Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 12:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Van den Hul kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 41
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Der er 3 signalkabler fra VdH, som ikke er rasende dyre, men giver meget for hver investeret krone, og det er følgende 3.

The Orchid, som er et rigtigt vellydende kabel, der leverer HIFI på første parket, ingen tvivl om dette kabel vil tiltale de fleste.

The Integration Hybrid, dette kabel giver rigtig god dynamik, detalier og rum, og er en af mine favorit kabler, da det er hamrende musikalsk, og kan få mig til at nyde selv gamle Rock indspilninger af tvivlsom oprindelse.

D-501/D-502 Hybrid, Dette kabel er meget lige til, og leverer varen uden dikkedarer, og til prisen et rigtigt killer kabel.

Mvh.

Jeg kan ret godt lide din beskrivelse af specielt 501/02, for det er ret meget det det gør.
Integration har jeg også hørt, og det er helt klart lidt mere et smørøre kabel.
Det er vældig nice. Den oprindelige 501/02 fjerner sig en del mere fra TIH, eftersom det har en evne til at transmittere lavniveauinfo på en decideret state of the art måde. Jeg er tæt på at sige, at det er det tætteste på intet kabel jeg nogensinde har bevæget mig.
Hybridudgaverne virker lidt som om de henter de svageste signaler lidt frem i lydbilledet, hvilket dog også er langt bedre end at miste dem, men de mangler så på den vis lidt af den oprindelige udgaves finesse og nøgternhed.

Men helt klart fine kabler uden dikkedarer.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Clifton skrev:
Det kan godt være jeg spørger om noget der er helt ude i hampen nu, så bær over med mig Jeg bruger vdh cs 122. Kan jeg forsøge at lave et dobbelttræk, bare på den ene højttaler - altså flytte det ene kabel over til den anden terminal/højttaler, og kun spille på en kanal - for at få et feel af effekten eller roder jeg mig ud i noget der ender med en brændt forstærker? mvh C
Åh åh!Du må aldrig lade effektforstærkerens 2 kanaler komme i forbindelse med hinanden uden brokoblingsgrej. Så det du har gang i er forbudt.

Jeg mente nu også, at jeg kun ville bruge en kanal, men med begge ht-kabler på denne.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Clifton skrev:
Det kan godt være jeg spørger om noget der er helt ude i hampen nu, så bær over med mig Jeg bruger vdh cs 122. Kan jeg forsøge at lave et dobbelttræk, bare på den ene højttaler - altså flytte det ene kabel over til den anden terminal/højttaler, og kun spille på en kanal - for at få et feel af effekten eller roder jeg mig ud i noget der ender med en brændt forstærker? mvh C
Åh åh!Du må aldrig lade effektforstærkerens 2 kanaler komme i forbindelse med hinanden uden brokoblingsgrej. Så det du har gang i er forbudt.

Jeg mente nu også, at jeg kun ville bruge en kanal, men med begge ht-kabler på denne.

Det går bedre, forbyt nu ikke noget, så går det helt fint.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Roadrunner-DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Maj 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hej med jer ,

Jeg har nu VDH 501 hybrid signal kabler mellem alle mine "vigtige" apperater og har også brugt kablet til digital kabel xlr-xlr mellem ML løbeværk og DAC og må sige at det har givet en helt anden lyd  jeg har samtidig brugt 2x CW til mine Snell og lavet en stjerne boks og skærmede netkabler til alt i 2,5mm kabel som fødes fra en 16amp stik med sepperat jordspyd.

Og må ærlig talt inrømme at det er de bedste penge jeg har givet ud på HiFi i lang tid

Lige et tillægs spørgsmål om mine højtaler (lidt ude for emnet - men jeg vover pælsen aligevel)

Er der nogen som har forsøgt sig med at udskifte delfilter komponenter i Snell A3i ? og her tænker jeg specielt på modstande og kondensator evt. invendige kabler.

Fks. bruge Jensen alu folie og modstande i signal vejene og evt. CW internt..... nogen som har en ide om det ville kunne forbedre den ellers super gode Snell ?  

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Roadrunner-DK skrev:

Hej med jer ,

Jeg har nu VDH 501 hybrid signal kabler mellem alle mine "vigtige" apperater og har også brugt kablet til digital kabel xlr-xlr mellem ML løbeværk og DAC og må sige at det har givet en helt anden lyd  jeg har samtidig brugt 2x CW til mine Snell og lavet en stjerne boks og skærmede netkabler til alt i 2,5mm kabel som fødes fra en 16amp stik med sepperat jordspyd.

Og må ærlig talt inrømme at det er de bedste penge jeg har givet ud på HiFi i lang tid

Lige et tillægs spørgsmål om mine højtaler (lidt ude for emnet - men jeg vover pælsen aligevel)

Er der nogen som har forsøgt sig med at udskifte delfilter komponenter i Snell A3i ? og her tænker jeg specielt på modstande og kondensator evt. invendige kabler.

Fks. bruge Jensen alu folie og modstande i signal vejene og evt. CW internt..... nogen som har en ide om det ville kunne forbedre den ellers super gode Snell ?  

Uden at der skal kastes fordomme og hvad ved jeg i cyberspace nu, så synes jeg det ville være synd, at forgribe sig på Snellérne. Hvorfor har du egentlig købt dem in the first place?
Jeg har prøvet den slags, og kan kun skrive bedrøvende og nedslående historier fra projekterne.
Lev med dem, dø med dem eller sælg dem og begynd forfra. Det er mit bedste råd. Og så er jeg faktisk overhovedet ikke Snell fan.

Nice du kan lide VdH kablerne og de øvrige tweaks. D501/2 er i sin egen liga, men kun meget få har forstået det.

Roadrunner-DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Roadrunner-DK skrev:

Hej med jer ,

Uden at der skal kastes fordomme og hvad ved jeg i cyberspace nu, så synes jeg det ville være synd, at forgribe sig på Snellérne. Hvorfor har du egentlig købt dem in the first place?

forde det er de bedste højtaler jeg har hørt  og jeg har da hørt en del

Jeg har prøvet den slags, og kan kun skrive bedrøvende og nedslående historier fra projekterne.
Lev med dem, dø med dem eller sælg dem og begynd forfra. Det er mit bedste råd. Og så er jeg faktisk overhovedet ikke Snell fan.

Netop grunden til at jeg stillede spørgsmålet, forde jeg selv har erfaret at det sagtens kan have modsat effekt, men det kunne jo være at nogle havde prøvet at skifte fks. kondensator i diskant delen med succes eller andre tweaks på disse HT og hvis mine ellers vellydende sneller kunne spille endnu bedre så ville det jo ikke være så ringe enda

Nice du kan lide VdH kablerne og de øvrige tweaks. D501/2 er i sin egen liga, men kun meget få har forstået det.

Kan kun sige at de penge var givet godt ud på kablerne og det øvrige, utroligt at så meget vellyd kan komme fra så tyndt et kabel

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
D501/2 er i sin egen liga, men kun meget få har forstået det.

Det er egentlig pussigt at VdH ikke laver den gamle version mere, da jeg tror der er et publikum. Det er der i hvert fald på ebay hvor de ligger på 1500,- til 2.000,- for et sæt.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Det er egentlig pussigt at VdH ikke laver den gamle version mere, da jeg tror der er et publikum. Det er der i hvert fald på ebay hvor de ligger på 1500,- til 2.000,- for et sæt.

Åh ja, der er publikum  de kan bare noget ganske specielt
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
L.B. skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Jeg tror faktisk VdH selv synes at have gjort fremskridt med de hybride kabler.
Idéen går bl.a. ud på, få bragt diodeeffekten mellem de enkelte sølv/kobberkrystaller til ophør.
Som alle andre, renser VdH kobberet grundigt i centrifuge før der ekstruderes. I ekstruderingsprocessen forsølves kobberet mekanisk, fordi man derved opnår at beskytte kobberet mod oxydering. Sølv kan, modsat hvad de fleste tror, ikke oxydere. Det bliver blot snavset. Sølvet har så til opgave at beskytte, men lydmæssigt har det også en effekt, som helt eller delvist ophæver den lidt hårde lyd af rent kober. Visse af hans kabler har en til tider venlig lydmæssig fremtoning.
Karbonlaget er, i modsætning til metallerne, helt fri for krystaller. Det betyder så, at hvis der er noget energi der ramler ind i krystalovergange, som har diodeeffekt, så kan denne helt eller delvist ophæves, for så vidt problemet opstår ved overflade af lederen.
Og det er netop det VdH siger at det gør.
Carbonlaget skulle så specielt hjælpe meget svage signaler.
Efter min opfattelse gør det så også andre ting, men det kan ligeså godt have udgangspunkt i, at elektronikken på nuværende tidspunkt ikke er klar til Carbon.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Maj 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
kyhn skrev:
L.B. skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Idéen går bl.a. ud på, få bragt diodeeffekten mellem de enkelte sølv/kobberkrystaller til ophør.
Som alle andre, renser VdH kobberet grundigt i centrifuge før der ekstruderes. I ekstruderingsprocessen forsølves kobberet mekanisk, fordi man derved opnår at beskytte kobberet mod oxydering. Sølv kan, modsat hvad de fleste tror, ikke oxydere. Det bliver blot snavset. Sølvet har så til opgave at beskytte, men lydmæssigt har det også en effekt, som helt eller delvist ophæver den lidt hårde lyd af rent kober. Visse af hans kabler har en til tider venlig lydmæssig fremtoning.
Karbonlaget er, i modsætning til metallerne, helt fri for krystaller. Det betyder så, at hvis der er noget energi der ramler ind i krystalovergange, som har diodeeffekt, så kan denne helt eller delvist ophæves, for så vidt problemet opstår ved overflade af lederen.
Efter min opfattelse gør det så også andre ting, men det kan ligeså godt have udgangspunkt i, at elektronikken på nuværende tidspunkt ikke er klar til Carbon.
Ja som altid er teorien i orden, desværre er det et lille men alligevel markant lydmæssigt tilbage skridt i forhold til de gamle. Omend at Silverhybrid er lækkert.
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Maj 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Kurt von Kubik skrev:
kyhn skrev:
L.B. skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Ja som altid er teorien i orden, desværre er det et lille men alligevel markant lydmæssigt tilbage skridt i forhold til de gamle. Omend at Silverhybrid er lækkert.

Måske har det også lidt markedstilpasning over sig.
Efter CD blev målet gen - eller snarere redefineret.
Men næsten alt fremstår uldent overfor 501, men vel at mærke uden at 501 er lys i klangen. Lige præcist den egenskab er kunststykket. Væk med flæsket, men regn da med at du kommer til at se sagerne i nyt lys, men lad være med at tro det er lyset det er galt med.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Maj 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Goddag De ærede herrer...

Nu er der så et VdH Magnum Hybrid på vej til mig (brugt).
Så må jeg jo se om det er noget ved! Prisen var ikke høj, så tabet ikke så stort hvis det ikke trives...

Nogle der har kørt/hørt med dette?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 Maj 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige opgraderet mit højttalerkabel fra CS-122 Hybrid til The Inspiration Hybrid.

Det har kun spillet et par timer, så det skal lige have tage mødommen, men det lyder rigtigt godt allerede nu.

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Roadrunner-DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Er der nogle af jer som har prøvet "The REVELATION HYBRID" den til 420kr/m ?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Sølv kan, modsat hvad de fleste tror, ikke oxydere. Det bliver blot snavset.

Er det noget du har link til dokumentation på, noget steds på nettet ?
Det er absolut nyt for mig, må jeg sige, og stemmer ikke med hvad jeg har lært i fysiktimerne.

Hvad består så denne snavs af, og hvorfor fordeler den sig ensartet over hele overfladen på sølvtøj ?

Måske oxyderede sølvsmykker, i stedet burde hedde 'snavsede sølvsmykker' ?

EDIT: Hvad med det de skriver hér ?  http://www.antikabc.dk/antik-dk/index.aspx?id=2&dbid=469 0  eller her http://www.ask-alex.dk/8181_Soelvtoej_boer_skinne_.html

Citat: "Når sølv kommer i kontakt med luft, sker der en kemisk reaktion. Den får sølvet til at blive sort – sølvet oxiderer. Når ædle og mindre ædle metaller sættes sammen, flytter oxideringen til det mindre ædle metal. Derfor må du ikke bruge spande eller gryder af jern eller andre metaller, fordi de metaller vil forstyrre processen."

Samme tekst går igen på begge links.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Det er absolut nyt for mig, må jeg sige, og stemmer ikke med hvad jeg har lært i fysiktimerne.

Hvad består så denne snavs af, og hvorfor fordeler den sig ensartet over hele overfladen på sølvtøj ?

EDIT: Hvad med det de skriver hér ?  http://www.antikabc.dk/antik-dk/index.aspx?id=2&dbid=469 0  eller her http://www.ask-alex.dk/8181_Soelvtoej_boer_skinne_.html

Citat: "Når sølv kommer i kontakt med luft, sker der en kemisk reaktion. Den får sølvet til at blive sort – sølvet oxiderer. Når ædle og mindre ædle metaller sættes sammen, flytter oxideringen til det mindre ædle metal. Derfor må du ikke bruge spande eller gryder af jern eller andre metaller, fordi de metaller vil forstyrre processen."

Jamen det er da dejligt, om man sådan støder i nye begreber - ikke?.

Sølvoxyd er et hvidt pulver, der skal fremstilles ved en kemisk proces, som jeg ikke lige har undersøgt en masse om i denne omgang. Der er en tidligere tråd, hvor både jeg og en anden gut beskrev fænomenet mere dybdegående, jeg tror i øvrigt også Steen Duelund var med i den. I hvert tilfælde bruges det i batterier.
Processen med sølv i dagligdagen er ikke en oxydering, det ville kræve monster høje temperaturer, men i stedet en anden slags reaktion. Jeg husker ikke nærmer ehvad det hedder, men modsat kobber, så er sølv ikke udsat for oxydation ved stuetemperatur.

Her er lidt doc:
OXIDIZED OR PATINA FINISH METHODS.

Natural Oxidation.
The old term oxidation refers to the natural darkening of silver, as see in silver tea sets and jewelry. Chemicals present cause darkening where the silver is stored or just in the air. Sulfur is a primary culprit, along with chlorine as in swimming pools. Brown paper bags are notorious for emitting just enough chemical (sulfur type) fumes to really “age” silver in a hurry. This kind of darkening is most easily removed with a good silver polishing cloth sometimes combined with a small soft brush and silver cleaner. Elbow grease is needed!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Jamen det er da dejligt, om man sådan støder i nye begreber - ikke?.

Sølvoxyd er et hvidt pulver, der skal fremstilles ved en kemisk proces, som jeg ikke lige har undersøgt en masse om i denne omgang. Der er en tidligere tråd, hvor både jeg og en anden gut beskrev fænomenet mere dybdegående, jeg tror i øvrigt også Steen Duelund var med i den.
Processen med sølv i dagligdagen er ikke en oxydering, det ville kræve monster høje temperaturer, men i stedet en anden slags reaktion. Jeg husker ikke nærmer ehvad det hedder, men modsat kobber, så er sølv ikke udsat for oxydation ved stuetemperatur.

Her er lidt doc:
OXIDIZED OR PATINA FINISH METHODS.

Natural Oxidation.
The old term oxidation refers to the natural darkening of silver, as see in silver tea sets and jewelry. Chemicals present cause darkening where the silver is stored or just in the air. Sulfur is a primary culprit, along with chlorine as in swimming pools. Brown paper bags are notorious for emitting just enough chemical (sulfur type) fumes to really “age” silver in a hurry. This kind of darkening is most easily removed with a good silver polishing cloth sometimes combined with a small soft brush and silver cleaner. Elbow grease is needed!

Sølv oxiderer når det kommer i kontakt med luften.

At det så ikke danner sølvoxid, har vel næppe noget at gøre med at det ikke oxiderer ?
Du kan så mene at den sorte belægning der dannes på sølv, er mindre skadelig for lyden, end den oxidering der kommer på kobber. Det er jo to forskellige kemiske sammensætninger.

Men at ændre på nudansk ordbog, og skrive at det ikke oxiderer, er noget vrøvl.
Oxidering betyder kort og godt at det reagerer kemisk med luftens ilt - og det er nøjagtig dét der sker.

Vel lidt som at sige 'nej denne sofa er ikke slidt, den er bare patineret'.
Den har 'sjæl'.

Du kan så mene at oxidering på sølv ikke ødelægger transmissionen af hifisignaler.
Det har jeg også hørt andre sige (som fremstiller sølvkabler).

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

At det så ikke danner sølvoxid, har vel næppe noget at gøre med at det ikke oxiderer ?
Du kan så mene at den sorte belægning der dannes på sølv, er mindre skadelig for lyden, end den oxidering der kommer på kobber. Det er jo to forskellige kemiske sammensætninger.

Oxidering betyder kort og godt at det reagerer kemisk med luftens ilt - og det er nøjagtig dét der sker.

Den har 'sjæl'.

Du kan så mene at oxidering på sølv ikke ødelægger transmissionen af hifisignaler.

Jamen æh!
Så tager vi den lige igen:
Sølv reagerer IKKE med luftens ilt ved stuetemperatur, jeg mener faktisk man skal bruge flere tusinde grader for at få det til at ske.
Sølv reagerer med luftens indhold af aggressive substanser som svovl, klor m.m.
Men IKKE med ilt. Hvis det reagerede med ilten, så ville sølv blive hvidt i stedet for sort.

Jeg ved udmærket at dette ellers er god gammel latin, at sølv, kobber og alle mulige andre metaller reagerer med ilt, men det gør det altså ikke frivilligt, for så vidt angår sølv.
Der burde stå korrodere i stedet for oxydere, fordi oxydation er en iltningsproces. Korrosion er en mere overordnet betegnelse for kemiske reaktioner med nedbryning eller patinering til følge.

Mht. om lyden ændres med patineringen, da tror jeg du har ret, der sker ingenting ved det.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:

Den har 'sjæl'.

Jamen æh!
Så tager vi den lige igen:
Sølv reagerer IKKE med luftens ilt ved stuetemperatur, jeg mener faktisk man skal bruge flere tusinde grader for at få det til at ske.
Sølv reagerer med luftens indhold af aggressive substanser som svovl, klor m.m.
Men IKKE med ilt. Hvis det reagerede med ilten, så ville sølv blive hvidt i stedet for sort.

Jeg ved udmærket at dette ellers er god gammel latin, at sølv, kobber og alle mulige andre metaller reagerer med ilt, men det gør det altså ikke frivilligt, for så vidt angår sølv.
Der burde stå korrodere i stedet for oxydere, fordi oxydation er en iltningsproces. Korrosion er en mere overordnet betegnelse for kemiske reaktioner med nedbryning eller patinering til følge.

Mht. om lyden ændres med patineringen, da tror jeg du har ret, der sker ingenting ved det.

Mener du dermed at sølv korroderer ?
Men hvad du så end mener, så må du mene at den belægning der kommer, ikke er skadelig for transmissionen af lyd, og heller ikke påvirker den elektriske ledeevne ?

Hvordan med flere små korer der ligger side om side ?
Vil den elektriske ledeevne være påvirket, korerne imellem, ved 'belægning' på sølvets overflade ?

Der var da noget med linolie som Steen Duelund brugte en del af, men det var måske kun på kobber, og aldrig sølv ?

Linolie er jo lidt af en forsegler, der er glimrende til rustbeskyttelse, men sikkert også til at holde andre dårligdomme væk med. Fugt f.eks.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Maj 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Mener du dermed at sølv korroderer ?
Men hvad du så end mener, så må du mene at den belægning der kommer, ikke er skadelig for transmissionen af lyd, og heller ikke påvirker den elektriske ledeevne ?

Hvordan med flere små korer der ligger side om side ?
Vil den elektriske ledeevne være påvirket, korerne imellem, ved 'belægning' på sølvets overflade ?

Der var da noget med linolie som Steen Duelund brugte en del af, men det var måske kun på kobber, og aldrig sølv ?

Linolie er jo lidt af en forsegler, der er glimrende til rustbeskyttelse, men sikkert også til at holde andre dårligdomme væk med. Fugt f.eks.

Definitionen på korrosion er egentlig, at metallet nedbrydes og derved forvitrer, det gør sølv vist ikke, det er et overfladefænomen for sølvs vedkommende. Det rette ord er nok patinering.
Flere korer side om side, vil nok efterhånden danne enkelte overgange, hvor kontaktmodstanden er lavest. Når så kablet bevæges, så begynder man forfra. Tilspilning kan det nok kaldes.
Duelund brugte linolie på sølv.
Hans idé var at fladvalse sølvet, således at der ikke kunne opstå skineffekt. Isolatorene lavede han af uld, silke og diverse flydende substanser, herunder linolie.

;it argument imod fladvalset sølv er først og fremmest, at selv meget rent sølv har en krystalinsk struktur, som i den grad bliver noget rod, når man fladvalser.
I mine øjne er ekstruderet og belagt leder materiale vejen at gå. Kobber virker fint for mig.
Tilfældigvis har jeg 2 næsten helt ens kabler, det ene med sølv ledere, det andet med mekanisk forsølvet kobber. Jeg er kobber mand.

<< Forrige Side af 41 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes