| Forfatter |
|
syska Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående valg af Sub, så er der mange der mener at de Yamaha ikke er værd at samle på, og der findes bedre alternativer til prisen, men det er ikke noget jeg selv har erfaring med, har kun undersøgt en del omkring det da jeg fik tilbudt en Yamaha YST-800 til rimelige penge, og står og skal have en Sub...
My 10 cents
// ouT
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skriver: "Flere her ligger en stor verdi i TS isar Q verdi,jeg ville vare meget int i at hore en detalieret forklaring af hvordan Q pa en enhed bliver bestemt...da Q efter min erfaring kun er en blandt mange faktore der gor sig galdende."
Jamen, det er jo simpelthen fordi Thiele/Small-parametrene, heriblandt Q-værdien, gør det muligt at forudsige hvordan en given enhed opfører sig i et givet kabinet, både mht. frekvensgang & impulsgengivelse. Med et relevant 'puterprogram og T/S parametrene i hånden kan man lynhurtigt kalkulere sig frem til forskellige muligheder/resultater med et udvalg af enheder. Qt værdien er et resultat af samspillet ml. enhedens akustiske & elektriske Q - den er vigtig fordi den er et udtryk for enhedens dæmpning... Og nok så væsentlig for hvordan en enhed opfører sig 'i boksen'.
Andre faktorer? Du har HELT ret. Med subs er det for eksempel meget vigtigt hvor i lokalet de er placeret - forskellen ml. forskellige placeringer kan være himmelvid. Det skyldes blandt andet at subwoofere arbejder nede i det tone område hvor alle rumresonanser er i spil - der skal ikke flyttes meget rundt med en sub før givne frekvenser enten 'kvæles' eller bliver alt for dominerende...
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Mollecon :
Du misforstod mig lidt. Jeg forspurgte en forklaring pa hvordan Q bliver bestemt, hvordan de rent teknisk/praktisk bestemmer verdien. Ellers fin forklaring om hvad Q er
Det kunne vare fint hvis er her pa sitet var en TS faq, tror det kunne hjelpe mange.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ugh, dér fik du mig Hasselhof - jeg husker simpelthen ikke de formler længere, jeg tror jeg sidst skimmede dem da jeg havde fat i Martin Colloms "High Performance Loudspeakers", & det er et godt stykke tid siden . Og, det har oprigtigt talt heller aldrig betydet så meget for mig, siden det ER Qt-værdien man anvender til kalkulationer.
Det er vist noget med Qe + Qa/Qe X Qa - men du må ikke hænge mig op på det... 
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjælper det her?
Link
/U.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt link!
|
| Til top |
|
| |
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
| Sendt: 18 Januar 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
En eller to subwoofere? That is the question! The answer is ........ none (i første omgang)! 
I fredags købte jeg de 4 stk 8" Vifa M22. Hold da ferie de er lækre at se på - støbt chassis, stor (gennemluftet) magnet, stor svingspole og en meget blød gummibølge!
I første omgang er planen at lave en passiv løsning med en 3-vejs konstruktion. Derfor skal filtret laves om helt fra bunden. Heldigvis har jeg en ekspert til at hjælpe mig med at beregne filter og kabinet. Men det ender nok med et baskabinet m/basrefleks der erstatter foden, som mine 2-vejs står på idag.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 18 Januar 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Fin du har købt 4 stk. så kan du jo lave en compount løsning og derved bygge et ½ så stort kabinet.
Er det ikke bedre med elektronisk delefilter og evt. equaliser til at hæve bunden, så kan du jo få en frekvensgang tæt på liniær ned til gud ved hvad.
Tjek gamle High Fidelity fra først i 80'erne med 15" i lukket kasse + equaliser. Du har måske en gammel effekt stående, som kan trække den.
Køb Monacors CAAD 4, så har du grundlaget til kabinettet (videre udvikling af Niels Nørby's SBP program, simpelt og billigt software.
mvh
|
| Til top |
|
| |