| Forfatter |
|
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor god vil i mene en sub med eksempelvis peerless sls 8" eller 10" vil være i et passende lukket betonrør, dæmpet godt, med aktive delefiltrer og forstærker fra eksempelvis en Nad effekt. Vil du overhovedet kunne måle sig med eksempelsvis de billigere dali subs, og vil en velodyne stadig blot grine? Hvad har mest at sige i købesubs: forstærkeren eller enheden?
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad siger i til disse fra visatron WSP 21 S 8 ohm De har følgenede, efter min ringe viden, rimelig gode specs: Technische Daten: |
|
Nennbelastbarkeit |
100 Watt |
| Musikbelastbarkeit |
130 Watt |
| Nennimpedanz Z |
8 Ohm |
| Übertragungsbereich (-10 dB) |
fu - 8000 Hz |
| (fu: untere Grenzfrequenz abhängig vom Gehäuse) |
. |
| Mittlerer Schalldruckpegel |
91 dB (1W/1m) |
| Maximaler Hub |
19 mm |
| Resonanzfrequenz fs |
28 Hz |
| Magnetische Induktion |
1 Tesla |
| Magnetischer Fluss |
1100 µ Weber |
| Obere Polplattenhöhe |
8 mm |
| Schwingspulendurchmesser |
5 cm |
| Wickelhöhe |
1,6 cm |
| Schallwandöffnung |
18,5 cm |
| Gewicht netto |
2,3 kg |
| Gleichstromwiderstand Rdc |
5,7 Ohm |
| Mechanischer Q-Faktor Qms |
3,86 |
| Elektrischer Q-Faktor Qes |
0,3 |
| Gesamt-Q-Faktor Qts |
0,28 |
| Äquivalentes Luftnachgiebigkeitsvolumen Vas |
80 l |
| Effektive Membranfläche Sd |
213 cm2 |
| Dynamische bewegte Masse Mms |
26 g |
| Antriebsfaktor Bxl |
9,3 T · m |
| Schwingspuleninduktivität L |
1,2 mH |
Vil det være et fornuftigt køb? Ikke blot til prisen, men faktisk noget der kan blive rigtig godt:-)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9418
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så! Her får i en chance for at stoppe mig inden jeg måske forkøber mig! Ideen indtil nu to styks af følgende konstruktioner: Peerless 8" SLS (Fs 36,5 (noget højt måske? vil det være dumt?) og Qs på 0,54 De billige aktivedelefiltrer til 150 I et ca 35 liters (synes jeg at jeg så et sted, skal selvfølgelig checkes) kabinet støbt i cement. (Bliver lige omkring 700 kroner, det er jo næsten FOR billigt, selv for en passiv eller hvad?) Til at drive foreløbigt en cyrus II psx, og senere nok en lækker vintage mosfeteffekt, eller lignende. Hvordan synes ideen lyder? Vil det kunne få min audiopro sub af banen, eller ville jeg være bedre tjent med at beholde den gamle og købe musik for pengene? Hvis ikke i skynder jer at komme med argumenter for eller imod, prøver jeg, og hvis ikke det lyder godt, kommer jeg efter jer, og drager jer til ansvar!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når det er første gang du skal bygge, er det ikke sikkert du får det ventede resultat. Du skal med andre ord ikke bygge for pengenes skyld, men for fornøjelsen. Men det er en fin enhed og en god forstærker, så jeg tror resultatet bliver godt. Dog vil jeg anbefale et færdigt delefilter med korrektion for fase, frekvens og niveau. At du rammer den rigtige frekvens første gang vil være svineheld.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden du støber et betonrør, er det nok bedst at lave et kabinet i spånplade først, så du er sikker på det lyder rigtigt, med de anvente antal liter. Lav kabinettet for stort, hermed er det nemt at fylde mursten eller andet i, for at gøre det mindre. Hermed kan du simpelt fintune kabinettet.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
skal jeg gemme min audiopro?
Håber i kan hjælpe mit til at få en rigtig lækker baslyd:-)
|
|
|
Hvad er der galt med Audio pro'en ? ps... hvad er din definition af "lækker baslyd"
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej stevns! Der er som sådan slet ikke så meget "galt" med audioproen. Den er lille og lækker, og spiller også ganske godt. problemet er at jeg deler forholdvis højt, ved omkring 65-70 hz, og derfor mister jeg nemt stereofornemmelsen i bassen. Og så har den lidt svært ved at spile op med resten af udstyret når det kommer til lækkerhed, og stramhed.
Omkring delefilter. Ved i hvor jeg evt kan finde et færdigt filter? For du har det ret, der er selvfølgelig noget der kan gå galt. Hvad synes i om ideen med at bruge en stereoforstærker til subsne?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes kjeldsen! Det var lige hvad jeg havde brug for!
Når "min" 8" sls enhed har en fs på 36 hz, er det så en helt hul i hovedet at bruge den eller hvordan? Hvad betyder fs helt præcist? Har den en egenfrekvens på 36 hz, eller spiller den ikke lavere end? (det håber jeg da lidt at den gør..)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Yes kjeldsen! Det var lige hvad jeg havde brug for!
Når "min" 8" sls enhed har en fs på 36 hz, er det så en helt hul i hovedet at bruge den eller hvordan? Hvad betyder fs helt præcist? Har den en egenfrekvens på 36 hz, eller spiller den ikke lavere end? (det håber jeg da lidt at den gør..)
|
|
|
36 Hz er - 3 dB punktet - dvs. at frekvensen falder herefter i niveau, men den forsvinder ikke. Hvis du vil være meget avanceret kan du tilføje et linkwitz/greiner kredløb, hermed kan du snyde enheden til at spille dybere.
http://tkhifi.homepage.dk/Linkwitz-greiner-konstruktion/link witz-greiner.html
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Så du mener altså stadigt at peerless sls, er en god enhed til små subs? Det håber jeg.. Omkring reckhorn, ser da ud til at jeg skal have fat i den lidt dyrere (men stadigt billige) B1, det er den eneste der har stereoudgang til sub, F1 har, så vidt jeg kan forstå, kun to udgange i mono. B1 har også nogle boost funktioner, som man så kan synes om hvad man vil, tvivler på det kan være det til det gode, men hvad ved jeg..
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
| Okay. Så du mener altså stadigt at peerless sls, er en god enhed til små subs? Det håber jeg.. Omkring reckhorn, ser da ud til at jeg skal have fat i den lidt dyrere (men stadigt billige) B1, det er den eneste der har stereoudgang til sub, F1 har, så vidt jeg kan forstå, kun to udgange i mono. B1 har også nogle boost funktioner, som man så kan synes om hvad man vil, tvivler på det kan være det til det gode, men hvad ved jeg.. |
|
|
Du har helt ret. B1 er den rigtige løsning
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
I vil ikke rigtigt ud med om i tror det kan blive rigtigt godt eller hvordan? Bør jeg hellere satse på andre enhedere? Er ideen om at bruge en stereoforstærker dårligere end at bruge en indbygget subamp?
Er det en god ide med et betonkabinet?
Ved det er mange spørgsmål, men men, det kunne være så rart at høre fra nogen der har prøvet, inden selv at lave alle fejlene:-)
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hum bum.. what to do...? Har fundet følgende skema for hvordan subbens specs ville blive (kunne blive):
Synes det er svært at gennemskue hvor meget jeg skal lægge i f-3db ved allerede 55? Umiddelbart lyder det vel rimeligt nok, hvis man tænker i hvad 50 hz, rent faktisk er for en lyd, men andre har jo specs der siger de går langt længere ned? Jeg mener, selv den billigste argon fra hifiklubben siger 40-150 (-3db) Skal det betyde at dens f-3db er ved 40? Hmm jeg er lost, og forvirret... Håber da på at kunne længere end det billigste, dog uden at have hørt argons...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt med lavt Fs, men har selvfølgelig også en pris som penge, effektivitet, lang vandring, stort effektkrav
Det er ikke helt nemt at gennemskue dine ambitioner, og yderligere vanskeliggjort af at du har 2 tråde kørende
Men jeg ville nok satse på noget mere "langtidsholdbart"
Et beton rør kunne nok bruges, men jeg bryder mig ikke om tanken at montere enhed med tung membran i bund eller top så enheden ligger ned
En interessant mulighed kunne være et rør med stor diameter og kortere længde, og røret skal så ligge ned med ender/huller monteret med plade
En enhed som denne ville sikkert være bedre
http://www.bkelec.com/HiFi/Drive_Units/BSB/monolith_du.htm

|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa betonkabinet det vil jeg ikke bruge.. jeg vil meget heller lave dobbelt kabinet og fylde sand ind i mellem de to ... det virker super godt .. jeg har selv brugt det flere gange..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også støbe forpladen i beton, det skulle være ret effektivt
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! tusind tak for jeres svar! det betyder virkelig meget! Omkring subkabinet: Jeg har hele tiden forestillet mig at kabinettet skulle "ligge" ned, således at basenheden i røret selvfølgelig peger ligeud, som enhver anden højtaler:-) Hvad er hagen ved et rent beton eller cement kabinet? Et dobbeltskroget trækabinet, er alt andet end lige, noget mere besværligt.. Da jeg simpelthen ikke har det rette udstyr til rådighed...Men det kunne da selvfølgelig lade sig gøre! Musicus: Hvad mener du med langtidsholdbart? At enhederne skal være bedre? Mit anlæg: Quad 303, snart (endelig og forhåbenlig) med nye caps, og grundigt service. højtalere er lidt svingende, men for tiden er jeg meget glad for mine gamle DM4 fra B&W med diskant og "super" diskant magen til de nogen steder meget kendte og roste spendor bc1. De er lavet lidt om.. Basrefleksporten er stoppet til, og de har fået nye kondensatore og nye interne kabler. Og så er diskant "diffuseren" pillet af. Alt i alt, så spiller de super lækkert! Diskanten er helt i top, og efter basrefleks er stoppet til, og efter lidt eksperimenteren med mængden af dæmpemateriale, er bassen blevet utrolig lækker og præcis. De spiller overraskende naturligt, og har ikke snerten af "20 -30 årigt gammelt sludder" over sig. Men de spiller selvsagt ikke så dybt.. mine ambitioner med sub'erne er at de skal følge mig i mange år, og også kunne spille af endnu højere "kvalitet" end mine højtalere. Jeg synes det er spændende at bygge selv, men jeg vil helst ikke gøre det igen og igen  Den monolith enhed ser meget spændende ud! Men koster også noget mere.. Kender du til en dansk forhandler? Vil de være den dobbelt pris værd? (det er jo selvfølgelig noget vrøvl at spørge om, men alligeve... ) tusind tak for alle jeres kommentarer!
|
| Til top |
|
| |