Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 12:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma VS LCD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 07 August 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

JkMa skrev:

JkMa skrev:
Hej, vil lige spørge til skærme med DVB-T, er det bare at knalde analog antennesignal ind og så har man et digitalt billed på skærmen, eller hvordan fungerer en digital tuner i skærmene??

ok, har læst lidt rundt her i forummet og har forstået det sådan at man skal have en aftale om digital modtagelse i forvejen og derefter kan man sætte sit kort i skærmens modtager for så at modtage de digitale signaler ind i skærmen, altså man behøver ikke længere en boks. Er det korrekt forstået??

Det er lidt mere kompliceret end som så.

Der findes 3 digitale TV standarder - DVB-T (terrestrial), DVB-C (cable) og DVB-S (satellite).

DVB-T som er den mest almindelige form for digitaltuner i fladskærme i dag modtager sit digitale signal via en antenne (kan i princippet være en almindelig tag-antenne), og såvidt jeg ved er de eneste kanaler der sendes digitalt på denne måde DR1, DR2 og TV2. Der er en del tyske og svenske kanaler, men det afhænger så af hvor man bor om man kan fange dem. Det skal dog lige siges at nogle kabeltv udbydere også sender DVB-T signal over kabelnettet.

DVB-C og S kræver således stadig en boks, medmindre denne type tuner er indbygget i TV-apparatet, der findes et par modeller med DVB-C, men der er langt imellem dem.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

andersen_501
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2007
Sendt: 08 August 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

så kan jeg jo lige sige at på et plasma er der 0 ms det er der kun på lcd

grunden til at men ikke måtte ligge et plasma ned hva fordi at gas lommeren hva åben i toppen

det betyd også at det ikke hold i så lang tid men det har de lavet der skulle ikke ske noget ved det i dag men mit stod nu op af ligevel på vej hjem ville ikke smide 10k væk

dali 606

Til top Vis andersen_501's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen_501

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 August 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Citér:
så kan jeg jo lige sige at på et plasma er der 0 ms det er der kun på lcd

Nej, det er da i allerhøjeste grad ikke korrekt. Intet Tv har en responstid på 0 ms. Det gælder LCD, plasma, CRT og sikkert også fremtidens Tv. Du kan sagtens finde helt almindelige dagligdags situationer, hvor selv de hurtigste CRT skærme ikke yder optimalt.
Det er blot de færreste der bemærker det før man enten gør dem opmærksomme på det direkte under scenen eller ved at lave en direkte head-to-head sammenligning.

Dertil kommer også, at billedkredsløbene i de fleste tilfælde også introducerer slør, selv om panelet reelt set er hurtigere end det måske tager sig ud.

JkMa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Sendt: 09 August 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
JkMa skrev:

JkMa skrev:
Hej, vil lige spørge til skærme med DVB-T, er det bare at knalde analog antennesignal ind og så har man et digitalt billed på skærmen, eller hvordan fungerer en digital tuner i skærmene??

ok, har læst lidt rundt her i forummet og har forstået det sådan at man skal have en aftale om digital modtagelse i forvejen og derefter kan man sætte sit kort i skærmens modtager for så at modtage de digitale signaler ind i skærmen, altså man behøver ikke længere en boks. Er det korrekt forstået??

Det er lidt mere kompliceret end som så.

Der findes 3 digitale TV standarder - DVB-T (terrestrial), DVB-C (cable) og DVB-S (satellite).

DVB-T som er den mest almindelige form for digitaltuner i fladskærme i dag modtager sit digitale signal via en antenne (kan i princippet være en almindelig tag-antenne), og såvidt jeg ved er de eneste kanaler der sendes digitalt på denne måde DR1, DR2 og TV2. Der er en del tyske og svenske kanaler, men det afhænger så af hvor man bor om man kan fange dem. Det skal dog lige siges at nogle kabeltv udbydere også sender DVB-T signal over kabelnettet.

DVB-C og S kræver således stadig en boks, medmindre denne type tuner er indbygget i TV-apparatet, der findes et par modeller med DVB-C, men der er langt imellem dem.

okidoki, den skærm jeg har set på har DVB-T og hjemme hvor jeg bor modtager jeg både analog signal + jeg har en digitalboks med et antal betalte digitale kanaler, alt modtager jeg gennem almindeligt antennestik. Men læser så noget med man skal købe et mondul til sin skærm hvor man kan indsætte sit kort, er det korrekt forstået, eller kan det lade sig gøre uden det mondul?? 

Til top Vis JkMa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JkMa

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 August 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Mr. Anderson skrev:
CasperCU skrev:
Exxtreme skrev:

yossi skrev:
jeg er enig panasonic plasma er det bedste..

Nej det er det ikke, men det er det bedste i den prisklasse han har fundet det LG til... - Enig

ja. men nu er det jo den prisklasse jeg leder efter

grunden til at jeg har tænkt mig at købe plasma er fordi jeg har hørt,
1. Meget højere kontrast - Det samme som LCD eller lavere men de nye LCD efterårs modeller

Pas nu på med at forveksle dynamisk kontrast med reél kontrast... Plasma HAR oftest højere kontrast end LCD.

2. Lavere MS - Anderledes teknologi og delvis rigtig

Hvorfor mener du kun delvist rigtig?

3. skulle efter sigenet ha større betragtningsvinkel - Afhængig af hvilke modeller vi kigger på indefor både LCD og Plasma.

På papiret ja, men i praksis har plasma en meget bedre/højere betragtningsvinkel...

4. skulle havde ca 4 gange så lang levetid som CRT og LCD. Passer det? - NOP!! omvendt hvis lidt skulle være rigtig, typisk LCD levetid er 60000 timer hvor Plasma er 50000 timer.

De har idag lige lang levetid...

Men har hørt at de kan gå i stykker hvis man ligger dem ned. passer det? - Ja under transport kan panelet blive beskadigt da dette er følsom overfor kraftigere bevægelser når det ligger ned 

LG har ikke det bedste ry for at være gode Plasma skærme, de er mangel fulde i funktioner og grundighed af billede kvaliteten.

Så er Panasonic noget bedre stillet ligesom Pioneer der dog er noget dyere.

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 August 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:
Mr. Anderson skrev:
CasperCU skrev:
Exxtreme skrev:

yossi skrev:
jeg er enig panasonic plasma er det bedste..

Nej det er det ikke, men det er det bedste i den prisklasse han har fundet det LG til... - Enig

ja. men nu er det jo den prisklasse jeg leder efter

grunden til at jeg har tænkt mig at købe plasma er fordi jeg har hørt,
1. Meget højere kontrast - Det samme som LCD eller lavere men de nye LCD efterårs modeller

Pas nu på med at forveksle dynamisk kontrast med reél kontrast... Plasma HAR oftest højere kontrast end LCD. - Gør jeg skam heller ikke

2. Lavere MS - Anderledes teknologi og delvis rigtig

Hvorfor mener du kun delvist rigtig? - beskrivelse her: http://www.flattvpeople.com/tutorials/lcd-vs-plasma.asp

3. skulle efter sigenet ha større betragtningsvinkel - Afhængig af hvilke modeller vi kigger på indefor både LCD og Plasma.

På papiret ja, men i praksis har plasma en meget bedre/højere betragtningsvinkel... - Ud over når man kan se dobbel skærmflade, men det er også tæt på med plasma, men ellers vil jeg give dig ret.

4. skulle havde ca 4 gange så lang levetid som CRT og LCD. Passer det? - NOP!! omvendt hvis lidt skulle være rigtig, typisk LCD levetid er 60000 timer hvor Plasma er 50000 timer.

De har idag lige lang levetid... - Ja tæt på, men plasma gaskamre bliver dårligere med tiden hvor lcd ikke gør.

Men har hørt at de kan gå i stykker hvis man ligger dem ned. passer det? - Ja under transport kan panelet blive beskadigt da dette er følsom overfor kraftigere bevægelser når det ligger ned 

LG har ikke det bedste ry for at være gode Plasma skærme, de er mangel fulde i funktioner og grundighed af billede kvaliteten.

Så er Panasonic noget bedre stillet ligesom Pioneer der dog er noget dyere.

pizzabager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 August 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

JkMa skrev:

okidoki, den skærm jeg har set på har DVB-T og hjemme hvor jeg bor modtager jeg både analog signal + jeg har en digitalboks med et antal betalte digitale kanaler, alt modtager jeg gennem almindeligt antennestik. Men læser så noget med man skal købe et mondul til sin skærm hvor man kan indsætte sit kort, er det korrekt forstået, eller kan det lade sig gøre uden det mondul?? 

Jeg tror du blandet det lidt sammen, alle har et antenne stik, men det kommer an på hvor signalet til stikket kommer fra..

Det kan være kabel tv, parabol, eller gennem luften(antenne på taget, eller fælles antenne delt med andre)

find ud af hvad for et signal du har først.. hvis du har en digital box er det nemlig ikke DVB-T, der kan du PT kun modtage dr1, dr2, tv2, samt måske tyske eller svenske alt efter hvor du bor, som en anden skrev.

Til top Vis pizzabager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pizzabager

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 09 August 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

andersen_501 skrev:

grunden til at men ikke måtte ligge et plasma ned hva fordi at gas lommeren hva åben i toppen

Det er en myte af meget uforståelig oprindelse. Der har sågar været en ganske sejlivet myte om at gascellerne skulle fyldes op efter nogle år, hvilket også er meget langt fra sandheden...

Det er simpelthen utroligt hvad mennesket kan opfinde som forklaring på ting man ikke forstår. Jeg kalder det "enhjørning-teorier", og de er utroligt udbredte, ikke mindst i denne branche... Jeg er selv steget på nogle forklaringer ind imellem, som viste sig at være ren fantasi. Kildekritik er nu en god ting...

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 August 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hvorfor al den jubel over plasmaer? Jeg synes det er noget skrammel.

Hvis de ikke flækker, brænder de hurtigt fast.

Hvad med noget FullHD LCD istedet for noget 'Almost HD Ready' Plasma?

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 09 August 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Hvorfor al den jubel over plasmaer? Jeg synes det er noget skrammel.

Og prisen for ugens mest fejlinformerede, ubrugelige indlæg går til... (drumroll please...)

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

JkMa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Sendt: 09 August 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

pizzabager skrev:
JkMa skrev:

Jeg tror du blandet det lidt sammen, alle har et antenne stik, men det kommer an på hvor signalet til stikket kommer fra..

Det kan være kabel tv, parabol, eller gennem luften(antenne på taget, eller fælles antenne delt med andre)

find ud af hvad for et signal du har først.. hvis du har en digital box er det nemlig ikke DVB-T, der kan du PT kun modtage dr1, dr2, tv2, samt måske tyske eller svenske alt efter hvor du bor, som en anden skrev.

Ok tak for jeres svar

Til top Vis JkMa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JkMa

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 09 August 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Hvorfor al den jubel over plasmaer?

Fordi billedet er bedre end LCD.

MGPProjectS skrev:
Jeg synes det er noget skrammel.

Det er der så pænt mange plasma-ejere der er uenige med dig i.

MGPProjectS skrev:

Så længe der ikke findes et eneste FullHD LCD på markedet der er i nærheden af at gengive HD - så nej tak.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 09 August 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt: Mht. "flækker", så har jeg i min tid i branchen set flere LCD-tv med et stykke legetøj der sidder fast i den smadrede plastic-front, end jeg har set transportskadede plasma-tv.

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 August 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hej AV

Fair nok - det var et surt opstød over mine egne bitre erfaringer med Plasma.

Ja, billedet er bedre og der er mere kontrast.

Tilgengæld har jeg ikke set plasmaer med opløsning over 1366x768, selvom de reklamerede med 1080p via HDMI.

FullHD 1920x1080 LCD'ere kan fås til omkring 13.000.

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 09 August 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

MGPProjectS skrev:

Tilgengæld har jeg ikke set plasmaer med opløsning over 1366x768, selvom de reklamerede med 1080p via HDMI.

Næh, men pointen er at det kan være ligegyldigt, for et LCD tv med en fysisk opløsning på 1920x1080 pixels viser for det første IKKE dén detaljegrad en 1080P kilde indeholder (ingen af de hidtidige modeller i hvert fald), for det andet forringer de i praksis billedet i _meget_ værre grad på en række andre punkter, end "bare" en halvering af opløsningen. Prøv at spørge dig selv: Hvad er vigtigst? At tv'et har samme antal punkter som der er punkter på din Blu-Ray skive, eller at tv'et kan gengive dén detaljegrad der ligger på din blu-ray skive. Der er meget stor forskel på de to ting, ikke mindst fordi detaljegrad hænger sammen med meget andet end opløsning.

Derudover har vi så min kæphest: Når du har et 40" tv, så kan du fra normal kigge-afstand slet ikke SE 1080P alligevel, hvorfor hulen er det så så vigtigt at tv'et har det? Hvis du virkelig vil se 1080P, så køb et 100" billede. Så kan vi snakke om det, men med småtteri som gængse fladskærms-tv, ser du ikke 1080P uanset hvordan du vender og drejer det. Der er mange der _tror_ at deres tv viser hver eneste detalje i en blu-ray film, og viser dem fantastisk flot. Det er bare fordi de aldrig har set hvad der egentlig ligger på de film de har købt...

MGPProjectS skrev:
FullHD 1920x1080 LCD'ere kan fås til omkring 13.000.

Om ikke så længe er plasma MEGET tæt på. Jeg er spændt på hvor mange LCD-fanatikere der konverterer når dét bliver muligt, uagtet at det kan være fløjtende lige meget på et 42" tv.

Et lille kuriosum: Jeg bruger ofte dén der loop-sekvens på DR2 som subjektiv reference når jeg kalibrerer, fordi det er den samme hver gang. Der er detaljer i dét billede som er MEGET tydelige på min projektor-opstilling, som jeg indtil nu ikke har mødt et eneste tv der kan gengive med samme tydelighed, om jeg så sidder med næsen mod skærmen - og de fleste tv begraver disse detaljer fuldstændigt. Og det er 576i materiale! Hvor meget tror du disse skærme kan mishandle et 1080P signal, hvis de ikke engang kan gengive 576i så man kan se hvad der foregår?

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 August 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

CasperCU skrev:
Hvorfor siger du det? Hvad skulle gøre panasonic bedre end så meget andet?

De har som andre nævner, ganske enkelt bedre billedkvalitet end andre plasma-tv i prisklassen. Jeg ved godt det er kedeligt at læse "Pioneer, Panasonic, Pioneer, Panasonic..." når man læser i fora'ene, men det er min klare holdning at fladskærms-markedet p.t. er meget, meget simpelt: Money no object: Køb en Pioneer. Budget-klassen: Køb en Panasonic.

I praksis kan der naturligvis være forskellige årsager til at afvige fra dette, f.eks. HTPC-brugere der foretrækker LCD, eller hvis man er meget generet af reflektioner fra plasma'erne, eller hvis man f.eks. falder for Loewe eller B&O ifht. design/betjening, men vurderet på grundlæggende billedkvalitet er de to bare i en klasse for sig i øjeblikket (hvis vi ser bort fra ultra-highend løsninger, som i praksis endda nok vil bestå af én af de to plus en scaler).

Meget velformuleret og godt begrundet... mine egne erfaringer har du stortset beskrevet igennem hele tråden uden at jeg på nogen måde er en billedhaj eller har ekspertise inden for det område!

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 August 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Syntes nu Pioneer er alt for dyre med deres skærmen se ud fra de funktioner de tilbyder. Hvis de nu kom med DVB-C tuner som Sony og sharp er og begynder med, eller HD-tuner og Harddisk så har de hentet prislejet hjem. Men gode er de "No Doubt" bare i den forkerte ende af prisskalaen til største delen af forbrugerne.

Dette gør sig dog kun gældene her i EU, men kunne de ikke komme lidt ind i kampen med mere funktionalitet. Hvor mange er ikke irriteret over at skulle invistere i digital bokse og skulle bruge de ekstra fjerbetjeninger der følger med.

Nogen der har læst lidt om hvad Pioneer fokusere på?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes