| Forfatter |
|
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Sandman skrev:
Jeg vil mene der er nogle flere faktore som spiller ind F.Eks.:
- Højtalerens højde
- Placering af enhederne deri
- Ens egen højde
- Side højden på ens sofa/stol
Blot en af mange ting der kan gøre en forskel 
|
|
|
Haha, I get the picture ... prøver sgu med en pude til
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kunne være det vil hjælpe, kan være du er dværg 
__________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe... Ift. at diskanten skal være i ørehøjde er jeg sikret med en højdejustérbar stol! 
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
The Sandman Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
Hehe... Ift. at diskanten skal være i ørehøjde er jeg sikret med en højdejustérbar stol!  |
|
|
Så er det problem jo løst HEHE  __________________ Parasound HCA2200 MKII|P/LD-2000|M2Tech Young DSD|Apple Mac Mini|Apple TV|Panasonic VT55|Beogram 6500|Magnepan MG12|Harmonic Tech|Van Den Hul
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Sandman skrev:
Mastervol skrev:
|
Hehe... Ift. at diskanten skal være i ørehøjde er jeg sikret med en højdejustérbar stol! 
|
|
|
Så er det problem jo løst HEHE 
|
|
|
Det må man jo sige! 
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
Vedr. lyttehøjde på højtalere, så har nogle højtalere, via delefilteret, en begrænset vertikal spredning fra diskanten, for at dennes lyd blander sig minimalt med lyden fra de andre enheder.
Derfor kan "sidehøjden" være kritisk sammen med visse højtalere. Der er både for og imod denne løsning. For, er selvfølgelig at diskantens lyd blander sig minimalt med lyden fra de andre enheder. Imod, er så selvfølgelig problemet med lyttehøjden. Er man ikke klar over dette fænomen, så kan gode højtalere med dette indbygget, skuffe slemt.
Med venlig hilsen,
Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Hej med jer!
Vedr. lyttehøjde på højtalere, så har nogle højtalere, via delefilteret, en begrænset vertikal spredning fra diskanten, for at dennes lyd blander sig minimalt med lyden fra de andre enheder.
Derfor kan "sidehøjden" være kritisk sammen med visse højtalere. Der er både for og imod denne løsning. For, er selvfølgelig at diskantens lyd blander sig minimalt med lyden fra de andre enheder. Imod, er så selvfølgelig problemet med lyttehøjden. Er man ikke klar over dette fænomen, så kan gode højtalere med dette indbygget, skuffe slemt.
Med venlig hilsen,
Mikkel.
|
|
|
Kan runde domes da andet end at sprede lyden i en kugleform eller taler du om bånd og lignende?
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen!
Uha, nu kommer vi ud i det tekniske. Jeg kender ikke den præcise teknik bag, men det handler at tilføje komponenter i diskantens delefilter, som kan påvirke spredningen. Ligesom man kan kompensere for elektrisk/akustisk fasefejl, resonanser osv. Delefiltre kan være noget langhåret stads, så snart man drejer væk fra det ordinære 1./2. orden osv. 
Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Hej igen!
Uha, nu kommer vi ud i det tekniske. Jeg kender ikke den præcise teknik bag, men det handler at tilføje komponenter i diskantens delefilter, som kan påvirke spredningen. Ligesom man kan kompensere for elektrisk/akustisk fasefejl, resonanser osv. Delefiltre kan være noget langhåret stads, så snart man drejer væk fra det ordinære 1./2. orden osv. 
Mikkel.
|
|
|
Hehe... Ja, hvis det er muligt så er det i hvert fald noget kompliceret noget eftersom en dome vel kun kan bevæge sig ud og ind på en måde (kontrolleret). Så skal man jo nok ned og kompensere for det et eller andet sted på en eller anden måde...  
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 06 September 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis. Og det kan gå lige så galt, som det kan gå godt. 
Mikkel.
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ergo: Lad os holde os fra emnet... 
|
| Til top |
|
| |
kongen Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 07 September 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... jeg ville tro at en god kobling til en tung flise og så afkobling af denne i forhold til guld var en løsning. Måske med nogle plader fra www.dafa.dk... nogen der har prøvet dafas produkter ?
EDIT : her tænker jeg på fx regufoam
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Sandman har været så flink at sende mig et par gummimåtter jeg kunne lege lidt med.
Desværre har de vist sig ikke at være nok. Underboerne kom op og ringede på ved klokken 8 på forstærkerens volumenkontrol! 
Noget fliseværk i kombination med gummimåtterne må være løsningen (ellers brænder jeg mit hifi og skyller asken ud i toilettet hvis jeg heller ikke derefter kan få lov til at fyre lidt op! ).
(Ja, jeg er småfrustreret over hvor pernitne de er nedenunder... )
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fliser i sig selv dæmper ikke, de tilføjer bare masse.
Det handler om at få systemets resonans flyttet så langt ned i frekvens (ned til et par Hz) som muligt så man får afkoblet højttaleren fra gulvet.
Spikes afkobler ikke, de tilkobler. Det samme gælder Pulsar points.
Bløde dæmpefødder a'la JJAZ Fod, SD Fødder, VT Feet og andre er netop afkoblende fordi de flytter resonansen ned. Når højttaleren står på de bløde dæmpefødder og man skubber til højttaleren skal den stå og vippe med et et par Hz, så passer pengene.
Fliser kan være udemærkede til at skabe et stabilt fundament til ens afkobling, eller til at øge højttalerens masse hvis den i sig selv ikke er tung nok. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Efter en del hyppige besøg hos Bauhaus de sidste par uger, gummimåtter/fliser/kork/beton i rå mængder , så er jeg kommet til den konklussion, at selv med 30 mm gummemåtte og en sten-flise, så spiller det piv tynde parketgulv stadig med.. Og naboerne er sikkert stadigt generet af lyden..
Så nu griber jeg til lommen og har netop bestilt VT-Feet til hele møllen..
Nu håber jeg bare de er så gode som alle går og siger..  
Ellers ved jeg sgu ikke hvad jeg skal ligge under, udover SDFeet.
Hænge det hele op i loftet..
__________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
|
Fliser i sig selv dæmper ikke, de tilføjer bare masse.
Det handler om at få systemets resonans flyttet så langt ned i frekvens (ned til et par Hz) som muligt så man får afkoblet højttaleren fra gulvet.
Spikes afkobler ikke, de tilkobler. Det samme gælder Pulsar points.
Bløde dæmpefødder a'la JJAZ Fod, SD Fødder, VT Feet og andre er netop afkoblende fordi de flytter resonansen ned. Når højttaleren står på de bløde dæmpefødder og man skubber til højttaleren skal den stå og vippe med et et par Hz, så passer pengene.
Fliser kan være udemærkede til at skabe et stabilt fundament til ens afkobling, eller til at øge højttalerens masse hvis den i sig selv ikke er tung nok.
|
|
|
Okay, angående afkobling/tilkobling så har jeg styr på den side af sagen. Men det du siger med at resonansen skal flyttes ned i frekvens, det er spændende. Så er spørgsmålet så om almindelig gummi virker dårligt?
Men optager fliser ikke en pæn del af energien fra fra højttaleren så lyden ikke forplanter sig ned i gulvet?
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
JanM skrev:
|
- Efter en del hyppige besøg hos Bauhaus de sidste par uger, gummimåtter/fliser/kork/beton i rå mængder , så er jeg kommet til den konklussion, at selv med 30 mm gummemåtte og en sten-flise, så spiller det piv tynde parketgulv stadig med.. Og naboerne er sikkert stadigt generet af lyden..
Så nu griber jeg til lommen og har netop bestilt VT-Feet til hele møllen..
Nu håber jeg bare de er så gode som alle går og siger..  
Ellers ved jeg sgu ikke hvad jeg skal ligge under, udover SDFeet.
Hænge det hele op i loftet..
|
|
|
Haha ja... Jeg tror desværre næsten det er nødvendigt at hænge det op i loftet... 
Ellers skulle man forsøge sig med en slags magnetisk afkobling hvor højttaleren svæver vha. magnetisme. Tør bare ikke sige hvorden det ville påvirke kabler, forstærker, CD-afspiller og enheder... 
|
| Til top |
|
| |
JanM Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 777
|
| Sendt: 14 September 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan mon en højttaler spiller, sådan svævende i et magnetfelt, næsten i vægtløs tilstand..
Min oplevelse af dæmpning er, at når højttaleren har en vis vægt og man ligger fx en flise under, så virker det bare som om at vægten ''presser'' resonanserne ned i gulvet også selvom der er noget gummi mellem.
Lidt som en stilethæl..  __________________ - Musik speak louder than words... Mr Andersen is BACK!!
|
| Til top |
|
| |