Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 23:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Van den Hul kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 41
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 April 2005 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også beskrive det på en anden måde...

Jeg har kr. 1500-2000 at gøre godt med og skal bruge et sæt signalkabler på 1 meter og et sæt signalkabler på 2 meter.

Er der nogen der kan anbefale noget VdH i dette prisleje

Det kunne være noget i denne retning (så må jeg spørge til andre længder):

• D 300 III 710 kr/0.8 meter
  • The Source 710 kr/0.8 meter
  • The Well 710 kr/0.8 meter
  • D102 III 880 kr/0.8 meter
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 April 2005 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Til Wuffer jeg snakkede lige med en VDH kender og han siger at din løsning godt kan peppe et lidt kedelig anlæg op men en løsning med M75 Videolink er både bedre billigere og mindre problematisk da det er skærmet kabel. 

jamen det ku være man sku prøve det istedet så.... takker for det
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 April 2005 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Jeg kan også beskrive det på en anden måde...

Jeg har kr. 1500-2000 at gøre godt med og skal bruge et sæt signalkabler på 1 meter og et sæt signalkabler på 2 meter.

Er der nogen der kan anbefale noget VdH i dette prisleje

Det kunne være noget i denne retning (så må jeg spørge til andre længder):

• D 300 III 710 kr/0.8 meter
  • The Source 710 kr/0.8 meter
  • The Well 710 kr/0.8 meter
  • D102 III 880 kr/0.8 meter

Der er kommet en udgave af D102, som hedder D 102 V Special. Den er uden carbon skærm. Jeg mener den kunne være interessant.
Ellers er jeg mest til D501.

The D - 501 HYBRID is a cable with a very high shielding factor.
Sonically this is one of the best cables in our program. Not really expensive and with a very high performance quality. The D - 501 HYBRID is regularly used as a microphone cable in critical professional recordings and as a standard product for e.g. SME in England together with the prestigious Type V tonearm. This already since 1987.

Han ved også godt, at det er ét af de bedre.
Og dyrt er det egentlig heller ikke, men du bør kunne montere stik selv, idet det vist ikke leveres termineret.
Af stik der passer perfekt til det, synes jeg bedst om SME stik, som loddes så langt fremme på stikket som muligt.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Mange tak Hr. cm3!

Det var lige en melding som denne jeg søgte. Er der en grund til, at du anbefaler uden carbon skærm?

Edit: har nu læst hele tråden, det fremgår tydeligt at kul/carbon ikke er at foretrække.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Ja, det ser spændende ud... http://www.vandenhul.com/cable/d-102-5s.htm

Prøver at høre på priser for 1 og 2 meter.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 April 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Mht VdH så er der tydeligvis mange meninger om hans produkter, hvilket hans afsindigt omfattende program af meget forskellige kabler, naturligvis også vil afstedkomme.

Der er dog en del ganske gennemtænkte løsninger der går igen i alle hans kabler.

VdH bruger stort set altid kobber som koremateriale. Kobberet er renset så meget som produktets detailpris tillader. Hertil sørges der altid for, at ekstruderings og forsølvningsprocesserne foregår, så krystallerne strækkes i kablets længderetning. Det er en af hans absolutte kæpheste, at signalets retning er den der prioriteres helt op, således at den bliver så ren og fri for interkrystallinske overgange som overhovedet muligt.
Processerne skal ske med langsomme ændringer i temperaturer, således at metallernes smidighed bevares. Han opgiver f.eks. altid bøjningsradius for sine kabler, så du kan anvende dem på en måde, så de ikke bliver ringere og ringere med tiden.
Når der anvendes teflon i signalkablerne er det som regel i form af tape MC Silver), der ikke kræver varme for at pålægges. Teflon skal meget højt op i temperatur, før det smelter, hvorved ledermaterialet oxyderer og krystalstrukturen lider skade.
Derfor finder man kun sjældent teflon i VdH kablerne. Faktisk kender jeg kun SCS kablerne, hvor der er lagt smelte teflon på, og de er alle så tykke, at en gennemvarmning af lederne nok undgås. Tænk i øvrigt på det når du lodder.
Forsølvningen foregår altid mekanisk i selve ekstruderingsprocessen, så undgår man kemi og rester af salte i kobberet.
De enkelte sølvkabler der findes i programmet får i øvrigt samme behandling.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

VdH siger (gennem high-end sound) at det kabel jeg skal vælge er D-102 III, da D-102 V special er til udendørs brug ?

Er D-102 III det rigtige at gå efter ? Mit anlæg kan ses ved at klikke ved min underskrift, beskrivelse side 1.

Alle input er meget velkomne !!

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har bestilt D-102 III, så må jeg se/høre hvordan det lyder...

Forresten super service fra Gert/High end - kan kun anbefales!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

VdH siger (gennem high-end sound) at det kabel jeg skal vælge er D-102 III, da D-102 V special er til udendørs brug ?

Er D-102 III det rigtige at gå efter ? Mit anlæg kan ses ved at klikke ved min underskrift, beskrivelse side 1.

Det er nu ikke helt rigtigt.
V udgaven er ekstra beskyttet mod udefra kommende angreb af diverse kemikalier og salte, hvilket gør det anvendeligt i bl.a. tropiske og fugtige områder, kyst områder med havgus osv. i biler, skibe, fabrikker m.m.
Men én af forskellene er også, at D102MKIII har Carbon skærm, det har V versionen IKKE.
Lige præcist det er min pointe, du slipper for Carbon skærmen.

Hvis det ikke betyder noget for dig, så tag D501 Hybrid i stedet, det er sandsynligvis det bedste kabel overhovedet i hele programmet. Husk blot det skal anvendes som coax, ikke som ballanceret eller semiballanceret.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
L.B. skrev:

V udgaven er ekstra beskyttet mod udefra kommende angreb af diverse kemikalier og salte, hvilket gør det anvendeligt i bl.a. tropiske og fugtige områder, kyst områder med havgus osv. i biler, skibe, fabrikker m.m.
Men én af forskellene er også, at D102MKIII har Carbon skærm, det har V versionen IKKE.

Hvis det ikke betyder noget for dig, så tag D501 Hybrid i stedet, det er sandsynligvis det bedste kabel overhovedet i hele programmet. Husk blot det skal anvendes som coax, ikke som ballanceret eller semiballanceret.

Mange tak for input!

Edit: Har snakket med Gert/High End og han laver kablet med D-102 V special - så glæder jeg mig godt nok til at høre det!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 April 2005 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
Kurt von Kubik skrev:
L.B. skrev:

Mange tak for input!

Edit: Har snakket med Gert/High End og han laver kablet med D-102 V special - så glæder jeg mig godt nok til at høre det!

For nu at gøre forvirringen total, så findes D102 MKIII i endnu en udgave.
Den kalder den gamle for jubilee. En jubilæumsudgave af 102MKIII i rent sølv. Er det ikke fornemt.
Min by the way så synes jeg nu stadig, at D501/502 er de bedste kabler han laver, ligesom de er prissat yderst behageligt.
De koster ca 20 Euro pr. løbende meter for 501, som er single versionen. Den dobbelte, som man selvfølgelig gligeså godt kan bruge koster ca. 30 Euro pr. løbende meter.
Prøv sådan en længde også og prøv den så af hos andre i deres line-up. Gerne op mod det mest afsindigt dyre stads du overhovedet kan komme på.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 08 April 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hvis i har mulighed for det så skulle i lige prøve at lytte til SCS2 højtalerkablet det er ret tykt og stift men den lave DC modstand gør åbenbart et eller andet det er befordrende for dynamik og opløsning syntes jeg,ikke et kabel som slører tingene tværtimod det har bare prisen imod sig for mange.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2005 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende med SCS2. Jeg har hørt meget godt om Clearwater også, så det kan være det skal prøves en dag...

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Jeg tror da at Clearwater er et godt kabel også bedre end så meget andet i den klasse men ikke tilnærmelsesvis så fine som SCS2.Det skal så siges at sidstnævnte heller ikke bruges i hjemmebiosammenhæng nok lidt overkill.Men i et bedre 2 kanals anlæg der rykker det hvis opløsning og dynamik er ens mål.  

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2005 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke priserne på de 2, men du har sikkert ret.

Mit system er bygget op omkring surround, men jeg vender mere og mere tilbage til god stereolyd, hvilket mine opgraderinger hen over det sidste år har båret præg af.

Du har ret mht. "overkill" men det er nu også rart at være "fremtidssikret" om jeg så må sige. Dvs. senere hen er det ikke kablerne der er det svageste led.

Jeg tror nu stadig på at lyd (uanset 2 eller flere kanaler) skal gengives mest tro mod mediet... eller så tro som pengepungen tillader

Jeg bruger eksempelvis det samme på signalkabler nu, som jeg gav for min forforstærker (dog brugt)

Tak for input og god week-end!

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

De koster officielt 220Eur pr meter så er det på plads.

Egentligt sjovt du vender mere og mere tilbage til den gode stereolyd også min mening hellere høre lyd på 2 gode kanaler også film i ny og næ end meget af det surround der findes på markedet.Er tit blevet skuffet over kvaliteten det kniber med opløsningen bla.Eller som en sælger sagde det spiller tit musik som en brækket arm.Nå dette er uden for tråden. 

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Ja det er en spændende "analogi", men med hensyn til prisen så kender jeg ikke Clearwater's pris, men den er vist langt mindre...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Mht. VdH Kablerne og den lyd man opnår med dem, så er jeg enig med JRGW i, at der opnås nogle helt induskutable fordele med de tykke SCS kabler.
Hver gang man hører dem, er man ved at falde ned af stolen, bla. på grund af den utrolige dynamik der er i de kabler.
De griber fat i enhederne med på en helt anden måde end andre kabler gør.
Det er faktisk ret overbevisende.
De har dog én ting de klarer mindre godt, nemlig homogeniteten og dermed også neutraliteten. De er simpelthen ikke neutrale i deres måde at formidle budskabet på. De tykke SCS kabler har det med at "svulme" lidt op i den øvre del af bassen. På et par små tovejs højttalere kan det simpelthen gøre oplevelsen total. Den kommer til at lyde som noget der er langt langt større, og dens fysiske formåen mht. at flytte luft, virker nærmest tidoblet.
Det er underholdning der vil noget.
De har også den egenskab, at de skaber en "sort" baggrund, som i øvrigt mange er vilde med, men det er altså mangel på informationer ved svage niveauer. Det er åbenbart svært at få alting.

Clearwater er ikke på den måde. CW udmærker sig først og fremmest ved en ubestikkelig homogenitet. Hertil er det ganske neutralt, når det anvendes dobbelt. Det har en ganske let uklarhed over sig, men det er for intet at regne, set i relation til hvad man ellers må leve med i andre kabler. 3D egenskaberne i dobbelt CW har jeg aldrig hørt udfordret endnu da.

Mit liv med CW har nu efterhånden varet længe og haft ufatteligt mange udfordringer fra andre kabler inkl. SCS serien. Jeg bruger CW, SCS kan jeg ikke i længden klare, idet der simpelthen er lidt for meget party kabel over det.
SCS serien er tilmed også ret dyr. Blot et helt nyt sæt SCS6 på 3 m. til biwiring, koster i nærheden af 20K, og man ender pænt over det dobbelte med SCS2.

Men hertil skal så siges, at jeg aldrig har oplevet, at montere SCS6 på noget line-up uden, at hatten nærmest er blevet blæst af. Der er monster lang vej fra gængse produkter og så op til SCS produkterne.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Kubik vi er enige på nogle punkter, har dog også hørt at lige netop SCS6 falder igennem som du bruger/prøver.De andre i serien 4 og 2'eren skulle være betydelig bedre.Hos Dali bruger de dog 6'eren.

Måske har du noget med bassen Kurt som er svær at få rigtig i din sammenhæng.

SCS2 sat på toppen på mine Infinity rykker overraskende dynamik her, det vil jeg gerne have.Har ikke lige prøvet biwiring på den rigtige måde kun i en kanal og her er det lidt svært at sige noget om det (grundet kun singlewire kabler)

D501 som du snakker om kunne være intressant at prøve,"den gamle model" du har er nu også ret spændende kan godt forstå dit forhold til den.

Når vi snakker om RCA stik er du så til de originale VDH eller de modeller som han laver?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Kubik vi er enige på nogle punkter, har dog også hørt at lige netop SCS6 falder igennem som du bruger/prøver.De andre i serien 4 og 2'eren skulle være betydelig bedre.Hos Dali bruger de dog 6'eren.

Måske har du noget med bassen Kurt som er svær at få rigtig i din sammenhæng.

SCS2 sat på toppen på mine Infinity rykker overraskende dynamik her, det vil jeg gerne have.Har ikke lige prøvet biwiring på den rigtige måde kun i en kanal og her er det lidt svært at sige noget om det (grundet kun singlewire kabler)

Mig bekendt bliver de nævnte egenskaber mere og mere udtalte jo tykkere kablet er.
6éren falder ikke bare igennem som nogen måtte hævde. Den gør det man kan forvente af 13kvmm kabel af ekstremt rent kobber.
I mine ører er det allerede lidt rigeligt.
Om man kan lide klangballancen er nok lidt en sag om tilpasning anyway, men det jeg ikke kan forlige mig med er den "sorte" baggrund.
Der forsvinder simpelthen information.

<< Forrige Side af 41 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes