| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups! Vi har da vist ikke hørt, hvad der er for højttalere dine subs skal spille sammen med
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kjeldsen! Det var da ikke meget der stod om dine subs? Er de blevet færdige? Har slet ikke overvejet isobarisk subs, men det kunne da selvfølgelig også være sjovt! Hvordan blev dine? Billeder?
Mine kommende subs skal foreløbigt spiller sammen med nogle restaurerede B&W dm4, beskrevet nederst på side 2:-)
Nogen mener de spiller som elektrostator.. Det er nok mere en forhåbning, men de spiller virkelig lækkert i toppen! Skal bestemt ikke undervurderes:-)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry, havde ikke set de var nævnt. De har jo da en forholdsvis stor basenhed, så jeg vill da personligt anvende minimum en 10 tommer, og dele dybt som du jo også selv er inde på.
Mht. mine subs skrev jeg jo at du skulle være tålmodig . Jeg bliver som regel færdig med mine projekter, men jeg er ikke altid lige hurtig. Jeg skal se om ikke jeg få lidt billeder og noget mere tekst i weekenden.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
haha, jeg troede at du med tålmodighed mente at jeg skulle læse tråden:-) Og det var da også forholdvis hurtigt overstået:-)
Tror jeg vil holde mig til den mere simple version, med liggende cement/betonrør, og lukket system. Findes der nogle gode udregningsprogrammer til kabinetter og sådan, der kan bruges på mac? Har forsøgt mig med "unibox" der er et excellark. Har fået dette ud af det:
Peerless 8" sls Vb 46,9 liter Fb 47,67 hz F3 47,67hz qtc 0,707 response peak 0,00 db max power input 27,3 w
Peerless 10" sls vb 72,7 liter Fb 46.55 hz F3 46,55 Hz qtc 0,707 response peak 0,00 dn max power input: 36,3 w
Monolith (den som musicus tidligere sendte et link til. Vb 23,0 liter Fb 45,10 hz F3 45,10hz qtc 0,707 response peak 0,00 db max power input 532,8 w
Men stoler ikke rigtigt på programmet..? Hvordan kan det være at sls enhederne har så lavt max power input? Kan det passe? Men det er vel også rigeligt.. Men er nu fristet af den dyrere monolithdriveren! Kender nogen til en dansk forhandler? Hvilke andre drivere skal jeg kigge på, hvis jeg skal satse over peerless? Glæder mig helt vildt til at jeg beslutter mig, og kan komme igang:-)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge på www.monacor.dk De har nogle spændende enheder i den lidt dyrere ende, og der findes med stor sandsynlighed en konstruktion med enhederne på nettet.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har prøvet nogle af de billigere fra monacor? Hvordan er de i forhold til peerless? (Og gør det overhovedet så meget forskel, når jeg alligevel ikke skal spille psykohøjt?)
Jeg har svært ved rigtigt at få et indtryk af peerless. Kan læse mig til at de skulle give rigtig meget for pengene, men om det så skal betyde at de er billige og derfor stadig har en berettigelse, selvom de spiller lidt skidt, eller om det rent faktisk er ligeså gode som eksempelvis monacors til dobbelt og tredobbelt pris?
Hælder meget til "blot" at vælge peerless 10".. måske egentlig bare 8". For hvis de data jeg har fundet i unibox er rigtige, så giver 10" kun en ekstre hz, og kræver meget mere plads. Hænger det mon også sådan sammen i virkeligheden?
hvad ville i gøre?
(bed mig endelig om blot at tie stille, og bestille og købe ind, og lærer selv.. men jeg vil så nødigt sidde om en uges tid, og tænke jeg skulle have gjort noget helt andet...)
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Er der nogen der har prøvet nogle af de billigere fra monacor? Hvordan er de i forhold til peerless? (Og gør det overhovedet så meget forskel, når jeg alligevel ikke skal spille psykohøjt?)
Jeg har svært ved rigtigt at få et indtryk af peerless. Kan læse mig til at de skulle give rigtig meget for pengene, men om det så skal betyde at de er billige og derfor stadig har en berettigelse, selvom de spiller lidt skidt, eller om det rent faktisk er ligeså gode som eksempelvis monacors til dobbelt og tredobbelt pris?
Hælder meget til "blot" at vælge peerless 10".. måske egentlig bare 8". For hvis de data jeg har fundet i unibox er rigtige, så giver 10" kun en ekstre hz, og kræver meget mere plads. Hænger det mon også sådan sammen i virkeligheden?
hvad ville i gøre?
(bed mig endelig om blot at tie stille, og bestille og købe ind, og lærer selv.. men jeg vil så nødigt sidde om en uges tid, og tænke jeg skulle have gjort noget helt andet...)
|
|
|
Monacor har en fortrinlig tyskfremstillet 10" ved navn SPH265
http://www.monacor.dk/produkter//vnr/101350/?type=257&no _cache=1
Den har det fint i et kabinet omkring 80 liter, men du har ganske ret, det nødvendige kabinetvolumen stiger kraftigt når du øger membranarealet. Rent faktisk svarer en halvering af membranarealet til en firedobling af kabinetvolumet, alt andet lige.
Og husk nu at der hører 2 til stereo samt at det Qt du har valgt giver ringning på transienter ligesom det øger muligheden for problemer med stående bølger i dit lytterum, du skal ned på 0,5 eller lavere.
Du har tidligere nævnt en gammel Quad 303. Brug den ikke til noget der ligner basgengivelse, det er en fortidslevning med seriekondesator (elektrolyt) i udgangen. Det eneste den anstændigvis kan bruges til er en vintageopstilling med ELS57'er eller gamle bagladehorn med fuldtoneenheder
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa .. ved godt at du ønsker en billig enhed .. men syntes lige du skal se disse data på peerless xls 10" Tuning the system:
Tuning a closed box system is straightforward with a pocket calculator.
Putting the 10" XLS driver 830452 in to a 20 litre box with no damping
material inside results in the frequency response below when a small
box loss has been incorporated.
Fsb is around 40 Hz and Qtsb is around 0.34.
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Jeg har set grafen, og derfor kigger også mere efter sls enhederne  Jeg har fundet denneher side! Nu skal jeg bestemt ikke kunne stå inde for rigtighed og ægthed af graferne, men se nu. Det lader til at hvis jeg vælger en SLS 8" eller 10" som driver, og laver et reflekskabinet, vil det give flad frekvensrespons ned til hhv 20 og 10 hz? Men til musikbrug (KUN) vil det vel stadig være bedre med et lukket kabinet right? En SLS 10" ser ud til at f-3db ved 30 hz, og det er vel tilfredstillende nok til de fleste? Jeg synes selv det ser rigtig fint ud.. Hvad siger i?
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad det er måske mere interressant er at SLS 10" ser ud til at give mere bas i et mindre kabinet, end 12"...? Hvordan kan det give mening? Tror jeg er på SLS 10":-)
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lille smed: Jeg er ikke helt med på hvad du mener med grafen ovenfor? xls enhederne er forholdvis dyre, og af hvad jeg kan se, giver de dårligere specs end den billige sls?
Eneste fordel er det meget lille kabinet, men det kan næsten være det samme:-)
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Hej!
Jeg har set grafen, og derfor kigger også mere efter sls enhederne
Jeg har fundet denneher side! Nu skal jeg bestemt ikke kunne stå inde for rigtighed og ægthed af graferne, men se nu. Det lader til at hvis jeg vælger en SLS 8" eller 10" som driver, og laver et reflekskabinet, vil det give flad frekvensrespons ned til hhv 20 og 10 hz? Men til musikbrug (KUN) vil det vel stadig være bedre med et lukket kabinet right? En SLS 10" ser ud til at f-3db ved 30 hz, og det er vel tilfredstillende nok til de fleste? Jeg synes selv det ser rigtig fint ud.. Hvad siger i?
|
|
|
Nu skal du jo regne med at den simulerede/beregnede amplitude svarer til en nærfeltsmåling og hvis resultatet er -3dB ved 30 Hz vil du få et overdimesioneret niveau i lytteposition (fjernfelt), du vil i bogstavelig forstand drukne i bas.
Absolut en lukket konstruktion
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
På papiret giver sls enhedens høje Qts imponerende dyb bas i BR, men som bjørn er inde på, det er den ikke bygget til og bassen vil givetvis blive slasket, mudret og ukontrolleret, så med den enhed bør du holde dig til lukket
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
På papiret giver sls enhedens høje Qts imponerende dyb bas i BR, men som bjørn er inde på, det er den ikke bygget til og bassen vil givetvis blive slasket, mudret og ukontrolleret, så med den enhed bør du holde dig til lukket
|
|
|
Hvad værre er så hjælper store kabinetter ikke meget på stive enheder da de 2 fjedre (enhed og kabinet) skal adderes som serieforbundne kondensatorer.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke en masse! Hmm men jeg er lidt forvirret.. De målinger/beregninger jeg lavede på ovenstående link, er på lukket kabinet. Refleks er udelukket.. Vil det virkelig give alt for voldsom med sls 10" i et lukket kammer på ca 70 liter? Nu var jeg ellers så sikker, men er helt på herrens mark! Og gudskelov for det:-) Hvis F-3db ved 30 hz (på målingerne...) er for meget, hvor meget skal jeg da gå efter at remme? 40 hz? En 8" vil da give f-3db ved 40 hz i lukket kammer på tilsyneladende kun 20 liter.. Vil det være bedre? Kom endelig med bud på bedre enheder! Dog helst ikke over 1000 stykket.. ved det er i den "billige" ende, men jeg er nødt til at nøjes...  Omkring min quad. Jeg synes den spillet ganske god bas:-) Men den skal nu ikke drive subberne, dertil har foreløbigt en cyrus, og skal se mig om efter en egnet effekt.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er indlysende at der må være en fejl et sted - du får ikke et F3 ved 30hz i lukket, med en enhed som har et Fs på 33hz, det vil ligge noget højere
Jeg synes Visaton har et par spændende 8 og 10" med kulfiber membran
Prøv og se på denne 8" i 35-40 liter BR
http://www.visaton.de/de/high_end/tiefton/tiw200xs_8.html
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uh.. men basrefleks er nu ikke rigtigt noget for mig. ender altid med at stoppe den til.... Og i lukket kabinet giver den dårligere specs end SLS'erne... F-3db ved 52 hz, i unibox. Men selvfølgelig, det ser imponerende ud i refleks. Og dog: Unibox siger f-3db ved 26,5 hz, og er vi så ikke ude i det bulder bjørn advarede om?
Men du har nok ret. linket er utroværdigt. Unibox giver også f-3 46-47 hz for 8"SLS. Men vil det være helt skidt? Hvilken enheder vil være gode til lukket kammer? For det er nu det jeg vil have. Ingen langsom og flyvsk refleks til mig tak. Kan ikke forstå om peerless slet ikke er gode, eller hvorfor der er sådan en uvilje imod dem? de får da megen ros?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
SLS enhederne er velegnede til lukket, grundet det høje Qts, desværre har de lidt højt Fs
Jeg mener ikke der nogen som har udtalt sig negativt om enhederne, blot at du måske ikke skal forvente decideret subbas
Det høje Qts er relateret til et svagt magnet system, hvilket medfører en vis risiko for ukontrolleret bas - godt nok udråbes lukket til at give mest nuanseret bas, men det hjælper ret lidt hvis bassen er ukontrolleret og mudret grundet for svag motor til at håndtere et lavt Fs
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Uh.. men basrefleks er nu ikke rigtigt noget for mig. ender altid med at stoppe den til.... Og i lukket kabinet giver den dårligere specs end SLS'erne... F-3db ved 52 hz, i unibox. Men selvfølgelig, det ser imponerende ud i refleks. Og dog: Unibox siger f-3db ved 26,5 hz, og er vi så ikke ude i det bulder bjørn advarede om?
Men du har nok ret. linket er utroværdigt. Unibox giver også f-3 46-47 hz for 8"SLS. Men vil det være helt skidt? Hvilken enheder vil være gode til lukket kammer? For det er nu det jeg vil have. Ingen langsom og flyvsk refleks til mig tak. Kan ikke forstå om peerless slet ikke er gode, eller hvorfor der er sådan en uvilje imod dem? de får da megen ros?
|
|
|
Den tidligere nævnte Monacor SPH 265 er velegnet, den data er passende til formålet, den er til at "gå til" for den "mindre øvede" selvbygger og så er den til at betale.
Denne http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=32 har en frekvensgang der gør den uegnet til hvad som helst, faktisk noget af det værste jeg har set i mands minde
Denne http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=37 er alene ved en egenresonans i fri luft over 30Hz og et tilhørende Qt på over 0,5 udelukket. Selv i et kabinet på størrelse med en olietank vil den have dårligere egenskaber end den omtalte Monacor i et normalstørrelse kabinet.
Du skal også være opmærksom på at de forslag/muligheder du selv kommer med alle er baseret på et Qt på 0,7 og så må resten rette sig efter det, men det dur ikke. Både Fs og Qt skel ned og jo lavere egenresonans (og Qt) i fri luft enheden har jo større chance har du for at få et fornuftigt resultat i et realiserbart kabinet
|
| Til top |
|
| |