådan en lyd. Lidt ligesom at lukke døren i en Mercedes S-klasse og så en FIAT punto. Så skal man være meget lidt teknisk begavet, hvis ikke man kan fornemme hvilken der holder længst.
Me som udvikler arbejder man med en faktor der hedder MTTF Mean Time To Failure) og MTBF (Mean Time Between Failre). Denne faktor bør man som producent kunne få oplyst på alle komponenter i ens konstruktion.

Et af de mest ekstreme eksempler på brugen af disse er bilbranchen, hvor der ikke er så meget som en møtrik der ikke er beregnet MTTF og MTBF på, da disse naturligvis hænger nøje sammen med pris. Jo længere ellem MTTF og MTBF, desto højere er prisen typisk på en stump.
Når man har fået liv i nogle prototyper, beslutter man sig for en forventet levetid og acceptabel frekvens mellem fejl. Og så vælger komponenter hvis MTTF og MTBF passer ind i dette regnestykke. Alternativt sætter man en maks pris på det samlede produkt, og ser så hvilke stumper der kan blive råd til.
Forskellige mærker har forskellige krav til sig selv, og dermed kan man bygge bilerne til forskellig pris. Det er bl.a. det der gør, at Citroën, Peugeot og FIAT kan sælge biler væsentlig biligere end eks VW, BMW, Mercedes og TOYOTA. Det samme gør sig gældende på reservedele... Mange argumenterer for franske og italienske biler, fordi reservedele er billige.... Og det er korrekt... Men det er ikke fordi de har fundet de vise sten. De benytter bare ringere kvalitet.

Den slags ses desværre ganske tydeligt i fejlstatistikker. Læser man ADAC's motorvejsundersøgelse http://www.adac.de/images/Pannenstatistik2006_tcm8-179730.pd f, vil man se et lignende mønster.... Fik man fat i fabrikanternes MTTF og MTBF beregninger, er mit bedste bud at disse vil svare nogenlunde til denne undersøgelse.

Nå..... men tilbage til emnet.

Man kan helt sikkert få MTTF og MTBF på eks de drev der benyttes i nye 20.000 kroners maskiner fra eks Lyngdorf, Primare, Densen, vil jeg tro at disse tal ligger MEGET langt under dem man ville finde på et af de gamle ES-drev.
Mit bedtse bud er dog, at 99.99% af alle disse små fabrikanter ALDRIG har bekymret sig om MTTF og MTBF... Man forventer vel bare at det holder.
Til gengæld tør jeg godt vove pelsen på, at et firma som SONY arbejder meget med sådanne faktorer, netop for at optimere sine produkter mest muligt til en given pris.

I en masseproduktion vil det jo være åndsvagt at lave en strømforsyning der med garanti holder 50 år, en generel elektronikkonstruktion der holder 75 år, hvis drevet har en forventet levetid på 1 år.

Ikke et sted er der noget saglig om holdbareheden af de moderne CD-drev. Det er blot at kaste op hvad man tror - og som altid kan man spice det op med lidt bilsnak (igen....). Så er alt som det plejer.

Er der overhoved nogen som reelt ved om disse drev har større fejlrate end en Sony ES?

Hokus pokus.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

Ikke et sted er der noget saglig om holdbareheden af de moderne CD-drev. Det er blot at kaste op hvad man tror - og som altid kan man spice det op med lidt bilsnak (igen....). Så er alt som det plejer.

Er der overhoved nogen som reelt ved om disse drev har større fejlrate end en Sony ES?

Hokus pokus.

Jeg tror ikke man skal regne med, at fejlraten på high end løbeværker er lavere end på billige og moderne plastdrev. I hvert tilfælde ikke i begyndelsen. Som tiden går, kan man dog godt bide spids på, at der efterhånden er forskel. Egentlig er det vel også det det handler om, når man taler om drev.
Hvad der lige sidder i en Lyngdorf CD1 ved jeg ikke, men efterhånden er der jo kun ekstremt få fabrikater på markedet. Sony, Philips, Teac og resten er nok mere noget noname Kina halløj.

Kigger man på dagens udbud af CD maskiner, så er der godt nok langt imellem dem, der faktisk bruger lækre løbeværker. Accuphase og Teac er det første der lige kommer mig på.

Det indtryk man får af en CD spille ud over lyden, er egentlig osse en narresut, fordi folk altid kigger efter hvordan skuffen lukker op og i. På den måde er lykkes f.eks. Linn at sælge Sony løbeværker dyrt, og Mark Levinson tager en halv jetjager for et nyt CD-Rom drev til deres CD maskiner. Kigger man efter hvor det gælder, så er der ikke mange der sætter penge i skidtet.
Accu, Sony Teac og tidligere også Denon er gode eksempler.
Sjovt nok er det i de japanske maskiner ofte lige omvendt, 3560 har en skuffe af middel kvalitet, men kigger man på selve drevet, så er der kun en håndfuld der er lækrere eller ligeså lækre.

Engang jeg havde lejligheden til at kigge på et Philips CDM Pro 2 drev, da kom det osse her for dagen, at det egentlig bare er helt almindelige plastdele i en støbt aluramme. Der er altså mest det ydre der ser lækkert ud.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Nu talen falder på Levison, så er de cd rom drev vidst rimeligt ombygget, i min Proceed er det enste synlige plastik det hus laseren(glaslaser) sidder i og drevet vejer over 10 kg.

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Sendt: 13 Juli 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Til prisen:

NAD M5, CD/SACD (13.000)

MVH Allan

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

<< Forrige Side af 4 Næste >>