| Forfatter |
|
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iøvrigt mener jeg det er et skråplan at skifte alle de små lyttere. Der skal være en vis sammenhæng med hvad med vil opnå! Så skift lladeytterne hvis de er istykker.
If it aint broken, dont fix it.
Man kan nemt tage livet af forstærkeren ved at overlodde..pas på.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
walin skrev:
bjørn skrev:
walin skrev:
don dario skrev:
Hva sker der hvos jeg putter nogle i med højere volt.. fandt også nogle med 63 volt...?? dem der sidder i nu er kun 25?? har de ekstra volt noget at sige?? altså ska noget laves om for et skift til disse?? Nippon Chemi Con ladeelektrolytter 10.000uF / 63V. 105 ° C type KMH..... kan de også bruges??
MVH Don |
|
|
Volt angivelsen på elektrolytter (og andre passive komponenter) fortæller kun noget om hvilken spænding de kan tåle. Dvs. højere Volt kræver ikke konstruktive ændringer. Kun er der det forhold at kondensatorer til højere Volt er fysisk større end tilsvarende til laver spænding grundet den ekstra isolering. Dette forhold viser sig ofte ikke at betyde noget hvis der er tale om en gammel elektrolyt der skal erstattes, idet nyere modeller anvender mere avanceret isolering og produktionsteknik så nye kondensatorer vil ofte være mindre end deres "forfædre" med samme specifikationer.
mvh
|
|
|
Uanset om en elektrolyt er ny eller gammel så indeholder den de samme materialer. Anoden er af aluminium med et isolerende lag aluminiumoxyd (dielektrikum) og katodefolien (strømopsamler) er af ren aluminium. De 2 folier er viklet med et mellemlæg af papir der har til opgave at holde afstanden mellem folierne og samtidtigt bære/fordele elektrolytten (en svag syre) over hele arealet. En bipolar (reversibel) elektrolyt har 2 anodeforlier. Hvis folierne ætses så de får en ru overflade øges det effektive areal og kondensatoren kan gøres mindre for samme kapacitet. Bruges glat folie bliver kondensatoren tilsvarende større. Arbejdsspændinger op til 500V. Terminalerne er nittet på folierne da miljøet i en elektrolytkondensator ikke tåler "fremmede materialer"
|
|
|
Bjørn,
Jeg medgiver gerne at min forklaring var en anelse mere populistisk, men faktum er jo netop at den fysiske volumen på elektrolytkondensatorer ændrer sig (i nedadgående retning) over tid og det var blot det jeg forsøgte at bekendtgøre.
Således kan man meget ofte opleve at man ved renovering med nye elektrolytter kan gå op i spænding (eller kapacitet) uden at den nye kondensator bliver fysisk større.
mvh
|
|
|
Til gengæld er kvaliteten gået tilsvarende ned. Jeg gætter på at udviklingen med mindre og mindre apparater har fået elektrolytproducenterne til at gå hårdere til værks med ætsningen for både at spare størrelse men også penge. Fysisk små lytter er ikke noget nyt men sikkert mere almindeligt end for 20-30 år siden, men du kan da stadig få højkvalitetslytter og de er stadig store, så store at de slet ikke kan være i mange moderne forstærkerkabinetter.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er en KAMMI
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubefreak skrev:
Hvad er en KAMMI  |
|
|
Kammi=kamerat
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
Og jeg har nogle Jensen firepolere der buler i toppen af bægeret, kan ikke huske om de har gjort det altid. Kan være det bare er et tegn på at de er..tætte!
Havde selv engang kraftig brum fra en Mostube, det var bare skruerne i toppen af ladekapaciteten der skulle ha' en halv omgang rundt.
Tror det er en god idé at Don skifter de andre lytter også, de har jo siddet i det samme agressive miljø.
Mvh. Jens/Modifix |
|
|
Hmm... alle de små er forskellige mærker og værdier.. men ska bare købe nogle gode her også???
Har bestilt 4 Nippon Chemi Con ladeelektrolytter 10.000uF / 63V. 105 ° C type KMH hos aage... :-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Nogen der kan fortælle mig hva jeg ska bruge til at forlænge de stik ben der sidder på mine nye kondensatorer altså det ska loddes på kondensatorer og ned på printet?? noget solidcore?? ska det være rå eller i f.eks teflon?? eller?? og hvor kan jeg købe det?? gerne i Odense ??
På forhånd tak!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var det ikke nemmere bare at skrive hvad man mener. !
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han mener at de ben der sidder på kondensatorerne er for korte, og spørger hvad han skal bruge til at forlænge dem med. har du fået kondensatorerne? Jeg ved ikke, men tror de kommer med ret lange ben. Ellers brug noget kobber eller sølv, eller hvad du har liggende. tror ikke det kommer sig så nøje, men skal det ligge langs printet, er det nok en god ide med noget isoleret:-)
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Han mener at de ben der sidder på kondensatorerne er for korte, og spørger hvad han skal bruge til at forlænge dem med. har du fået kondensatorerne? Jeg ved ikke, men tror de kommer med ret lange ben. Ellers brug noget kobber eller sølv, eller hvad du har liggende. tror ikke det kommer sig så nøje, men skal det ligge langs printet, er det nok en god ide med noget isoleret:-)
|
|
|
Lige præcis!! nej har ikk fået dem endnu.. men de SKA forlænges pga at de ska ligge ned... og ikk stå oprejst! da der ikke er plads til det..
Kan da ikke bryge noget alm multicore kable vel??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at kvaliteten af dette lille stykke kabel, vil have det helt store at sige, i forhold til kvaliteten af en printplade og loddetin.. Vil mene du bare kan bruge noget tyndt solidcore fra et netværkskabel. Det er tyndt, og isoleret, og der er masser af det. Men måske andre har andre meninger. Tror ikke du går helt galt i byen med et stump fra et netværkskabel.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Jeg tror ikke at kvaliteten af dette lille stykke kabel, vil have det helt store at sige, i forhold til kvaliteten af en printplade og loddetin.. Vil mene du bare kan bruge noget tyndt solidcore fra et netværkskabel. Det er tyndt, og isoleret, og der er masser af det. Men måske andre har andre meninger. Tror ikke du går helt galt i byen med et stump fra et netværkskabel.
|
|
|
Hvad er der i vejen med almindelig monteringstråd
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke spor! Tænker bare at et netværkskabel vel næsten altid er ved hånden
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
|
|
|
hvis ikke forsyningen har en opstartestrømsbegrænser så er netværkskabel ALT for tyndt. lige i det du tænder for forsyningen så vil der gå en meget stor strøm der lader lytterne op, så det er vigtigt med en god portion kvadrat på de ledningsstumper, noget netværkskabel ikke har.. det skal nok op i retning af 1.5 mm2 og helst en smule mere  __________________
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 03:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se så fik vi mere at vide:-)
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
Bojsenbord skrev:
|
|
|
hvis ikke forsyningen har en opstartestrømsbegrænser så er netværkskabel ALT for tyndt. lige i det du tænder for forsyningen så vil der gå en meget stor strøm der lader lytterne op, så det er vigtigt med en god portion kvadrat på de ledningsstumper, noget netværkskabel ikke har..det skal nok op i retning af 1.5 mm2 og helst en smule mere |
|
|
Hej.
Tak for den info.. så ved man jo det:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Bojsenbord skrev:
| Jeg tror ikke at kvaliteten af dette lille stykke kabel, vil have det helt store at sige, i forhold til kvaliteten af en printplade og loddetin.. Vil mene du bare kan bruge noget tyndt solidcore fra et netværkskabel. Det er tyndt, og isoleret, og der er masser af det.Men måske andre har andre meninger. Tror ikke du går helt galt i byen med et stump fra et netværkskabel. |
|
|
Hvad er der i vejen med almindelig monteringstråd |
|
|
Hva betår monterings tråd af og hvor får man fat i det henne?
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
MVH
Don
|
|
|
som oftest fortinnet kobbertråd, det burde være til at finde i elektronik butikker  det kan sagtens bruges, men bør dog lægges dobbelt et par gange da kvadratet på monteringstråd nok er omkring 0,25  __________________
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
don dario skrev:
MVH
Don
|
|
|
som oftest fortinnet kobbertråd, det burde være til at finde i elektronik butikker det kan sagtens bruges, men bør dog lægges dobbelt et par gange da kvadratet på monteringstråd nok er omkring 0,25  |
|
|
ok.. har fundet en stump fortinnet købber tråd(multicore) i ret tyk kvadrat.. tror bare at det er det at jeg "smider" på::-)
Takker for hjælpen:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |