Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 22:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nye hdmi 1.3 receivere fra Yamaha ! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
brasch skrev:

eneste minus er prisen på kablet. 3700 for 1m utp kabel....Mon ikke et standard til 49kr gør det næsten lige så godt?

Se det har jeg også spurgt mig selv om flere gange. Denon har tidligere (ved ikke om de fortsat gør) vedlagt kabel til Denon Link (standard kabel) til de store DVD-afspillere. Så der er ingen tvivl om at et standard kabel kan bruges. Ved ikke hvad det dyre kabel kan udover at se dyrt ud.

det skulle være optimeret til lyd, men jeg tror nu ikke at denon kan noget med ethernetkabler som dem der masseproducerer dem ikke kan gøre bedre. Så skulle jeg jo helst bruge det samme kabel til streaming at lyd fra min pc, det kunne godt blive en bekostelig affære at skulle investere i 15m af denons netværkskabel

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Juli 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Eftersom hele pointen med DenonLink er at eliminere jitter, som såvidt jeg ved er den eneste faktor der kan siges at påvirke lyden mht. kvaliteten af et kabel. Jeg er fuldt ud overbevist om at den eneste opgave dét kabel har, er at undgå at konservative hifi-snobber dropper tanken om Denonlink som en seriøs overførselsform til hifi, fordi kablet ikke "ligner" hifi.

Det største problem ved Denonlink er at der formentligt er nogle licensmæssige issues der skal overstås, men det kommer nok. Ifølge hvad jeg kan læse mig til er der jitter-mæssige problemer med audio via HDMI, og Denonlink eller Firewire vil derfor ganske rigtigt være at foretrække, men det er p.t. ikke muligt at overfore TrueHD, DTS-HD eller 7.1 PCM afkodet fra disse via andet end HDMI.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Eftersom hele pointen med DenonLink er at eliminere jitter, som såvidt jeg ved er den eneste faktor der kan siges at påvirke lyden mht. kvaliteten af et kabel. Jeg er fuldt ud overbevist om at den eneste opgave dét kabel har, er at undgå at konservative hifi-snobber dropper tanken om Denonlink som en seriøs overførselsform til hifi, fordi kablet ikke "ligner" hifi.

Det største problem ved Denonlink er at der formentligt er nogle licensmæssige issues der skal overstås, men det kommer nok. Ifølge hvad jeg kan læse mig til er der jitter-mæssige problemer med audio via HDMI, og Denonlink eller Firewire vil derfor ganske rigtigt være at foretrække, men det er p.t. ikke muligt at overfore TrueHD, DTS-HD eller 7.1 PCM afkodet fra disse via andet end HDMI.

det er jo et spørgsmål om at de får nosset dig sammen til at lave en firmwareopgradering, men mon ikke det først sker når de kommer med en afspiller?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 15 Juli 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
det er jo et spørgsmål om at de får nosset dig sammen til at lave en firmwareopgradering, men mon ikke det først sker når de kommer med en afspiller?

Det er ikke helt så simpelt, da det p.t. svjv ikke er tilladt jvfr. licenserne at afkode TrueHD og DTS-HD, og overføre det digitalt via andet end HDMI. Denon skal altså have overbevist Dolby og DTS om at overførslen er sikker nok. Det lykkedes at få DSD godkendelse, så det vil overhovedet ikke undre mig hvis det kommer, men der kan godt gå noget tid med en del bureaukrati inden. Derudover er der som du siger ingen grund til at tilbyde det før der rent faktisk er en afspiller at sætte det sammen med.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

brasch skrev:

Det er ikke helt så simpelt, da det p.t. svjv ikke er tilladt jvfr. licenserne at afkode TrueHD og DTS-HD, og overføre det digitalt via andet end HDMI. Denon skal altså have overbevist Dolby og DTS om at overførslen er sikker nok. Det lykkedes at få DSD godkendelse, så det vil overhovedet ikke undre mig hvis det kommer, men der kan godt gå noget tid med en del bureaukrati inden. Derudover er der som du siger ingen grund til at tilbyde det før der rent faktisk er en afspiller at sætte det sammen med.

det anede jeg så ikke, men mon ikke de enten får tilladelsen eller finder en anden måde at omgå det på?

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 16 Juli 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
det anede jeg så ikke, men mon ikke de enten får tilladelsen eller finder en anden måde at omgå det på?

Der burde ikke være noget i vejen for at overføre signalet som bitstream, som jeg læste det ligger problemet i at overføre det afkodede signal. Men som nævnt, så er det ikke sikkert man får dén mulighed, hvis udgiveren af skiven har encoded lyden så den kræver decoding i afspilleren for at virke. Men jo, jeg kunne da sagtens forestille mig at de får licensen på et tidspunkt.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

det kunne måske på sigt også udvikles videre, da båndbredden igennem hvad der meget basalt set bare er en ethernetport er enorm stor. Hvis man mellem to komponenter i et system kan opnå en bånbredde på omkring 1Gbit pr sek, så kan man sende og modtage urimeligt meget information i a/v sammenhæng. Hvad al den plads så skulle bruges til tør jeg ikke engang gætte på

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 16 Juli 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

det kunne måske på sigt også udvikles videre, da båndbredden igennem hvad der meget basalt set bare er en ethernetport er enorm stor. Hvis man mellem to komponenter i et system kan opnå en bånbredde på omkring 1Gbit pr sek, så kan man sende og modtage urimeligt meget information i a/v sammenhæng. Hvad al den plads så skulle bruges til tør jeg ikke engang gætte på

1 gbps er faktisk ikke specielt meget i AV-sammenhæng. Rigeligt til lyd, der realistisk set nok aldrig når over 20 mbps, men til billede er det for lidt i længden. HDMI 1.3 har en kapacitet på 10.2 gbps. Et 1080P signal i 60 Hz RGB med 8 bit opløsning (eller Component 4:4:4 med 8 bit) fylder 3 gbps. Skal det være 16 bit per farve, som Deep Color understøtter, kan det så ganges med 2. Så "urimeligt meget" vil jeg absolut ikke sige om en 1 gbps netværks-overførsel.

boffer24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2005
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg smidt min PS3 og min XE1 op i 5080'eren og nu viser den 1080P - 36 bit?

Hvorfor gør den det hvis Deep Color kun understøtter 16 bit?

Til top Vis boffer24's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boffer24

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

boffer24 skrev:

Nu har jeg smidt min PS3 og min XE1 op i 5080'eren og nu viser den 1080P - 36 bit?

12 bit x 3 farver..?

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

boffer24
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Hvor kommer 12 bit ind i billedet?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Dunno - bare et forsøg på at forklare at den viser 36 bit.

Otto nævnte noget om 16 bit per farve i deep color, hvilket ville have givet 48...

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

boffer24 skrev:

Som RogueAgent skriver: 12 bit per farve = 36 bit. Deep Color understøtter 16 bit per farve = 48 bit. DVD, Blu-Ray og HD-DVD er til sammenligning 8 bit per farve = 24 bit.

12 bit per farve understøttes iøvrigt i HDMI 1.1, så længe der er tale om Component 4:2:2. RGB eller Component 4:4:4 understøttes kun op til 10 bit per farve.

Den helt store ballade er, at alle de forskellige features i HDMI 1.3 er "optional", og som jeg har forstået det er de forskellige farvedybder i Deep Color gudhjælpemig også "optional". Derfor kan du risikere at et apparat har Deep Color for at kunne overfore RGB i 12 bit per farve, men ikke understøtter 16 bit...

Confused yet?

boffer24
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Også i den grad

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

boffer24 skrev:
Også i den grad

Det korte af det lange, som DU kan bruge til noget (jeg så at du overvejede at skifte din næsten nye og særdeles udmærkede receiver ud for at få HDMI 1.3), er dette: Kilderne vi har til rådighed i dag er 8 bit component. I component kan du med HDMI 1.2 overføre 12 bit, hvilket er rigeligt med de kilder, til at give så banding-fri billeder som udstyret nu engang tillader. Og som du jo netop har oplevet, så har du 12 bit igennem til tv'et uden problemer. Du skrev ikke om det var igennem receiveren, men receiveren kan, når det er component, sagtens overføre 12 bit. Den teoretiske forskel der er fra 12 bit til 16 bit, er i praksis urelevant, blandt andet fordi panelet i tv'et alligevel kører maksimalt 10 bit (jeg ved faktisk ikke på stående om Panasonic's paneler arbejder i 8 eller 10 bit). Du vil derfor ikke have noget væsentligt ud af 16 bit overførsel. Dette, kombineret med vores tidligere snak om at afkodning af DTS-HD MA alligevel bliver foretaget i afspilleren i praksis (når der ellers kommer afspillere der kan), betyder at du ikke umiddelbart har noget behov for at udskifte din forstærker med én der kan håndtere HDMI 1.3. Så hvis du ellers iøvrigt er tilfreds med den, så brug energien/pengene på noget andet.

(Det var vist ikke så kort alligevel, men håber du fangede pointen...)

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Så blander jeg mig lige lidt for jeg er total forvirret.

Hvis man skal lade afspilleren afkodning af de nye lydformater, så kræver det vel en ret dyr afspiller? (når de kommer)

Kan man slet ikke vælge at lade afkodningen ske i de nye hdmi 1.3 recievere?

Går lidt og spare op til en ny reciever, men har ikke brug for et stort monster, hvis afspilleren alligevel afkoder lyden. Så skal man bare bruge pcm i recieveren eller hvad?

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:

Så blander jeg mig lige lidt for jeg er total forvirret.

Hvis man skal lade afspilleren afkodning af de nye lydformater, så kræver det vel en ret dyr afspiller? (når de kommer)

Ikke nødvendigvis. Da overførslen til receiveren sker via HDMI, er der ikke D/A konvertere og analog-kredsløb indblandet, og det er typisk dér forskellen på en god og en dårlig DVD-afspiller ligger. Dekodningen i sig selv kræver heller ikke specielt meget, da der ikke er tale om egentlig surround-dekodning, men udelukkende om at "udpakke" det komprimerede format. Dette kan kun gøres på én måde, og der er således ikke forskel i kvaliteten på dette punkt. Bass management og anden processing man kunne tænke sig, ligger stadig i receiveren. Ved at lade receiveren modtage et 7.1 PCM signal, og herefter foretage alt processing i receiveren, gør det dig netop i stand til at investere en del kroner i en rigtigt god forstærker, uden risiko for at den skal skiftes ud senere, fordi nye formater kun kræver en ny afspiller, som kan være relativt billig. PS3 burde eksempelvis i princippet kunne opdateres til at understøtte DTS-HD MA, og det ville ikke undre mig hvis det skete.

Furious jt skrev:
Kan man slet ikke vælge at lade afkodningen ske i de nye hdmi 1.3 recievere?

Måske, måske ikke. Det afhænger af hvordan lydsporet er kodet. Ifølge hvad jeg har kunnet læse mig til af artikler om emnet, så er det meget sandsynligt at lydsporet er encodet sådan at det understøtter sound overlay, og således skal afkodes i receiveren - også selv om man ikke nødvendigvis udnytter muligheden på skiven... Det vil altså være afhængigt af den enkelte film, og derfor er der ikke meget fremtid i at satse på bitstream-overførsel til receiveren. Men som sagt, så er det heller ikke vigtigt - det gør _ingen_ forskel på lydkvaliteten, om afkodningen sker i afspiller eller i receiver, uanset hvor billig afspilleren er (den skal selvfølgelig understøtte codec'et, men det i sig selv er ikke dyrt).

Furious jt skrev:
Går lidt og spare op til en ny reciever, men har ikke brug for et stort monster, hvis afspilleren alligevel afkoder lyden. Så skal man bare bruge pcm i recieveren eller hvad?

Efter min bedste overbevisning, skal du bare sørge for at receiveren har HDMI, og så ellers koncentrere dig om at receiveren skal være god nok til at levere dén lydkvalitet du ønsker, og dén power dine højttalere kræver. De forskellige lydformater lader du afspillerne om.

Det er en lidt ny måde at tænke på for mange, og hifi-entusiaster har det med at være MEGET konservative på områder som disse, så der vil formentligt være nogle der opponerer imod denne fremgangsmåde. Det skyldes imho manglende forståelse for hvordan komprimering fungerer.

Furious jt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svaret Otto!

Så blev jeg da en del klogere

Har altid troet at pcm var analog lyd og ikke kunne levere digital ligesom coax.

Det var sq meget nemmere førhen da man bare skulle vælge coax eller optisk

Hvad skal man så kigge på ved afspilleren for at sikre sig at den kan klare det hele?

Recieveren skal bare kunne klare 7.1 pcm.

Til top Vis Furious jt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Furious jt

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Furious jt skrev:

Hvad skal man så kigge på ved afspilleren for at sikre sig at den kan klare det hele? 

Du skal sådan set bare kigge på hvilke lydformater den kan afkode. Det bør fremgå af specifikationerne. Som nævnt, så findes der vist p.t. ikke nogen afspillere der kan afkode DTS-HD MA...

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

det otto i virkeligheden prøver at sige er: køb den forstærker du har lyst, der er alligevel ikke nogen der har den ringeste anelse om hvordan det ser ud om et halvt år

nej, men man får vel også bedre lyd ud af at vælge den forstærker man vil have, fremfor at finde et (lklangmæssigt) nogenlunde alternativ der understøtter et "bedre" lydformat.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes