Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juli 2026 | 21:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Førstegangs Køber af Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Som det ser ud p.t. kan Panasonic AX-100 og Sanyo Z5 (begge LCD) godt følge med på sort-niveau, i hvert fald på specifikationerne. Lysstyrken skulle også være på niveau med f.eks. Optoma, eller endda over.

Pas på med at dømme en projektor på specifikationer. LCD har til dato stadig generelt en væsentligt ringere "native" kontrast, men får hjælp af en iris der kan åbne og lukke for lyset. Det giver en god on/off kontrast på papiret, men oplevelsen i praksis er langtfra som med en DLP, som kan levere meget bedre såkalt intra-image kontrast, dvs. evnen til at vise sort og hvid samtidigt. Det samme gælder til dels lysstyrke, én ting er specifikationer, noget helt andet er hvad der leveres i praksis. Skal farvegengivelsen være på plads, og sort-niveauet brugbart i mørke scener, leverer LCD'erne typisk ikke ret god lysstyrke - men går man på kompromis med dette, kan de sættes op til at outputte en del. Det betyder f.eks. at du kan levere ét niveau med gode farver og sort-niveau til når der er mørkt, og et andet niveau hvor du går på kompromis med billedkvaliteten, hvis du f.eks. skal se fodbold i et ikke-mørklagt rum.

Mht. farvegengivelse, så har LCD af natur en svaghed mht. at gengive farverne præcist over hele fladen. Dette gør at DLP generelt leverer mere "rene" farver, og panelets farveægthed ændrer sig ikke over tid.

LCD'ens største styrker er i dag først og fremmest fleskibiltet i opsætningen, samt støjniveauet. For 2-3 år siden ville jeg til hver en tid foretrække en LCD, men siden da har DLP'erne rykket kraftigt, både kvalitets- og prismæssigt, mens LCD bevæger sig fremad med relativt små skridt. Det betyder at DLP efter min mening får større og større berettigelse i markedet, også i de lavere prisklasser.

mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun haft Panasonic Projektorer. Først en PT-AE 300, hvilket jeg skiftede ud med en PT-AE 900. Jeg kan på det varmeste anbefale Panasonic PT-AE serien, den er helt suveræn. Den har ægte 16:9 paneler hvilke betyder at der ikke kommer sorte bjælker under billedet når du ser 16:9 film, og der er tale om en rigtig god hjemmebiografprojektor. Panasonics projektorer er ikke uden grund meget roste i forskellige medier, helt tilbage fra PT-AE 100 og til den nye PT-AE1000

Når jeg har været til enten demoer eller bare ved besøg i diverse butikker som har projektorer kørende, så uagtet om det har været en Sanyo Z4 eller en SIM2 eller hvad de nu hedder, så har jeg altid været 110 % tilfreds med min PT-AE900. Og jeg er ellers typen der til stadighed er på udkig efter forbedringer/opgraderinger .

Med hensyn til lærred, så gik der lang tid før jeg købte et. Jeg så film direkte på en hvid væg, og de fungerede super godt.Rigtig mange har set film hjemme hos mig, og ingen har på noget tidspunkt påtalt om det ikke ville blive bedre med et lærred. Dette kan  muligvis skyldes manglende evne til at vurdere film kvaliteten  eller også er det fordi det fungerede fint.

Jeg har så efterfølgende købt et lærred grundet en fladskærm midt på væggen, så....

Held og lykke i din søgen.

Mvh

Morten

Denon DVD A11
Dali Euphonia MS4
Dali Euphonia CS4
Dali Helicon Phantom
B&W PV1

Billede:
Samsung 40" M71B
Panasonic PT AE 3000
Til top Vis mga1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mga1

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Kim Petersen skrev:

Som det ser ud p.t. kan Panasonic AX-100 og Sanyo Z5 (begge LCD) godt følge med på sort-niveau, i hvert fald på specifikationerne. Lysstyrken skulle også være på niveau med f.eks. Optoma, eller endda over.

Pas på med at dømme en projektor på specifikationer. LCD har til dato stadig generelt en væsentligt ringere "native" kontrast, men får hjælp af en iris der kan åbne og lukke for lyset. Det giver en god on/off kontrast på papiret, men oplevelsen i praksis er langtfra som med en DLP, som kan levere meget bedre såkalt intra-image kontrast, dvs. evnen til at vise sort og hvid samtidigt. Det samme gælder til dels lysstyrke, én ting er specifikationer, noget helt andet er hvad der leveres i praksis. Skal farvegengivelsen være på plads, og sort-niveauet brugbart i mørke scener, leverer LCD'erne typisk ikke ret god lysstyrke - men går man på kompromis med dette, kan de sættes op til at outputte en del. Det betyder f.eks. at du kan levere ét niveau med gode farver og sort-niveau til når der er mørkt, og et andet niveau hvor du går på kompromis med billedkvaliteten, hvis du f.eks. skal se fodbold i et ikke-mørklagt rum.

Mht. farvegengivelse, så har LCD af natur en svaghed mht. at gengive farverne præcist over hele fladen. Dette gør at DLP generelt leverer mere "rene" farver, og panelets farveægthed ændrer sig ikke over tid.

LCD'ens største styrker er i dag først og fremmest fleskibiltet i opsætningen, samt støjniveauet. For 2-3 år siden ville jeg til hver en tid foretrække en LCD, men siden da har DLP'erne rykket kraftigt, både kvalitets- og prismæssigt, mens LCD bevæger sig fremad med relativt små skridt. Det betyder at DLP efter min mening får større og større berettigelse i markedet, også i de lavere prisklasser.

Så må DLP siges at have klare fordele på billedsiden. Men det vigtigste - for mig i hvert fald - er hvornår de bliver så gode at der ikke længere er regnbuer... Jeg anede ikke hvad det var dengang, men da jeg så først så Acer'en var den helt gal - jeg blev helt vildt irriteret over dem, og vil tro at bare der er den mindste antydning, ja så vil jeg fortsat fokusere på dem.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

mga1 skrev:
Med hensyn til lærred, så gik der lang tid før jeg købte et. Jeg så film direkte på en hvid væg, og de fungerede super godt.Rigtig mange har set film hjemme hos mig, og ingen har på noget tidspunkt påtalt om det ikke ville blive bedre med et lærred. Dette kan  muligvis skyldes manglende evne til at vurdere film kvaliteten  eller også er det fordi det fungerede fint.

Jeg har en kammerat (den eneste i omgangskredsen foruden mig) der har en projektor, en Panasonic AE-100. Han har fået den sådan sat op at billedet er "nogenlunde" ifm. fjernsyn - billedet er dog ikke helt fokuseret. Men til DVD kører han stadig med 4:3 format, dvs. skuespillerne er lidt vel lange og tynde i det - han kan ikke se det, og ingen af kammeraterne har kommenteret det, andre end mig  En dag hvor jeg har tid må jeg hellere vise ham hvad det drejer sig om

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Åha så rart at hører så mange menneskers meninger osv. ang ægte 16:9 paneler. har alle 16:9 projektorer ikke det? vil ikke side og se mine divX film og DVDer i Dobbelt 16:9 som jeg har set på nogen af mine venners widescreen Fjernsyn de har widescreen og stadig cuttes den ned til endnu en gang 16:9. det er Vildt træls. Og hvordan kan jeg f.eks se om OPtoma hd70 har det. ville hade hvis jeg købe et 16:9 lærred og så den lavede bjælker

vil selvfølgelig købe projektoren i HFK hvis de gør så meget for mig. 100%.

Har kigget på PT-AE 900 den ser ret lækker ud. VILD opløsning iforhold til Optoma hd70.

Optoma hd70 info fra Projectorcentral :

Native: 1280x720 Pixels
Maximum: 1400x1050 Pixels

Så er den ikke ægte 16:9 eller hva? De siger også at PT-AE 900 har Native Resolution: 1280x720.

Hvad skal jeg se efter når det kommer til at foregå i et mørkelagt rum. ANSI-Lumen Eller Contrast.

Mange mange tak for de gode råd

edit: Review fra Projectorcentral : All of the traditional advantages of DLP over LCD--reduced pixelation, better black level, better contrast--have been effectively neutralized with the AE900. Furthermore, color accuracy and saturation, long a latent strength of LCD, is stronger than ever. Though DLP is still capable of generating a blacker black, once having seen the difference between the AE900 and its DLP competitors, we think most buyers would think twice before foregoing the richness of the AE900's color to gain a marginally darker black

Til top Vis Fr0en's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fr0en

mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

[Jeg har en kammerat (den eneste i omgangskredsen foruden mig) der har en projektor, en Panasonic AE-100. Han har fået den sådan sat op at billedet er "nogenlunde" ifm. fjernsyn - billedet er dog ikke helt fokuseret. Men til DVD kører han stadig med 4:3 format, dvs. skuespillerne er lidt vel lange og tynde i det - han kan ikke se det, og ingen af kammeraterne har kommenteret det, andre end mig  En dag hvor jeg har tid må jeg hellere vise ham hvad det drejer sig om

Det der må du da få gjort noget ved, og det kan kun gå for langsomt. At han/de ikke opdager at den er gal er da katastrofalt, og total mangel på opmærksomhed.

Det samme har jeg set hos folk der har 16:9 fjernsyn. De sidder og ser alle mulige 4:3 format programmer i 16:9 format, uden at opdage at folk bliver noget bredde i facon og ansigt 

Man behøver da ikke og være en film/tv nørd få at opdage den fadæse.

Mvh

Morten

Denon DVD A11
Dali Euphonia MS4
Dali Euphonia CS4
Dali Helicon Phantom
B&W PV1

Billede:
Samsung 40" M71B
Panasonic PT AE 3000

mga1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Panasonic PT-AE 900 er lækker, den er vildt lækker. Og den ser vildt cool ud. Jeg kan på det varmeste anbefale den. Jeg har været meget tilfreds, med billede og farve. Den er vitterlig biografagtig, og så passer opløsningen til HD på Xbox 360, hvilket for mig er med til at trække glæden endnu højere opad.

Mvh

Morten

Denon DVD A11
Dali Euphonia MS4
Dali Euphonia CS4
Dali Helicon Phantom
B&W PV1

Billede:
Samsung 40" M71B
Panasonic PT AE 3000

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Fr0en skrev:

Har kigget på PT-AE 900 den ser ret lækker ud. VILD opløsning iforhold til Optoma hd70.

Æhhh . Mig bekendt kører de begge native 720P?

Ved ikke om der er begrænsning på HD70 i forhold til at modtage 1080P. Men vælger du en 720P projektor er det den opløsning du får (den kan ikke andet).

Fr0en skrev:

Hvad skal jeg se efter når det kommer til at foregå i et mørkelagt rum. ANSI-Lumen Eller Contrast.

Du skal bruge dine øjne når du skal beslutte dig for, hvilket billede (projektor) du bedst kan lide.

Du skal tage din ydningsfilm med og sætte dig rigtigt godt tilrette og finde den projektor, hvor du bedst kan nyde filmen uden at blive generet af de mangler, som projektoren nu en gang må have. Ansi lumen og kontrast er 2 elementer der skal til i et godt billede. På papiret er bl.a. kontrast dejligt opreklameret og overvurderet (i målinger).

Et andet godt råd til dig er, at når du kigger på specifikationer, så find dem på producentens hjemmeside. Naturligvis er det smart at man på 1 hjemmeside kan finde specifikationer på stortset samtlige projektorer på markedet, men en database på den størrelse kan umuligt være fejlfri (hint: den er ikke fejlfri).

Har du talt med Henrik i HFK i Esbjerg? Ved han tidligere har haft demo af JVC HD1 på et Stewartlærred, så han ved godt hvordan et billede skal se ud . Du skal i hvert fald håbe på, at han fortsat har Stewartlærredet hængende.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Juli 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Så må DLP siges at have klare fordele på billedsiden. Men det vigtigste - for mig i hvert fald - er hvornår de bliver så gode at der ikke længere er regnbuer... Jeg anede ikke hvad det var dengang, men da jeg så først så Acer'en var den helt gal - jeg blev helt vildt irriteret over dem, og vil tro at bare der er den mindste antydning, ja så vil jeg fortsat fokusere på dem.

Du skal enten have en 3-chip DLP , hvor regnbuer som følge af de 3 chipper ikke længere forekommer eller en større 1080P Sim2 singlechip (hvor teknologien stadig er til regnbuer, men i praksis er det utrolig få der fortsat kan se dem på de større Sim2. Sim2 har ganske enkelt ved hjælp anden teknologi på farvehjulet formået er reducere regnbueeffekten rigtigt meget. Fx var der ingen der bemærkede regnbueeffekt på Sim2 HT3000 på 1080P showet i Århus i maj, mens mange observerede regnbuer på Optoma HD81 (også 1080P). I tilgift får du så også en sparke-røv billedekvalitet .

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til kolding idag og se Optoma HD70 i action den har vist kun DarkChip2 men er det ikke 2-chip? Hvis den er meget slem at kigge på så spørger jeg hvor de har en HD73 stående da den er højere opløsning og DarkChip3. Så må vi se hvad øjet siger :) Ellers må jeg lede efter en anden forhandler der har måske den PT-AE900 LCD. har aldrig set en LCD i action tror jeg. så det hele kommer an på idag ^^ jeg giver besked med hvad jeg synes. igen tak for alle de pointers

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Så er jeg lige kommet hjem igen. Jeg må godt nok sige at Optoma HD70 ser rigtig dejlig ud. Så den på et 92" inFocus Lærred i kolding. den viste en HDdvd og må nok sige at 11,000 for det lærred og den projektor er godt givet ud. Hold da op. ^^ Tusind Tusind tak for hjælpen. :)

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2007 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Nu da Projektor og lærred er nogenlunde på plads. Kommer kablerne. synes at de kabler de har i HFK virker MEGET dyre. måske også god kvalitet osv. men synes nu stadig 2000 kroner eller mere for et langt HDMI kabel virker som meget. Kan jeg ikke sætte et langt DVI kabel fra min computer til en DVI->HDMI adaptor og så den i projektoren? et langt DVI kabel er sikkert billigere end et langt HDMI. Kender i nogen gode sider at handle kabler på? 

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Bare lige for at komme med et par input nu da du ser ud til at have bestemt dig

Check denne link for DIY lærreder:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=646534

Check disse links for udvalg af projektorer i din prisklasse:

http://www.projectorreviews.com/bestprojectors/under1000.asp

http://www.projectorreviews.com/bestprojectors/1000-1500.asp

http://www.projectorreviews.com/bestprojectors/1500-2000.asp

Jeg har selv valgt en Panasonic PT-AX100 da min stue ikke altid kan mørklægges 100%.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

mga1 skrev:
Det der må du da få gjort noget ved, og det kan kun gå for langsomt. At han/de ikke opdager at den er gal er da katastrofalt, og total mangel på opmærksomhed.

Det samme har jeg set hos folk der har 16:9 fjernsyn. De sidder og ser alle mulige 4:3 format programmer i 16:9 format, uden at opdage at folk bliver noget bredde i facon og ansigt 

Man behøver da ikke og være en film/tv nørd få at opdage den fadæse.

Jeg kender også nogen der smider 4:3 op som 16:9 på deres 42" fjernsyn, velvidende at alt så er bredere end det skal være, men for at få den store oplevelse, at siderne af skærmen ikke er spildte

Ja, jeg må hellere se at finde tid til at undervise ham. Jeg tror nu nok også at de andre (de få der har været på besøg efter jeg er flyttet tilbage til området) i venskabskredsen kan se at det er noget helt andet hos mig, men så afskriver de det notorisk med at mit jo også bare er dyrere.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Fr0en skrev:
Nu da Projektor og lærred er nogenlunde på plads. Kommer kablerne. synes at de kabler de har i HFK virker MEGET dyre. måske også god kvalitet osv. men synes nu stadig 2000 kroner eller mere for et langt HDMI kabel virker som meget. Kan jeg ikke sætte et langt DVI kabel fra min computer til en DVI->HDMI adaptor og så den i projektoren? et langt DVI kabel er sikkert billigere end et langt HDMI. Kender i nogen gode sider at handle kabler på? 

Hos www.av-connection.dk kan du i hvert fald få Supra højkvalitetskabel til under 1000 kr. for f.eks. 12 meter - sådan et har jeg selv (HDMI).

HDMI skulle være bedre end DVI på lange (> 5 meter) træk, men jo så kun hvis du har ren HDMI->HDMI - hvis der er DVI indblandet er det den der sætter standarden. Supra laver også kabler med HDMI i den ene ende og DVI i den anden.

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Ej hvor fedt. :) lige hvad jeg manglede at finde :) Tusind tak.

Køber den DVI->HDMI adapter og sætter i min computer og så ren HDMI>HDMI Kabel fra den til projektoren. så der ikke sker meget med at den er 10m eller længere.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 20 Juli 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Fr0en skrev:

Ej hvor fedt. :) lige hvad jeg manglede at finde :) Tusind tak.

Køber den DVI->HDMI adapter og sætter i min computer og så ren HDMI>HDMI Kabel fra den til projektoren. så der ikke sker meget med at den er 10m eller længere.

understøtter dit grafikkort hdcp?

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Søgte lidt på nvidia.com men kunne ikke se det. mit gfx hedder Club 3D Nvidia Geforce 8600 GTS

Edit :

Jah læste lige på min kasse "HDCP implemented" hvad vil det sige?

Fr0en
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

iiihhaaa.. :P nu bliver jeg forvirret. har lige set

http://www.romabio.dk/default.asp?id=1&ACT=5&content =3&mnu=1

Og Grå ser altså bedre ud "der" men der er vel ikke andet for at jeg køber projektoren først og så får nogen lærredsprøver med hjem. er det ikke en mulighed?

bphhm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juli 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Check denne link for review af HD70'eren, hvor der også er anbefaling til lærred.

http://www.projectorreviews.com/optoma/HD70/performance.php# screen

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes