Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvem kan hjælpe ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Bruger siden: 08 Juni 2007
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 06 August 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hvem kan hjælpe med beregning af afstemningen af et eksisterende system ?

1 stk. JBL 2225H og 1 stk. 2235H i samme lukkede kammer på 300 liter.

Enhederne er parrallekoblede.

Model    fs - Qts - Qms - Qes - Vas - Eff - Pe - Xmax - Re - Le - Sd - BL - Mms - Flux

2225H    40 - 0.28 - 2.5 - 0.31 - 169.9 - 3.5 - 200 - 5.08 - 6.3 - 1.1 - 0.090 - 23 - 105 - 1.2

2235H    20 - 0.25 - 2.5 - 0.28 - 458.7 - 1.3 - 150 - 8.38 - 6 - 1.2 - 0.090 - 20.5 - 155 - 1.2

Og alle kommentarer er velkomne

Til top Vis heltny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltny

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 06 August 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Æv da, men jeg har hørt en "fugl" synge om at denne konstuktion ikke skulle sige forfærdeligt meget under 70 Hz

Er det meget svært at regne på når der er 2 forskellige enheder i samme kabinet ?

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 06 August 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Gad ellers godt "se" resultatet af det

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 06 August 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Ja ok, det var svært

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 August 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Tror du lige skal klappe heste - og give tråden lidt længer tid  
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 06 August 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jamen King, hvad skal jeg gøre ? Jeg har ingen hest og der er ingen her i nærheden hvor jeg bor

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 August 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jamen, det er altså noget svært, når to forskellige enheder deler boksen! Almindelige beregningsprogrammer klarer vist ikke det hér... Og, det virker ikke som nogen god ide alligevel - hvorfor ikke dele boksen op, eller lave helt seperate kasser?

Det med, at der ikke er meget under 70 Hz, lyder umiddelbart logisk. De lave Qt-værdier på enhederne vil undertrykke outputtet ved lave frekvenser, osse selvom den ene enhed har en lav egenresonans - og det gælder især i en lukket boks. Enheder synes at være designet til refleksbokse, hvilket JBLs enheder oftest er.

Er det her en konstruktion til en basguitar?

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 August 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Der er absolut ingen ide i at lade enhederne dele kammeret. Og, som Molle skriver, gør det beregning umulig. Hvis du fx har to ENS enheder i fælles kabinet, kan du opdele kabinettet uden forskel, og det bør du absolut også gøre her!
(det kan være en fordel ved reflekskabinetter med lav afstemningsfrekvens at lade de to enheder dele et stort kabinet+port, da en port i hvert opdelte kammer vil blive meget lang for den samme afstemningsfrekvens).

Nå, lukkede kabinetter kan beregnes i hovedet, hvis man kan den lille tabel: Fbox/Fs = Qbox/Qt = SQR(VAS/Vbox + 1)

SQR = kvadratrod. Her har vi to 150 l kabinetter. 2235´eren sidder i et kabinet = 3 x VAS, så det er let: gang med sqr(4): Fbox=40, Qbox = 0.5, altså 6dB nede ved 40Hz (20logQ). Det er værre med 2245´eren, det bliver ca. 60Hz, Q=0.42, det kan min transistorradio gøre bedre. Den skal ABSOLUT i et reflekskabinet. Men hvis du nu kigger her finder du, at den trives bedst i et kabinet under 60-80l, med en relativt høj afstemning.

Jeg ville sætte 2235´eren i et 100l reflekskabinet afstemt til 30Hz, og 45´eren i et 50l reflekskabinet afstemt til 50Hz. Du får intet ud af de ekstra 150 l.

Det kan osse være en god ide at få tjekket de faktiske t/s data på enhederne.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 07 August 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Jamen, det er altså noget svært, når to forskellige enheder deler boksen! Almindelige beregningsprogrammer klarer vist ikke det hér... Og, det virker ikke som nogen god ide alligevel - hvorfor ikke dele boksen op, eller lave helt seperate kasser?

Det med, at der ikke er meget under 70 Hz, lyder umiddelbart logisk. De lave Qt-værdier på enhederne vil undertrykke outputtet ved lave frekvenser, osse selvom den ene enhed har en lav egenresonans - og det gælder især i en lukket boks. Enheder synes at være designet til refleksbokse, hvilket JBLs enheder oftest er.

Er det her en konstruktion til en basguitar?

Nej konstuktionen er ikke til basguitar eller instumenter, den er bygget til hifi/high end.

Basserne spiller dernede fra hvor de kan (det var dette der var interessant) og op til ca 1 Khz hvor en 2" driver med et horn tager over.

Basserne sidder iøvrigt side om side ( O O ), vil dette ikke give problemer, når de spiller helt op til 1 Khz ?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Kort svar: JO! Hele konstruktionen virker mildt sagt mystik...

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 07 August 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Ja jeg synes også denne kunstuktion virker underligt skruet sammen, men den siges at lyde - intet mindre end fremragende, med stram og kontroleret bas, ned til 20 hz

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 August 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

heltny: du bør prøve at taste enhederne ind i linearteam´s beregner. Linket er i mit ovenstående indlæg.
Hvem er det, der siger, at det lyder godt? Det lyder som den typiske fejltagelse: fjern al bas under 50Hz, så lyder det stramt og kontrolleret - ja, for 30Hz bas lyder ikke stram.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 07 August 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jamen det er jo ejeren der synes det er det bedste, udover det, så har venner og bekendte hørt det og der siger han også at de mener det er suverænt.

Systemet spiller med passivt filter og en UCD 700 effekt

Jeg har ikke hørt det og vil ikke dømme det, men jeg forstår simpelthen ikke at det kan spille musik - for nu at være helt ærlig.

For mig at se, er det et system med en "bred" mellemtone, hvor den nederste mellemtone spilles af 2 x 15 side om side - og så er der selvfølgelig en diskant (som vist er en JBL 077) - som sagt, jeg har ikke hørt det og vil ikke dømme det, men det virker lidt underligt.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Den kan jo godt have et kraftigt niveau i dybbassen, hvis rummet hjælper til - men højere oppe virker det noget langt ude...

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 August 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

To enheder ved siden af hinanden i mellemtoneområdet begrænser spredninge voldsomt. Der kan med andre ord ikke være det store lytte vindue i mellemtonen.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 08 August 2007 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

ja ok, men er det så slemt hvis det er under 1000 hz ?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Såfremt enhederne sidder meget tæt, vil afstanden ml. yderpunkterne af membranerne være ~60 cm. Ved 1 kHz. er bølgelængden ~34 cm. De to tal er for tæt på hinanden til, at det er betryggende.

Et spørgsmål, HeltNy: Hvorfor er det her så vigtigt? Skal du til at købe, eller hur?  

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 13 August 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Såfremt enhederne sidder meget tæt, vil afstanden ml. yderpunkterne af membranerne være ~60 cm. Ved 1 kHz. er bølgelængden ~34 cm. De to tal er for tæt på hinanden til, at det er betryggende.

Et spørgsmål, HeltNy: Hvorfor er det her så vigtigt? Skal du til at købe, eller hur?  

Ok, jeg vidste ikke at det skulle være vigtigt for at lave en tråd, det må jeg så undskylde - men det er jo også lige fedt, tråden er jo død nu.

Næste gang vil jeg bestræbe mig på at lave en tråd om noget rigtig vigtigt og så håbe på at der er flere deltagere end i denne tråd

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 August 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

heltny skrev:
mollecon skrev:

Ok, jeg vidste ikke at det skulle være vigtigt for at lave en tråd, det må jeg så undskylde - men det er jo også lige fedt, tråden er jo død nu.

Næste gang vil jeg bestræbe mig på at lave en tråd om noget rigtig vigtigt og så håbe på at der er flere deltagere end i denne tråd

Det skal da ikke være vigtigt, men blot muligt. Den konstruktion du nævner virker tilfældig. Ingen der seriøst konstruerer højttaler vil komme to forskellige basenheder i samme kabinet. Hvis der skal to enheder i der skal deles i mellemtoneområdet, må de aldrig sidde lige ved siden af hinanden. Alt dette har du fået svar på, og der såmænd ikke så meget mere at sige.

Da ingen af os har lyttet til konstruktionen, kan vi kun kommentere den tekniske side. Og den er noget speciel.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

heltny
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Cujo m.fl.

Sendt: 13 August 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Ja, men sagen er den at det er et eksisterende system, som efter ejerens udsagn + nogle han kender der har hørt det, spiller så knastørt og high-end rigtigt at de er ved at falde bagover.

I øjeblikket kører systemet med et delefilter som vist ikke passer helt til det system, men der er målt og tegnet et nyt filter som "bare" skal samles - men her er der også en ting jeg ikke forstår, nemlig at filteret er lavet udfra målinger af enhederne og skal så loddes sammen og når det er sat på, skal der først niveautilpasses.

Det vil sige at filteret sikkert passer mht delefrekvenserne, men efter min viden så ændrer faserne sig ved dæmpning/hævning af niveauerne.

Filteret er altså lavet ved at måle på enhederne, men uden filteret på og uden at måle med passende niveauer på de forskellige enheder.

Så alt i alt er denne tråd lavet, simpelthen fordi jeg ikke forstår idéen, princippet af det og forstår ikke at det kan lyde så fremragende

Kort sagt så forstår jeg det ikke.

Jeg har snart lavet mange højttalere selv og ved at ændring af niveauet, bare 1 db i diskanten, ændrer bassen radikalt.

+ 0.5 db i mellemtonen, kan gøre en højttaler monitoragtig, hvor -0,5 db kan gøre den musikalsk.

Så ja, jeg forstår ikke ideen med systemet, jeg forstår ikke det kan lyde så fremragende og forstår...... ja ingenting af det.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes