| Forfatter |
|
Bent L Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 994
|
| Sendt: 26 Juli 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Bent L skrev:
|
Tak for det Soka
Så er det bare med at få købt lidt ind. |
|
|
Hej Bent,
Når nu du har købt det, så prøv at sætte det på dine fronter -måske bliver du overrasket 
|
|
|
Selvfølgelig Lars, det ville jo være rart med en billig god overraskelse __________________ Hilsen Bent
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 27 Juli 2005 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakob5_10 skrev:
"Clearwater internt bliver næste projekt"
Sidder selv i de tanker mine overvejelser går på hvordan jeg slipper afsted med at lodde 3 dobbelt CW på loddefligerne på mine diskanter?? og nede i delefiltereret skal 3 dobbelt CW samles med 9 dobbelt CW (3 vejs)
Eller er der noget jeg har overset ??
|
|
|
Hej Jakob
Det lyder voldsomt, det du har i tankerne der.
For mit vedkommende bliver det internt et enkelt træk til diskanterne og et dobbelt til bas/mellem. Akkurat som eksternt. Mine højttalere er af 2½vejs typen og subbassen gider jeg i første omgang ikke ændre noget ved. Delefiltrene er placeret i en kasse udenpå højttaleren, hardwired og diskantsektionen helt adskilt fra det øvrige filter, så jeg regner ikke med de store lodde- og montageproblemer
Det virker temmelig usansynligt at dine delefiltre skulle have udtag til alle enheder samlet samme sted. Har du kigget det efter?? Dobbelt eller endda 3dobbelt træk til diskanterne har jeg ingen erfaringer med. Det lyder umiddelbart som heavy overkill. Måske skulle vi have Hr. Kubik på banen her?!
Jakob, der går lige 2-3 uger inden jeg påbegynder projektet, men jeg vender tilbage med reultatet og lytteindtryk. Hvis du skulle gå igang før, må du lige smide dine erfaringer her
|
| Til top |
|
| |
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 27 Juli 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Soka
Jeg har modereret mig en smule  så nu
bliver det tredobbelt til bas og bas/mellemtone og så tror jeg at jeg
beholder det oprindelige til diskanten (fem solid core kobber/sølv
ledere isoleret med teflon)
Jeg har ligesom dig 2½vej's men min bas bliver delt forholdsvist højt
oppe. Delefilteret er ligså af hardwire typen, det var mere
lodefligerne på højttalerene jeg tænkte på !!
Håber at komme igang med loddearbejdet iløbet af næste uge. Det er
nogle hjemmebyggere som skal have skiftet bas/mellemtone. Den føres
bare ikke mere så nu skal jeg "bare lige" have fræset forsænkningen 2mm
op  Det betyder at alle enhederne skal ud og så kan man jo lige så godt lege lidt med ledningerne i samme omgang
__________________ mvh Jak
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 27 Juli 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
Jakob5_10 skrev:
Sidder selv i de tanker mine overvejelser går på hvordan jeg slipper afsted med at lodde 3 dobbelt CW på loddefligerne på mine diskanter?? og nede i delefiltereret skal 3 dobbelt CW samles med 9 dobbelt CW (3 vejs)
|
|
|
Hej Jakob
For mit vedkommende bliver det internt et enkelt træk til diskanterne og et dobbelt til bas/mellem. Akkurat som eksternt. Mine højttalere er af 2½vejs typen og subbassen gider jeg i første omgang ikke ændre noget ved. Delefiltrene er placeret i en kasse udenpå højttaleren, hardwired og diskantsektionen helt adskilt fra det øvrige filter, så jeg regner ikke med de store lodde- og montageproblemer
Det virker temmelig usansynligt at dine delefiltre skulle have udtag til alle enheder samlet samme sted. Har du kigget det efter?? Dobbelt eller endda 3dobbelt træk til diskanterne har jeg ingen erfaringer med. Det lyder umiddelbart som heavy overkill. Måske skulle vi have Hr. Kubik på banen her?!
Jakob, der går lige 2-3 uger inden jeg påbegynder projektet, men jeg vender tilbage med reultatet og lytteindtryk. Hvis du skulle gå igang før, må du lige smide dine erfaringer her |
|
|
Hejsa i sommervarmen! De interne kabler i en HT er lidt noget funny stuff. Virkningen er slet ikke lige så stor, som når der skiftes eksternt. Jeg ville ikke begynde at lægge noget som helst 3 dobbelt. Dobbelt til bas/mellem og enkelt til diskanten. Men når vi nu er ved diskussionen, så ville jeg slet ikke skifte ledningerne, med mindre de da er af en frygtelig kvalitet, eller at der er noget i vejen med lyden fra HTén. Brug hellere kræfterne på at optimere opstillingen i stedetfor. Som et tips som jeg selv fik af en rigtig gammel nørd engang, kan jeg nævne at masoniteplader er fremragende til at hjælpe lidt på lyden i næsten ethvert lokale. Det har den egenskab, at det diffuserer fremfor at dæmpe, hvilket er en handy egenskab. Det har ikke meget med VdH kabler at gøre, men det kan i udpræget grad hjælpe dig til at få et godt udbytte af både HT og kabler.
|
| Til top |
|
| |
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 27 Juli 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Kurt
Det kan du have ret i men, sådan som jeg ser det så skal jeg alligevel
skilt skidet ad og forskellen ligger i 4 meter CW til en samlet pris af
200kr! iøvrigt er planen også at droppe terminalerne på højttalerne i
samme åndedrag.
Resten af opsætningen kommer senere og sikkeret i en anden tråd. Det er
bla. noget med nogle stor U-jern og nogle fliser men mere om det
senere!!
__________________ mvh Jak
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 27 Juli 2005 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
soka skrev:
Jakob5_10 skrev:
|
|
|
Hej Jakob
Jakob, der går lige 2-3 uger inden jeg påbegynder projektet, men jeg vender tilbage med reultatet og lytteindtryk. Hvis du skulle gå igang før, må du lige smide dine erfaringer her
|
|
|
Hejsa i sommervarmen! De interne kabler i en HT er lidt noget funny stuff. Virkningen er slet ikke lige så stor, som når der skiftes eksternt. Jeg ville ikke begynde at lægge noget som helst 3 dobbelt. Dobbelt til bas/mellem og enkelt til diskanten. Men når vi nu er ved diskussionen, så ville jeg slet ikke skifte ledningerne, med mindre de da er af en frygtelig kvalitet, eller at der er noget i vejen med lyden fra HTén. Brug hellere kræfterne på at optimere opstillingen i stedetfor. Som et tips som jeg selv fik af en rigtig gammel nørd engang, kan jeg nævne at masoniteplader er fremragende til at hjælpe lidt på lyden i næsten ethvert lokale. Det har den egenskab, at det diffuserer fremfor at dæmpe, hvilket er en handy egenskab. Det har ikke meget med VdH kabler at gøre, men det kan i udpræget grad hjælpe dig til at få et godt udbytte af både HT og kabler. |
|
|
Helt klart skal der først og fremmest være styr på lytterummet. Jeg mener efterhånden at have en nogenlunde fornuftig balance mht. efterklangstid osv., uden helt at kunne komme af med et gain ved ca 30Hz. Men det er jo (desv.) de færreste indspilninger, der volder problemer i det område.
Når det er på plads, mener jeg faktisk godt, der kan være noget at hente ved at have identisk ekstern og intern kabelføring. Jeg har ihvertfald tidligere opnået gode resultater. Forskellen har ikke været voldsom, men den har været der, og hvorfor ikke få det sidste med, når det er til at betale sig fra?
Jeg har en, måske grundløs, idé om, at fordelen ved at have ens kabler både ind- og udvendig er størst, hvis højttaleren er ægte optimeret til biwiring og det ikke bare er et gimmick... Jeg forsøger mig under alle omstændigheder og hvis der ikke er en hørbar forbedring, er jeg den erfaring rigere. De økonomiske bekymringer, er til at overse.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 30 Juli 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet det bare med SCS12 istedet skulle lige hilse og sige at der er mere kabel i en stor højtaler end man regner med.Diskanten er lavet med et tyndere kabel i samme serie.Vil nok hævde at SCS er mere rent i klangen end Clearwater.Men man får da sikkert et godt kabel til de penge i Clearwater.En upraktisk ting kan være at VDH er mere stift at arbejde med end de fabriksmonterede kabler ikke så godt til de terminaler på højtalerenhederne.
Højtalerne vil ændre klang til noget andet end oprindelig tænkt fra fabrikken, jeg har nu ikke fortrudt. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 August 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er meget kabel i en HT! Og HTéns klang ændrer sig tydeligt. Hvis man er ude efter det, så er der ingen vej tilbage. SCS serien er som skabt til det brug, jeg er blot færdig med lyden fra det. Det der umiddelbart virker klart på specielt SCS12, er i mine ører ikke klarhed, men en reel betoning. På de tykkere udgaver flytter man på den, men desværre undgår man den ikke. Kablerne lyder ganske lækre, men jeg mener de mangler homogenitet.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 05 August 2005 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil godt vedgå at de nok er lidt pågående i mellemtoneområdet er det det du mener?
Tror også at Clearwater er mere tilbageholdende. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 August 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
|
Jeg vil godt vedgå at de nok er lidt pågående i mellemtoneområdet er det det du mener?
Tror også at Clearwater er mere tilbageholdende. |
|
|
SCS12 er ikke pågående overhovedet, de er milde og fyldige, hvor det fyldige ligger lidt jævnt ud over det øvre mellemregister. 6 eren har det samme, blot længere nede og derved får kablet en helt anderledes lydmæssig fremtoning. Dobbelt CW virker i min verden klart mere ærligt og neutralt i alle de sammenhænge jeg har hørt det. 3 dobbelt - så er ballet forbi igen. Hvordan man kommer videre derfra er mig en gåde. SCS kablerne repræsenterer helt klart skridt, der går i retning af sort baggrund og den slags.
|
| Til top |
|
| |
Michael K Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 204
|
| Sendt: 06 August 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har VAN DEL HUL THE BAY C5. Jeg har på fornemmelsen at den sender rigtig mange informationer igennem. Den passer ikke ind i mit setup. Den sender mere igennem end resten kan klare. Der er en masse detaljer med, men mine højttalere formår slet ikke at gengive dem på den rigtige måde. Jeg tror det vil passe godt i et highend setup, hvor højttalerne kan finde ud af det, men i et lille consumer anlæg (Cambridge A500, B&W DM303, Infinity SSW-10) giver det altså for meget information at arbejde med .

PS. Jeg har nu købt et sæt Tara Labs Prism 11 til 100 kr, som passer lidt bedre ind .
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 07 August 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Dobbelt CW virker i min verden klart mere ærligt og neutralt i alle de sammenhænge jeg har hørt det. 3 dobbelt - så er ballet forbi igen. |
|
|
Jeg skal til at bi-ampe mine Diva'er og vil forsøge mig med dobbelt CW til bunden og enkelt til toppen. Er der nogle erfaringer med det?
Er der forresten nogle der kan anbefale nogle gode "stik" til CW på mine Dali Grand Diva?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Kurt von Kubik skrev:
| Dobbelt CW virker i min verden klart mere ærligt og neutralt i alle de sammenhænge jeg har hørt det. 3 dobbelt - så er ballet forbi igen. |
|
|
Jeg skal til at bi-ampe mine Diva'er og vil forsøge mig med dobbelt CW til bunden og enkelt til toppen. Er der nogle erfaringer med det?
Er der forresten nogle der kan anbefale nogle gode "stik" til CW på mine Dali Grand Diva? |
|
|
Har biampet med dobbelt til bund og single til top. Stikkene jeg bruger de samme som NO Z-plugs, som slet ikke hedder Z-plugs, men noget andet, jeg kalder dem rørbananer, de fås hos high end sound til kr. 16 pr. stk.
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
L.B. skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
|
Er der forresten nogle der kan anbefale nogle gode "stik" til CW på mine Dali Grand Diva? |
|
|
Har biampet med dobbelt til bund og single til top. Og det var godt? Stikkene jeg bruger de samme som NO Z-plugs, som slet ikke hedder Z-plugs, men noget andet, jeg kalder dem rørbananer, de fås hos high end sound til kr. 16 pr. stk. Tak for det! Dem har jeg lige bestilt hos den gode Gert. |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
Kurt von Kubik skrev:
L.B. skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
|
|
|
Har biampet med dobbelt til bund og single til top. Og det var godt? Jeg kører single amp nu og jeg vil egentlig sige, at jeg kender ikke 2 amps der er så ens, at biamping ikke virker som et forstyrrende element. Prøv at biampe en tid og byt så om på ampsene. Stikkene jeg bruger de samme som NO Z-plugs, som slet ikke hedder Z-plugs, men noget andet, jeg kalder dem rørbananer, de fås hos high end sound til kr. 16 pr. stk. Tak for det! Dem har jeg lige bestilt hos den gode Gert. Det vil være sejest, hvis du afisolerer så meget CW, så den nøgne leder kan nå IGENNEM rørbananen, så trækker du krymp på den, pånær 4-5mm ude i spidsen. Her lodder du den på rørbananen, helt fremme i stikket - saaaaaaajt du! Når du så har værktøjet fremme, så gør du flg. Læg Diva ned, skru foden af, 4 skruer tror jeg. Fjern acustiluxen fra bagpladen, så du kan se delefiltret. Skru de 4 guldskruer der holder filtret fast af. Løft filtret og pas godt på ikke at trække i ledningerne. Rengør kontaktpunktet mellem bøsningerne og filterprint på begge sider med isopropanol og måske en stiv børste eller en klud. På med det igen og så ligesådan på den anden. Check til sidst at ledningerne sidder på enhederne hvorde skal, og efterspænd alle skruerne på enhederne også de 4 små der holder 9700 fast på forpladen. |
|
|
|
|
|
Gute vergnügun, velbekomme og tillykke med den nye HT. Mht. biamping, så mener jeg oprigtigt at én amp er nok
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 07 August 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hr. Kubik
Kan de der ikke-Z-plugs rumme dobbelt CW og måske endda 3-dobbelt i forstærker enden?
Måske gik jeg lidt vel hårdt til Riojaen i aftes, jeg forstår ihvertfald ikke helt det du skriver om gennemføring af lederen i bananen Hvor meget skal stikke udenfor og hvorfor? Den med kun at lade 4-5 mm stå tilbage uden tøj på, vil heller ikke rigtig sive ind... Mener du det er bedre med en mindre kontaktflade, end bananen ellers giver mulighed for??
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
|
Hr. Kubik
Kan de der ikke-Z-plugs rumme dobbelt CW og måske endda 3-dobbelt i forstærker enden?
Måske gik jeg lidt vel hårdt til Riojaen i aftes, jeg forstår ihvertfald ikke helt det du skriver om gennemføring af lederen i bananen Hvor meget skal stikke udenfor og hvorfor? Den med kun at lade 4-5 mm stå tilbage uden tøj på, vil heller ikke rigtig sive ind... Mener du det er bedre med en mindre kontaktflade, end bananen ellers giver mulighed for??
|
|
|
Jeg tror du kan få 3stk på plads, men ikke langt frem i stikket, så bliver det hele for massivt, og rørbananen mister fjederevnen. 2 er nok max vil jeg tro. Idéen er ikke at få max kontaktareal, men nogenlinde samme effektive overførselsareal, som kablerne i sig selv har. Tænk på at signalet skal FREMAD mod højttaleren, ikke til siden eller andre sjove steder hen - ligeud og fremad - rene linier - nul dikkedarer - you get?
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
L.B. skrev:
Kurt von Kubik skrev:
L.B. skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
|
Er der forresten nogle der kan anbefale nogle gode "stik" til CW på mine Dali Grand Diva?
|
|
|
Har biampet med dobbelt til bund og single til top. Og det var godt? Jeg kører single amp nu og jeg vil egentlig sige, at jeg kender ikke 2 amps der er så ens, at biamping ikke virker som et forstyrrende element. Prøv at biampe en tid og byt så om på ampsene. Stikkene jeg bruger de samme som NO Z-plugs, som slet ikke hedder Z-plugs, men noget andet, jeg kalder dem rørbananer, de fås hos high end sound til kr. 16 pr. stk. Tak for det! Dem har jeg lige bestilt hos den gode Gert. Det vil være sejest, hvis du afisolerer så meget CW, så den nøgne leder kan nå IGENNEM rørbananen, så trækker du krymp på den, pånær 4-5mm ude i spidsen. Her lodder du den på rørbananen, helt fremme i stikket - saaaaaaajt du! Når du så har værktøjet fremme, så gør du flg. Læg Diva ned, skru foden af, 4 skruer tror jeg. Fjern acustiluxen fra bagpladen, så du kan se delefiltret. Skru de 4 guldskruer der holder filtret fast af. Løft filtret og pas godt på ikke at trække i ledningerne. Rengør kontaktpunktet mellem bøsningerne og filterprint på begge sider med isopropanol og måske en stiv børste eller en klud. På med det igen og så ligesådan på den anden. Check til sidst at ledningerne sidder på enhederne hvorde skal, og efterspænd alle skruerne på enhederne også de 4 små der holder 9700 fast på forpladen. |
|
|
|
|
|
Gute vergnügun, velbekomme og tillykke med den nye HT. Mht. biamping, så mener jeg oprigtigt at én amp er nok |
|
|
Tak tak, 1.klasses råd som altid 
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 07 August 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
soka skrev:
|
Hr. Kubik
|
|
|
Jeg tror du kan få 3stk på plads, men ikke langt frem i stikket, så bliver det hele for massivt, og rørbananen mister fjederevnen. 2 er nok max vil jeg tro. Idéen er ikke at få max kontaktareal, men nogenlinde samme effektive overførselsareal, som kablerne i sig selv har. Tænk på at signalet skal FREMAD mod højttaleren, ikke til siden eller andre sjove steder hen - ligeud og fremad - rene linier - nul dikkedarer - you get? |
|
|
Njae, sådan rent teoretisk da.. Men hvor langt et stykke leder skal stikke ud af bananrøret? Skal det bare ligge løst inde i hunbananen (har det lidt svært med det ord..) og danne en mere eller mindre tvivlsom kontakt? Eller har jeg ganske enkelt misforstået noget her?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2005 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
Kurt von Kubik skrev:
soka skrev:
|
Hr. Kubik
|
|
|
Jeg tror du kan få 3stk på plads, men ikke langt frem i stikket, så bliver det hele for massivt, og rørbananen mister fjederevnen. 2 er nok max vil jeg tro. Idéen er ikke at få max kontaktareal, men nogenlinde samme effektive overførselsareal, som kablerne i sig selv har. Tænk på at signalet skal FREMAD mod højttaleren, ikke til siden eller andre sjove steder hen - ligeud og fremad - rene linier - nul dikkedarer - you get? |
|
|
Njae, sådan rent teoretisk da.. Men hvor langt et stykke leder skal stikke ud af bananrøret? Skal det bare ligge løst inde i hunbananen (har det lidt svært med det ord..) og danne en mere eller mindre tvivlsom kontakt? Eller har jeg ganske enkelt misforstået noget her? |
|
|
Detr skal frem i spidsen af hanbananen og loddes der - gerne under hårdt pres med f.eks. en pind, der maser lederne mod rørbananen. Alt det der stritter ud frem af bananen, skal bare klippes af, eller skræres med en dremmel måske. Sørg for at lodningerne forsegler helt.
|
| Til top |
|
| |