Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 17:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Van den Hul kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 41
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

rockforlife skrev:
Sinne gas, er der så mange 501ere  Mit er det gyldne, og det er bår dæjli

Ja det æ manne
Å nå it køe få galt å æ kobling da!

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Jeg formoder, at dine beskrivelser af de forskelliger 501-kloner, KvK, er baseret på test, hvor kablet fungerer med signaler på linjeniveau. Hvis
man, som jeg, skal bruge kablet mellem PU og RIAA, ændrer en del ting sig. Først og fremmest signalstyrken, men også frekvensområdet.

Jeg _forestiller_ mig, at et kabel, der har fx en fremhævet top, hvis det forbinder en CD med Pre, måske vil være mere velegnet mellem PU og
RIAA? Fx Silver Hybrid?

Er der nogle, der har erfaringer i den retning?

Til top Vis Simon R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon R

Solformørkelsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. cvo2004

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Ja, de sutter løg  magen til slask og sovs skal man lede længe efter

-og Dali ... ??? Er det Salvador Dali 

Den havde jeg ikke lige set, det er jo stor humor, så jeg opper den lige

Til top Vis Solformørkelsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solformørkelsen

Solformørkelsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. cvo2004

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Simon R skrev:
Jeg formoder, at dine beskrivelser af de forskelliger 501-kloner, KvK, er baseret på test, hvor kablet fungerer med signaler på linjeniveau. Hvis
man, som jeg, skal bruge kablet mellem PU og RIAA, ændrer en del ting sig. Først og fremmest signalstyrken, men også frekvensområdet.

Jeg _forestiller_ mig, at et kabel, der har fx en fremhævet top, hvis det forbinder en CD med Pre, måske vil være mere velegnet mellem PU og
RIAA? Fx Silver Hybrid?

Det du skal bruge mellem PU og RIAA (og mellem altmuligt andet, for den sags skyld) er et stykke fuldstændigt uspecificeret MCD-501 fyldt med halogener men helt uden kulhybrinter og sølv af nogen art, for de "sutter (frit efter Alex E. Nielsen's udsagn) LØG, og det har han så evigt ret i (selv om jeg næppe tror, at det var præcist det han mente).

Hilsen formørkelsen 

Til top Vis Solformørkelsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solformørkelsen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Simon R skrev:

RIAA? Fx Silver Hybrid?

Kablet blev i sin tid skabt til brug mellem PU arm og RIAA.
Det er specielt optimeret til svage signaler.
MCD 501 Silver har ikke i den forstand en fremhævet top, det har en tilbagelænet spillestil, hvor det allerøverste dog lige får lov at leve sit eget liv. Det kan godt få mange til at falde for det.
Den gamle 501 handles for tiden for helt pæne beløb, men set i sammenligning hvad man ellers må give for kabler, synes jeg nu ikke det er særligt vildt.
Brug ordentlige stik til dem, så er du vældig godt kørende.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Simon R skrev:

RIAA? Fx Silver Hybrid?

MCD 501 Silver har ikke i den forstand en fremhævet top, det har en tilbagelænet spillestil, hvor det allerøverste dog lige får lov at leve sit eget liv. Det kan godt få mange til at falde for det.
Den gamle 501 handles for tiden for helt pæne beløb, men set i sammenligning hvad man ellers må give for kabler, synes jeg nu ikke det er særligt vildt.

hmm. fatter en hat af, at det også anbefales til større signaler end fra arm til riaa. Synes ikke det fungerer hensigtsmæssigt i de sammenhænge

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Simon R skrev:

RIAA? Fx Silver Hybrid?

gad vide hvad der sker, hvis man afisolerer det og putter en silkestrømpe omkring og linoliebehandler det med den obligatoriske ovntørring på et døgns tid. ved 5o grader...mon det så bliver verdens bedste kabel?

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:

hmm. fatter en hat af, at det også anbefales til større signaler end fra arm til riaa. Synes ikke det fungerer hensigtsmæssigt i de sammenhænge

Nu er det jo heldigt, at kabler ikke sådan klipper.
Men signaler op til ca. 1 volt i audio sammenhæng medfører samtidigt, at der eksisterer uerstattelige informationer på µV niveau. Derfor opleves dynamikken herrestor på netop 501.
Samtidigt er det et herligt urodet kabel, hvor der er rigtig megen information til trods for at det ikke er lyst.

Jeg tror endda selv - eller måske netop ædelmetalversionen vil skabe hygge sammen med Proacérne, Apolloen, Metaxasén, Coplandén m.m.

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Nu er det jo heldigt, at kabler ikke sådan klipper.
Men signaler op til ca. 1 volt i audio sammenhæng medfører samtidigt, at der eksisterer uerstattelige informationer på µV niveau. Derfor opleves dynamikken herrestor på netop 501.
Samtidigt er det et herligt urodet kabel, hvor der er rigtig megen information til trods for at det ikke er lyst.

Jeg tror endda selv - eller måske netop ædelmetalversionen vil skabe hygge sammen med Proacérne, Apolloen, Metaxasén, Coplandén m.m.

beklager...det duer kun fra arm til riaa...her.Det er skam afprøvet

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:

gad vide hvad der sker, hvis man afisolerer det og putter en silkestrømpe omkring og linoliebehandler det med den obligatoriske ovntørring på et døgns tid. ved 5o grader...mon det så bliver verdens bedste kabel?

Næj tror jeg ikke.
Men måske det så bliver ét af verdens smukkest lydende oliemalerier

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Næj tror jeg ikke.
hmm..hvis jeg havde et ekstra sæt på 2 x 1 meter, ja så afprøvede jeg det ganske enkelt pga. min ubetingede succes med silke-linoliebehandlinger

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:

Det har jeg bestemt også i lighed med mange andre.
Det anvendes f.eks. også som mikrofonkabel.
Og som linelevel kabel kender jeg intet kabel, som høres mindre, når det indsættes i signalvejen.
Så det med arm - RIAA anvendelsen passer ikke. Det kan bruges overalt hvor der ikke løber megen effekt. Hvilket vil sige mellem DAC og pre, mellem pre og power og så i alle phono sammenhænge. Her vil det optræde ideelt for kabeltypen.
I øvrigt er lederne ikke særligt tynde. Øvelsen er mere gået på, at få minimal afstand fra ledere til skærm. Det giver en tilpas afballancering af de elektriske parametre.
Til line level er det dog en klar fordel at terminere det som coax. Altså med de 2 inderledere snoet sammen og skærmen som returleder. I ballanceret sammenhæng ville jeg bruge 2 stk. parallelt.

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Det har jeg bestemt også i lighed med mange andre.
Det anvendes f.eks. også som mikrofonkabel.
Og som linelevel kabel kender jeg intet kabel, som høres mindre, når det indsættes i signalvejen.
Så det med arm - RIAA anvendelsen passer ikke. Det kan bruges overalt hvor der ikke løber megen effekt. Hvilket vil sige mellem DAC og pre, mellem pre og power og så i alle phono sammenhænge. Her vil det optræde ideelt for kabeltypen.
I øvrigt er lederne ikke særligt tynde. Øvelsen er mere gået på, at få minimal afstand fra ledere til skærm. Det giver en tilpas afballancering af de elektriske parametre.
Til line level er det dog en klar fordel at terminere det som coax. Altså med de 2 inderledere snoet sammen og skærmen som returleder. I ballanceret sammenhæng ville jeg bruge 2 stk. parallelt.

Jamen Kurt. Vi er helt uenige om det. Det har skam været afprøvet som beskrevet. Jeg benytter det som mit klart foretrukne til arm-riaa. Andre steder er det f.eks. Forsell klart underlegen. Men fint nok med en forskellig vurdering heraf.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Næj tror jeg ikke.
hmm..hvis jeg havde et ekstra sæt på 2 x 1 meter, ja så afprøvede jeg det ganske enkelt pga. min ubetingede succes med silke-linoliebehandlinger

Må jeg foreslå G streng med mayonnaisse i stedet.
Det sidder så smukt, og så er duften under hærdningen uimodståelig

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:

Jamen Kurt. Vi er helt uenige om det. Det har skam været afprøvet som beskrevet. Jeg benytter det som mit klart foretrukne til arm-riaa. Andre steder er det f.eks. Forsell klart underlegen. Men fint nok med en forskellig vurdering heraf.

Lige netop der har det vel egentlig aldrig haft sin lige.
Og det er så værd at bemærke, at det er netop her at kabelteknologi står sin alvorligste prøve pga. signalernes lidenhed og så tillige impedanserne.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005
Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Men som led mellem RIAA og PU er en pseudobalancering vel at foretrække?
Til top Vis Simon R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon R

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Simon R skrev:
Men som led mellem RIAA og PU er en pseudobalancering vel at foretrække?

Her er der intet valg - pseudoballancering er et must.
I øvrigt er output fra en pu jo 100% ballanceret fra fødselen.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Nå men - hvis/når man (læs: jeg ) nu har lagt sig fast på Clearwater i dobbelt-konfiguration, hvilke signalkabler vil så være passende - hvilke kan I anbefale at prøve?

Prisen er underordnet og de behøver ikke at være "billige" ligesom Clearwater (de skal selvfølgelig heller ikke være dyre alene for prisens skyld )

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

501, den oprindelige U-hybrid
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
501, den oprindelige U-hybrid

Og hvor kan det skaffes?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

<< Forrige Side af 41 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes