Emne: Plasma vs. LCD - Fordele og ulemper ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe....sikke I kan. Det er sgu godt I selv ved det hele inden I går ind i butikken. Så er der jo ingen grund til at jeg ved noget, når købet skal foretages, så nøjes jeg bare med at slå beløbet ind 
Jeg har ikke arbejdet ret længe i Klubben og min styrke ligger fortrinsvis på lydsiden, så derfor kunne jeg godt tænke mig at opdaterer mig lidt på skærmfronten. Og jo selvfølgelig har vi eksperter på dette område også, men det er ingen skade til, at bruge noget af sin fritid på at ajourfører sig.
Eftersom en del kunder, også herinde åbenbart, forventer at man skal være tip top på med alt, kan det undre mig, at I taler ned til folk der rent faktisk forsøger at udvide sin horisont. Nevermind, jeg overlever nok. Lidt info kom der dog ud af tråden.
Jeg er udemærket klar over de grundlæggende forskelle på de 2 typer skærme, men jeg har af gode grunde ikke mulighed for at bruge hele min arbejdsdag på at lege med billeder. Derfor denne tråd.
En ting jeg ikke har rodet ret meget med på skærme er computere. Jeg har selv den erfaring, at en pc og en plasma er en dårlig kombination grundet opløsningsforholdet, men passer det, eller afhænger det af hvad man bruger sammenhængen til ?
Jeg går ikke så meget op i specifikationer, men forsøger at få folk til at vælge en skærm de kan holde ud at se på. 42" Full HD, er intet værd, hvis man kun ser tv-avisen på analogt signal.
Jeg kan, som allerede nævnt, godt læse mig klog rent teoretisk, men det siger intet om de paktiske forhold, og forskellige meninger kommer fra mennesker der har forskellige erfaringer.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
| En ting jeg ikke har rodet ret meget med på skærme er computere. Jeg har selv den erfaring, at en pc og en plasma er en dårlig kombination grundet opløsningsforholdet, men passer det, eller afhænger det af hvad man bruger sammenhængen til ? |
|
|
der er forskellige issues, det primære er nok faren for burn in ved statiske billeder som man må sige at windows dekstop er. Derudover kører de fleste 42" 1024x720 opløsningen, hvilket ikke egner sig specielt godt til en pc, da signalet er 4:3 og displayet er 16:9. Men ellers handler det mest om at indstille dit grafikkort til at køre en bestemt opløsning og så overføre signalet over vga __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
lennon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
|
Hehe....sikke I kan. Det er sgu godt I selv ved det hele inden I går ind i butikken. Så er der jo ingen grund til at jeg ved noget, når købet skal foretages, så nøjes jeg bare med at slå beløbet ind 
Jeg har ikke arbejdet ret længe i Klubben og min styrke ligger fortrinsvis på lydsiden, så derfor kunne jeg godt tænke mig at opdaterer mig lidt på skærmfronten. Og jo selvfølgelig har vi eksperter på dette område også, men det er ingen skade til, at bruge noget af sin fritid på at ajourfører sig.
Eftersom en del kunder, også herinde åbenbart, forventer at man skal være tip top på med alt, kan det undre mig, at I taler ned til folk der rent faktisk forsøger at udvide sin horisont. Nevermind, jeg overlever nok. Lidt info kom der dog ud af tråden.
Jeg er udemærket klar over de grundlæggende forskelle på de 2 typer skærme, men jeg har af gode grunde ikke mulighed for at bruge hele min arbejdsdag på at lege med billeder. Derfor denne tråd.
En ting jeg ikke har rodet ret meget med på skærme er computere. Jeg har selv den erfaring, at en pc og en plasma er en dårlig kombination grundet opløsningsforholdet, men passer det, eller afhænger det af hvad man bruger sammenhængen til ?
Jeg går ikke så meget op i specifikationer, men forsøger at få folk til at vælge en skærm de kan holde ud at se på. 42" Full HD, er intet værd, hvis man kun ser tv-avisen på analogt signal.
Jeg kan, som allerede nævnt, godt læse mig klog rent teoretisk, men det siger intet om de paktiske forhold, og forskellige meninger kommer fra mennesker der har forskellige erfaringer.
|
|
|
Respekt for dig ! I får sgu ofte at vide ,at i enten ingenting ved - eller er bedrevidende (- hele branchen). Det er sgu ikke nemt
Anyway.Vi er nok stadig mange brugere, der af gode grunde kun har erfaringer m en af teknologierne.Hvilket så sandeligt ikke afholder os fra at være eksperter på hele fladskærmsområdet .
Jeg har selv plasma i 42"( Pana600) . Jeg valgte bla denne model, fordi den har indbygget SD-kortlæser (-gør en del i foto). Som billedfremviser er jeg nok blevet liiidt forbeholden mht plasma.Om det er opløsningen,de rektangulære pixels, - eller noget helt andet ved jeg ikke.Men jeg synes,at JPEG/mediacenter tilsyneladende tar sig noget bedre ud på LCD. Og hvis/når den står på HTPC ville jeg nok vælge LCD.
Men indtil videre, - hvor det hedder TV og DVD vil jeg (endnu) ikke bytte m noget som helst LCD, hverken Samsungs nyeste M-serie, Loewe eller Philips ! !
|
| Til top |
|
| |
Landsbytosse Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
HEHEHE... Det er fandme for grineren... Det bekræfter bare det "ry" der kører især herinde om HFK  |
|
|
Men der er tydeligvis en derinde der har fået dig lokket på en NAD ;)
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
lennon skrev:
|
Jeg har selv plasma i 42"( Pana600) . Jeg valgte bla denne model, fordi den har indbygget SD-kortlæser (-gør en del i foto). Som billedfremviser er jeg nok blevet liiidt forbeholden mht plasma.Om det er opløsningen,de rektangulære pixels, - eller noget helt andet ved jeg ikke.Men jeg synes,at JPEG/mediacenter tilsyneladende tar sig noget bedre ud på LCD. Og hvis/når den står på HTPC ville jeg nok vælge LCD.
Men indtil videre, - hvor det hedder TV og DVD vil jeg (endnu) ikke bytte m noget som helst LCD, hverken Samsungs nyeste M-serie, Loewe eller Philips ! !
|
|
|
Det er også min egen erfaring mht. plasma vs. LCD. Netop de lidt indskrænkede muligheder på Plasma'en, men det lidt "blødere" og mere naturlige billede. En del kunder fortæller dog ofte at de bruger pc på deres plasma, og derfor kom jeg i tvivl.
Kan man udnytte et billedmateriale på 1080P fuldt ud ved plasma, når linieantallet kun ligger på 720. Er det noget med at man skal køre udenom den indbyggede scaler ? (sorry hvis det er dumt spørgsmål, men er det det der hedder 1:1 pixelmapping ?)
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
|
[der er forskellige issues, det primære er nok faren for burn in ved statiske billeder som man må sige at windows dekstop er. Derudover kører de fleste 42" 1024x720 opløsningen, hvilket ikke egner sig specielt godt til en pc, da signalet er 4:3 og displayet er 16:9. Men ellers handler det mest om at indstille dit grafikkort til at køre en bestemt opløsning og så overføre signalet over vga
|
|
|
Men hvis skærmen ikke kan håndterer et 16:9 signal, så gør det vel ikke nogen forskel at kører via VGA ? Er det fordi man så på den måde kan styrer opløsningen suverænt fra pc'en, modsat en DVI indgang ?
Og hvis man giver skærmen en 4:3 opløsning, så bliver pixelen jo trukket aflang, hvilket i mine øjne må se fuldstændigt forkert ud. Lidt ligesom at køre 16:9 tvangszoom på et gammelt 4:3 billede på tv'et
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 27 Juli 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Landsbytosse skrev:
Exxtreme skrev:
HEHEHE... Det er fandme for grineren... Det bekræfter bare det "ry" der kører især herinde om HFK  |
|
|
Men der er tydeligvis en derinde der har fået dig lokket på en NAD ;)
|
|
|
Den købte jeg brugt, og vidste hvad jeg ville have... Hehe
|
| Til top |
|
| |
Mr. Anderson Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 343
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Rysz"
Hvorfor ikke tjekke intranet lidt eller ringe til dine kollegaer i andre butikker, der må da være pusterum her i lav sason'en til at hente viden. Jobbet er jo at blive klogere og mere erfaret så du kan vejlede kunderne bedre samt give en service de sidder pris på  __________________ Min Bio
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. Anderson skrev:
|
"Rysz"
Hvorfor ikke tjekke intranet lidt eller ringe til dine kollegaer i andre butikker, der må da være pusterum her i lav sason'en til at hente viden. Jobbet er jo at blive klogere og mere erfaret så du kan vejlede kunderne bedre samt give en service de sidder pris på 
|
|
|
Fordi vi pudsigt nok ikke har et pusterum, hvilket jo kun er dejligt. Desuden er det ingen skade til at hente viden fra flere sider . Og tro mig, jeg roder også alt det jeg kan med grejet, samt nærmest æder ny information råt.
|
| Til top |
|
| |
Klander Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 47
|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
Mr. Anderson skrev:
|
"Rysz"
Hvorfor ikke tjekke intranet lidt eller ringe til dine kollegaer i andre butikker, der må da være pusterum her i lav sason'en til at hente viden. Jobbet er jo at blive klogere og mere erfaret så du kan vejlede kunderne bedre samt give en service de sidder pris på 
|
|
|
Fordi vi pudsigt nok ikke har et pusterum, hvilket jo kun er dejligt. Desuden er det ingen skade til at hente viden fra flere sider . Og tro mig, jeg roder også alt det jeg kan med grejet, samt nærmest æder ny information råt.
|
|
|
Well, så kan man ikke forlange mere, og ja det er da kun godt der ikke er plads til pusterum på denne tid af året  __________________ Min Bio
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plasma i store træk:
- Retention og indbrændings effekt på skærmen. (hvor god skærmen er til at være "antig" over for statiske billeder)
- Opløsning (god eller dårlig scalere, deinterlacer samt understøttelse for opløsninger)
- Lysstyrke (typisk syntes jeg plasma er matte og mangler fyldighed i billedet, men til gengæld meget behagelig og præsise i farve gengivelserne, sort niveau er efter hånden det samme på nyere LCD som plasma)
- Vægten for de størrere plasma (kan være problem når de skal hænges på svag væg)
- Bevægesle er bedre end LCD (altså ikke så kraftig efterslæb som LCD kan lave)
- Rolig og behagelig tv og film visning men ked af PC og konsol.
LCD i store træk:
- Betræknings vinkel (ser selv med nyere LCD skærme at de mister styrke i billeder fra siden)
- Farve gengivelser samt sort niveau (LCD har meget svært ved at ramme de samme naturlige og præsise farver som Plasma og sort niveau kan være grålig pga. det mere lys i skærmen.
- Lysstyrke (kan være både svaghed og styrke, ved brug om dagen har LCD typisk mere lysstyrke til at skære igennem de lyse rum men om aftenen skal det nærmest skrues ned for ikke at blinde)
- Analog tv signal kan være meget kunstik at se på (har til dels af gøre med farve gengivelserne)
- God som allround tv, da den klare tv/dvd som konsol og PC.
- Hurtige bevægelser kan påvirke og give efterslæb (kræver typisk mere indstilling end Plasma)
Ens for begge er understøttelse for 24fps og visning til film brug, bruger betjening, menu respons/hastighed, tunere (DVB-T/S/C m. CA modul indgang) og god indstilling istedet for ud af boksen.
Der er mere på bordet hvis man skal gå ned i små ting og der kan jo være ting jeg ikke bekymre mig om men som andre gør.
Håber det giver lidt hjælp, søg nettet igennem for aktikler ang. forskel og pluser/minuser af begge teknologier. Men ikke tag alt for at være det rigtige, typisk er folk meget farvet af en teknologi frem for den anden. __________________ Min Bio
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juli 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glimragende oprisning af teknikkerne "Anderson", og mange tak for linkene til "Klander".
Jeg har nu en del at arbejde videre med. Vi har så ikke en Full HD projektor i butikken, den kører kun 1280 x 768. Ikke desto mindre har artiklen om de 1080P og de 24 frames, fra Otto's blog givet stof til eftertanke, og der skal leges med billedemateriale i de næste mange aftener.
Et sammensurium af infoen er ihvertfald, at mange vælger en for ringe signalkilde i forhold til skærmvalget. Det er helt klart noget der skal tages med i mine vejledninger fremover.
Jeg takker for jeres indlæg og det er nok ikke sidste gang jeg spørger til råds. Hellere erkende, at der er noget jeg ikke ved, end at stikke kunderne en løgn 
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der jo lavet lidt forsoning igen, men ang. kommentarerne omkring at et branchemedlem søger information her, så kan jeg ikke lade være med at udgyde min mening:
Nu må i sgudda lige tage jer sammen! Hvad er det for en bedrevidenhed og "talen ned til" at lægge for dagen? I jubler når der er branchemedlemmer der efter at have arbejdet 10 timer på en dag, rent faktisk gider bruge lidt af sin kostbare fritid på at dele lidt ud af sin viden, men når der så er mulighed for at give lidt den anden vej, og ikke mindst gøde marken lidt så det kunne være fællesskabet kunne nyde godt af at der røg noget den anden vej på et tidspunkt, så disser i manden fuldstændigt. I gør jo nærmest hvad I kan for at skræmme branchemedlemmerne væk fra forummet. Hvad fan... bilder I jer egentlig ind?
Jeg ville personligt ikke være hvor jeg er i dag, hvis jeg ikke havde søgt viden igennem diverse internet-fora, ud fra devisen: Hvis jeg fortæller dig hvad jeg ved, og du fortæller mig hvad du ved, så er vi begge blevet klogere! Jeg har _ingen_ respekt for folk der ikke fatter at dette er hele grundlaget for fora som dette. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
CosmoKramer Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mr denon Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mr denon Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
JkMa Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber det er iorden jeg lige "låner" tråden lidt, jeg har valgt at købe LCD da jeg kun skal have en 32" skærm. Har kigget lidt på Samsung bl.a.
Jeg ville så spørge om det godt kan betale sig at give lidt ekstra og købe en 100 Hz skærm, da det skulle give et bedre billed ved action/sport osv. Altså stabile billeder ved hurtige bevægelser?!
Nogle kommentarer til dette? 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Nu er der jo lavet lidt forsoning igen, men ang. kommentarerne omkring at et branchemedlem søger information her, så kan jeg ikke lade være med at udgyde min mening:
Nu må i sgudda lige tage jer sammen! Hvad er det for en bedrevidenhed og "talen ned til" at lægge for dagen? I jubler når der er branchemedlemmer der efter at have arbejdet 10 timer på en dag, rent faktisk gider bruge lidt af sin kostbare fritid på at dele lidt ud af sin viden, men når der så er mulighed for at give lidt den anden vej, og ikke mindst gøde marken lidt så det kunne være fællesskabet kunne nyde godt af at der røg noget den anden vej på et tidspunkt, så disser i manden fuldstændigt. I gør jo nærmest hvad I kan for at skræmme branchemedlemmerne væk fra forummet. Hvad fan... bilder I jer egentlig ind?
Jeg ville personligt ikke være hvor jeg er i dag, hvis jeg ikke havde søgt viden igennem diverse internet-fora, ud fra devisen: Hvis jeg fortæller dig hvad jeg ved, og du fortæller mig hvad du ved, så er vi begge blevet klogere! Jeg har _ingen_ respekt for folk der ikke fatter at dette er hele grundlaget for fora som dette.
|
|
|
Helt ening, gl. branche medlem her og har haft samme følelse som "Otto" nævner!!!... __________________ Min Bio
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 29 Juli 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. Anderson skrev:
AV Precision skrev:
|
Jeg ville personligt ikke være hvor jeg er i dag, hvis jeg ikke havde søgt viden igennem diverse internet-fora, ud fra devisen: Hvis jeg fortæller dig hvad jeg ved, og du fortæller mig hvad du ved, så er vi begge blevet klogere! Jeg har _ingen_ respekt for folk der ikke fatter at dette er hele grundlaget for fora som dette.
|
|
|
Helt ening, gl. branche medlem her og har haft samme følelse som "Otto" nævner!!!...
|
|
|
det gælder i øvrigt ikke kun branchemedlemmer, men også folk der har været på forum længe, var det rockforlife?? der blev sablet i en post omkring tv __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|