Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Van den Hul kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 41
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

@CRC1

Vær endelig obs på, om de skarpe s-lyde er en fejl i optagelsen, eller i systemet.
Mange optagelser er nemlig spoleret fra start.
Jeg har en Kate Bush CD, der lider af det problem.

Kabler fra Duelund kan modvirke det, siger nogen.
At få bassen perfekt, kan man kæmpe med i årevis, hvis rummets dimensioner er lidt uheldige.
Her vil lidt hjælp fra en professionel, være godt (hvis han vil gøre det for en håndbajer ).

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jamen Spencer!
Det er jo rigtigt. Rummet er den største hurdle for de fleste.
Det med at forsøge at afhjælpe problemer med et kabel, kan godt være succesfuldt men for det meste afhjælper man mere end ønskværdigt. Det samme gælder akustikregulering.
Jeg tror man langt hen ad vejen må indrette sig fornuftigt i sit lokale, og på nær småjusteringer, så får man det man nu engang får. Ellers ødelægger man ofte mere end man gavner.
Det er også lidt sådan, at en velbygget HT som regel vil give lidt for megen bas, når den bliver omgivet af et normalt rum. Kunsten er så at finde en plet hvor det går nogenlunde lige galt allevegne.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
kyhn skrev:
mkIII er med kulfiber i og er halogenfree. lyden kan slet ikke sammenlignes, mkIII lider i mine ører af de samme problemer som alle de andre kulfiber/halogen frie VdH kabler. lyden mangler den naturlige klang og balance som især version 1 af D300mkII har. Jeg har testet 4 forskellige D300mkII og 1 variant af D300mkIII

Hej Kyhn!

Jeg kender kun til 2 varianter af D 300MKII, men lur mig lige om ikke der skulle findes en 3. engang.
Fortæl lige hvilke du kemder til!

jeg har to med samme brune farve men forskellig farve tryk, en i enden mere gylden nuance og så en grønlig variant.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt på at investere i det dersens Magnum højtt. kabel.Er der nogen der kan berette lidt om det ,og om det vil passe i mit setup?

mvh 

Til top Vis Aecrewboss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aecrewboss

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Det er jo rigtigt. Rummet er den største hurdle for de fleste.
Det med at forsøge at afhjælpe problemer med et kabel, kan godt være succesfuldt men for det meste afhjælper man mere end ønskværdigt. Det samme gælder akustikregulering.

Man kan i min bog ikke kompencere for et problem ved at intruducere et andet, uden at det går hårdt ud over den naturlige lyd, opløsning og mikrodynamik.

Kurt von Kubik skrev:
Jeg tror man langt hen ad vejen må indrette sig fornuftigt i sit lokale, og på nær småjusteringer, så får man det man nu engang får. Ellers ødelægger man ofte mere end man gavner.
fornuftigt indretning i sit lokale, er jo også akustikregulering

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

SPENCER:

"@CRC1

Hvis en for lys lyd, skyldes for lang efterklang i højtoneområdet, så kan du lettest dæmpe det med diverse malerier, bogreoler mv."

Jamen enig det er også klart en af de veje jeg vil for at "dæmpe" den lidt. Det er helt klart at alt den beton, kaster lyden frem og tilbage, så der vil komme malerier op, samt reoler til at bryde de hårde lige flader.

"Lykkes det at finde et kabel der dæmper det, er det næppe neutralt.
Det kan det rent faktisk ikke være, hvis det ved et lykketræf, kompenserer for fejl i akustikken."

Nej det er rigtig nok, men jeg er heller ikke ude på at opnå den meget omtalte 100% neutrale lyd. Jeg kan godt lide at lyden er anelse varm.

Det skal også siges at jeg ikke er ude på at finde et kabel der "lukker" min diskant inde og detaljerne, men et kabelt jeg synes lyder godt og tildels kan hjælpe mit problem. Så kunne det være spændende at prøve en Vdh med i mine overvejelser. I mine overvejelser er nu: Blackmagig revelation, silversonic revelation, taralabs air3, alle xlr og ligger mellem 2-3000 kr.

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

SPENCER:

"Vær endelig obs på, om de skarpe s-lyde er en fejl i optagelsen, eller i systemet.
Mange optagelser er nemlig spoleret fra start.
Jeg har en Kate Bush CD, der lider af det problem."

Det er N803 generelle problem, det er den diskant og jeg har ikke hørt nogle fra den gamle nautilus serie der ikke har den tendens. Det er helt sikkert dens svage punkt, ligesom det også kan være dens store fordel da den er utrolig åben. Samtidig kan jeg jo sagtens hører på det, det er jo ikke sådan at jeg sidder med øjnene halvt åbne.

Ja bestemt kan det være optagelserne, Kim Larsen Værsgo, som jeg jo synes er fryd for ørene med alt den akustiske guitar og ja bare dejlig musik, kommer Kim Larsen S-meget frem.

"Kabler fra Duelund kan modvirke det, siger nogen.
At få bassen perfekt, kan man kæmpe med i årevis, hvis rummets dimensioner er lidt uheldige.
Her vil lidt hjælp fra en professionel, være godt (hvis han vil gøre det for en håndbajer )."

Jeg er også enig hvad bassen angår, jeg har to infinity sub'er som kan suplere hvis det blir nødvendigt. De har paramestisk eq. så det er nemme at integrere og være en del af lyden istedet for det bare larmer og runger ved siden af mine B&W'er.

Hvad ligger kabler far Duelund til? jeg vil gerne have et signalkabel til 2-3000 så jeg kan holde fair op mod de andre.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hej CRC1

Vil du ikke være sød at bruge quote-funktionen "Citer" i øverste højre hjørne af det indlæg du vil kommentere på.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Aecrewboss skrev:

Jeg har tænkt på at investere i det dersens Magnum højtt. kabel.Er der nogen der kan berette lidt om det ,og om det vil passe i mit setup?

mvh 

hybrid eller den gamle?

Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Aecrewboss skrev:

mvh 

hybrid eller den gamle?

Der er Hybriden jeg har kigget på.Hvor kan man da købe den gamle?

mvh

Til top Vis Aecrewboss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aecrewboss

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

den gamle kan kun findes på brugt markedet og der er den ikke så tit.

Hybriden har jeg ingen kommentare til andet end den lyder... hybrid.

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Hej CRC1

Vil du ikke være sød at bruge quote-funktionen "Citer" i øverste højre hjørne af det indlæg du vil kommentere på.

Selvfølgelig vil jeg det, jeg har haft tilfælde før hvor jeg ikke synes det virkede ordenligt og jeg har også lige fået en pb med det. Men selvfølgelig

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

@CRC1

Har du højttalerne vinklet imod lyttepositionen, eller vinkelret ud i rummet ?
Hvis de er vinklet lige imod lyttepositionen, skulle du prøve at stille dem vinkelret i stedet.
Måske er de ligefrem beregnet til at stå vinkelret ?
Det må stå i manualen.

Om Duelund, kan jeg ikke hjælpe meget, men der er masser af tråde om det, i forumet.
Jeg kender ikke den Kim Larsen skive, så jeg ved ikke hvordan den plejer at lyde.

Der er også stor forskel på, om s-lyde er direkte overstyrede, eller blot for kraftige.
Man er tit tilbøjelig til at give anlægget skylden for begge dele, men meget kan ligge i selve optagelsen også.

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
@CRC1

Har du højttalerne vinklet imod lyttepositionen, eller vinkelret ud i rummet ?
Hvis de er vinklet lige imod lyttepositionen, skulle du prøve at stille dem vinkelret i stedet.
Måske er de ligefrem beregnet til at stå vinkelret ?
Det må stå i manualen.

Om Duelund, kan jeg ikke hjælpe meget, men der er masser af tråde om det, i forumet.
Jeg kender ikke den Kim Larsen skive, så jeg ved ikke hvordan den plejer at lyde.

Der er også stor forskel på, om s-lyde er direkte overstyrede, eller blot for kraftige.
Man er tit tilbøjelig til at give anlægget skylden for begge dele, men meget kan ligge i selve optagelsen også.

Jeg har desværre ingen manual til dem, de er købt brugt og der fik jeg kun de kasser til dem. Jeg synes jeg har prøvet at vinkle dem den ene og anden vej uden noget vildt resultat.

Hvis du er til larsen og noget af unge musik, synes jeg du skulle gi den et lyt ved lejlighed så. Jeg er selv helt vild med den:)

Jamen du ret i det, jeg vil vurdere mine til at være lidt kraftige i det eller have tendens til.Men jeg har jo hørt højttalerne på andre anlæg med samme højttaler kabel hvor det var meget mere begænset. Derfor tror jeg at det kunne væres signalvejen mellem cd-afspiller og forstærker. Jeg gir dig ret altså fejlen kan ligge så mange steder, hvorfor jeg egentlig også gerne vil drage andre ind i "problemstillingen" herfra med lidt erfaring.

Okay jeg må undersøge det med de Duelund kabler og evt. tage dem med op til overvejelse.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

CRC1 skrev:
MaltheK skrev:

Hej CRC1

Selvfølgelig vil jeg det, jeg har haft tilfælde før hvor jeg ikke synes det virkede ordenligt og jeg har også lige fået en pb med det. Men selvfølgelig

Det gør det lidt nemmere at holde overblik over det skrevne.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2006
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har prøvet vdh 102 v special, jeg synes det er meget stramt og

kedeligt. 

Til top Vis ehapa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehapa

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Duelundkabler engang.
De er klart mørkere end de fleste.
Ved at sætte dem ind i forlængelse af andre kabler, kan man også hurtigt konstatere, at det er en karakter de faktisk har. De er med andre ord mørke.
Efter hvad jeg husker er der ingen luskerier ved dem ellers. De er rene, men mørke og dermed virker de også bløde og rare.
De blev klart for meget for mig, men jeg kunne da egentlig godt tænke mig at prøve dem igen.
De er i hvert tilfælde et klart bevis på, at sølvkabler ikke behøver være tynde i lyden.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

CRC1 skrev:
CRC1 skrev:
"Det er svært at acceptere, at der er folk der bare er bedre til at dels foretage nærmest kliniske lytteforsøg med deres hifi, og dels folk der har mere analytiske ører end andre. Men det er efter min opfattelse et fact. Ikke at kritisk øre/øjne ikke berettiget, men at alle er lige gode til at lytte er vås. Hvis der er nogen der påstår det modsatte, men samtidig ikke ved hvad jeg mener med kliniske lytteforsøg, responderer jeg ikke på ytringer.

Til de som måtte være i tvivl:.....responderer jeg ikke på ytringer....=......svarer jeg ikke på folks udtalelser.....jøsses da

Lad mig strak sige at dette var et citat fra hifiigen... jeg er lidt mere "blød i kanterne"

"Blød i kanterne"? Det skulle jeg også have været! Beklager hvis nogle føler sig verbalt overrumblet - det var ikke hensigten, men jeg ser i dag ved eftertanke og de efterfølgende indlæg, at dmin formulering var meget firkantet, og det mener jeg ikke er min normale tone.

God weekend!

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

NU er der kommet lyd ud af mine B&W'er!!

Jeg har lånt et sæt black magig revelation xlr og et sæt Vdh The Orchid.

Begge to lyder rigtig godt, de for begge to både fat i kraven på min diskant og giver min bas mere dybde/spark/bund og samtidig meget rund.

VAN DEN HUL, synes jeg giver en meget opløst lyd men det er som om det er som om der en smule mangel på kontrol, især ved en gang gode trommer kan de høje toner i diskanten nemt flyde sammen. Specielt s-lydene forsvinder ud i dette kabel

BLACK MAGIG, har en utrolig ro over det hele, samtidig hæves lydniveauet faktisk, som om der bare kommer mere effekt til højttalerne. Bassen går dybere, meget præcis og den kommer faktisk frem som jeg ønskede det. Diskanten tendens til s-lyde er ikke dæmpet 100% men med en helt andet kontrol(som der har været skrevet i tidligere indlæg kan optagelser og rummet have meget med dette at gøre,) det skal dog siges på dette punkt gør Vdh det bedre. Jeg synes det er som at mine højttalere får mere effekt og den har basserne i et jerngreb, der er virkelig styr på det hele(i forhold til før).

Stereoperspektivet er blevet meget mere omfattende og nye lyde kom frem. eks. Ben Harpers "another lonely day" lige inden han begynder at synge kan jeg hører han smasker, det har jeg aldrig hørt før. Jack Johnsons "with my own two hands"med ben harper, kan man hører hvordan Ben hapers fingre kører over strengene, jeg tror nemt man kan hører dette på andre anlæg ikke destomindre har jeg først hørt det nu:) Kim Larsen smasker og på nr. "byens Hotels fra værsgo, det har jeg aldrig hørt før!!!

Som det nok ses på teksten har jeg allerede forelsket mig meget i BM, det var klar det der imponerede mig mest. Det skal blive spændende at prøve andre kabler om holde dem op i mod, indtil videre må jeg ærligt indrømme jeg er mundlam, jeg havde håbet på en bedre lyd men slet ikke i dette omfang.

Samtidig fik jeg et nyt højttalerkabel med jeg også blev anbefalet et Vdh revolution. Normalt har jeg et sommercable ved navn quadra blue, et bi-wire som jeg er rigtig glad for.

Det første der slog mig da jeg havde skiftet kabel var lydniveauet, det spillede meget højere end normalt! Rigtig meget! Jeg endnu ikke lyttet rigtigt på det. Det første der falder mig ind er endnu mere kontrol, fuldstændig ro og styr på højttalerne, utrolig harmonisk og meget dynamisk. Men mere er det ikke blevet til...

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Har idag lyttet forskelle påD-102MkIII og The Orchid. For mig, på mit anlæg, er sagen klar; D-102MkIII er et nøgternt kabel, virker mere frekvensudstrakt end The Orchid, det er eks tydeligt at høre hvad en trommeslager laver, hvor meget han slår til bækkenerne, det virker som meget "hul igennem", man får en oplevelse af klarhed. Dynamiske udladninger slipper ubeværet igennem og man sidder efter nogen tid og lægger en del mærke til det dynamiske spektrum/oplevlse, hvilket kan tage noget af opmærksomheden fra det musikalske indtryk. Lige i det her setup stikker det ikke af i diskanten, men det har jeg hørt det gøre før, i mindre kompetente opsætninger. Perspektivet er pænt fordelt, men har tendens til at samles i yderfløjende omkring HT ernes position.

The Orchid er mere indpakket i sin lyd, det lyder ikke så frekvensudstrakt som D102. Bassen virker afrundet, diskanten ligeså, der er ikke fokus på frekvenser som sådan, det går ikke efter "at reproducere", kan man sige. Det tegner et "romantisk" billede af det der foregår, blødt, med fokus på musikalsk samspil, ikke enkeltdiscipliner og hul igennem. Perspektivet er lige omvendt af D102, mere koncentreret omkring midten og virker ret troværdigt. Men ikke et imponatorkabel.

The Name hørte jeg osse lidt på, men det kan ikke være med her i dette lag, men det forskrækekr ikke nogen. Lidt ferskt, blegt i lyden, men helstøbt og okay til prisen. Har ingen generende bieffekter og virker neutralt.

I forbindelse med denne tråds seneste fokus på CRC1´s problemer, vil jeg sige at The Orchid kan pakke diskantproblemerne væk. D102 vil udstille dem som de er og med mere bas end Orchid.

PS Jeg brugte bare Clearwater til HT-kabel, lagt enkelt og med lus til de 4 terminaler bagpå HT´erne.

<< Forrige Side af 41 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes