Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: En eller to subwoffere til hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Angående valg af Sub, så er der mange der mener at de Yamaha ikke er værd at samle på, og der findes bedre alternativer til prisen, men det er ikke noget jeg selv har erfaring med, har kun undersøgt en del omkring det da jeg fik tilbudt en Yamaha YST-800 til rimelige penge, og står og skal have en Sub...

My 10 cents

// ouT
Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skriver: "Flere her ligger en stor verdi i TS isar Q verdi,jeg ville vare meget int i at hore en detalieret forklaring af hvordan Q pa en enhed bliver bestemt...da Q efter min erfaring kun er en blandt mange faktore der gor sig galdende."

Jamen, det er jo simpelthen fordi Thiele/Small-parametrene, heriblandt Q-værdien, gør det muligt at forudsige hvordan en given enhed opfører sig i et givet kabinet, både mht. frekvensgang & impulsgengivelse. Med et relevant 'puterprogram og T/S parametrene i hånden kan man lynhurtigt kalkulere sig frem til forskellige muligheder/resultater med et udvalg af enheder. Qt værdien er et resultat af samspillet ml. enhedens akustiske & elektriske Q - den er vigtig fordi den er et udtryk for enhedens dæmpning... Og nok så væsentlig for hvordan en enhed opfører sig 'i boksen'.

Andre faktorer? Du har HELT ret. Med subs er det for eksempel meget vigtigt hvor i lokalet de er placeret - forskellen ml. forskellige placeringer kan være himmelvid. Det skyldes blandt andet at subwoofere arbejder nede i det tone område hvor alle rumresonanser er i spil - der skal ikke flyttes meget rundt med en sub før givne frekvenser enten 'kvæles' eller bliver alt for dominerende...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Til Mollecon :

Du misforstod mig lidt. Jeg forspurgte en forklaring pa hvordan Q bliver bestemt, hvordan de rent teknisk/praktisk bestemmer verdien. Ellers fin forklaring om hvad Q er

Det kunne vare fint hvis er her pa sitet var en TS faq, tror det kunne hjelpe mange.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Ugh, dér fik du mig Hasselhof - jeg husker simpelthen ikke de formler længere, jeg tror jeg sidst skimmede dem da jeg havde fat i Martin Colloms "High Performance Loudspeakers", & det er et godt stykke tid siden . Og, det har oprigtigt talt heller aldrig betydet så meget for mig, siden det ER Qt-værdien man anvender til kalkulationer.

Det er vist noget med Qe + Qa/Qe X Qa - men du må ikke hænge mig op på det...

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Hjælper det her?

Link

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Godt link!

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

En eller to subwoofere? That is the question! The answer is ........ none (i første omgang)!

I fredags købte jeg de 4 stk 8" Vifa M22. Hold da ferie de er lækre at se på - støbt chassis, stor (gennemluftet) magnet, stor svingspole og en meget blød gummibølge!

I første omgang er planen at lave en passiv løsning med en 3-vejs konstruktion. Derfor skal filtret laves om helt fra bunden. Heldigvis har jeg en ekspert til at hjælpe mig med at beregne filter og kabinet. Men det ender nok med et baskabinet m/basrefleks der erstatter foden, som mine 2-vejs står på idag.

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Januar 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Fin du har købt 4 stk. så kan du jo lave en compount løsning og derved bygge et ½ så stort kabinet.

Er det ikke bedre med elektronisk delefilter og evt. equaliser til at hæve bunden, så kan du jo få en frekvensgang tæt på liniær ned til gud ved hvad.

Tjek gamle High Fidelity fra først i 80'erne med 15" i lukket kasse + equaliser. Du har måske en gammel effekt stående, som kan trække den.

Køb Monacors CAAD 4, så har du grundlaget til kabinettet (videre udvikling af Niels Nørby's SBP program, simpelt og billigt software.

mvh

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes