Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 12:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kondensatore/lyttere??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 06 August 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Varme, overspænding og fx.hurtig afladning KAN trække en elektrolytkondensator ud over de normalt specificerede værdier med mere end de normale +30% - det er kemi altsammen!

Kilde?: Steen Duelund. 

ALDER gør komponenterne utætte, ustabile og mindre i værdi, ja.   Længe ubenyttede elektrolytter skal formateres, ellers kan de ikke balastes med fuld specificeret voltage og kan i mange tilfælde måles(ubelastet)til større værdier end de specificerede. Hvad har du ellers i posen?

Mvh. Jens/Modifix

Interessant litteratur: Liebscher/Held: Kondensatoren, Springer-Verlag 1968. 334 sider, incl. litteraturhenvisninger, velbekomme!

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 August 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Varme, overspænding og fx.hurtig afladning KAN trække en elektrolytkondensator ud over de normalt specificerede værdier med mere end de normale +30% - det er kemi altsammen!

Kilde?: Steen Duelund. 

ALDER gør komponenterne utætte, ustabile og mindre i værdi, ja.   Længe ubenyttede elektrolytter skal formateres, ellers kan de ikke balastes med fuld specificeret voltage og kan i mange tilfælde måles(ubelastet)til større værdier end de specificerede. Hvad har du ellers i posen?

Mvh. Jens/Modifix

Interessant litteratur: Liebscher/Held: Kondensatoren, Springer-Verlag 1968. 334 sider, incl. litteraturhenvisninger, velbekomme!

Ok.. ja alder siger jo sig selv at de bliver "slidt"...

Havde du nogen lyttere liggende??

Hva mener du med hva jeg ellers har i posen??

MVH
Andersen
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Ok.. ja alder siger jo sig selv at de bliver "slidt"...
Næmly.

Havde du nogen lyttere liggende??
Jeps, i privat besked.

Hva mener du med hva jeg ellers har i posen??
Det var en kommentar til Jan Stevns

MVH
Andersen

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

Ok.. ja alder siger jo sig selv at de bliver "slidt"... Næmly.

Havde du nogen lyttere liggende?? Jeps, i privat besked.

Hva mener du med hva jeg ellers har i posen?? Det var en kommentar til Jan Stevns

MVH Andersen

Mvh. Jens/Modifix

Ok så forstår jeg bedre:-)

MVH
Don

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 August 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

.......... hva jeg ellers har i posen??
Det var en kommentar til Jan Stevns

er du rar lige at oversætte til dansk ?

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Er det de 7 ord i: "Det var en kommentar til Jan Stevns" - du ikke forstår?

Resten af"citatet"har du vist selv doktoreret...

Mvh. Jens/Modifix

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 August 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

En spurgte vedr. privatkøb hos ELFA!

Jo, det kan stadig lade sig gøre at handle hos ELFA som privat, men ikke via deres online-system.
Hvis man vil være sikker på, at få de rigtige varer, så brug indkøbskurven, gem en kopi hos dig selv, ring til ELFA, og aftal at fremsende din "indkøbskurv-kopi" via mail. Så kan du stadig handle fx. pr. efterkrav..

Ikke noget problem. Man kan jo også opsøge dem, hvis man er i nærheden...

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Også http://www.brinck.dk har værdien til salg, om de sender til Fyn er jo til at finde ud af..

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

http://www.aanielsen.dk har dem som bestiilingsnummer:
KLST10MF40V / El.-lyt lodr.mont.10.000uF 40V    55,10 + moms 

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:
http://www.aanielsen.dk har dem som bestiilingsnummer:
<TABLE border=0 xWIDTH="600"><T>
<T>
<TR>
<TD>KLST10MF40V
<TD>/ El.-lyt lodr.mont.10.000uF 40V
<TD align=right>   55,10 + moms </TD></TR></T></T></TABLE> ; ;

Fandt hos åge under tilbud disse: 10.000uF 40V 105°C Ø30mm. H40mm. pr. stk. 45,- ......... kan de bruges??

Hva sker der hvos jeg putter nogle i med højere volt.. fandt også nogle med 63 volt...?? dem der sidder i nu er kun 25?? har de ekstra volt noget at sige?? altså ska noget laves om for et skift til disse??
Nippon Chemi Con ladeelektrolytter 10.000uF / 63V. 105 ° C type KMH..... kan de også bruges??

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

KimG skrev:

En spurgte vedr. privatkøb hos ELFA!

Jo, det kan stadig lade sig gøre at handle hos ELFA som privat, men ikke via deres online-system.Hvis man vil være sikker på, at få de rigtige varer, så brug indkøbskurven, gem en kopi hos dig selv, ring til ELFA, og aftal at fremsende din "indkøbskurv-kopi" via mail. Så kan du stadig handle fx. pr. efterkrav..

Ikke noget problem. Man kan jo også opsøge dem, hvis man er i nærheden...

Ok tak for tippet:-)

MVH
Don

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Sendt: 08 August 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg synes, at når du allivel er igang, skal du også skifte de små lytter rundt omkring. De store er vigtige, men de små er også vigtige. (Noget med at afvigelserne, hurtigt kommer til at betyde mere ved mindre værdier? Det giver i alle fald mening at de bliver slidt hurtigere. ) Når du alligevel er igang, er det både hyggeligt og billigt, og så bliver din forstærker "som ny".

Har læst meget om forstærkeren rundt omkring (overvejede meget at købe en lignende for noget tid siden) og rigtig mange steder anbefales det er skifte kondensatore (alle sammen) efter 5-10 år, da netop den høje varme får dem til at tørre ud..

held og lykke, og tillykke
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 August 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

Hva sker der hvos jeg putter nogle i med højere volt.. fandt også nogle med 63 volt...?? dem der sidder i nu er kun 25?? har de ekstra volt noget at sige?? altså ska noget laves om for et skift til disse??
Nippon Chemi Con ladeelektrolytter 10.000uF / 63V. 105 ° C type KMH..... kan de også bruges??

MVH
Don

Volt angivelsen på elektrolytter (og andre passive komponenter) fortæller kun noget om hvilken spænding de kan tåle. Dvs. højere Volt kræver ikke konstruktive ændringer. Kun er der det forhold at kondensatorer til højere Volt er fysisk større end tilsvarende til laver spænding grundet den ekstra isolering. Dette forhold viser sig ofte ikke at betyde noget hvis der er tale om en gammel elektrolyt der skal erstattes, idet nyere modeller anvender mere avanceret isolering og produktionsteknik så nye kondensatorer vil ofte være mindre end deres "forfædre" med samme specifikationer.

mvh

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 August 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

don dario skrev:

MVH
Don

Volt angivelsen på elektrolytter (og andre passive komponenter) fortæller kun noget om hvilken spænding de kan tåle. Dvs. højere Volt kræver ikke konstruktive ændringer. Kun er der det forhold at kondensatorer til højere Volt er fysisk større end tilsvarende til laver spænding grundet den ekstra isolering. Dette forhold viser sig ofte ikke at betyde noget hvis der er tale om en gammel elektrolyt der skal erstattes, idet nyere modeller anvender mere avanceret isolering og produktionsteknik så nye kondensatorer vil ofte være mindre end deres "forfædre" med samme specifikationer.

mvh

Uanset om en elektrolyt er ny eller gammel så indeholder den de samme materialer. Anoden er af aluminium med et isolerende lag aluminiumoxyd (dielektrikum) og katodefolien (strømopsamler) er af ren aluminium. De 2 folier er viklet med et mellemlæg af papir der har til opgave at holde afstanden mellem folierne og samtidtigt bære/fordele elektrolytten (en svag syre) over hele arealet. En bipolar (reversibel) elektrolyt har 2 anodeforlier. Hvis folierne ætses så de får en ru overflade øges det effektive areal og kondensatoren kan gøres mindre for samme kapacitet. Bruges glat folie bliver kondensatoren tilsvarende større. Arbejdsspændinger op til 500V.  Terminalerne er nittet på folierne da miljøet i en elektrolytkondensator ikke tåler "fremmede materialer" 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Hej! Jeg synes, at når du allivel er igang, skal du også skifte de små lytter rundt omkring. De store er vigtige, men de små er også vigtige. (Noget med at afvigelserne, hurtigt kommer til at betyde mere ved mindre værdier? Det giver i alle fald mening at de bliver slidt hurtigere. ) Når du alligevel er igang, er det både hyggeligt og billigt, og så bliver din forstærker "som ny". Har læst meget om forstærkeren rundt omkring (overvejede meget at købe en lignende for noget tid siden) og rigtig mange steder anbefales det er skifte kondensatore (alle sammen) efter 5-10 år, da netop den høje varme får dem til at tørre ud.. held og lykke, og tillykke

Jamen du har da helt ret.. men starter lige med de store og få styr på dem... så begynder jeg med de små efterfølgene!

Er det så dem elle der ska skiftes over hele printet??

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

don dario skrev:
Hva sker der hvos jeg putter nogle i med højere volt.. fandt også nogle med 63 volt...?? dem der sidder i nu er kun 25?? har de ekstra volt noget at sige?? altså ska noget laves om for et skift til disse?? Nippon Chemi Con ladeelektrolytter 10.000uF / 63V. 105 ° C type KMH..... kan de også bruges?? MVH Don

mvh

Hej Walin.

Tak for forklaringen... lækkert med noget jeg kan bruge til noget:-)
Så kommer der nogle i med større volt værdi!?

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
walin skrev:

don dario skrev:
Hva sker der hvos jeg putter nogle i med højere volt.. fandt også nogle med 63 volt...?? dem der sidder i nu er kun 25?? har de ekstra volt noget at sige?? altså ska noget laves om for et skift til disse?? Nippon Chemi Con ladeelektrolytter 10.000uF / 63V. 105 ° C type KMH..... kan de også bruges?? MVH Don

mvh

Uanset om en elektrolyt er ny eller gammel så indeholder den de samme materialer. Anoden er af aluminium med et isolerende lag aluminiumoxyd (dielektrikum) og katodefolien (strømopsamler) er af ren aluminium. De 2 folier er viklet med et mellemlæg af papir der har til opgave at holde afstanden mellem folierne og samtidtigt bære/fordele elektrolytten (en svag syre) over hele arealet. En bipolar (reversibel) elektrolyt har 2 anodeforlier. Hvis folierne ætses så de får en ru overflade øges det effektive areal og kondensatoren kan gøres mindre for samme kapacitet. Bruges glat folie bliver kondensatoren tilsvarende større. Arbejdsspændinger op til 500V.  Terminalerne er nittet på folierne da miljøet i en elektrolytkondensator ikke tåler "fremmede materialer" 

Det her overgår min forstand:-) men tak:-)

MVH
Don

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 August 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
walin skrev:

don dario skrev:

MVH
Don

mvh

Bjørn,

Jeg medgiver gerne at min forklaring var en anelse mere populistisk, men faktum er jo netop at den fysiske volumen på elektrolytkondensatorer ændrer sig (i nedadgående retning) over tid og det var blot det jeg forsøgte at bekendtgøre.

Således kan man meget ofte opleve at man ved renovering med nye elektrolytter kan gå op i spænding (eller kapacitet) uden at den nye kondensator bliver fysisk større.

mvh

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 August 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Hej Folkens.

Jeg pillede lige låget af min kammi´s forstærker (music Fedelity A1) en klasse A forstærker
Da jeg fik låget af så jeg at tre af tro nok de er lyttere på 10000 micro (samhwa) havde rejst sig i toppen, altså den kappe foroven!?
Min spørgsmål er følgene:

Er de ved at stå af?? og SKA de skiftes?? hvorfor rejser de sig sådan??

På forhånd tak

Glæder mig til at blive lidt klogere

MVH
Don

De fejler intet det er normalt, det er kun indpakningen, de fleste producenter lader os være med og sætte denne plastic top på alligevel.

Da det er ladelytterne i den skal de kun skiftes, hvis du kan høre 100hz brum på udgangen ikke før.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Og jeg har nogle Jensen firepolere der buler i toppen af bægeret, kan ikke huske om de har gjort det altid. Kan være det bare er et tegn på at de er..tætte!

Havde selv engang kraftig brum fra en Mostube, det var bare skruerne i toppen af ladekapaciteten der skulle ha' en halv omgang rundt.

Tror det er en god idé at Don skifter de andre lytter også, de har jo siddet i det samme agressive miljø. 

Mvh. Jens/Modifix

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes