Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Van den Hul kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 41
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
mkIII er med kulfiber i og er halogenfree. lyden kan slet ikke sammenlignes, mkIII lider i mine ører af de samme problemer som alle de andre kulfiber/halogen frie VdH kabler. lyden mangler den naturlige klang og balance som især version 1 af D300mkII har. Jeg har testet 4 forskellige D300mkII og 1 variant af D300mkIII

Hej Kyhn!

Jeg kender kun til 2 varianter af D 300MKII, men lur mig lige om ikke der skulle findes en 3. engang.
Fortæl lige hvilke du kemder til!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt.

Det lyder jo umiddelbart som om at du bare ved alt om Vdh kabler.

Jeg spiller på en sæt NAD S-300 & S-500 på et sæt B&W N803.

MIt problem, jeg synes at bassen er lidt slap og jeg mangler en smule dybere, fyldigere og stram bas, samtidig kan min diskant være for dominerende skarp og tendens til s-lyde som jeg gerne ville "dæmpe" en anelse.

Jeg vil prøve at løse problemet med at få et godt balanceret signalkabel. Lige pt. bruger Vdh D102 MIII, hybrid. Somhar hjulpet okay.

Jeg vil prøve følgende kabler: TARAlabs AIR3 XLR, BLACK MAGIG Revelation, SILVERSONIC Revelation og så evt. et givent Vdh kabel... 

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

@ Kyhn og Kubik: har I prøvet The Source, som er en storebror til D300?

Og til Kurt: hvilket Silver kabel er det du taler om du har selv; der er jo to "par", så at sige:

MC Silver IT 65G til godt 4600 kr og MC Silver IT MkII Coax til 6900 kr.

og så de balancerede versioner:

MC Silver MkII Balanced til 8400,- og MC Silver MkIII til 11600,- bobs.

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

@CRC1; nu hedder jeg godt nok ikke KvK , men det VdH kabel der dæmper mest er The Second. Kulkablet. Det er af og til i brugtmarkedet.

PS 803N (Nautilus) er det jeg vil kalde en slank HT - i lyden altså. Ren og ret ufarvet, og også ret fri for forvrængning. Har læst i en test engang, at den skal stå ret langt inde i stuen for at virke; 120 fra bagvæg og 70 fra sidevæg. Hvis du har midnre til sidevæggene kan det være der er for meget reflektion fra væggen (af diskanten) og du vil derfor opleve maskeringsprodukter; d.v.s. at diskanten, som der "er for meget af" skygger for basoplevelsen. Prøv at dreje dem rigtig meget ind mod lyttepos. og hør om det hjælper. Hvilke HT-kabler bruger du?

PPS Denne tråd runder snart de 35.000 visninger!!!!!!!!!

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

"@CRC1; nu hedder jeg godt nok ikke KvK , men det VdH kabel der dæmper mest er The Second. Kulkablet. Det er af og til i brugtmarkedet.

PS 803N (Nautilus) er det jeg vil kalde en slank HT - i lyden altså. Ren og ret ufarvet, og også ret fri for forvrængning. Har læst i en test engang, at den skal stå ret langt inde i stuen for at virke; 120 fra bagvæg og 70 fra sidevæg. Hvis du har midnre til sidevæggene kan det være der er for meget reflektion fra væggen (af diskanten) og du vil derfor opleve maskeringsprodukter; d.v.s. at diskanten, som der "er for meget af" skygger for basoplevelsen. Prøv at dreje dem rigtig meget ind mod lyttepos. og hør om det hjælper. Hvilke HT-kabler bruger du?"

Jeg synes jeg har prøvet at vikle dem og selvom det reelt ikke er muligt at stille dem på den måde i stuen har jeg prøvet at stille dem helt ude i rummet, ærlig talt kan jeg ikke hører den store forskel, ærlig talt tror jeg at kablet er under resten af anlægget standart. Samtidig nyder jeg at hører på den balancerede indgang, selvom den ikke er rigtig balanceret, men det kabel jeg har nu er= l**t:)

Men du har ret de er meget neutrale, mit rum har heller ikke den bedste akustik, trægulv, betonvægge og ret højt til loften, så jeg prøver at proppe nogle bløde møbler ind i stuen:) 

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Bløde møbler giver ikke mere bas. Det dæmper muligvis diskanten og så er du en maskeringseffekt kvit, men det er en dyr løsning som arbejde udenom hovedproblemet.

Jeg tror godt du kan dæmpe diskantniveauet vhja diverse kabler, som er en mere direkte vej at arbejde med problemet, men du får ikke mere bas, det er en slank HT og det er måske dig der skal vænne dig til det lave basoutput?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

CRC1 skrev:

Hej Kurt.

MIt problem, jeg synes at bassen er lidt slap og jeg mangler en smule dybere, fyldigere og stram bas, samtidig kan min diskant være for dominerende skarp og tendens til s-lyde som jeg gerne ville "dæmpe" en anelse.

Jeg vil prøve at løse problemet med at få et godt balanceret signalkabel. Lige pt. bruger Vdh D102 MIII, hybrid. Somhar hjulpet okay.

Jeg vil prøve følgende kabler: TARAlabs AIR3 XLR, BLACK MAGIG Revelation, SILVERSONIC Revelation og så evt. et givent Vdh kabel... 

Hmm!

Tjah i mine ører er du nu på vej ind i en boldgade, hvor det er livsfarligt at foreslå løsninger.
Jeg er næsten bange for, at man kun kan gøre noget fornuftigt ved at bruge sin erfaring, men om der kommer noget rigtig godt ud af  det, kan være meget svært at sige.
Jeg mener det er penge ud af vinduet at begynde på at lave kompensationer.
Jagten må hellere gå efter et så nøgternt kabel som muligt.
Den S300 du spiller på er vist nok i virkeligheden en Gryphon Tabu, eller osse er Tabu ampen en NAD. Jeg mener dog ikke, at Silver serien er NADs egne konstruktioner. Effekttrinnet var jo sådan set en 218 med lidt andre komponenter i. Om det så var en forbedring må ejerne afgøre.
Det jeg mener er, at det du giver din HT skylden for, godt kunne være noget fra de dersens Silver fiduser. Så opgaven er bestemt ikke nem.
Jeg mener ikke der er andre metoder end at prøve sig frem.
Kimber kunne vel være et forslag som HT kabel eller måska Cardas.
Indenfor VdH programmet kunne dte være, at sådan noget som øhhhh! Måske det tykke coaxiale D310 eller noget i den retning. Før jeg gjorde noget ville jeg dog lige prøve at låne en 3020 eller noget i den retning, blot for at konstatere om det kommer fra den der silver ting.
Ellers i øvrigt - jeg har faktisk MC silver fra VdH, det kunne måske faktisk gøre noget. Jeg ved det ikke, men måske.
Jeg ville dog prøve en 3020 først.
Finishen på det Silver grej er dog i en klasse hvor selv øenbrynene løftes hos B&O. Hold da op hvor er det flot.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

"bløde møbler giver ikke mere bas. Det dæmper muligvis diskanten og så er du en maskeringseffekt kvit, men det er en dyr løsning som arbejde udenom hovedproblemet."

Jo jo nu skal det heller ikke forstås således at jeg går ud og køber stofsofaer m.v. men et tæppe under bordet og den størrelse kan min økonomi nu godt overskue. Enig det giver ikke mere bas,men det kan sandelig gøre lyden væsenlig varmere og knap så klinisk!

"Jeg tror godt du kan dæmpe diskantniveauet vhja diverse kabler, som er en mere direkte vej at arbejde med problemet, men du får ikke mere bas, det er en slank HT og det er måske dig der skal vænne dig til det lave basoutput?"

Ja enig det er en slank, men det kan nu sagtens give mere bas end den gør nu, det er selvfølgelig svært for dig at afgøre da du ikke har hørt dem hos mig før, og med de forskellige anlæg spændt for og i de forskellige rum. Men det kan de og det har jeg hørt flere gange, men flytning og nyt grej har ændret lidt på det. Det skal dog siges at det nye grej bestemt har gjort det meget mere detaljeret og lufttigt, bedre opløst, med det har tildels været på kompromi af noget andet.

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

"Tjah i mine ører er du nu på vej ind i en boldgade, hvor det er livsfarligt at foreslå løsninger."

livsfarligt, det lyder voldsomt;)

"Jeg er næsten bange for, at man kun kan gøre noget fornuftigt ved at bruge sin erfaring, men om der kommer noget rigtig godt ud af  det, kan være meget svært at sige.
Jagten må hellere gå efter et så nøgternt kabel som muligt."

ENIG! Det der egentlig var min plan var en dag at få samlet(lånt) forskellige signal kabler og sammenligne dem med forskellige stykker musik. Samtidig se om det i det hele taget giver noget hørbar ændring.

"Den S300 du spiller på er vist nok i virkeligheden en Gryphon Tabu, eller osse er Tabu ampen en NAD. Jeg mener dog ikke, at Silver serien er NADs egne konstruktioner. Effekttrinnet var jo sådan set en 218 med lidt andre komponenter i. Om det så var en forbedring må ejerne afgøre."

Du har vist ret i at opbygningen på effektrinnet og 218 er ret ens. Om hvor vidt S300 og Gryphon er lig skal jeg lade være usagt. Ikke destomindre synes jeg at S300 er rigtig god forstærker der spiller utrolig godt til prisen(brugt, jeg kan ses at de kan findes utrolig billigt i KSB sektionen).

"Det jeg mener er, at det du giver din HT skylden for, godt kunne være noget fra de dersens Silver fiduser. Så opgaven er bestemt ikke nem."

Jamen jeg har nok ikke formuleret mig helt klart så, for jeg mener udelukkende det silverline sættet skyld. Det skal også forstås at min diskant ikke bare skriger og alt bas mangler. Anlægget spiller godt, rigtig godt. Men jeg håber på at kunne optimere det bedre ved hæve kabelstandarten lidt. Samtidig tror jeg også en del af skylden kan findes hos cd-afspilleren. På længere sigt skal silverline sættet også skiftes ud til noget bedre, men økonomien er ikke til bedre lige pt.

"Jeg mener ikke der er andre metoder end at prøve sig frem.
Kimber kunne vel være et forslag som HT kabel eller måska Cardas."

Takker, det kan skal da helt sikkert være med i overvejelserne, men indtil videre indgrænser jeg mig til signalkablerne.

"Indenfor VdH programmet kunne dte være, at sådan noget som øhhhh! Måske det tykke coaxiale D310 eller noget i den retning. Før jeg gjorde noget ville jeg dog lige prøve at låne en 3020 eller noget i den retning, blot for at konstatere om det kommer fra den der silver ting.
Ellers i øvrigt - jeg har faktisk MC silver fra VdH, det kunne måske faktisk gøre noget. Jeg ved det ikke, men måske.
Jeg ville dog prøve en 3020 først."

Ja jeg ved jo helt sikkert at det kan spille bedre, uden tvivl. Jeg har hørt noget holfi og NADs M3 med lyngdorf CD1, og der kunne højttalerne meget bedre, men som sagt alt koster penge:)

"Finishen på det Silver grej er dog i en klasse hvor selv øenbrynene løftes hos B&O. Hold da op hvor er det flot."

Det er rigtig flot lavet, og så fra NAD, som til tider i mine øjne kan være ret kedeligt og til tider grimt! Selv min kæreste synes mit anlæg er pænt, hehe

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
CRC1 skrev:

Hej Kurt.

Hmm!

Tjah i mine ører er du nu på vej ind i en boldgade, hvor det er livsfarligt at foreslå løsninger.
Jeg er næsten bange for, at man kun kan gøre noget fornuftigt ved at bruge sin erfaring, men om der kommer noget rigtig godt ud af  det, kan være meget svært at sige.
Jagten må hellere gå efter et så nøgternt kabel som muligt.
Den S300 du spiller på er vist nok i virkeligheden en Gryphon Tabu, eller osse er Tabu ampen en NAD. Jeg mener dog ikke, at Silver serien er NADs egne konstruktioner. Effekttrinnet var jo sådan set en 218 med lidt andre komponenter i. Om det så var en forbedring må ejerne afgøre.
Det jeg mener er, at det du giver din HT skylden for, godt kunne være noget fra de dersens Silver fiduser. Så opgaven er bestemt ikke nem.
Jeg mener ikke der er andre metoder end at prøve sig frem.
Kimber kunne vel være et forslag som HT kabel eller måska Cardas.
Indenfor VdH programmet kunne dte være, at sådan noget som øhhhh! Måske det tykke coaxiale D310 eller noget i den retning. Før jeg gjorde noget ville jeg dog lige prøve at låne en 3020 eller noget i den retning, blot for at konstatere om det kommer fra den der silver ting.
Jeg ville dog prøve en 3020 først.
Finishen på det Silver grej er dog i en klasse hvor selv øenbrynene løftes hos B&O. Hold da op hvor er det flot.

Efter min opfattelse er her et eksempel på hvilken værdi KvK giver hifi4all! Det er dejligt at læse dig igen!

I al den virvar om hvilket X-kabel der giver hvilken B-effekt på Y-forstærker med lige præcis den Z-HT, og med P-afspiler, får vi her KvK som med megen erfaring tør sige: prøv lige at finde tilbage til et NUL - noget der ikke farver - så kan man starte derfra. Så tag en 3020 (den tror jeg på) Det kan godt være dette NUL ikke er superopløst, men det er rimeligt ufarvet. Derfra søger vi så det velopløste - uden at få utilsigtet farve med.

Det er svært at acceptere, at der er folk der bare er bedre til at dels foretage nærmest kliniske lytteforsøg med deres hifi, og dels folk der har mere analytiske ører end andre. Men det er efter min opfattelse et fact. Ikke at kritisk øre/øjne ikke berettiget, men at alle er lige gode til at lytte er vås. Hvis der er nogen der påstår det modsatte, men samtidig ikke ved hvad jeg mener med kliniske lytteforsøg, responderer jeg ikke på ytringer.

At smag er forskellig er OK, men at påstå at  Gudrun-kogekone laver lige så god mad som Morten Kok (Nielsen) eller lignende stjernekokke, siger mest om den der påstår det.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
At smag er forskellig er OK, men at påstå at  Gudrun-kogekone laver lige så god mad som Morten Kok (Nielsen) eller lignende stjernekokke, siger mest om den der påstår det.

Har du smagt hendes frikadeller ?
Der er jo nogle, der er for fine, til overhovedet at smage hendes frikadeller.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Oh Spencer du er jo lige havnet i den der joviale danske selvretfærdige grøft: gode frikadeller er fuldstændig lige så gode som den der kok der gennem 15 år og hårdt arbejde ikke alene er sluppet fra 7. klasse men som søger det sublime hele vejen igennem, og så gennem dette hårde arbejde mp erkende: hold kæft det er hårdt!

Konkurrencen er ubarmhjertig, og her kan frikadellerne kun bruges som hundefoder. Når vi taler hifi gælder det samme: stræben hele tiden, og her er frikadellerne ikke til 5 stjerner mere. Og så vil jeg ikke bruge mere af andres læsetid på madsammenligninger! Spencer: prøv en stjernerestaurent en gang. Det giver perspektiver.

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

"Det er svært at acceptere, at der er folk der bare er bedre til at dels foretage nærmest kliniske lytteforsøg med deres hifi, og dels folk der har mere analytiske ører end andre. Men det er efter min opfattelse et fact. Ikke at kritisk øre/øjne ikke berettiget, men at alle er lige gode til at lytte er vås. Hvis der er nogen der påstår det modsatte, men samtidig ikke ved hvad jeg mener med kliniske lytteforsøg, responderer jeg ikke på ytringer.

At smag er forskellig er OK, men at påstå at  Gudrun-kogekone laver lige så god mad som Morten Kok (Nielsen) eller lignende stjernekokke, siger mest om den der påstår det."

Æhh om den var ment til mig har jeg umiddelbart lidt svært ved at gennemskue.

"I al den virvar om hvilket X-kabel der giver hvilken B-effekt på Y-forstærker med lige præcis den Z-HT, og med P-afspiler, får vi her KvK som med megen erfaring tør sige: prøv lige at finde tilbage til et NUL - noget der ikke farver - så kan man starte derfra. Så tag en 3020 (den tror jeg på) Det kan godt være dette NUL ikke er superopløst, men det er rimeligt ufarvet. Derfra søger vi så det velopløste - uden at få utilsigtet farve med."

Det kan både dig og KvK jo have ret i. Men hvad jeg skal så ud fra dette nulpunkt? finde et kabel jeg synes der lyder godt til min helt neutrale anlæg(og hvis smag afgør om hvilket anlæg er neutralt?) og så sætte det givne kabel over på mit "farvede" anlæg? i mine øjne er der bare stor risiko for at opnå status q? 

Det kan også være det blot er mere vildledning at prøve at rette det "farvede" anlæg med andre "farvede" kabler. Jeg ville dog give det en chance med input til forskellige signalkabler der evt. kunne hjælpe, og indkræse det til kun at prøve med signalvejene i første omgang.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

@hifiigen

Hvis vi skal definere det kliniske lytteforsøg, må vi først blive enige om, hvilke højttalere der er neutrale.

Det emne er der mange tråde om, her på sitet, uden at der dog synes at være enighed om det.
Hvis du mener at B&W N803 er neutrale, så er det et godt udgangspunkt.

Den vigtigste medspiller, er dog rummet.
Jeg vil mene at lidt professionel hjælp, fra én der har forstand på at måle efterklangstider, er nødvendigt her.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

CRC1 skrev:
"Det er svært at acceptere, at der er folk der bare er bedre til at dels foretage nærmest kliniske lytteforsøg med deres hifi, og dels folk der har mere analytiske ører end andre. Men det er efter min opfattelse et fact. Ikke at kritisk øre/øjne ikke berettiget, men at alle er lige gode til at lytte er vås. Hvis der er nogen der påstår det modsatte, men samtidig ikke ved hvad jeg mener med kliniske lytteforsøg, responderer jeg ikke på ytringer.

Til de som måtte være i tvivl:.....responderer jeg ikke på ytringer....=......svarer jeg ikke på folks udtalelser.....jøsses da

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Spencer:

"@hifiigen

Hvis vi skal definere det kliniske lytteforsøg, må vi først blive enige om, hvilke højttalere der er neutrale.

Det emne er der mange tråde om, her på sitet, uden at der dog synes at være enighed om det.
Hvis du mener at B&W N803 er neutrale, så er det et godt udgangspunkt.

Den vigtigste medspiller, er dog rummet.
Jeg vil mene at lidt professionel hjælp, fra én der har forstand på at måle efterklangstider, er nødvendigt her."

Jamen det kan jo også godt være en mulighed, om ikke andet kan jeg da få foretaget en akustisk beregning af mit rum. Min pointe er også at et ordeligt signal kabel burde da kunne hæve standarden til trods for 400 kroners QED, eller?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:
CRC1 skrev:

Til de som måtte være i tvivl:.....responderer jeg ikke på ytringer....=......svarer jeg ikke på folks udtalelser.....jøsses da

Du har quotet forkert.
Det var hifiigen der skrev det.

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

CRC1 skrev:

Lad mig strak sige at dette var et citat fra hifiigen... jeg er lidt mere "blød i kanterne"

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

CRC1 skrev:

Lad mig strak sige at dette var et citat fra hifiigen... jeg er lidt mere "blød i kanterne"

.....hifiigen er hermed noteret som ophavsmanden

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Februar 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

@CRC1

Hvis en for lys lyd, skyldes for lang efterklang i højtoneområdet, så kan du lettest dæmpe det med diverse malerier, bogreoler mv.

Lykkes det at finde et kabel der dæmper det, er det næppe neutralt.
Det kan det rent faktisk ikke være, hvis det ved et lykketræf, kompenserer for fejl i akustikken.

<< Forrige Side af 41 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes