Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hifi sub diy (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

ja oki .. det er nok bare mig som ikke ser så meget efter om det skal bruges til et kabinet ..

da jeg selv bruger dipol højtaler ....

det er ved at være noget tid siden jeg har brugt et kabinet ...

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
ja oki .. det er nok bare mig som ikke ser så meget efter om det skal bruges til et kabinet ..

da jeg selv bruger dipol højtaler ....

det er ved at være noget tid siden jeg har brugt et kabinet ...

Hvis man skal anbefale en enhed til et specifikt formål så er det ellers ganske smart at tage højde for de fysiske konditioner der bestemmer resultatet

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hmm

Hvilke monacor enheder til max 8-900 kan anbefales? gerne billigere:-)
Overvejer istedet at lave en isobarisk push pull, og så bruge 4 mindre enheder på 4-6"
hvilke vil kunne anvendes her til max 500 kroner stykket? Mit rum er ca 20 kvm, og skal alligevel ikke spiller alt for højt. Vil isobarisk mon ikke være det bedste valg? ( De er vel altid lukkede, og har, så vidt jeg kan forstå, flere af de fordele jeg ellers kan lide ved lukkede systemer?)
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 31 Juli 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Hvad er det fulde navn/nummer på den Visaton enhed du bruger ?

Visaton WS13/MRS 13NG 8 ohm High Power Midrange Woofer (lidt federe på fransk - Medium Boomer Haute Performance)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hmm

Overvejer istedet at lave en isobarisk push pull, og så bruge 4 mindre enheder på 4-6"
hvilke vil kunne anvendes her til max 500 kroner stykket? Mit rum er ca 20 kvm, og skal alligevel ikke spiller alt for højt. Vil isobarisk mon ikke være det bedste valg? ( De er vel altid lukkede, og har, så vidt jeg kan forstå, flere af de fordele jeg ellers kan lide ved lukkede systemer?)

For nu helt at undgå misforståelser

Dine højttalere som skal bevares er et sæt B&W DM4 ?

Du trækker dem med en gammel Quad 303 og er utilfreds med basgengivelsen ? eller er det blot gamle sager du har af sentimentale grunde eller fordi de er sjove/pæne/spøjse

Min fornemmelse er at du simpelthen skal befries for den prop du har i systemet hvis svaret på 1 og 2 er et ja 

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Sendt: 01 August 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Bojsenbord skrev:
Hmm

Du trækker dem med en gammel Quad 303 og er utilfreds med basgengivelsen ? eller er det blot gamle sager du har af sentimentale grunde eller fordi de er sjove/pæne/spøjse

Min fornemmelse er at du simpelthen skal befries for den prop du har i systemet hvis svaret på 1 og 2 er et ja 

He, he...

Det der skal bevares er i alle fald min quad 303:-) Den spiller utrolig lækkert, og med især en rigtig god bas! Har spillet med en del andre (ganske vist ikke i millionklassen) højtalere, og kan rigtigt godt lide lyden. Især sammen med mine dm4, som eksempelvis med min cyrus II'er, blev en anelse for lyse..
Jeg ved ikke hvor længe jeg vil beholde mine dm4, men i mit nuværende setup, er de det bedste jeg har haft tilsluttet. (Igen: Jeg har ikke millioner, men har lyttet til følgene: jamo classic 8 (kedelige...), DM7 kmII (fra samme serie som dm4, med diskanten på toppen af kabinettet, i bedste b&w stil. Spillet også rigtigt godt, denne gang dog bedst med min cyrus. Her byder højtaleren på mere bas, og en rigtig lækker mellemtone. Og så har jeg haft en dali concept 6, og dali 400, ind over, men vendet stadig tilbage til dm4. De diskanter kan altså noget særligt!
Men bjørn: Du synes vel mine dm4 er en flaskehals, og det er vel for såvidt også, og en dag skal de da også nok skiftes ud, evt med en hjemmelavet fuldtone, jeg ved ikke..
Men selv med tanker om en fuldtone, skal jeg have gode subber(bashøjtalere).
Og selv med mit nuværende setup, med b&w dm4, og quad 303 og alchemy dac 1.0 lyder sting, eagles, depechemode og en masse andet, faktisk helt utroligt! Det eneste jeg savner er en lidt mere levende nederste bas, som jeg er sikkert på vil bringe mig et langt skridt nærmere!

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 01 August 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Den her turde jeg godt putte i basrefleks  om den går i lukket tør jeg ikke sige

Du skal gøre dig klart at når du går længere ned i størrelse får du enheder med ret højt Fs, og dermed ingen dybbas 

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi6-9/vn r/101810/

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
bjørn skrev:

Bojsenbord skrev:
Hmm

He, he...

Det der skal bevares er i alle fald min quad 303:-) Den spiller utrolig lækkert, og med især en rigtig god bas! Har spillet med en del andre (ganske vist ikke i millionklassen) højtalere, og kan rigtigt godt lide lyden. Især sammen med mine dm4, som eksempelvis med min cyrus II'er, blev en anelse for lyse..
Jeg ved ikke hvor længe jeg vil beholde mine dm4, men i mit nuværende setup, er de det bedste jeg har haft tilsluttet. (Igen: Jeg har ikke millioner, men har lyttet til følgene: jamo classic 8 (kedelige...), DM7 kmII (fra samme serie som dm4, med diskanten på toppen af kabinettet, i bedste b&w stil. Spillet også rigtigt godt, denne gang dog bedst med min cyrus. Her byder højtaleren på mere bas, og en rigtig lækker mellemtone. Og så har jeg haft en dali concept 6, og dali 400, ind over, men vendet stadig tilbage til dm4. De diskanter kan altså noget særligt!
Men bjørn: Du synes vel mine dm4 er en flaskehals, og det er vel for såvidt også, og en dag skal de da også nok skiftes ud, evt med en hjemmelavet fuldtone, jeg ved ikke..
Men selv med tanker om en fuldtone, skal jeg have gode subber(bashøjtalere).
Og selv med mit nuværende setup, med b&w dm4, og quad 303 og alchemy dac 1.0 lyder sting, eagles, depechemode og en masse andet, faktisk helt utroligt! Det eneste jeg savner er en lidt mere levende nederste bas, som jeg er sikkert på vil bringe mig et langt skridt nærmere!

Så vidt jeg erindrer så er DM4 forsynet med en 500uF kondensator i serie med bassen hvilket er én af propperne

Din 303'er er kondensatorkoblet i udgangen, der sidder med andre ord endnu en elektrolyt (2000uF) i serie med den der sidder i dine højttalere. Størrelsen på de 2 kondesatorer i serie bliver mindre end den mindste af de 2. prop nummer 2. Den bas du mangler bliver ganske enkelt filtreret fra

303'eren er med andre ord højpasfiltreret og Quad angiver -1dB ved 30Hz i 8 ohm hvor under forstærkeren ruller af men du belaster den jo ikke med 8 ohm.

Mit bedste bud på en løsning er at du angriber DM4'erne direkte og glemmer "basprojektet" til en anden gang. Quad'en kan du ikke gøre noget ved, den er som den er, og en ørn til bas er den godt nok ikke.

Pkt. 1) find et diagram over DM4's filter eller luk den op og tegn det ned 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Den her turde jeg godt putte i basrefleks  om den går i lukket tør jeg ikke sige

Du skal gøre dig klart at når du går længere ned i størrelse får du enheder med ret højt Fs, og dermed ingen dybbas 

Den er faktisk fin til et lukket kabinet med en egenresonans under 25Hz, det ser man ikke så tit hos 8" enheder. Q'et er pænt lavt og amplituden til at leve med. Chassis'er er til gengæld noget møg med den kant rundt om bølgen (det kan man heldigvis gøre noget ved)

el_barto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 01 August 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
musicus skrev:

Den er faktisk fin til et lukket kabinet med en egenresonans under 25Hz, det ser man ikke så tit hos 8" enheder. Q'et er pænt lavt og amplituden til at leve med. Chassis'er er til gengæld noget møg med den kant rundt om bølgen (det kan man heldigvis gøre noget ved)

Hvilke tal skal man sætte ind i WinISD for at den ser fornuftig ud? Bruger jeg den driver der findes i WinISD (som har næsten korrekte tal) får jeg -3 dB ved 80 Hz og -6 dB ved 61 Hz!

Kan den overhovedet betegnes som en subwoofer? WinISD foreslår 8 ltr ved lukket box.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

el_barto skrev:
bjørn skrev:
musicus skrev:

Hvilke tal skal man sætte ind i WinISD for at den ser fornuftig ud? Bruger jeg den driver der findes i WinISD (som har næsten korrekte tal) får jeg -3 dB ved 80 Hz og -6 dB ved 61 Hz!

Kan den overhovedet betegnes som en subwoofer? WinISD foreslår 8 ltr ved lukket box.

Prøv med kabinetstørrelser mellem 50 og 100 liter, de 2 tal der er interessante er systemresonansen og det tilhørende Qt i kabinet

el_barto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Prøv med kabinetstørrelser mellem 50 og 100 liter, de 2 tal der er interessante er systemresonansen og det tilhørende Qt i kabinet

Med et kabinet på 75 ltr. ser resultatet sådan her ud(måske ved jeg ikke hvordan det BØR se ud, men er det ikke lidt "lavt"?)

Freq         Gain         Phase        SPL         &nb sp;       
[Hz]         [dB]         [deg]        [dB]                  
20,00        -15,68       109,99       69,32         & nbsp;     
25,00        -13,37       102,03       71,63         & nbsp;     
30,00        -11,62       95,55        73,38         & nbsp;     
35,00        -10,23       90,10        74,77         & nbsp;     
40,00        -9,09        85,37        75,91         & nbsp;     
45,00        -8,14        81,18        76,86         & nbsp;     
50,00        -7,33        77,40        77,67         & nbsp;     
55,00        -6,63        73,97        78,37         & nbsp;     
60,00        -6,03        70,81        78,97         & nbsp;     
65,00        -5,50        67,90        79,50         & nbsp;     
70,00        -5,03        65,20        79,97         & nbsp;     
75,00        -4,62        62,68        80,38         & nbsp;     
80,00        -4,25        60,33        80,75         & nbsp;     
85,00        -3,92        58,12        81,08         & nbsp;     
90,00        -3,63        56,05        81,37         & nbsp;     
95,00        -3,36        54,11        81,64         & nbsp;     
100,00       -3,13        52,28        81,87  

vinn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 August 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Den nævnte Monacor anbefales af dem selv i basrefleks på enten 18 liter hvilket giver nedre frekvens på 50 hz -3db, eller i 35 liter hvilket så skulle give 37 hz v -3 db. Begge med 2 stk mbr 50 refleks rør på henholdsvis 20 og 18 cm

mvh Johnny

Til top Vis vinn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vinn

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

I 40 liter får jeg den til -3db ved 30hz med port ø50mm x 15cm

Selvom jeg selv bruger lukket kabinet mener jeg der er en udbredt misforståelse af at med lukket er man sikret korrekt bas, hvilket jeg mener er helt forkert

At få et lukket bas system til at fungere ordentligt kræver mange eksperimenter, eller en god portion held

jeg har hørt særdeles fine basrefleks og mener at det er nemmere at få til at fungere

el_barto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 August 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

40 ltr og en port på 50 mm giver hos mig en ventmach på 0,26 her...(og en portlængde på ca. 26cm)

Nu siger jeg ikke WinISD er perfekt, men jeg kan altså ikke få den ned på -3 dB ved 30 Hz...har du et skærmdump så jeg kan se hvordan det ser ud?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2007 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger såmænd blot denne simple calculator - desværre har han ændret det, jeg kunne bedre lide det gamle program

http://www.mhsoft.nl/default1.asp

Jeg mener det overkill med 2stk 50mm rør til en 8", og røret bliver derved længere og jeg bryder mig ikke om lange refleksrør - iøvrigt vil jeg mene at ø50mm/15cm giver en dybere afstemning end 2x50mm/20cm

Prøvede lige for sjov at smide den i 55liter hvilket gav et -3db og system ressonans på 25hz, men det ikke sikkert det er en god ide, men kunne nu være sjovt at prøve dog forventer jeg at enheden kommer på "overarbejde" med et Xmax på +/- 4mm, men var der ikke noget med at du aldrig spillede særlig højt, hmm tænke tænke 

Men den bør kunne komme godt i bund - enhedens lave Fs=22hz sammenholdt med en hæderlig følsomhed på 88-90db er imponerende for en 8", og det kan kun være opnået med blødt ophæng og et velkonstrueret og effektivt magnetsystem(moderat Xmax, tyk 8mm polplade osv.) 

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 02 August 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

hejsa

se lidt på denne ...

http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Selvom jeg selv bruger lukket kabinet mener jeg der er en udbredt misforståelse af at med lukket er man sikret korrekt bas, hvilket jeg mener er helt forkert

At få et lukket bas system til at fungere ordentligt kræver mange eksperimenter, eller en god portion held

jeg har hørt særdeles fine basrefleks og mener at det er nemmere at få til at fungere

Så må jeg være en meget heldig mand, det er så ligetil at det næsten gør ondt, men det siger sig selv at enheden skal være egnet til formålet, og det er den omhandlede Monacor faktisk.

Det lukkede princip er den eneste vej til en fornuftig impulsgengivelse. Alle principper der udnytter bagsiden af membranen medfører en tidsmæssig udtværing af signalet.

At du og mange andre foretrækker alt andet en lukkede systemer ændrer jo ikke de systembetingede resultater af det man nu vælger at anvende

el_barto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
musicus skrev:

Så må jeg være en meget heldig mand, det er så ligetil at det næsten gør ondt, men det siger sig selv at enheden skal være egnet til formålet, og det er den omhandlede Monacor faktisk.

Det lukkede princip er den eneste vej til en fornuftig impulsgengivelse. Alle principper der udnytter bagsiden af membranen medfører en tidsmæssig udtværing af signalet.

At du og mange andre foretrækker alt andet en lukkede systemer ændrer jo ikke de systembetingede resultater af det man nu vælger at anvende

Så vi bør alle høre musik, udelukkende med høretelefoner, eftersom disse har mindre forsinkelse end en sub...

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 August 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

el_barto skrev:
bjørn skrev:
musicus skrev:

Så vi bør alle høre musik, udelukkende med høretelefoner, eftersom disse har mindre forsinkelse end en sub...

Vi er stadig nogle få der er aldeles usubbede og derfor ikke har mistet orienteringsevnen

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes