| Forfatter |
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er guitar jo mange ting - snakker vi klassisk guitar, old school blues, mainstream radiopop eller hård rock?
|
| Til top |
|
| |
yossi Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 394
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja det er vel rock/soft rock jeg tænker på i stil med metallica's nothing else matters.. og andre stille numre.. i den stil..
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
|
hehe lapo ja du har lidt ret. men det er da stadig rart at lige få andre til at fortælle hvordan de opfatter det..
men tak til jer alle for de fornemme svar.
mangler dog lige og få nævnt lidt musik men noget godt guitar spil i.?
|
|
|
"Erik Clapton - Unplugged" er helt sikkert noget af det bedste der er derude efter min mening. Og fremragende indspilning. 
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
|
mangler dog lige og få nævnt lidt musik men noget godt guitar spil i.?
|
|
|
Hvis vi taler om lydbillede, så er det sådan set ikke så væsentligt hvilket musik der er tale om, det drejer sig i langt højere grad om indspilningens kvalitet - og, igen den psykologiske faktor, om du rent faktisk har hørt hvordan det lyder når et orkester spiller live, uden at det fiser ud i et PA-anlæg til 10.000 mennesker.
Hvis man aldrig har været til akustiske koncerter, så er et par billetter til helt små koncerter med så lidt PA som muligt, en af de absolut bedste investeringer du kan gøre for dine hifi-oplevelser. Forskellen på en flad tromme-lyd og en livagtig tromme-lyd, vil du først for alvor sætte pris på hvis du ved hvordan en livagtig tromme-lyd rent faktisk lyder! Men bemærk i dén forbindelse at begrebet "lydbillede" yderst sjældent er et tema til live-musik - netop fordi hér er der ikke behov for at hjernen skal oversætte lyden til at du kan forestille dig den oprindelige situation - du _står_ i den oprindelige situation, og hvis du vil finde ud af hvor langt tilbage trommesættet står, så kig på scenen... På dén led er hifi og live-musik to forskellige, men uadskillelige ting. Hifi er en illusion, live er "the real deal". Oftest er "hifi" oplevelsen ikke et spørgsmål om bare at gengive lyden som den var når man selv var der, men om at hjælpe fantasien på vej så man kan _forestille_ sig hvordan det var. Derfor er der generelt behov for bedre lyd når man vil have en musik-oplevelse ud af sit hifi-system, end det er nødvendigt live - ved hifi-oplevelsen står lyden alene, det gør den ikke live.
Live kan du _se_ om musikerne står og hygger sig, og giver den dét de kan. Den luksus har du ikke når du hører CD'en - her skal indspilning og dit hifi-system gøre dig i stand til at _høre_ at de hygger sig, det er langt vanskeligere. Hvis det lyder som om guitaristen står og keder sig og hiver dovent i strengene, så er der noget galt (enten med anlæg, indspilning eller guitarist!). Lyder det som om han står på scenekanten og fyrer den max af, så er den i hus. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
yossi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
sikke hvor du kan.. har kun været til en koncert og det var en michael jackson i 97.. men det kunne godt være man skulle prøve og tage afsted til et par stykker mere..
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
| sikke hvor du kan.. har kun været til en koncert og det var en michael jackson i 97.. men det kunne godt være man skulle prøve og tage afsted til et par stykker mere.. |
|
|
Helt sikkert, prøv at udvidde din horisont lidt og find en lille lokal blues/jazz koncert, med max 50 mennesker, helst noget hvor der er så lidt PA som muligt. Nu bor du jo i sydjylland, du kan evt. tage til Bluesfestival i Horsens 27.-29. september (www.blueskartellet.dk), der er som regel noget der svinger. Hvad det er, det er sådan set mindre vigtigt - bare du er forberedt på at tage en chance, det kan godt ske at det kun er 3 ud af 4 koncerter der er noget ved, men for det første er det ikke 600,- plus det løse du brænder af per koncert, for det andet er oplevelsen efter min mening dét større når det rammer rigtigt, end på de store koncerter. Jeg synes det er brandærgeligt at der er så mange der egentlig brænder en del for musik, men som ikke er til at trække ud af døren før der er 50.000 mennesker der skal se et gigant-navn. Der er _så_ mange fede opleveser at hente på de utallige små spillesteder som dette land er begavet med. Jeg var for nogle uger siden i Lübeck (af uransagelige årsager), og i en by med en kvart million indbyggere, var der _ingen_, og jeg mener _ingen_ steder hvor der var live-musik! Vi er heldigvis langt bedre stillet i Danmark, så BRUG DET! Især, som sagt, fordi det vil give dig et helt andet forhold til din CD-samling, hvis du kan sætte dig bedre ind i hvad forskellen er på lyden fra en Fender Strat og en Fender Tele. For slet ikke at snakke om første gang du løber ind i et ægte Hammond/Leslie orgel-setup... Dén lyd kan bare ikke frembringes kunstigt.
Mht. indspilninger, så tillader jeg mig lige at gå lidt uden for rock-genren: Hvis du vil snakke om lydbillede, så start med Hifi-entusiastens 101: Jazz at the Pawnshop. Måske ikke din musiksmag, men det burde give dig et crash-course i hvad "lydbillede" er for en størrelse... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
yossi Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
iiihhh hvorfor lige jazz den mest afskylige musik jeg kender undskyld mig men det kan jeg bare ikke lide.. jeg hører stortset alt slags musik pop rock dance tencho og hiphop og sådan bare der er en go rytme og melodi..
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
| iiihhh hvorfor lige jazz den mest afskylige musik jeg kender undskyld mig men det kan jeg bare ikke lide.. jeg hører stortset alt slags musik pop rock dance tencho og hiphop og sådan bare der er en go rytme og melodi.. |
|
|
Så er det nok også bedst at være fri for et lydbillede! ;-)
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
yossi skrev:
| det vil sige at der er nemmere at forestille sig hvis man sidder i mørke og høre musik så man ikke sidder og konsentrerer sig om alt muligt andet..? |
|
|
Absolut. Nogle vælger den simple løsning og lukker øjnene... 
|
|
|
Mon det er derfor min kæreste kalder mig "lyseslukker" når hun kommer ind af døren, når jeg lytter musik?  
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
yossi skrev:
| iiihhh hvorfor lige jazz den mest afskylige musik jeg kender undskyld mig men det kan jeg bare ikke lide.. jeg hører stortset alt slags musik pop rock dance tencho og hiphop og sådan bare der er en go rytme og melodi.. |
|
|
Jeg vil jo påstå at der findes en hel del jazz og ikke mindst blues, hvor man så afgjort kan snakke om rytme og melodi, men det er klart at der findes noget meget svært tilgængeligt imellem. Jeg er personligt heller ikke så meget til det "tunge" jazz, så jeg kan sagtens følge dig. Jazz at the Pawnshop synes jeg er ret let tilgængeligt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 26 Juli 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men egentlig var det jo også mere for hifi-øvelsens skyld at jeg nævnte den. Men en anden mulighed kunne jo være Roger Waters, Amused to Death. Her kan man i hvert fald snakke om "lydbillede", omend det i særdeles høj grad er kunstigt frembragt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |