Emne: Van den Hul kabler ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
Fair nok, jeg forsøger sådan set også bare at sætte din vurdering lidt i perspektiv. Jeg fornemmer alt for ofte at nogle personer på dette forum tager dit ord alene som den endegyldige sandhed, uden at skele til konteksten af den testning du foretager. D501 og MC Silver lyder begge som nogle meget interessante kabler, og jeg vil helt klart forsøge at få en prøvelytning af disse. |
|
|
D501 og silver er afgjort top kabler. Silver - som i øvrigt er et kobberkabel - lider dog noget af et ret betændt pris/ydelses forhold. Jeg mener 0,5m sæt koster ca. kr. 7K og det synes jeg er dyrt for 4 stik og 2X0,5m kabel. Jeg har dog aldrig hørt andre kabler gøre det som Silver gør, så hvis man lige er ude efter det, så kender jeg ingen smutvej. D501 fås kun hybrid nu om dage, men koster ikke alverden. Sølv udgaven er noget dyrere. I 501 er der lagt megen vægt på evnen til at transmittere svage signaler og det høres meget tydeligt.
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
shras skrev:
Fair nok, jeg forsøger sådan set også bare at sætte din vurdering lidt i perspektiv. Jeg fornemmer alt for ofte at nogle personer på dette forum tager dit ord alene som den endegyldige sandhed, uden at skele til konteksten af den testning du foretager. D501 og MC Silver lyder begge som nogle meget interessante kabler, og jeg vil helt klart forsøge at få en prøvelytning af disse.
|
|
|
D501 og silver er afgjort top kabler. Silver - som i øvrigt er et kobberkabel - lider dog noget af et ret betændt pris/ydelses forhold. Jeg mener 0,5m sæt koster ca. kr. 7K og det synes jeg er dyrt for 4 stik og 2X0,5m kabel. Jeg har dog aldrig hørt andre kabler gøre det som Silver gør, så hvis man lige er ude efter det, så kender jeg ingen smutvej. D501 fås kun hybrid nu om dage, men koster ikke alverden. Sølv udgaven er noget dyrere. I 501 er der lagt megen vægt på evnen til at transmittere svage signaler og det høres meget tydeligt. |
|
|
I forhold til det generelle prisniveau i mit setup er Silver-kablet helt klart skudt over målet. -Jeg kunne forbedre mange andre komponenter til denne pris, og få langt mere ud af det. D501 findes vel ikke i en fabriksmonteret udgave, sådan disse kan lånes hjem? __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
I forhold til det generelle prisniveau i mit setup er Silver-kablet helt klart skudt over målet. -Jeg kunne forbedre mange andre komponenter til denne pris, og få langt mere ud af det. D501 findes vel ikke i en fabriksmonteret udgave, sådan disse kan lånes hjem? |
|
|
Jeg har kun set SME lave færdigmonterede sæt af 501, men så har de jo været i England en tur og så er de pludselig meget dyre. Spørg evt. hos Comix om de kan skaffe det. Du kan læse mere her http://www.vandenhul.com/cable/d-501-s-h.htm
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Jeg har kun set SME lave færdigmonterede sæt af 501, men så har de jo været i England en tur og så er de pludselig meget dyre. Spørg evt. hos Comix om de kan skaffe det. Du kan læse mere her http://www.vandenhul.com/cable/d-501-s-h.htm
|
|
|

__________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båt i tråden her!
Fik lige et par VdH kabler prøvet today. Det var digikabler. MC Videoline som er et billigt tyndt coaxialt kabel, der næppe chokerer verden ved sin performance. Jeg vil dog sige, at til prisen, må man vist lede længe efter noget der har bare sammenlignelig karakter. Jeg tror det koster 25-30 kr. meteren, måske lidt mere.
Næste døde billede var The Digicoupler. Det er det der er årsagen til, at jeg lige kigger forbi. Det er i mine ører og indtil videre bedømt som sejt. Det der er specielt ved det er, at det utroligt støjsvagt. Mit D300MKII er osse et superkabel, men forekommer i forhold til Digicoupler lidt mere spektaklende. Digicoupler virker mere ydmyg og er på én eller anden måde i stand til at sænke støjgulvet. Det gør specielt orkesteroptagelser usædvanligt nærværende og ægte. Jeg må nok hellere vende tilbage med mere senere, fordi det er faktisk blevet loddet sammen d.d. Og et nyloddet kabel er egentlig sjældent nogen stor oplevelse. Men der er ét eller andet her, som fortjener at undersøges nærmere. Det har overrasket mig lidt, fordi jeg egentlig var noget negativt biased på det. Det lignede noget bamset fis til mange penge. Men den usvigelige sikkerhed det demonstrerer er lidt for meget for cm3 til, at han bare kan hive det ud igen. Jeg er bange for det bliver siddende en tid. Kort kan jeg lige beskrive, at kablets inderleder fuldstændig ligner den der sidder i miné D300MKII. jeg mener den må være 100% den samme. Skærmen er dog noget anderledes. I D300MKII sidder der i min model først en tyk flettet skærm efterfulgt af endnu en af samme slags. I Digicoupler sidder der først en tyk flettet skærm, hvorefter der sidder en folieskærm. Så kommer der endnu et lag isolering, muligvis noget polyethylen eller lign. Så kommer der nok en flettet skærm, så en folieskærm herefter endnu en flettet skærm og så den sidste folieskærm. Inderlederen er omgivet af opskummet polyethylen. Den voldsomme skærmning synes på én eller anden vis, at have en uigendrivelig virkning. Hvor D300MKII kaster tingene lidt hårdt frem mod lytteren og derved virker meget dynamisk og velartikuleret, så gør Digicoupler mere det, at den holder stramt på formerne, men til gengæld har den evnen til at transmittere selv de mest forsigtige informationer. Det giver sig bl.a. udslag i meget overbevisende 3D. Sænkningen af støjgulvet gør tilmed den sjove ting, at man egentlig ikke oplever den typiske "mange flere detaljer oplevelse" og så alligevel. Det har lidt mere med proportioner at gøre. Jeg er i hvert tilfælde vild med den måde, som et full size piano pludselig kan møve sig ind i mit lytterum på. Prøv det sagde hun - det gør jeg osse.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 31 Maj 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Så røg det af igen. Der bliver det nok. Da lodningerne havde sat sig, synes jeg ikke lige jeg kunne forlige mig med det mere. Der hersker én eller anden lettere forvirring i 3D når det er på. Folieskærme er måske noget man bør overveje at droppe.
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Så er der blevet lyttet en del på et par forskellige VdH-kabler, nemlig føromtalte Integration og The Second.
Og der er egentlig ikke så meget nyt under solen herfra:
Integration er meget up-front med masser af nerve og "attack". Det har en fast bund, men i mit beskedne setup roder det tingene en anelse sammen når det går vildt for sig (med eks. Dream Theater for fuld udblæsning).
The Second er et helt andet afbalanceret, homogent - og rigeligt afslappet kabel. I forhold til Intergration træder tingene lige to skridt tilbage. Detaljerne får mere krop, græsende til at det lyder som om kablet runder lidt vel af i toppen. Vokaler og klavermusik lyder fabelagtigt med dette kabel!
Bassen lyder til gengæld en anelse svampet i mit setup, men måske skyldes det kablets neutralitet og dermed en udstilling af mine spilledåsers lidt tilbagelænede stil... Jeg har dog beholdt det ene The Second fra CD-PRE, hvor jeg synes det er at foretrække fremfor Integration.
Og nu vil jeg så gerne høre om nogen af jer har hørt Jubilee-kablet, som jeg netop har bestilt fra PRE-POWER?
Det er jo et opgraderet 102-kabel (som jeg til prisen synes er rigtig godt) med ledere i RENT sølv (99,999999%), som skulle være fremragende. Professoren selv siger, iflg. Comix, at det er et af hans bedste line-kabler overhovedet. Så det håber jeg på.....
MVH __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Også jeg har Van den Hullet lidt i går!
Digicoupler er blevet skoddet. Mit eget D300MKII er et betydeligt mere homogent og ubetonet kabel til digitale formål.
D501 silver hybrid har lige været på igen igen igen igen. Dejligt kabel med et detaljeringsniveau der maner til eftertanke. På med det gamle D501 igen??? Det er bare tonalt langt mere troværdigt end silver udgaven. D501 er og bliver min helt suveræne yndling. Silver udgaven af det lyder bare som et sølv kabel gør. Sølv duer bare ikke - sorry sølv fans, men det er for glansbilledagtigt.
|
Til top |
|
|
blueyes Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 01 Juni 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad så med forskellen på D501 og D501 Hybrid?
Vi andre kan jo ikke længere købe D501!!! :-(
Har du hørt The Integration?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
blueyes skrev:
Har du hørt The Integration? |
|
|
Forskellen på den gamle og den nye 501, kan jeg ikke udpensle, idet det er længe siden jeg hørte det ganske kort. Beklager. Ja! jeg har lyttet til Integration. Allround vil jeg vurdere det som et udmærket kabel, der sagtens kan klare sig. Jeg vil bare ikke bytte med mine 501. Int. er mere afrundet og lidt bedre i tråd med, hvad den gængse kunde forventer af et kabel til den pris der forlanges. Jeg mener dog ikke det er hans bedste kabel nogensinde. D300MKIII hybrid kunne vel sagtens nemt være et bedre køb, ligesom jeg ville kigge efter de kulfrie typer der nys er tilkommet.
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvad med Jubilee-kablet??? Er der nogen der har hørt det - og eventuelt også kender Integration og The Second som referencer???
Som sagt venter jeg på er Jubilee som skal bruges fra PRE-POWER - og det er med ret høje forventninger, jf. både de ting han selv siger om kablet samt Comix´ lovprisninger.
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
Til top |
|
|
blueyes Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyttede forleden på The Second og en nylavet/hjemmetermineret D501 Hybrid og et tredie sæt interconnectors af andet fabrikat. Vi hørte kablerne på to forskellige anlæg samme dag. Begge anlæg er gode europæsike mærker og de er begge i middelprisklassen 40-50.000,- kr. HT kabler var på det ene anlæg The Inspiration og på det andet CS-122.
Vi kan tilslutte os den beskrivelse KvK kom med tidligere; The Second er mere lukket og der mangler decideret højfrekvent information, ligesom det var vores klare indtryk, at musikerne virkede uoplagte når det var på. KvK skriver det virker kedeligt, og det kan vi godt være enige i. Vi kan tilføje at alt lyder "pænere", uden kanter og attack.
Man kan godt høre de er i familie med hinanden, langt henad vejen spiller de ret ens, men der er en betydelig forskel især på dynamik; her er D-501 Hybrid en klasse over THe Second. Ligesom at det vurderes at der er mere hul igennem og der simpelthen er flere informationer overalt at lytte til. Bassen er eks, bedre opløst og tranparansen er i top her. Hvis der er smæk på Cd en, så kommer det ud her.
Heldigt, for D501 er ret meget billigere; den hjemmeterminerede kostede 550,- kr. ialt.
Nu skal det jo ikke foranledige alle til at sælge deres Den Anden, for hvis man nu godt kan li en behagelig lyd, så er Den Anden den rigtige for en. Og som sagt gør den det rigtig godt 95% af tiden.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om det efterhånden er muligt, at drage nogle konklusioner, eller om det er muligt at drage den konklusion, at man ikke kan drage nogen konklusion  . I hvert tilfælde har afprøvningen af diverse kabler af alle mulige slags og også specielle slags, ikke lige pt beriget mig med en absolut og velfungerende evne til, at fremtænke det ultimative kabel, ligesom jeg heller ikke kan sige noget endegyldigt om lyden, blot ved at kigge på kablet. Der er ingen tvivl om, at The Second og Integration er lækre kabler, med et absolut tiltalende og tillidsvækkende design. D501 specielt i den gamle udgave ligner en dårlig joke. D300MKII som jeg bruger som digikabel, ligner noget ganske ordinært RG halløj. Digicoupler ser sej ud. Men jeg vil godt nok ikke bytte. Som allerede nævnt tidligere, har jeg ikke selv noget D501 hybrid, men altså kun D501 hybrid silver og så har jeg den gamle udgave af D501. Begge ligner i bund og grund hinanden, det er altså samme konstruktion. D501 Hybrid silver har i modsætning til D501 Hybrid KUN én kulfiberskærm, som ligger yderst udenpå skærmen. D501 Hybrid har kulfiber udenpå selve inderlederne også. D501 hybrid silver ligner altså det oprindelige D501 mest af de 2. Men forskellen på det oprindelige og silver udgaven er helt klart, at Silver er mere glansbilledagtig. Den går OK dybt og man kan egentlig heller ikke kalde den slank. Faktisk virker den ganske dadelfri og respektabel - lige indtil man smækker den gamle udgave på. Så skal jeg love for, at man får revurderet sin opfattelse af neutralitet. Beklager - men det skal opleves. Faktisk kan den egenskab som URD501éren i særdeleshed har, og som ikke genfindes på samme måde i silver udgaven, beskrives som "lige netop det, der får en stryger til at lyde som en stryger og en guitar som en guitar - et piano som et piano". Det er meget svært lige at sætte et ord på DET, som er unikt ved det arme bette kabel. Men et par ting kan jeg da skrive om det. Det har en evne til, ikke at spille diskant, men uden at være mørkt. Hmm kryptisk - ja. Men det kan spille fuldstændigt vægtløst og udstrakt, når det kræves, men det spiller ikke diskant hele tiden. Der er med andre ord 0,0 dut plingeling over det kabel. Nedefter kan det gå tordnende dybt om nødvendigt. Det har adskillige vidner berettet. Sort baggrund har det overhovedet ikke. men i stedet store mængder af informationer ved svage niveauer, hvilket gør, at man føler sig godt tilpas med de rummelige informationer. Det ligner med andre ord koncertsalsakustik, hvilket får selv cm3 til at slappe af. Silver udgaven gør egentlig det meste af det her osse, men den er uafviseligt sin egen. Den formår ikke på samme vis, at træde helt i baggrunden. Den har mere en tilbøjelighed til imaginært, at opdele musikken i bas mellemtone og diskant. Alle dele er særdeles rene og indbydende. Man er på stedet parat til at acceptere dets lydbillede. Det påkalder sig dog stadig lidt af opmærksomheden i al dets funklende og rene univers. Jeg er ikke i tvivl, selvom jeg også mener det er uretfærdigt, at forkaste et kabel, der kører så flot som D501 Hybrid Silver. Det er et rimeligt ærligt kabel. MC Silver vil jeg også lige kort nævne. Det er et kobberkabel, med et tykt lag sølv uden på. Opbygningen er nærmest utrolig. enkeltkorer der er beviklet og fastholdt af teflon tape i en sindrig geometri, der skal forstille noget tri - eller quatro axialt af en slags. Her får man en skønhedsåbenbaring, hvis elektronikken ellers vil. Det er et musikalsk meget befordrende kabel, med et detaljeringsniveau der er out of this world. Man betages straks af dets kælne og romantiske karakter, der altså er krydret med nærmest utrolige mængder af detaljer. De samme detaljer høres ganske vist gennem 501, hvor de endda nok indgår mere naturligt i sammenhængen, men her er serveringen af den samme ret bare i særklasse. Betaget bliver man, men jeg mener det er lidt skønmaleri. Jeg har i hvert tilfælde aldrig hørt noget i virkeligheden, der underbygger realismen i MC Silvers lyd. Men det er bare max. nice - ja det er så - DER.
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
Bassen lyder til gengæld en anelse svampet i mit setup, men måske skyldes det kablets neutralitet og dermed en udstilling af mine spilledåsers lidt tilbagelænede stil... |
|
|
Hej Dejen
Ja, det er ikke helt nemt at afgøre hvor en eventuel svaghed kommer fra. Er det kablet, eller udstiller kablet bare de svagheder som systemet i forvejen har? Det er en vurdering vi aldrig rigtig kommer ud over.
At du beskriver bassen som svampet er lidt sjovt. Netop i basområdet oplevede i også rigtig stor forskel imellem Integration og Second, men vi kom i stedet til den konklusion at the Second ganske enkelt stikker en tand dybere. __________________ MVH Søren
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se, det er ikke helt uinteressant, at I oplevede det. Jeg har også på fornemmelsen, at det kan væere tilfældet, men jeg kan ikke rigtigt høre det!!
Det kan være at mit trægulv i min 2. sals lejlighed "æder" den dybeste bas...
Mine Von Schweikert VR-2 hT´ere er lineære ned til 25 hz, så derfor er koblingen til rummet meget væsentligt for at få dem til at yde den optimale basgengivelse. Afkoblingsmæssigt står de på en granitbase med ca 40 mm kork imellem sig og granitten. Korken har virkelig hjulpet i forhold til at frigøre bassen mere ud i rummet.
Under alle omstændigheder lyder The Secong mere blødt og fyldigt i bunden end Integration, men altså ikke på "den fede" måde hos mig Men mine speakers kan altså godt gegive det, hvis det skulle være tilfældet. Det kan være det er det, de gør, men at den dybere bas bare ikke forplanter sig ud i rummet...??
MVH - håbende på at The Jubilee-kablet gør underværker her i stedet __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
blueyes skrev:
|
|
|
kurt forklar lige hvad du synes mand skal vælge af det der kan købes idag
D501 og D300MKII fåes tilsyneladende ik' mer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
shras skrev:
Dejen skrev:
Bassen lyder til gengæld en anelse svampet i mit setup, men måske skyldes det kablets neutralitet og dermed en udstilling af mine spilledåsers lidt tilbagelænede stil... |
|
|
Hej Dejen
Ja, det er ikke helt nemt at afgøre hvor en eventuel svaghed kommer fra. Er det kablet, eller udstiller kablet bare de svagheder som systemet i forvejen har? Det er en vurdering vi aldrig rigtig kommer ud over. Se her skal du bruge "sætte ind metoden". Det betyder, at du skal indsætte kablet i signalvejen, uden at fjerne andet. Det bruger man en tape sløjfe til, eller osse køber du et hun/hun phonostik, det koster ikke alverden. Så kan du forlænge dine bestående kabler med det nye og så lytte efter forskelle. Så ved du pludselig en del mere end de fleste.
At du beskriver bassen som svampet er lidt sjovt. Netop i basområdet oplevede i også rigtig stor forskel imellem Integration og Second, men vi kom i stedet til den konklusion at the Second ganske enkelt stikker en tand dybere. The Second er ikke svampet. |
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
blueyes skrev:
|
|
|
kurt forklar lige hvad du synes mand skal vælge af det der kan købes idag
D501 og D300MKII fåes tilsyneladende ik' mer |
|
|
Måske D501 hybrid 501 Hybrid silver Måske D102MKIII V Special Måske MC Silver D300MKIII Hybrid Det er mine bud lige sådan fra hoften.
|
Til top |
|
|
Dejen Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige brugt en stille stund til at kigge lidt på finanserne; og så længe hun smiler samtidigt med at der stadig er lidt mønt på kistebunden, kan jeg vel godt kaste mig lidt videre ud i tweakingen
Så jeg vil have et sæt HT-kabler mere og biwire. Jeg har allerede VdH Revelation-kablet, som jeg agter at bruge til bas/mellemtone.
Jeg har kigget lidt på Clearwater - det er jo et forholdsvist billigt kabel, og dermed interessant. Jeg har hørt meget godt om det herinde, men hvordan er dets egenskaber i diskant-området??
Skal jeg evt. ligge det dobbelt til diskanten, som jeg kan læse nogle anbefaler at gøre med det??
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
Von Schweikert VR2
|
Til top |
|
|
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel ikke helt godt at bruge 2 så forskellige kabler, de fleste vil nok rynke på næsen af at gøre dette.Tror også at Kubik vil sige det.Hvis de så var i samme retning så kunne det forsvares. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|