| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
Sinne gas, er der så mange 501ere Mit er det gyldne, og det er bår dæjli  |
|
|
Ja det æ manne Å nå it køe få galt å æ kobling da!
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg formoder, at dine beskrivelser af de forskelliger 501-kloner, KvK, er baseret på test, hvor kablet fungerer med signaler på linjeniveau. Hvis
man, som jeg, skal bruge kablet mellem PU og RIAA, ændrer en del ting sig. Først og fremmest signalstyrken, men også frekvensområdet.
Jeg _forestiller_ mig, at et kabel, der har fx en fremhævet top, hvis det forbinder en CD med Pre, måske vil være mere velegnet mellem PU og
RIAA? Fx Silver Hybrid?
Er der nogle, der har erfaringer i den retning?
|
| Til top |
|
| |
Solformørkelsen Udelukket fra forum

Tidl. cvo2004
Bruger siden: 06 Oktober 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
|
Ja, de sutter løg magen til slask og sovs skal man lede længe efter 
-og Dali ... ??? Er det Salvador Dali 
|
|
|
Den havde jeg ikke lige set, det er jo stor humor, så jeg opper den lige 
|
| Til top |
|
| |
Solformørkelsen Udelukket fra forum

Tidl. cvo2004
Bruger siden: 06 Oktober 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
Jeg formoder, at dine beskrivelser af de forskelliger 501-kloner, KvK, er baseret på test, hvor kablet fungerer med signaler på linjeniveau. Hvis man, som jeg, skal bruge kablet mellem PU og RIAA, ændrer en del ting sig. Først og fremmest signalstyrken, men også frekvensområdet.
Jeg _forestiller_ mig, at et kabel, der har fx en fremhævet top, hvis det forbinder en CD med Pre, måske vil være mere velegnet mellem PU og RIAA? Fx Silver Hybrid?
|
|
|
Det du skal bruge mellem PU og RIAA (og mellem altmuligt andet, for den sags skyld) er et stykke fuldstændigt uspecificeret MCD-501 fyldt med halogener men helt uden kulhybrinter og sølv af nogen art, for de "sutter (frit efter Alex E. Nielsen's udsagn) LØG, og det har han så evigt ret i (selv om jeg næppe tror, at det var præcist det han mente).
Hilsen formørkelsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
Jeg formoder, at dine beskrivelser af de forskelliger 501-kloner, KvK, er baseret på test, hvor kablet fungerer med signaler på linjeniveau. Hvis man, som jeg, skal bruge kablet mellem PU og RIAA, ændrer en del ting sig. Først og fremmest signalstyrken, men også frekvensområdet.
Jeg _forestiller_ mig, at et kabel, der har fx en fremhævet top, hvis det forbinder en CD med Pre, måske vil være mere velegnet mellem PU og RIAA? Fx Silver Hybrid?
|
|
|
Kablet blev i sin tid skabt til brug mellem PU arm og RIAA. Det er specielt optimeret til svage signaler. MCD 501 Silver har ikke i den forstand en fremhævet top, det har en tilbagelænet spillestil, hvor det allerøverste dog lige får lov at leve sit eget liv. Det kan godt få mange til at falde for det. Den gamle 501 handles for tiden for helt pæne beløb, men set i sammenligning hvad man ellers må give for kabler, synes jeg nu ikke det er særligt vildt. Brug ordentlige stik til dem, så er du vældig godt kørende.
|
| Til top |
|
| |
Mr.Antisilver Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 409
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Simon R skrev:
|
|
|
Kablet blev i sin tid skabt til brug mellem PU arm og RIAA. Det er specielt optimeret til svage signaler. MCD 501 Silver har ikke i den forstand en fremhævet top, det har en tilbagelænet spillestil, hvor det allerøverste dog lige får lov at leve sit eget liv. Det kan godt få mange til at falde for det. Den gamle 501 handles for tiden for helt pæne beløb, men set i sammenligning hvad man ellers må give for kabler, synes jeg nu ikke det er særligt vildt. Brug ordentlige stik til dem, så er du vældig godt kørende. |
|
|
hmm. fatter en hat af, at det også anbefales til større signaler end fra arm til riaa. Synes ikke det fungerer hensigtsmæssigt i de sammenhænge
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Simon R skrev:
|
|
|
Kablet blev i sin tid skabt til brug mellem PU arm og RIAA. Det er specielt optimeret til svage signaler. MCD 501 Silver har ikke i den forstand en fremhævet top, det har en tilbagelænet spillestil, hvor det allerøverste dog lige får lov at leve sit eget liv. Det kan godt få mange til at falde for det. Den gamle 501 handles for tiden for helt pæne beløb, men set i sammenligning hvad man ellers må give for kabler, synes jeg nu ikke det er særligt vildt. Brug ordentlige stik til dem, så er du vældig godt kørende. |
|
|
gad vide hvad der sker, hvis man afisolerer det og putter en silkestrømpe omkring og linoliebehandler det med den obligatoriske ovntørring på et døgns tid. ved 5o grader...mon det så bliver verdens bedste kabel?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
|
hmm. fatter en hat af, at det også anbefales til større signaler end fra arm til riaa. Synes ikke det fungerer hensigtsmæssigt i de sammenhænge |
|
|
Nu er det jo heldigt, at kabler ikke sådan klipper. Men signaler op til ca. 1 volt i audio sammenhæng medfører samtidigt, at der eksisterer uerstattelige informationer på µV niveau. Derfor opleves dynamikken herrestor på netop 501. Samtidigt er det et herligt urodet kabel, hvor der er rigtig megen information til trods for at det ikke er lyst. Jeg tror endda selv - eller måske netop ædelmetalversionen vil skabe hygge sammen med Proacérne, Apolloen, Metaxasén, Coplandén m.m.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mr.Antisilver skrev:
|
hmm. fatter en hat af, at det også anbefales til større signaler end fra arm til riaa. Synes ikke det fungerer hensigtsmæssigt i de sammenhænge
|
|
|
Nu er det jo heldigt, at kabler ikke sådan klipper. Men signaler op til ca. 1 volt i audio sammenhæng medfører samtidigt, at der eksisterer uerstattelige informationer på µV niveau. Derfor opleves dynamikken herrestor på netop 501. Samtidigt er det et herligt urodet kabel, hvor der er rigtig megen information til trods for at det ikke er lyst.
Jeg tror endda selv - eller måske netop ædelmetalversionen vil skabe hygge sammen med Proacérne, Apolloen, Metaxasén, Coplandén m.m. |
|
|
beklager...det duer kun fra arm til riaa...her.Det er skam afprøvet
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
|
gad vide hvad der sker, hvis man afisolerer det og putter en silkestrømpe omkring og linoliebehandler det med den obligatoriske ovntørring på et døgns tid. ved 5o grader...mon det så bliver verdens bedste kabel? |
|
|
Næj tror jeg ikke. Men måske det så bliver ét af verdens smukkest lydende oliemalerier
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mr.Antisilver skrev:
|
gad vide hvad der sker, hvis man afisolerer det og putter en silkestrømpe omkring og linoliebehandler det med den obligatoriske ovntørring på et døgns tid. ved 5o grader...mon det så bliver verdens bedste kabel? |
|
|
Næj tror jeg ikke. Men måske det så bliver ét af verdens smukkest lydende oliemalerier |
|
|
hmm..hvis jeg havde et ekstra sæt på 2 x 1 meter, ja så afprøvede jeg det ganske enkelt pga. min ubetingede succes med silke-linoliebehandlinger
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
|
beklager...det duer kun fra arm til riaa...her.Det er skam afprøvet |
|
|
Det har jeg bestemt også i lighed med mange andre. Det anvendes f.eks. også som mikrofonkabel. Og som linelevel kabel kender jeg intet kabel, som høres mindre, når det indsættes i signalvejen. Så det med arm - RIAA anvendelsen passer ikke. Det kan bruges overalt hvor der ikke løber megen effekt. Hvilket vil sige mellem DAC og pre, mellem pre og power og så i alle phono sammenhænge. Her vil det optræde ideelt for kabeltypen. I øvrigt er lederne ikke særligt tynde. Øvelsen er mere gået på, at få minimal afstand fra ledere til skærm. Det giver en tilpas afballancering af de elektriske parametre. Til line level er det dog en klar fordel at terminere det som coax. Altså med de 2 inderledere snoet sammen og skærmen som returleder. I ballanceret sammenhæng ville jeg bruge 2 stk. parallelt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 02:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mr.Antisilver skrev:
|
beklager...det duer kun fra arm til riaa...her.Det er skam afprøvet
|
|
|
Det har jeg bestemt også i lighed med mange andre. Det anvendes f.eks. også som mikrofonkabel. Og som linelevel kabel kender jeg intet kabel, som høres mindre, når det indsættes i signalvejen. Så det med arm - RIAA anvendelsen passer ikke. Det kan bruges overalt hvor der ikke løber megen effekt. Hvilket vil sige mellem DAC og pre, mellem pre og power og så i alle phono sammenhænge. Her vil det optræde ideelt for kabeltypen. I øvrigt er lederne ikke særligt tynde. Øvelsen er mere gået på, at få minimal afstand fra ledere til skærm. Det giver en tilpas afballancering af de elektriske parametre. Til line level er det dog en klar fordel at terminere det som coax. Altså med de 2 inderledere snoet sammen og skærmen som returleder. I ballanceret sammenhæng ville jeg bruge 2 stk. parallelt. |
|
|
Jamen Kurt. Vi er helt uenige om det. Det har skam været afprøvet som beskrevet. Jeg benytter det som mit klart foretrukne til arm-riaa. Andre steder er det f.eks. Forsell klart underlegen. Men fint nok med en forskellig vurdering heraf.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 02:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg foreslå G streng med mayonnaisse i stedet. Det sidder så smukt, og så er duften under hærdningen uimodståelig
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
|
Jamen Kurt. Vi er helt uenige om det. Det har skam været afprøvet som beskrevet. Jeg benytter det som mit klart foretrukne til arm-riaa. Andre steder er det f.eks. Forsell klart underlegen. Men fint nok med en forskellig vurdering heraf. |
|
|
Lige netop der har det vel egentlig aldrig haft sin lige. Og det er så værd at bemærke, at det er netop her at kabelteknologi står sin alvorligste prøve pga. signalernes lidenhed og så tillige impedanserne.
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men som led mellem RIAA og PU er en pseudobalancering vel at foretrække?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Oktober 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
| Men som led mellem RIAA og PU er en pseudobalancering vel at foretrække? |
|
|
Her er der intet valg - pseudoballancering er et must. I øvrigt er output fra en pu jo 100% ballanceret fra fødselen.
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå men - hvis/når man (læs: jeg ) nu har lagt sig fast på Clearwater i dobbelt-konfiguration, hvilke signalkabler vil så være passende - hvilke kan I anbefale at prøve?
Prisen er underordnet og de behøver ikke at være "billige" ligesom Clearwater (de skal selvfølgelig heller ikke være dyre alene for prisens skyld )
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|