| Forfatter |
|
Lethvig Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Har fået tilsluttet mit anlæg som består af:
Audio 60 effekt, audio 04 pre, Dali Mentor 6, og signalkilden er en sony xa-50ES
Når jeg har jeg tændt for det hele og skal afspille, så når jeg kun at skrue mindre end kvart op før det er alm. lytning uden at forstyrre naboerne, er der noget jeg kan gøre ved dette, eller er det meget normalt at man ikke skal skrue ret højt op på volumenknapperne før det er et højt niveau.
Jeg kan huske ved tilslutningen af min pladespiller skulle jeg have volumen knappen en del højrere op før det var normal lytnings niveau tidligere, (har dog ikke fået den tilsluttet endnu dette sker først i løbet af weekenden..)
mvh/lethvig
|
| Til top |
|
| |
Lethvig Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der kan hjælpe med dette eller er der noget unormalt over dette fænomen???
|
| Til top |
|
| |
MichaelJDK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 674
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vidst meget normalt... det er i hvertfald min oplevelse at man generalt skal skrue væsentligt højere op når man afspiller fra LP. Den præcise og tekniske årsag kan jeg dog ikke give...  __________________ Mvh, Michael Jensen
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt normalt.
|
| Til top |
|
| |
Lethvig Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg takker for jeres input udover at dert er meget normalt at pladespilleren skal have et ekstra tak på volumen er der ikke noget unormalt over at man ikke skal skrue ret meget på knapperne for alm cd lytning før det virkeligt er rimeligt lydniveau,.
Så er det måske bare et gammelt fænomen at volumen i kl. 9 var normalt roligt lytte nivau, kl. 12 var højt niveau og kl. 3 var fest stemning..
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vel ikke så meget andet at sige til det end at den kombination af udstyr giver en (for dig) kraftig volumen ved "kl 9".
Det kan være at lige præcis den afspiller har en lidt høj udgangs spænding, samtidig med at følsomheden i forstærkerens indgang er forholdsvis stor. Hvis højttalerne samtidig er lette at drive (jeg kender ikke Dali Mentor) får du et højt niveau samlet set når lyden når ud i stuen.
Nogen effektforstærkere har en gainkontrol på bagsiden hvor man (normalt med en skruetrækker) kan justere følsomheden på line-level indgangen. Hvis din Audio 60 effekt har sådan en kunne det måske være en løsning hvis det er et problem...
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror kun det gælder højttalere med en meget lav følsomhed og billige minianlæg fra Merlin... 
Hos mig er der masser af power og fest ved klokken 9 og klokken 11 vælter huset... Og højttalerne har altså en ydmyg følsomhed på 88 db. 
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 20 Juli 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe. Kender kun alt for godt det problem. Mine underboer brokker sig sgu også(direkte til boligselskabet) hvis jeg en sjælden gang imellem skruer mere end kvart op
Spøg til side. Det er ganske normalt at andre syntes man spiller for højt. Hov, jeg mener det er meget normalt at man ikke skal skrue så meget for at det bliver højt.
Hvis det er fordi du vil have lidt mere præcision i(skrue langsommere op) skal du kigge på følsomheden af din forstærker og outputtet fra cd. Men det er jo lidt sent når nu du har købt.
Håber det var svar på dit spørgsmål. Ellers må du uddybe.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 21 Juli 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
En CD-afspiller med noget over almindelig udgangsniveau, typisk hele 2 volt, ind i en forstärker med normal fölsomhed, vil give den fulde udgangseffekt allerede ved klokken 9 til klokken 11. (Hvad skal man så bruge den sidste halve omgang til? Det hedder en udstyrings-margin, og skal sikre at et (nästen) hvilken som helst hifi-apparat kan bringes til at spille med forstärkerens fulde effekt)
RIAA-forstärkere giver normalt kun 1 volt ud, så der skal altså skrues lidt mere op.
Min forstärkers march-hastighed nåes også ved denne volumen-indstilling, det er helt normalt! (CD ud med 2,35 volt/22 ohm, forstärker ind min. 0,8 volt/100 Kohm/13 watt, höjttalere med 87-90dB´s fölsomhed)
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 21 Juli 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg spiller selv aldrig selv højere end klokken 21.30 - 22.00 og så er der virkeligt også knald på så naboerne kan høre det, og jeg bor i hus, så det er helt normalt. Andre medier som LP eller eks. en PC skal man mange gange skrue lidt ekstra op, men det finder man jo hurtigt ud af
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
Jeg spiller selv aldrig selv højere end klokken 21.30 - 22.00 og så er der virkeligt også knald på så naboerne kan høre det, og jeg bor i hus, så det er helt normalt. Andre medier som LP eller eks. en PC skal man mange gange skrue lidt ekstra op, men det finder man jo hurtigt ud af  |
|
|
"Jeg spiller selv aldrig selv højere end klokken 21.30 - 22.00 og så er der virkeligt også knald på så naboerne kan høre det, og jeg bor i hus, så det er helt normalt".
Jeg ville snarere kalde det mistilpasning mellem de anvendte komponenter.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Ascari skrev:
Jeg spiller selv aldrig selv højere end klokken 21.30 - 22.00 og så er der virkeligt også knald på så naboerne kan høre det, og jeg bor i hus, så det er helt normalt. Andre medier som LP eller eks. en PC skal man mange gange skrue lidt ekstra op, men det finder man jo hurtigt ud af  |
|
|
"Jeg spiller selv aldrig selv højere end klokken 21.30 - 22.00 og så er der virkeligt også knald på så naboerne kan høre det, og jeg bor i hus, så det er helt normalt".
Niels |
|
|
Ja, du har nok ret. Hvis anlægget spiller højt omkring klokken 22 er der noget helt galt! Det siger også en masse om lyden nemlig
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MichaelJDK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 674
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skruer normalt aldrig højere op end kl. 1200... så begynder forstærkeren at mangle lidt overblik.  Højttalerne derimod vil bare have mere!  Jeg synes skidet passer godt hos mig. Jeg har en pæn præcision, og det kan jeg godt lide. Volume-knappen skal drejes moderat før at der sker noget og når vi nærmere os kl. 1200, så er festen efterhånden ved at være der... Har aldrig haft skruet højere op end kl. 1300... __________________ Mvh, Michael Jensen
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg havde mit Denonsæt kombineret med Dali 104, skulle der kun skrues op til kl9 før højttalerne spillede på fulde drøn.. kl10 begyndte højttalerne at lyde meget overanstrengte, og det var næsten uudholdeligt at være i stuen pga lydstyrken (ca. 50kvm).. masser af power + høj følsomhed er velsagtens grunden hertil?! 
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos mig er det mest kildematerialet der sætter grænserne. Min volumen går fra 0-100 og på mange nye cd'er kan jeg ikke skrue højere op end 80-85 før end det bliver ubehageligt, i modsætnimg til fx de originale Dire Straits cd'er, hvor jeg uden problemer kan skrue den helt i bund til 100!
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det finnes ikke noen regler for noen av disse tingene. Dette har som nevnt av andre med gain og følsomhet å gjøre. Selv har jeg høyt nivå klokken 12.00 og festnivå klokken 02.00.
Ellers er det ikke noen som sier at det skal være lavere nivå på vinyl enn på cd. Selv har jeg snarere tvert om, litt høyere nivå på vinyl enn på cd, men ikke særlig forskjell (på volumnivå). Liker ikke at kildene er ulike i nivå, og for lite gain gir etter mitt skjønn fort mindre dynamikk (i hvert fall i riaa).
Har du en step-up med nok gain i ditt oppsett? Eventuelt en riaa med nok gain? Selv bruker jeg en ZYX CCP-1 inn i MM-riaa og det gir gain i bøtter og spann.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
Nilau skrev:
Ascari skrev:
|
|
Niels
|
|
|
Ja, du har nok ret. Hvis anlægget spiller højt omkring klokken 22 er der noget helt galt! Det siger også en masse om lyden nemlig 
|
|
|
Mit indlæg er også ment sarkastisk. Mistilpasning 
|
| Til top |
|
| |
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 30 Januar 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mistilpasning... ?
Positionen af volumenkontrollen siger ikke direkte noget om lyden, men det er en indikator
for at der kan vaere noget galt.
Det handler om "gain-struktur" som de kloge kalder det. Man skal straebe efter af faa
saa meget gain som muligt tidligt i kaeden, men uden at overstyre noget og uden at
signalet skal daempes en hel masse bagefter. Med et hoejt signal er der laengere ned
til stoejgulvet saa det giver hoejst oploesning.
Der hvor det gaar galt, er hvis man i flere omgange forstaerker signalet og saa daemper det
meget igen. F.eks. hvis man har en CD afspiller med kraftigt output og samtidig et effekttrin
med hoejt gain. Saa ender man med at daempe signalet meget i forforstaerkeren's volumenkontrol,
saa signalet kommer taet paa stoejgulvet. Der efter forstaerkes dette svage signal+stoej op igen
inden det naar hoejttalerne.
Derfor: Hvis han kan vaelge gain paa effekttrinet, saet dette lavt og hvis det er muligt, saet
output paa kilden hoejt. Det er desvaerre ikke alle effekttrin og cd afspillere der kan dette.
Mange billige DVD afspillere, surround receivere osv. giver ikke meget mere end et par hundrede
mV paa linieudgangen, saa hvis anlaegget er "optimeret" til det, vil det spille meget hoejt med
en hifi/high-end CD afspiller, der maaske har helt op til 4V paa udgangen.
|
| Til top |
|
| |
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
| Sendt: 30 Januar 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lethvig skrev:
jeg takker for jeres input udover at dert er meget normalt at pladespilleren skal have et ekstra tak på volumen er der ikke noget unormalt over at man ikke skal skrue ret meget på knapperne for alm cd lytning før det virkeligt er rimeligt lydniveau,.
Så er det måske bare et gammelt fænomen at volumen i kl. 9 var normalt roligt lytte nivau, kl. 12 var højt niveau og kl. 3 var fest stemning.. |
|
|
Ryger min over på 3 så er det noget der dør er jeg ret sikker på
|
| Til top |
|
| |