Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 08:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: volumen..... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:

Derfor: Hvis han kan vaelge gain paa effekttrinet, saet dette lavt og hvis det er muligt, saet
output paa kilden hoejt. Det er desvaerre ikke alle effekttrin og cd afspillere der kan dette.
Mange billige DVD afspillere, surround receivere osv. giver ikke meget mere end et par hundrede
mV paa linieudgangen, saa hvis anlaegget er "optimeret" til det, vil det spille meget hoejt med
en hifi/high-end CD afspiller, der maaske har helt op til 4V paa udgangen.

Gain? Jeg kan skrue op/ned for volumen på hver kanal bag på mit effekttrin.. er det sådan noget gain vi snakker om?

Gider du skrive en lille guide til os nybegyndere (eller måske kun mig? ) om hvordan vi tweaker lidt, så vi ikke rammer det "støjgulv" du omtaler?

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hos mig er det en digital styret analog matrixattenuator med 1000 steps som volumen kontrol på forstærker.
Indgangsfølsomhed kan justeres og programmeres for hver indgang og med en af signalkilderne som reference for justering af de andre. Her vælger man typisk den kraftigste signalkilde.

Jeg skruer aldrig op på mere step 845.
Men hvis jeg justerede indgangsfølsomheden ned på samtlige indgange kunne volumen niveauet jo sagtens komme op på fuld styrke uden at det ville bliver højere af den grund.

Om den ene kilde eller den anden spiller højt eller lavt er en kombination af signalkildens udgangsniveau og forforstærkerens indgangsfølsomhed. På mange forstærkere er der forskellig følsomhed på forskellige linieindgange. Andre forstærkere har justérbar følsomhed på nogle eller alle indgange. Nogle signalkilder har også justerbart udgangsniveau.

Man må jo så læse lidt brugervejledning før man beslutter hvilke kilder skal kobles på hvilke indgange eller om kilde og forstærker måske er total mismatch.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:

Gain? Jeg kan skrue op/ned for volumen på hver kanal bag på mit effekttrin..
er det sådan noget gain vi snakker om?Gider du skrive en lille guide til os
nybegyndere (eller måske kun mig? ) om hvordan vi tweaker lidt, så vi
ikke rammer det "støjgulv" du omtaler?

Nu skal jeg ikke med sikkerhed sige hvordan dit effekttrin virker, men normalt
er de pot-metre (min amp har to ad slagsen paa fronten ogsaa) input attenuators.
Dvs. de daemper input og er "skadelige" paa samme maade som en volumenkontrol
hvis der er skruet for langt ned for dem.

Saa det er ikke den slags jeg skriver om. Ud over attenuatorerne paa fronten har min
amp en intern kontakt som kan naas ved at skrue en plade af bagsiden. Med den kontakt
kan man vaelge mellem 3 gain-niveauer. Densen's effekttrin (I hvert fald B-300) har en lignende
kontakt internt med to indstillinger, og jeg er sikker paa at det ogsaa er noget man kan finde
hos andre.

Mit eget setup er rimelig simpelt fordi jeg bruger en CD afspiller/DAC med "indbygget
forforstaerker/digital volumenkontrol" og altsaa ikke nogen separat forforstaerker.

CD spillen's output kan ogsaa justeres internt, saa den er sat til max, 4.4V. Effekttrinet
er sat paa den midterste gain-indstilling, og attentuatorene paa fronten staar normalt paa
ca. kl. 12. Det passer til normalt lytteniveau ved musik og film naar CD/DAC'ens volumenkontrol
er paa 70-100% (det er en digital volumenkontrol, saa den virker bedst taet paa max).

Hvis der skal gives rigtig gas skruer jeg mere op for annenuatorene paa amp'en. Ved ca. kl 3:30
naar jeg punktet hvor amp'en naar max effekt med CD/DAC'ens volumenkontrol paa 100%

Naar jeg faar tid engang skal jeg ha' checket om jeg kan klare mig med den laveste gain-indstilling
paa amp'en i stedet for den midterste.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Hos mig er det en digital styret analog matrixattenuator
med 1000 steps som volumen kontrol på forstærker.Indgangsfølsomhed kan justeres
og programmeres for hver indgang og med en af signalkilderne som reference for
justering af de andre.

Det lyder som Mark Levinson's meget fine volumenkontrol. Men det er stadig en volumenkontrol,
og den kan ikke afhjaelpe de problemer man faar, hvis der er en forkert "gain-struktur" mellem
komponenterne. Saa vidt jeg forstaar kan den blot programmeres til at vaere justeret forskelligt
paa hver indgang.

Har den forskelligt gain paa forskellige indgange? Altsaa saa der er "rigtig" forskel paa hvor meget
de forstaerkes og ikke bare hvor meget der daempes?
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes