Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: hifi sub diy (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 02 August 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Men nu påpegede jeg altså at jeg selv spiller på lukket system, men om det er noget særligt kan jeg ikke bedømme, men jeg håber da sandelig at mit næste bassystem bliver bedre 

men jeg ønsker ikke at være fanatisk men derimod at være åben overfor alle muligheder - at sige at der kun er en vej, er for mig en alt for snæversynet holdning

Jeg ved da godt at basrefleks indeholder visse problemer, men dem har jeg nu også oplevet med et lukket system - hvis du ikke har 100% styr på delefilter og fase er du for så vidt lige vidt, enten det er det ene eller andet design

Men hvad er egentlig dine planer med delefilter, forstærker osv.

Måske det var værd at overveje et compound båndpass - ser ud til at enheden passer til et 6th order bandpass, hvilket muliggør 23hz - 57hz

Nu kommer Bjørns blodtryk vist helt op i det røde felt

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 03 August 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Men nu påpegede jeg altså at jeg selv spiller på lukket system, men om det er noget særligt kan jeg ikke bedømme, men jeg håber da sandelig at mit næste bassystem bliver bedre 

men jeg ønsker ikke at være fanatisk men derimod at være åben overfor alle muligheder - at sige at der kun er en vej, er for mig en alt for snæversynet holdning

Jeg ved da godt at basrefleks indeholder visse problemer, men dem har jeg nu også oplevet med et lukket system - hvis du ikke har 100% styr på delefilter og fase er du for så vidt lige vidt, enten det er det ene eller andet design

Men hvad er egentlig dine planer med delefilter, forstærker osv.

Måske det var værd at overveje et compound båndpass - ser ud til at enheden passer til et 6th order bandpass, hvilket muliggør 23hz - 57hz

Nu kommer Bjørns blodtryk vist helt op i det røde felt

Noget siger mig at du burde låne nogle bøger om højttalerteori inden du får lokket B endnu længere ud på den tynde is

Det har intet med "holdninger" at gøre, men om at forstå princippernes virkemåde og hvad det medfører af mulige problemer, ligesom du elegant overser de problemer det medfører at bruge en gammel kondensatorkoblet konstruktion som Quad 303. Et er at den ikke kan levere mere strøm end hvad der svarer til 45W i 8ohm (konstruktionen er både strøm og spændingsbegrænset), men frekvensgangen er direkte afhængig af belastningen (seriekondesator) ligesom den ikke kan levere sit fulde spændingssving i belastninger under 8 ohm, jo lavere belastningsmodstand jo mindre båndbredde nedefter (højpasfiltreret med seriekondensator) Godt nok er den specificeret til 45W i 8 ohm, men kun 25W i 4 ohm ifølge fabrikanten. 

Jeg er nu godt tilfreds med at være så "snæversynet" at jeg ikke anbefaler løsninger jeg på forhånd ved ikke dur. Her i huset kalder vi det godt nok noget andet, men pyt med det.

Både blodtryk og hvilepuls har det fint

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 03 August 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Drive både hovedhøjtaler og sub med en Quad 303 ???? - det vil jeg da godt høre mere om hvorledes det skal gøres ?

Bjørn, når du anbefaler en baskonstruktion her, så ved du hvordan det kommer til at virke i den store sammenhæng - hvis du er så sikker på det, hvordan havde du så tænkt dig det, sådan i større sammenhæng ?

Hvis du kan give 100% garanti vil jeg da gerne høre mere om det, sådan i detaljer ?

Men at JEG lokker tued ud på tynd is, det vil jeg da ikke mene - jeg har åbenbart anbefalet en basenhed som er så alsidig at den kan anvendes på flere måder, forskellen er kun lidt træfiberplade og knofedt, så at afprøve forskellige kabinetter kræver vel kun lidt DIY enthusiasme i den forbindelse vil jeg anbefale at lave EN enkelt sub, med en billig plateamp

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Sendt: 03 August 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Hej!

Nu spiller en quad 303 rent faktisk rigtig godt! Og kigger i lidt rundt på nettet, vil i se jeg faktisk ikke er den eneste der synes det, så please ikke flere onde ord om den:-)

Jeg vil ikke drive min sub med min quad, dertil er den for priviligeret:-)
Hælder mest til den lukkede med de dyre monacor, men så er jeg desværre nødt til at spare lidt sammen først. Og så måske prøve med isobarisk, jeg ved det ikke. (Med billigere enheder..)
Vil prøve det du siger (bjørn) om at fjerne kondensatoren der sidder i serie med bassen! (men det må blive imorgen..) Hvorfor har engelske højtalere sådan en basforskrækkelse? hmm..

Hvad vil det sige med en compoundbånd bas? (bare af interesse..)

Mvh Magnus Bohr

Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hej!

Nu spiller en quad 303 rent faktisk rigtig godt! Og kigger i lidt rundt på nettet, vil i se jeg faktisk ikke er den eneste der synes det, så please ikke flere onde ord om den:-)

Jeg vil ikke drive min sub med min quad, dertil er den for priviligeret:-)
Hælder mest til den lukkede med de dyre monacor, men så er jeg desværre nødt til at spare lidt sammen først. Og så måske prøve med isobarisk, jeg ved det ikke. (Med billigere enheder..)
Vil prøve det du siger (bjørn) om at fjerne kondensatoren der sidder i serie med bassen! (men det må blive imorgen..) Hvorfor har engelske højtalere sådan en basforskrækkelse? hmm..

Hvad vil det sige med en compoundbånd bas? (bare af interesse..)

Mvh Magnus Bohr

Jeg har ikke udtalt mig om hvorvidt 303'eren spiller godt eller ej, kun om dens kunstruktionsbetingede egenskaber.

Du har selv skrevet at du vil benytte både 303'eren og dine DM4. Dit budget er begrænset og du har ingen eller næsten ingen erfaring med højttalerkonstruktion, ergo må løsningen være at få mest ud af de forhåndenværende stumper og her er DM4'erne de eneste du selv kan gøre noget ved men en aftegning eller et diagram af filteret er nødvendigt.

Årsagen til Englændernes basforskrækkelse er mig bekendt et mysterium af de uopklarede men datidens rumlende grammofoner er én mulighed, boligforholdene en anden. En tredie er at englænderne på nogle punkter er mærkelige, f.eks. pubbernes åbningstider og det traditionelle engelske VVS arbejde

Compound princippet dækker over flere varianter hvor 2 enheder tæt sammenkoblet reducerer kravet til kabinetvolumen. Det kan være 2 ens eller 2 enheder af forskellig størrelse.

Coupled Cavity er et princip hvor enhden sidder i et lukket kammer men stråler ind i et reflekskammer således at du kun fårsignalet svarende til porten i en reflekshøjttaler. Findes i både 2 og 3 kammerkonstruktioner og kan kombineres med compoundprincippet. Kan udføre i både mono og stereoversioner.

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Hej bjørn!

Nuvel, der er ganske rigtigt:-) Er også så glad for den(quad 303)! Faktisk utrolig glad!
Jeg har ingen erfaring med selvbyg, men har nogen erfaring med at rodde med indmaden i højtalere. har da skiftet modstande, kondensatorer og sådan. Så er fjerne en kondensator i et delefilter, skulle jeg nok kunne finde ud af. Er ked af at måtte aflyse subprojektet en stund, men tak for debatten! Den har hjulpet mig meget!
Vil endnu engang forsøge at få mere ud af mine dm4, og må så "nøjes" med min audiopro lidt endnu..

Havde ellers lige fået fine planer om at mure et kabinet i mursten, og evt give det stråtag. Det kunne skida være et sub design der ville være noget! Det er faktisk så fin en ide (synes jeg) at jeg er nødt til at forfølge den senere.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hej bjørn!

Nuvel, der er ganske rigtigt:-) Er også så glad for den(quad 303)! Faktisk utrolig glad!
Jeg har ingen erfaring med selvbyg, men har nogen erfaring med at rodde med indmaden i højtalere. har da skiftet modstande, kondensatorer og sådan. Så er fjerne en kondensator i et delefilter, skulle jeg nok kunne finde ud af. Er ked af at måtte aflyse subprojektet en stund, men tak for debatten! Den har hjulpet mig meget!
Vil endnu engang forsøge at få mere ud af mine dm4, og må så "nøjes" med min audiopro lidt endnu..

Havde ellers lige fået fine planer om at mure et kabinet i mursten, og evt give det stråtag. Det kunne skida være et sub design der ville være noget! Det er faktisk så fin en ide (synes jeg) at jeg er nødt til at forfølge den senere.

Husk at sætte plads af til et par svalereder

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

[/QUOTE]

ja, det er klart!
Sidder netop og kigger på delefilteret, og det ser desværre ud til at du tager fejl omkring den 500 uf kondensator i serie.
Delefilteret er bygget op med således at de fleste kondensatore sidder i parallelforbindelse, uden nogen modstande, og alle med lave værdier:
0.68 uf
4,7 uf
3,3 uf
1,0 uf
2,2 uf
1,5 uf
3,3 uf

i øvrigt fire spoler, med ukendt værdi, men altså ikke nogen kondesatorer i serie.. Har du hørt højtalerne? Kender du dem?
Så vidt jeg kan se er der ingenting der sidder i serie med bassen )-:
Specs siger nu 8 ohm til dm4..

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:

[/QUOTE]

ja, det er klart!
Sidder netop og kigger på delefilteret, og det ser desværre ud til at du tager fejl omkring den 500 uf kondensator i serie.
Delefilteret er bygget op med således at de fleste kondensatore sidder i parallelforbindelse, uden nogen modstande, og alle med lave værdier:
0.68 uf
4,7 uf
3,3 uf
1,0 uf
2,2 uf
1,5 uf
3,3 uf

i øvrigt fire spoler, med ukendt værdi, men altså ikke nogen kondesatorer i serie.. Har du hørt højtalerne? Kender du dem?
Så vidt jeg kan se er der ingenting der sidder i serie med bassen )-:
Specs siger nu 8 ohm til dm4..
[/QUOTE]

Det var et kvalificeret gæt, B&W har lavet flere modeller med kondensatorkoblet bas, bl.a. 801 og tidsmæssigt passede DM 4 fint ind i det billede. Ja jeg har hørt dem for mange år siden. De sidste B&W jeg har haft snuden i var netop et sæt 801 af ældrer model

Hvis du ikke har et LCR meter og/eller måleudstyr iøvrigt så lad filteret være

Indtil videre har jeg kun fundet http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakermodel/DONE_-DM 4.pdf

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Hej bjørn!

Du har helt ret, det var et godt gæt. Dm7 mkII, fra samme serie, (Som langt hen af vejen er bygget på samme måde) dog med basrefleks og diskant øverst på kabinettet) som jeg også har ståedende, har også en  seriekoblet kondensator.  (Dvs, det havde den:-)) 

Vil lade delefiltreret være som du siger. Dvs, har allerede skiftet til nye kondensatorer fra wiconfabrikken. Det gav et kæmpe løft! Alle de 30 års støv, forsvandte som dug for solen. Kan absolut anbefales til gamle højtalere!
Men det er vist offtopic:-)

Vincent.
Branchemedlem
Branchemedlem

Lightnsound.dk

Bruger siden: 19 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 August 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

http://www.eton-gmbh.de/dlstream.php?FileId=63&PHPSESSID =d9a231a18913680d153c566973cefd8f

Hvad med sådan en her for at kigge en lidt anden vej... Jeg er selv helt pjattet med den lyd eton formår at frembringe.. Det er nok heller ikke helt uden grund at man ser deres enheder i nogle af de helt dyre ting...

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hej bjørn!

Du har helt ret, det var et godt gæt. Dm7 mkII, fra samme serie, (Som langt hen af vejen er bygget på samme måde) dog med basrefleks og diskant øverst på kabinettet) som jeg også har ståedende, har også en  seriekoblet kondensator.  (Dvs, det havde den:-)) 

Vil lade delefiltreret være som du siger. Dvs, har allerede skiftet til nye kondensatorer fra wiconfabrikken. Det gav et kæmpe løft! Alle de 30 års støv, forsvandte som dug for solen. Kan absolut anbefales til gamle højtalere!
Men det er vist offtopic:-)

Så lang så godt, men vi hører vel mere om projektet

B&W var ikke alene om at bruge en stor kondensator i serie med bassen for at begrænse membrangymnastikken.

Det er da ikke OT i en selvbyggertråd 

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Hvis du har lidt tålmodighed, skal jeg gerne fortælle lidt om mit subprojekt.

Det er dog ikke færdigt endnu, men baserer sig på 4 stk 6½ tommer monacor enheder i en isobarisk konstruktion. De skal spille samme med en to 4" fuldtoneenheder

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi6-9/vn r/101440/

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47514&K W=Kjeldsen

Hej Kjeldsen! Hvordan går det med dit subprojekt? Er de blevet færdige, og ikke mindst, er de blevet gode?
 EDIT:
Hov.. ja, det er de jo:-) Smart sådan at linke til den aktuelle tråd hva?

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Vil lige fortsætte min tråd.
Jeg har nu enheder på vej (sls 8") og skal derfor have mig en "subpreamp"
Var ved at bestille en reckhorn b1, da jeg kom i tvivl. Da jeg bruger passiv preamp, og kun har et enkelt signal at tage af, vil de så kunne lade sig gøre at splitte dette signal, uden at der opstår problemer?

b1 er i steroe, hvad der tiltaler mig, og har desuden nogle features, der måske kan være at have.
f1 er i mono og mangler features, men sender tilgengæld signalet videre til "satelithøjtalerne".
Umiddelbart er F1 meget nemmere at bruge, og mono i de frekvenser er måske ikke så vigtigt, men er ærlig talt lidt tvivlende overfor at lade mit signal gå igennem en billig preamp, når nu jeg ellers bruger så lidt forforstærker(mellemled) som muligt... kan læse mig til at output dæmpes 6db ved at gå igennem F1, og det kan da nærmest ikke være smertefrit.

Så spørgsmålet:
Er det muligt at få delt mit udgangsignal fra min passive preamp, uden at der komme en masse problemer? (praktisk set er det nem nok... Bare at sætte ekstra ledninger på og stik på potmeter)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 05:31 | IP-adresse registreret  

En simpel Y-splitning burde ikke volde problemer.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Ok. Det lyder rigtig godt!
Er der nogen der har prøvet det? Altså en sub til en passiv pre?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes