rskriver skrev:
Gain? Jeg kan skrue op/ned for volumen på hver kanal bag på mit effekttrin..
er det sådan noget gain vi snakker om?Gider du skrive en lille guide til os
nybegyndere (eller måske kun mig? ) om hvordan vi tweaker lidt, så vi
ikke rammer det "støjgulv" du omtaler?  |
|
|
Nu skal jeg ikke med sikkerhed sige hvordan dit effekttrin virker, men normalt
er de pot-metre (min amp har to ad slagsen paa fronten ogsaa) input attenuators.
Dvs. de daemper input og er "skadelige" paa samme maade som en volumenkontrol
hvis der er skruet for langt ned for dem.
Saa det er ikke den slags jeg skriver om. Ud over attenuatorerne paa fronten har min
amp en intern kontakt som kan naas ved at skrue en plade af bagsiden. Med den kontakt
kan man vaelge mellem 3 gain-niveauer. Densen's effekttrin (I hvert fald B-300) har en lignende
kontakt internt med to indstillinger, og jeg er sikker paa at det ogsaa er noget man kan finde
hos andre.
Mit eget setup er rimelig simpelt fordi jeg bruger en CD afspiller/DAC med "indbygget
forforstaerker/digital volumenkontrol" og altsaa ikke nogen separat forforstaerker.
CD spillen's output kan ogsaa justeres internt, saa den er sat til max, 4.4V. Effekttrinet
er sat paa den midterste gain-indstilling, og attentuatorene paa fronten staar normalt paa
ca. kl. 12. Det passer til normalt lytteniveau ved musik og film naar CD/DAC'ens volumenkontrol
er paa 70-100% (det er en digital volumenkontrol, saa den virker bedst taet paa max).
Hvis der skal gives rigtig gas skruer jeg mere op for annenuatorene paa amp'en. Ved ca. kl 3:30
naar jeg punktet hvor amp'en naar max effekt med CD/DAC'ens volumenkontrol paa 100%
Naar jeg faar tid engang skal jeg ha' checket om jeg kan klare mig med den laveste gain-indstilling
paa amp'en i stedet for den midterste.