| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og med to svingspoler kan man faktisk fintune Q'et på enheden. Det er noget med at kortslutte den ene svingspole med et potmeter. Jeg fandt engang opskriften, men kan ikke finde den igen. Måske andre kan hjælpe?
|
| Til top |
|
| |
el_barto Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillad mig at foreslå Peerless CSX 217 H (850136) som også er en 8" enhed, men (mener jeg) bedre specs (Qts 0,28) end SLS'en.
I et 35,3 L kabinet (ekskl. enhed) og med tuning på 37,91 Hz (2 porte Ø 70 mm, 40 cm) giver det ifølge WinISD følgende:
F3: Omkring 39,5 Hz
F6: Omkring 34,6 Hz
Nu ved jeg ikke hvor stort et kabinet du har "råd" til (WAF osv.) men
35 Ltr er ikke ret stort ift. hvor billig enheden er. Jeg prøver i
hvert tilfælde at bygge sådan en fætter i løbet af
sensommeren/efteråret.
__________________ Ay Carumba!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Bjørn, jeg forstår ikke at du linker til enheder som slet ikke er på tale
Jeg linker til 2 Peerless enheder der ikke dur og det var hvad B efterlyste, dur de eller dur de ikke, og det gør de ikke. Hvis du synes B skal smide sine penge ud så skriv det dog, højt klart og tydeligt.
Hvis du er ovre i monacor enheder er der også denne med meget lavt Fs
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/101820/
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
el_barto skrev:
Tillad mig at foreslå Peerless CSX 217 H (850136) som også er en 8" enhed, men (mener jeg) bedre specs (Qts 0,28) end SLS'en.
I et 35,3 L kabinet (ekskl. enhed) og med tuning på 37,91 Hz (2 porte Ø 70 mm, 40 cm) giver det ifølge WinISD følgende:
F3: Omkring 39,5 Hz F6: Omkring 34,6 Hz
Nu ved jeg ikke hvor stort et kabinet du har "råd" til (WAF osv.) men 35 Ltr er ikke ret stort ift. hvor billig enheden er. Jeg prøver i hvert tilfælde at bygge sådan en fætter i løbet af sensommeren/efteråret.
|
|
|
Det kan undre at du ikke har set at B ønsker et lukket system.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var sgu da en underlig facon at udtrykke sig på
Nu mener jeg at det var SLS enhederne som var på tale og ikke XLS der så vidt jeg husker overhovedet ikke har været nævnt på noget tidspunkt, så Bjørn jeg forstår absolut ikke din agressive fremfærd, men den har vi efterhånden vænnet os til
Det er korrekt at lillesmed foreslår XLS, men bojsenbord er hurtig og anfører at han er kun interesseret i SLS - men spørger så om vi da mener at Peerless enheder overhovedet ikke dur til noget - og det er her at du kommer ind og linker til XLS som "gode" eksempler på Peerless, det er da at fordreje og vanskeliggøre tingene unødvendigt, og hvad jeg vil kalde "Se&Hør" journalistik og det rene "Erasmus Montanus"
Men lad os ikke forplumre tråden yderligere
Men den Monacor du foreslår er uden tvivl en fin enhed, og jeg har da selv kigget på den for en del år siden, men jeg vægrer mig nu stadig ved at give 1000kr for en enhed med plade chassis, men det er jo en "duelund" enhed så måske - lavt Fs, blødt ophæng og det flade forløb i bassen og den lille magnet kunne tyde på højere Qts værdi end den anførte, og dermed egnet til lukket
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Det var sgu da en underlig facon at udtrykke sig på
Nu mener jeg at det var SLS enhederne som var på tale og ikke XLS der så vidt jeg husker overhovedet ikke har været nævnt på noget tidspunkt, så Bjørn jeg forstår absolut ikke din agressive fremfærd, men den har vi efterhånden vænnet os til
Det er korrekt at lillesmed foreslår XLS, men bojsenbord er hurtig og anfører at han er kun interesseret i SLS - men spørger så om vi da mener at Peerless enheder overhovedet ikke dur til noget - og det er her at du kommer ind og linker til XLS som "gode" eksempler på Peerless, det er da at fordreje og vanskeliggøre tingene unødvendigt, og hvad jeg vil kalde "Se&Hør" journalistik og det rene "Erasmus Montanus"
Men lad os ikke forplumre tråden yderligere
Men den Monacor du foreslår er uden tvivl en fin enhed, og jeg har da selv kigget på den for en del år siden, men jeg vægrer mig nu stadig ved at give 1000kr for en enhed med plade chassis, men det er jo en "duelund" enhed så måske - lavt Fs, blødt ophæng og det flade forløb i bassen og den lille magnet kunne tyde på højere Qts værdi end den anførte, og dermed egnet til lukket
|
|
|
Der er ingen til formålet brugbare Peerless enhder på fabrikantens hjemmeside (jeg ser her bort fra de Vifa enheder der har fået navneforandring)
Monacorenhedens magnet har samme størrelse som Scan Speak bruger = 120mm, det er muligt at det ikke er stort men det er stort nok, ligesom de tyskfremstillede Monacorenheder ikke lover mere end de kan holde og dertil er de ganske ensartede (baseret på praktisk kendskab til/ brug af samme)
Den flade og rolige amplitude er faktisk en forudsætning for at kunne bibringe enheden en fornuftig afrulning, en egenskab mange tilsyneladende ser stort på. Det er iøvrigt en misforståelse at enheder til lukkede kabinetter skal have højt Q og små magneter.
Forplumringen er vel alene den vedvarende promovering af små obskure rumlekasser når B fra starten har meldt ud med "lukket kabinet" "kun til musik" og "hifi"
Monacorbassen koster 495,- + moms ved køb at 1. stk. (2006 kataloget) og det er den så sandelig værd, men hvis du har negative erfaringer med den så vil jeg da gerne høre mere
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Folk må da smide deres penge ud på lige det de vil og de bliver ikke tilfredse, så spørgsmålene dukker op igen (minus de bortkastede penge) hvor efter "jeg" troligt gentager bla bla bla vel vidende at de samme mennesker køber endnu flere ubrugelige enheder osv osv osv
Jeg er ikke ude på generelt at fraråde hverken Peerlees eller Scan Speak men forholder mig objektivt til nogle enkelte enheder. Jeg har f.eks. ofte anbefalet D29/9300 og enkelte ældrer Scan Speak bas/mellemtone enheder hvoraf flere desværre er udgået af programmet
Det eneste jeg kan sikre mig er at jeg ikke i et svagt øjeblik anbefaler noget møg og nogen så køber det, det ville jeg være meget ked af.
Det tyder ikke på at vi har den samme prisliste. Jeg har lige kigget på en enhed jeg har købt fire stykker af i år og de er ikke steget i pris
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| Det tyder ikke på at vi har den samme prisliste. Jeg har lige kigget på en enhed jeg har købt fire stykker af i år og de er ikke steget i pris |
|
|
www.monacor.dk har vel den mest opdaterede liste og her står den enhed du linker til til de 1049 kr. Hvilket er meget for den enhed. Jeg har også selv linket til den da, da er gode, og da jeg har kendskab til 5" udgaven (dog en rigtig visaton) og kan kun sige at det er en fremragende enhed. Jeg mener prisen var omkring 300 kr. for 5" enheden.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Lader til at jeg skal se mig om efter monacor:-) Den dybeste bas, er ikke så vigtig for mig, som den naturlige og musikalske gengivelse. Hvis ikke en nummer er med hård bas, skal mit anlæg heller ikke spille den:-)
Tænker, om det ud fra et både økonomisk og musikalsk synspunkt kan være jeg skal satse på mindre enheder? Og så måske bruge to i hver, eller lave et isobarisk design som du, kjeldsen, er inde på? Det vil sikkert også gavne stuemiljøet, da de er noget mindre at se på.. men det er nu sekundært.. Hvor dybt regner du med at den konstruktion du planlægger vil spille?
God debat synes jeg! tak!
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
kan læse at der er nogen her inde som har meget i mod peerless og scanspeak.. .. jeg vil gerne vide hvorfor ..???
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Hvor dybt regner du med at den konstruktion du planlægger vil spille?
|
|
|
Ca. 45 Hz vil jeg tro, og med roomgain og placering vil de nok spille lidt under 40 Hz
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hejsa
kan læse at der er nogen her inde som har meget i mod peerless og scanspeak.. .. jeg vil gerne vide hvorfor ..???
|
|
|
Der er tale om specifikke enheder og årsagen er beskrevet her i tråden men ellers fremgår det da med al ønskelig tydelighed af de data/amplitudekurver der ligger på leverandørens hjemmeside.
Reelt eksisterer de 2 fabrikker ikke mere, kun navnene, og de enheder jeg har brugt gennem årene er for flertallets vedkommende udgået af produktion
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
bjørn skrev:
| Det tyder ikke på at vi har den samme prisliste. Jeg har lige kigget på en enhed jeg har købt fire stykker af i år og de er ikke steget i pris |
|
|
www.monacor.dk har vel den mest opdaterede liste og her står den enhed du linker til til de 1049 kr. Hvilket er meget for den enhed. Jeg har også selv linket til den da, da er gode, og da jeg har kendskab til 5" udgaven (dog en rigtig visaton) og kan kun sige at det er en fremragende enhed. Jeg mener prisen var omkring 300 kr. for 5" enheden.
|
|
|
Det er måske fordi jeg kun har et trykt katalog med tilhørende prisliste
Hvad er det fulde navn/nummer på den Visaton enhed du bruger ?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Hej!
Lader til at jeg skal se mig om efter monacor:-) Den dybeste bas, er ikke så vigtig for mig, som den naturlige og musikalske gengivelse. Hvis ikke en nummer er med hård bas, skal mit anlæg heller ikke spille den:-)
Tænker, om det ud fra et både økonomisk og musikalsk synspunkt kan være jeg skal satse på mindre enheder? Og så måske bruge to i hver, eller lave et isobarisk design som du, kjeldsen, er inde på? Det vil sikkert også gavne stuemiljøet, da de er noget mindre at se på.. men det er nu sekundært.. Hvor dybt regner du med at den konstruktion du planlægger vil spille?
God debat synes jeg! tak!
|
|
|
Selvfølgelig kan du nøjes med en 8", især med tanke på at resten er et sæt gamle B&W der i forvejen ikke kan levere et specielt voldsom lydtryk. For den sags skyld kan du bruge et par "hyldeveteraner" eller et sæt brugte du slagter fra et par højttalere men resultatet skulle jo gerne være en harmonisk helhed. I virkeligheden får du nok større problemer med at filtrere bassen sammen med dine bestående enheder
Uanset om du dyrker musik med stort dybtoneindhold eller ej så er en "korrekt" basgengivelse en forudsærning for et naturligt lydbillede, simpelthen fordi det akustisk fasedrej følger amplituden som en skygge.
Et bassystem der ikke er filtreret nedefter gengiver til 0Hz hvilket selvfølgelig forudsætter at forstærkeren også er ufiltreret nedefter eller idet mindste lineær til under 1Hz.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Kjeldsen skrev:
bjørn skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Skal tjekke når jeg kommer hjem. Jeg bruger dem ikke mere, da de har været i for mange konstruktioner og tilledninger på den ene er revet af. Det er dog den mellemtone jeg altid er vendt tilbage til.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
lille_smed skrev:
hejsa
|
|
|
Der er tale om specifikke enheder og årsagen er beskrevet her i tråden men ellers fremgår det da med al ønskelig tydelighed af de data/amplitudekurver der ligger på leverandørens hjemmeside.
Reelt eksisterer de 2 fabrikker ikke mere, kun navnene, og de enheder jeg har brugt gennem årene er for flertallets vedkommende udgået af produktion |
|
|
ved godt at det ikke er dem som startede det.. som køre det nu .... men det gør da ikke enhederne dårliger.. her da selv noget fra scanspeak og peerless og vifa .. syntes det er nogle virkelige gode enheder .... men det er vel en smags sag hvad man kan li ..... du kan også lige se lidt på denne her enhed.. BEYMA 10BR60
- 10" PRO WOOFER__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
bjørn skrev:
Kjeldsen skrev:
bjørn skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Skal tjekke når jeg kommer hjem. Jeg bruger dem ikke mere, da de har været i for mange konstruktioner og tilledninger på den ene er revet af. Det er dog den mellemtone jeg altid er vendt tilbage til.
|
|
|
Altid rart med alternativer (hvis de stadig kan bliver lavet)
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
bjørn skrev:
lille_smed skrev:
hejsa
|
|
|
Reelt eksisterer de 2 fabrikker ikke mere, kun navnene, og de enheder jeg har brugt gennem årene er for flertallets vedkommende udgået af produktion
|
|
|
ved godt at det ikke er dem som startede det.. som køre det nu .... men det gør da ikke enhederne dårliger.. her da selv noget fra scanspeak og peerless og vifa .. syntes det er nogle virkelige gode enheder .... men det er vel en smags sag hvad man kan li .....
du kan også lige se lidt på denne her enhed.. BEYMA 10BR60 - 10" PRO WOOFER |
|
|
Det har intet, gentager intet med smag at gøre. Uanset hvilken filterfunktion man vælger så forudstætter det at enheden rent faktisk kan filtreres til at følge den tiltænkte kurve, men det kan med et stigende antal enhder ganske enkelt ikke lade sig gøre.
Selv hvis men benytter digitale filtersystemer hvor selv det umulige lader sig gøre så vil de iboende resonanser og opbrydninger slå igennem når de bliver slået an af signalet.
Der er ingen gratis måltider, heller ikke i det digitale univers
Mht. Beyma enheden så ved jeg ikke hvad jeg skulle bruge den til, en egenresonans på 45Hz og et Qt på 0.47 i fri luft ? i et kabinet på flere tusinde liter måske, for det er hvad du ender med hvis resonans og Q skel holdes under 50Hz henholdsvis Q=0.5 i kabinet
Til gengæld kan den uden tvivl ombygges til noget brugbart, men det kræver nyt ophæng både for og bag hvilket jeg kun vil anbefale garvede selvbyggere med rigelige mængder hår hud
|
| Til top |
|
| |