| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Supernova ligner 4XSCS6, men der er kulkappe og skærm til forskel |
|
|
Hej Kurt,
Kan det nu også være rigtigt? Hvis man læser om hvad det er for ledere der sidder i et supernova, fremgår det på mig som om kvaliteten er en helt anden, derudover er der anvendt en anden forarbejdningsproces.. Supernova er trods alt også blevet professorens eget referencekabel, og sidder fast i hans eget setup ;-)
Har du egentlig nogensinde lyttet til et sæt fuldt tilspillet Supernova, Kurt?
--> Kyhn,
Fedt at du endelig fik prøvet et sæt Inspiration. Jeg synes faktisk at dele af din beskrivelse er meget rammende for hvordan det lyder. TIH er, som jeg vist også skrev til dig på mailen, meget neutral i lyden, i modsætning til dit egen The Magnum er der ikke så meget "glasur" smurt over lyden. Hvad man vælger her afhænger vel af hvordan resten an anlægget spiller. Nogle setups trænger jo til et ekstra boost af farvelade. I forhold til åbenhed og transparens er TIH idag helt klart #1, hvilket jeg også tror du vil komme frem til efter længere tids åben lytning.
|
|
|
Nej jeg har aldrig hørt et Super Nova kabel. Det ser fantastisk interessant ud, og du har ret i, at lederne er anderledes. Der skulle være 418 corer i Super Nova pr. leder og 133 i SCS6 Seriemodstanden er den samme. Jeg tror det større antal corer skyldes krav om flexibilitet, ellers bliver det stift som en jernbaneskinne. Forarbejdningen, for så vidt angår kobber og sølv, lyder ellers som den han altid har brugt. Kunne da i øvrigt være, at jeg skulle lægge mine SCS6 dobbelt også, hvis jeg ellers kan finde en terminering der kan du til det.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor ser du de skriver 4XSCS6?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Hvor ser du de skriver 4XSCS6? |
|
|
i deres trykte brochure, den der dækker hele deres program. Umiddelbart kan jeg ikke finde den online!
|
| Til top |
|
| |
T2Madsen Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt.
Kan du kort fortælle mig hvordan VDH D300mk2 skal forbindes, når det skal bruges som digitalkabel mellem cd og pre.? Jeg tænker her på skærm osv.
__________________ V.H. Steffen
TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
T2Madsen skrev:
Hej Kurt.
Kan du kort fortælle mig hvordan VDH D300mk2 skal forbindes, når det skal bruges som digitalkabel mellem cd og pre.? Jeg tænker her på skærm osv.
|
|
|
JÆB! Det kan selvsagt kun bruges til SPDIF, fordi det er et coaxialt kabel. Inderlederen skal du lodde til centerpinden på dit RCA/BNC stik og skærmen skal crimpes/lodde til kransen på RCA/BNC. Nu er sagen så den, at der findes mere end 1 udgave af D300 MKII. Jeg har f.eks. én model med 1 fletskærm og 1 folieskærm. Folieskærmen må du ikke forbinde i nogen ende, den skal blot ligge under fletskærmen. Hvis det er den med den dobbelte fletskærm, så forbind skærmen i begge ender. Det er kun såfremt der er et isolerende lag mellem de 2 skærme, at der skal tages hensyn til dem. Så det er meget enkelt. God fornøjelse.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Nej jeg har aldrig hørt et Super Nova kabel. Det ser fantastisk interessant ud, og du har ret i, at lederne er anderledes. Der skulle være 418 corer i Super Nova pr. leder og 133 i SCS6 Seriemodstanden er den samme. Jeg tror det større antal corer skyldes krav om flexibilitet, ellers bliver det stift som en jernbaneskinne. Forarbejdningen, for så vidt angår kobber og sølv, lyder ellers som den han altid har brugt.
Kunne da i øvrigt være, at jeg skulle lægge mine SCS6 dobbelt også, hvis jeg ellers kan finde en terminering der kan du til det. |
|
|
Supernova har jeg lyttet til et par gange. Det er lidt vanskeligt at forklare hvordan et kabel lyder, da det jo altid indgår i den samlede kæde, men for mig at se er der tale om: total hul igennem, ingen filtreringer og ingen lydmæssige tilføjelser, og det gælder fra øverste top til nederste bund. Analogt kan det kraftige tværsnit måske beskrives som en "motorvej" mellem amp og højttaler, hvor signalet nærmest får fri gennemgang. I hvert fald oplevede jeg en ægte renhed og en naturlighed i lyden, som jeg lige måtte gå og spekulere lidt over de næste par uger.... Jeg venter nu selv på at få et sæt Supernova og håber det vil fungere lige så godt hos mig.
PS. supernova er også enormt stift og umedgørligt, det er vist ikke lige sådan at tage af og på. 
Jeg runder lige at med et spørgsmål, som vi lige skal have engang til for Arveprins Knud. Hvorfor forholder det sig (teknisk set) som Kyhn her skriver?
kyhn skrev:
Dog selvfølgelig kræver tykke kabler jo en forstærker der kan holde til at se højttalerene op i bagen |
|
|
Forklar mig venligt princippet. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
|
Jeg runder lige at med et spørgsmål, som vi lige skal have engang til for Arveprins Knud. Hvorfor forholder det sig (teknisk set) som Kyhn her skriver?
kyhn skrev:
Dog selvfølgelig kræver tykke kabler jo en forstærker der kan holde til at se højttalerene op i bagen |
|
|
Forklar mig venligt princippet.  |
|
|
Nu ved jeg udmærket hvad tværsnit det gør. Det er simpelthen uimodståeligt. Den magt det får over alting er i begyndelsen slående, siden bliver den ganske naturlig. Og der findes desværre ingen erstatning for det endnu da. Det Kyhn mener er, at hvis en højttaler er en ond belastning - læs lav impedans eller store fasevinkler - så vil tykke kabler alt andet lige, koble dette morads tættere til din amp, så det rigtigt kan gøre ondt. Hvis du skal have et billede på det, så tænk dig, at du står og løfter håndvægte på 20 kg stykket. Vægtstangen har du i hånden, men vægtklodserne hænger fast på vægtstangen vha. en elastik. Nu begynder du at "pumpe jern". Det meste af bevægelsen går op i gummielastikum, som faktisk bliver varmt. Du har det herligt, og synes du gør et vældigt arbejde. Fakta er blot, at du ikke flytter vægtklodserne lige så meget som du flytter armene. Det arbejde du udfører bliver ikke til reelt arbejde. Nu erstatter du elastikken med stålwire. Ny ryger vægtklodserne op og ned, fuldstændig som din arm. Arbejdet fra armen transmitteres direkte ned i vægtklodserne. Hvis armen (forstærkeren) så er lidt spaghettiagtig, så tror jeg hurtigt legen får en ende. Lige præcist det er hvad Kyhn taler om. Loaden bliver mere tydelig og opfører sig tilmed som om den står lige ved siden af. Kunsten med de tykke kabler er, at få dem til at virke uden negative bivirkninger. Tværsnittet skal mao op, uden at det får bivirkninger.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt,
Det var da godt nok en fin analogi, og jeg kan principielt godt følge dig! 
Et illustrativt eksempel: Hvis vi tager en højttaler med en "ond" belastning / lav impedans, men påmonterer et kabel med tynde ledere, vil ledernes relativt større modstand så hæve det samlede ohm-tal som forstærkeren ser, hvorved der så skal leveres færre watt, hvormed opgaven bliver nemmere? Eller hvordan hænger det mon sammen?
Det er sgu for langt tid siden jeg havde fysik i skolen!! 
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Har overvejet at prøve dette kabel, omend det er lidt dyrt at prøve!
Desværre havde jeg udset et Revelation kabel men det gik i vasken på Epay...
Det her Super Nova, skal man mon bruge et helt kabel på + og et på -? Da jeg kun skal bruge 1 meter kunne det jo være sjovt at prøve, findes der stik der kan tage sådan et helt kabel?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Hej!
Har overvejet at prøve dette kabel, omend det er lidt dyrt at prøve! Desværre havde jeg udset et Revelation kabel men det gik i vasken på Epay...
Det her Super Nova, skal man mon bruge et helt kabel på + og et på -? Da jeg kun skal bruge 1 meter kunne det jo være sjovt at prøve, findes der stik der kan tage sådan et helt kabel?
Mvh. |
|
|
Spændende ide, men i praksis tror jeg det bliver lidt for overkill. Jeg er sikker på at du til fulde vil opleve kablets kvaliteter hvis du evt. køber 2 x 2 m. stereo. Lederne er som sagt ret tykke og jeg tror ærlig talt ikke fire ledere kan loddes på hverken et spadestik eller banan.
I praksis er så specielle 1 m. kabelstumper meget svære at afsætte senere hen på brugtmarkedet, hvorfor din samlede udgift på kabelt må forventes at stige betragteligt.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Session timeout. Kan ikke se linket.
Er der ikke "permalinks". Det er en ret irriterende side at linke til.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
så prøver da bare sådan
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
Milu skrev:
Hej! Har overvejet at prøve dette kabel, omend det er lidt dyrt at prøve! Desværre havde jeg udset et Revelation kabel men det gik i vasken på Epay... Det her Super Nova, skal man mon bruge et helt kabel på + og et på -? Da jeg kun skal bruge 1 meter kunne det jo være sjovt at prøve, findes der stik der kan tage sådan et helt kabel? Mvh. |
|
|
Spændende ide, men i praksis tror jeg det bliver lidt for overkill. Jeg er sikker på at du til fulde vil opleve kablets kvaliteter hvis du evt. køber 2 x 2 m. stereo. Lederne er som sagt ret tykke og jeg tror ærlig talt ikke fire ledere kan loddes på hverken et spadestik eller banan.
I praksis er så specielle 1 m. kabelstumper meget svære at afsætte senere hen på brugtmarkedet, hvorfor din samlede udgift på kabelt må forventes at stige betragteligt. |
|
|
Ja tænkte det nok, det var osse bare en sjov idé. Men tænk sig, et hel kabel på hhv. +/- gu' ved om ht. exploderer!?  Men sjovt kunne det være... 2 gange 2 centimeter (EDIT: Der menes tykkelsen) ud til hver ht.
Ang. gensalg, det ryger på Epay der er altid nogen der kan bruge det...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Ja tænkte det nok, det var osse bare en sjov idé. Men tænk sig, et hel kabel på hhv. +/- gu' ved om ht. exploderer!? Men sjovt kunne det være... 2 gange 2 centimeter (EDIT: Der menes tykkelsen) ud til hver ht.
Ang. gensalg, det ryger på Epay der er altid nogen der kan bruge det...
Mvh. |
|
|
Du kan ikke nødvendigvis regne med, at tykkere altid er bedre. Det svarer lidt til at store babser er gode, men at større babser altid er bedre  . Pas på med det! understøttelsen kan altså godt sprænge
|
| Til top |
|
| |
T2Madsen Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 02 November 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Det kan der være noget om! Men det kunne alligevel være sjovt at prøve - altså kablet!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Det kan der være noget om! Men det kunne alligevel være sjovt at prøve - altså kablet!
Mvh. |
|
|
Enig! Stort tværsnit har hanske fortryllende virkning på bundoktaverne, men hvis du f.eks. har en højttaler med enorme impedansudsving, så kan du ikke regne med at få lige hårdt fat i den over hele frekvensspekteret, ligesom hvis forstærkerens udgangsimpedans heller ikke er jævn, så vil jerngrebet være begrænset til visse frekvensafsnit. Det kan resultere i en tordnende præcis bas, der løber med al opmærksomhed.
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 03 November 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. det herostratisk berømte (omend ikke helt på MCD VDH 501 højde - det er sgu' godt!) VDH Clearwater:
At dobbeltkonfigurationen lyder bedre (i hvert fald her) end konventionel biwire er uomtvisteligt. Men nogle bud på, hvordan det skal udføres?
ENTEN:
Et stykke CW til hver terminal - dvs. det, der fra fabrikkens side er tiltænkt som +/-. Altså et helt stykke kabel, hvor de to separate ledere bruges som henholdsvis ENTEN + ELLER -.
ELLER:
To stykker CW, hvor hver stykke bærer ENTEN + ELLER -. (Denne forbindelse tror jeg, at de fleste benytter. For så vidt som "de fleste" her ses som en kategori, der består af folk, der kører CWdobbelttræk 
Hver metode må vel influere på det samlede kabels induktans/kapacitans?
Og hvad er det nu præcis, der er mest relevant i HT-sammenhæng?
|
| Til top |
|
| |