Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Skal jeg skifte højtalerkabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Nu da det er lyd og højttalere som er på banen. Eller med andre ord må jeg lave lighedstegn mellem datidens Hi-Fi freaks og så det moderne HDTV "Freaks"   og så mikro-surround i forhold til Højttalere som rykker? Her er det ikke for være firkantet mere fordi surround Lyden aldrig slog an i sig selv, kun i forbindelse med Billederne i HD formater.

Hvordan var det så med reglen om prisen på højttalere (parvis), normalt ville stå i forhold til resten af anlægget?

Der VAR en tommelfingerregel.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:
csn1903 skrev:

Ja selvfølgelig er det vækselspænding.SORRY

Og der var ikke for at håne, det undskylder jeg mange gange. jeg blev nok bare lidt revet med af diskusionen.

Hehe havde ikke lige læst det her indlæg, så undskyld for mit sur opstød

Men hvordan tilspiller man kabler og hvad sker der fysisk?

Hej det er mig der undskylder, nogen gange bliver man så passioneret når der er noget man går op i , at fingerne flyver hen over tasterne før hjernen følger med.

Tilspildning af kabler i en historie for sig selv. Jeg har lavet en del test med forskellige kabler da jeg skulle vælge kabler i mit setup i biografen. Jeg testede kobber og sølv kabler, kobberet lød generalt mere varmt, dybt hvor sølv gav et mere åbent og detalieret og lyst lydbillede. efter en tilspildningsperiode på ca. 100 timer med hvert kabel sæt var den en forandring med lyden, den blev lidt bedre for kablerne. Jeg prøvede også DIY kabler det var det samme. Jeg har også hørt den med elektronernes vandring igennem lederen, og ja når det nu er vækselspænding burde de jo drøne begge veje.

Jeg ved godt at rigtig mange vil have den videnskablige forklaring for at kunne sluge den. Jeg kan ikke give den her, andet end jeg kan sige at min erfaring siger mig at tilspildning hjælper. Der er en del kabel producenter der sender en meget høj spænding igennem deres kabler (retningsbestemmer) hvordan de skal monteres. Hvor efter de er tilspillet. Der er meget woodo inden for hifi og det er ikke altid man kan give en fornuftig forklaring. Man kan bare sige det siger mine erfaringer mig. Andre for nogen andre sådan er livet.

Hvorfor opfører kvinder sig som de gør, de siger enting og mener noget andet. Det er der heller ikke en videnskablig forklaring på. Men man kan erfare at takle dem (tilspille, tilpasse) dem så man får dem til at gå samme retning som man selv vil (nogen gange)

E.T./Alf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Opdagede for et stykket tid siden, at jeg muligvis har monteret mine højttaler kabler i den forkerte retning. Dvs. at pile på kablerne går i retning fra højttalerne til forstærkeren. Har hørt at de skulle monteres omvendt.

De har spillet i et par år. Har ingen ide om det har haft nogen som helst betydning?

Mvh.

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

E.T./Alf skrev:

Opdagede for et stykket tid siden, at jeg muligvis har monteret mine højttaler kabler i den forkerte retning. Dvs. at pile på kablerne går i retning fra højttalerne til forstærkeren. Har hørt at de skulle monteres omvendt.

De har spillet i et par år. Har ingen ide om det har haft nogen som helst betydning?

Mvh.

behøver du vist ikke bekymre dig om. kabler kan ikke være retningsbestemte. det er som fastslået tidligere i denne tråd ren AC uden offset der er i højtaler kabler. hvis dine kabler var den mindste smule retningsbestemte ville det lyde meget mærkeligt.
jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt man kan ændre lyden af sit anlæg ved hjælp af kabler, men at de skulle være retningsbestemte kan simpelthen ikke lade sig gøre

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Nu da det er lyd og højttalere som er på banen. Eller med andre ord må jeg lave lighedstegn mellem datidens Hi-Fi freaks og så det moderne HDTV "Freaks"   og så mikro-surround i forhold til Højttalere som rykker? Her er det ikke for være firkantet mere fordi surround Lyden aldrig slog an i sig selv, kun i forbindelse med Billederne i HD formater.

Hvordan var det så med reglen om prisen på højttalere (parvis), normalt ville stå i forhold til resten af anlægget?

Der VAR en tommelfingerregel.

nogen der kan forklare hvad der bliver talt om her? og hvilken relevans det har for tråden??

E.T./Alf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Underligt at de så mærker dem med pile. Måske bare udsmykning?

E.T./Alf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

andersena nogen der kan forklare hvad der bliver talt om her? og hvilken relevans det har for tråden??

Så bare at nogen havde forstand på kabler, men det må du da meget undskylde

E.T./Alf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Hahaha Det kører, jeg roder vist lidt rundt idet sorry. Skal lige vænne mig til at skrive i forummet.

Tror bare at jeg smutter igen ;-)

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:
behøver du vist ikke bekymre dig om. kabler kan ikke være retningsbestemte. det er som fastslået tidligere i denne tråd ren AC uden offset der er i højtaler kabler. hvis dine kabler var den mindste smule retningsbestemte ville det lyde meget mærkeligt.
jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt man kan ændre lyden af sit anlæg ved hjælp af kabler, men at de skulle være retningsbestemte kan simpelthen ikke lade sig gøre

Jeg vil mene at kabler med ngt sorts komponenter f.eks. Transparent óf MIT, vist kan vare retningsbestemte.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

De kabler der er (burnt in)eller tilspillet fra leverandørens side er retningsbestemte som regel. Om det virker ?, men de signalkabler jeg har der er pile på, har jeg da vendt som de forskriver

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

csn1903 skrev:
De kabler der er (burnt in)eller tilspillet fra leverandørens side er retningsbestemte som regel. Om det virker ?

Nej, og jeg tror heller ikke producenterne sidder og 'tilspiller' deres kabler da det ingen effekt har. Det er bare noget de finder på for at imponere folk og få sig et godt grin.

Ligesom man kan købe shampoo med Pro vitamin B5.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Men selvfølgelig hvorfår vil de bruge en masse tid på det hvis det ingen virkning havde, de smidder nok ikke en 1000V. megger på og så er den i skabet.

Nå men det kan da være at der kommer en lyd ekspert forbi og belære os omkring nogle af de ubesvaret spørgsmål i denne tråd.

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

csn1903 skrev:

Men selvfølgelig hvorfår vil de bruge en masse tid på det hvis det ingen virkning havde, de smidder nok ikke en 1000V. megger på og så er den i skabet.

Det har den virkning at de kan få godtroende mennesker til at betale flere tusinde kroner ekstra.

Citér:
Nå men det kan da være at der kommer en lyd ekspert forbi og belære os omkring nogle af de ubesvaret spørgsmål i denne tråd.

Det kaldes en akustiker, men den ekspert du efterlyser kaldes en el ingeniør.

Men iøvrigt er det slet ikke nødvendigt med en ekspert. Hvis du i fuldt alvor tror at kobberledninger skal tilspilles og have pile på for at virke ordnligt, er du udenfor pædagogisk rækkevidde.

E.T./Alf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Rolig nu Mulle

Måske pilene er rettesnor til dem der ruller dem op på tromlerne

E.T./Alf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Spøg til side, der er allerede en glimragende tråd fra tidligere:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9300&KW =pile+kabler

Snakkes

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hvis bare skolen brugte ligeså meget tid på at undervise i fysik som på at skabe hele mennesker, eller hvad det nu er for noget vrøvl lærerne prøver på for tiden, det synes at skifte fra år til år  Nå, det var et sidespring.

Ved køb af højtalerkabler, er det kun nødvendigt at være opmærksom på 3 ting.

1: At de har en ordenlig tykkelse.

2: At de ikke er for lange.

3. At det er rent kobber.

1 og 2 fordi kablet virker som en modstand, og 3 fordi meget kobber er genbrugskobber, der kan indeholde små mængder jern. Derudover er det ligegyldigt om det koster 50kr eller 5000kr per meter.

Kobber kan oxidere, men det tager flere år før det har nogen betydning, og kan skrabes af med en kniv.

E.T./Alf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Mine baghøjttalere har kabler på ca 15 mtr

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Hvis bare skolen brugte ligeså meget tid på at undervise i fysik som på at skabe hele mennesker, eller hvad det nu er for noget vrøvl lærerne prøver på for tiden, det synes at skifte fra år til år  Nå, det var et sidespring.

1 og 2 fordi kablet virker som en modstand, og 3 fordi meget kobber er genbrugskobber, der kan indeholde små mængder jern. Derudover er det ligegyldigt om det koster 50kr eller 5000kr per meter.

Kobber kan oxidere, men det tager flere år før det har nogen betydning, og kan skrabes af med en kniv.

Duelund bestræbelser i tidligere tråde har bevist at det ikke kan svare sig at kaste perler for s...
Den slags tåbelige indslag er det spild af tid at kommentere.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Juli 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Hurin skrev:

Duelund bestræbelser i tidligere tråde har bevist at det ikke kan svare sig at kaste perler for s...
Den slags tåbelige indslag er det spild af tid at kommentere.

Åh ja. Duelund RIP.

Men når det er sagt....så burde du, Diamagnetic, forsøge dig på at formidle. Hvorfor er du ellers her på siden, for at fremhæve du er en ørn? Hvor spilde din tid på almindelig mennesker når du hører til i en hel anden liga......måske få et job hos DCA-drengene. Jeg oplever nogle af dine indlæg som ret bedrevidende. Prøv at være genial - l formidle noget af guldet (eller perler) til svinene. Har du selv gjort nogle tanker (og ikke kopier duelund), så er det vel ikke værst?  

I øvrigt havde Duelund ikke patent på fornuft.

Mvh

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Sendt: 30 Juli 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

1: At de har en ordenlig tykkelse. Hvorfor er det så mange af de nye højtalerkabler der er meget tyndere end de tykke T-Hansen/Harald Nyborg kabler, ja mange bruger en solid core tråd, tyndere end 1,5mm2.

3. At det er rent kobber.   Hvad så med sølv, som mange gode kabler er lavet af, jeg valgte sølv fordi det lød bedre. Da jeg testede var der flere der var forbi og sagde det samme som jeg erfarede, at sølv kabler bare lyder bedst til nogen højtalere

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes