| Forfatter |
|
heyckendorff Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 06 August 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til mine snart nyrenoverede Onken Focal leder jeg fortsat efter en forstærker/forstærkersæt.
Helst ville jeg have en Luxman L-550, men dem der har været indtil videre har enten været for dyre, eller også for defekte.
Nu har jeg set en Denon POA 1500 effektforstærker og en POA 1000 forforstærker udbudt til salg for 4.000,-
Da udseendet betyder en del ved valg af anlæg for mig er jeg faldet for ovenstående sæt alene pga. det fede retro look.
Mit spørgsmål er så om nogle ved hvordan sættet lyder. Det skal jo naturligvis ikke blot se godt ud, men også lyde godt.
Og hvad med prisen for sættet? er den ok eller for høj, og hvad ville en evt. fair pris være (der er knas med en omskifter og nogle mindre ridser.)
Det skal lige siges at jeg ikke er super petitesse hi-fi-nørd der går voldsomt op i at alt er det ypperste. Men jeg vil dog gerne have noget der lyder godt.
Eller sagt på en anden måde...jeg interessere mig ikke en dyt for teknikken, men kun for musikken.
Mvh.
Werner
__________________ Mvh
Werner
|
| Til top |
|
| |
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
| Sendt: 07 August 2007 kl. 08:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
For 20 år siden kostede POA-1500 4295kr og PRA-1000 3495kr i HiFiklubben. Hvad sættet skal koste i dag er svært at sige, da der er gået vintage i den, men 4000kr synes rimeligt såfremt elektronikken er ok. 4000kr vil nok kunne købe bedre lyd fra en ny integreret forstærker, men så får du selvfølgelig ikke retro-looket.
Lyden af Denon-sættet vil du sandsynligvis opfatte som mere lys ift. Luxman L-550.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 07 August 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
4kkr er sku for meget!
Det er ganske rigtigt lyst lydende det sæt, men forforstærkeren er da meget udbredt 
|
| Til top |
|
| |
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
| Sendt: 07 August 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
|
4kkr er sku for meget!
Det er ganske rigtigt lyst lydende det sæt, men forforstærkeren er da meget udbredt 
|
|
|
Ja, personligt mener jeg også 4K er for meget, men sådan er det når der er tale om vintage - de almindelige prismekanismer sættes ud af spil. Et andet sæt i mint condition er netop nu også til salg på nettet, her er prisen ca. den samme som nyprisen!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 August 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes efter at have fået oplyst at f.eks. lyset i VU-metrene er gået, samt knas med en kontakt også at 4 kilo er i overkanten.
Jeg vil have noget der virker 100% så det skal jo under alle omstændigheder en tur på værksted og have skiftet lys i VU, samt ha renset kontakter og potmetre. Sådan en omgang løber nok hurtigt op i en eller to tusser.
Nu skriver i at det er et lyst lydende sæt. Gad vide hvordan det vil spille sammen med mine gamle Onken Focal? Det er adskillige år siden jeg har brugt dem og kan ikke lige huske præcis om de er specielt lyse eller mørke i lyden. Ved bare at de spiller godt.
Nogle der har en ide om hvordan de vil matche PRA-1000 og POA-1500? __________________ Mvh
Werner
|
| Til top |
|
| |
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 07 August 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon PRA-1000 og POA-1500 sættet lyder aldeles skrækkeligt !..........
Til dine Onken Focal har du brug for en lille Audio Note forstærker - gerne en af kittene !......... Sammen danner de en kombination der langt overgår hvad du i din vildeste fantasi kan forestille dig !.........
Du begår en stor fejltagelse ifald du skulle finde på at købe Denon sættet til dine Onken !.........
Mvh __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
| Til top |
|
| |
jero Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 07 August 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal være opmærksom på, at det ikke "bare lige" er at få skiftet pærer i disse effekttrin. De er specielle glødelamper der er loddet på et print. Hvis jeg var dig ville jeg ringe lidt rundt og forhøre mig om muligheden for at finde disse glødelamper.Prisen for et såddan sæt i god stand bør ikke være over 3k efter min vurdering. Effekttrinnet sælges typisk imellem 1500,- 0g 2000,- brugt.
|
| Til top |
|
| |
Kenneth Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 07 August 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde selv sådan et Denon sæt i mange år. Jeg errinder power amp'en som den klart bedste de af de to. Jeg husker der opstod en del skrat på pre-amp efter nogle år. Samt at relæerne til højtalerne også blev slidt. Det er ting som værd at tjekke.
Jeg havde glæde det sæt, -men idag var det nok ikke noget gå efter, slet ikke til 4000.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carsten S Chr skrev:
|
Denon PRA-1000 og POA-1500 sættet lyder aldeles skrækkeligt !..........
Til dine Onken Focal har du brug for en lille Audio Note forstærker - gerne en af kittene !......... Sammen danner de en kombination der langt overgår hvad du i din vildeste fantasi kan forestille dig !.........
Du begår en stor fejltagelse ifald du skulle finde på at købe Denon sættet til dine Onken !.........
Mvh
|
|
|
Carsten det lyder som om du kender både Onken Focalerne og Denon sættet. Derfor vil jeg følge din anbefaling og afholde mig fra at købe det.
Audio Note kender jeg ikke og det eneste på brugtmarkedet jeg umiddelbart kan finde er et rørforstærkersæt til 18.000,-
Da mit forstærker budget er på ca. 4.000,- er dét sæt i hvertfald udelukket.
Hvad med den Luxman L-550 jeg omtaler tidligere? Har du nogen ide om hvorden den vil spille sammen med mine Onken Focaler?
Jeg vil af designmæssige grunde foretrække forstærkere fra 70´erne og 80´erne, så hvis du evt. kan anbefale nogle fra den tid der ville spille godt sammen med højttalerene ville jeg blive glad.
Som sagt er jeg ikke super Hi-Fi entusiast og for mig betyder udseendet af grejet også en del. Derfor mit ønske om noget Vintage gear.
Kan du i øvrigt huske noget om hvad der blev skrevet om Onken Focal dengang de var i handlen?
Kan huske at der var en test af dem i nu hedegangne Hi-Fi & Elektronik, men husker kun af de fik et 11 tal i karakter, men ikke hvorfor? __________________ Mvh
Werner
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jero og Kenneth...takker for jeres indput også, men som nævnt har jeg slået Denon sættet ud af hovedet. __________________ Mvh
Werner
|
| Til top |
|
| |
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyckendorff !........
Jeg kender de Onken højttalere rigtigt godt !........ De er rimeligt følsomme, og de kan spille aldeles fremragende !......... Det man bare skal være opmærksom på er, at den inverterede Focal diskant kan (med det forkerte grej) lyde aldeles skrækkeligt !..........
Personligt ville jeg ikke gå efter den Luxman !......... Jeg ville så afgjort gå efter en lille rør sag !......... Meget gerne brugt !......... Og meget gerne med lidt år på bagen !..........
Omkring 10 watt er fint til de højttalere !........
Her er et bud: http://cgi.ebay.de/AUDIO-INNOVATIONS-500-HIGHEND-ROHRENVERST ARKER_W0QQitemZ110155708966QQihZ001QQcategoryZ35262QQssPageN ameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Her er et bud mere: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=51495
Men ellers !....... Spørg Anders fra Audio Consult om han kan stampe en brugt Audio Note kit forstærker op af jorden !.......
held og lykke med jagten !........
venligste hilsner !.......
__________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
| Til top |
|
| |
Dr. Strangelove Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft og spillet på Onken Focal med en POA-1500 og PRA-1200 og det er et dårligt match. Især POA-1500 er meget lys i det og kommer til at lyde hidsig på et sæt Onken Focal.
Jeg vil anbefale at du gør som Carsten S Chr foreslår - nemlig at finde en rørforstærker - og den behøver ikke være på mere end 10-15 watt.
Jeg skiftede Denon'en ud med en AudioNote Kit 4 - og det dur' sammen ;o)
Det er iøvrigt nok den Carsten S Chr henviser til, da han har hørt både Denon'en og AudioNoten hos mig på mine daværende Onken Focal.
Hvis du ikke vil have rør skal du nok gå efter en MosFet forstærker - de er typisk også lidt runde i toppen.
mvh
__________________ Dr. Strangelove
...Tubes rules
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jero skrev:
| Du skal være opmærksom på, at det ikke "bare lige" er at få skiftet pærer i disse effekttrin. De er specielle glødelamper der er loddet på et print. Hvis jeg var dig ville jeg ringe lidt rundt og forhøre mig om muligheden for at finde disse glødelamper.Prisen for et såddan sæt i god stand bør ikke være over 3k efter min vurdering. Effekttrinnet sælges typisk imellem 1500,- 0g 2000,- brugt. |
|
|
Hej....
Jeg har skam loddet nogle nye lamper i en POA 1500. Det er hver svært eller kræver særlige kvalifikationer. Hifi-klubben kan leverer pærer for ca. 200 kr. Lyden er lidt "lungent" og mangler den bund og fasthed som større trin kan leverer. Der kan skiftes lyttere, og er man en tweaker, så vil de store Noble-potmetre sløjfes og bedre ledning kunne gi et betragtligt løft. Det er ikke længe siden der var en POA-1500 i den blå til sølle 1000 kr.
Mit indtryk er lyden fra PRA 1000 er som 90% af dem som findes på markedet. Den maskerer lidt, men det gør det jo alle. Der er sikkert en del af kontakterne som skratter, så kontaktrens er din ven. Specielt plejer tapemonitoren at være en rigtig synder.
Prisen på 4K er lige i overkanten. Jeg har opkøbt nogle af disse for kr. 2-3000 kr.....naturligvis med defekte pærer. Står den i mint stand...så er det jo et flot sæt som jeg godt kan forstår frister.
Ellers er sættet større, POA 3000 Z og PRA 2000 Z et betragtelig bedre sæt, som nærmere sig noget husmands hi-end. Prisen er dog noget større og PRA 2000 Z er der ikke mange af. Finish og looket er klart også i en hel anden klasse....monster flot.
Lyd mæssigt vil du kunne få mere lyd for 4K i noget andet. Jeg ville presse prisen og tilbyde kr. 2700 kr....så skal den stå i MINT CONDITION. Det vil være et rimligt bud. Ellers spring fra.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sættet er ca. 20 (TYVE) år gammelt og det lød ganske sikkert fint dengang, men udviklingen har bestemt ikke stået stille siden. Du vil for 4.000 kr. kunne købe en nyere brugt integreret forstærker, som på alle områder lyder bedre end dette gamle sæt.
Jeg ved ikke om Vintage-begrebet dækker over gammelt og godt, men for det meste er det vel blot noget gammelt udstyr, som sælger forsøger at score nogle ublu kroner på. Du skal vel bruge din sunde fornuft og spørge dig selv: "Vil jeg have noget gammelt Vintage, som jeg synes ser pænt ud, eller vil jeg have noge væsentligt nyere, som også lyder væsentligt bedre"?
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også (jævnligt) loddet pærer i min hedengangne POA-1500. Der sidder 3 ved hvert VU-meter, men da de sprang så tit endte jeg med kun at skifte den midterste. Det gav noget mindre lys, men også færre udgifter (og ja de springer tit). Lyst var dog nok til mig.
Jeg fik fat i nogle pærer som kunne tåle flere volt og det hjalp på levetiden, men de gik stadig så tit at det var irriterende ;o(
Jeg solgte min POA-1500 for en 1.200-1.300,- for en 6-7 år siden, så jeg synes også prisen på 4.000 er for høj for sættet. Et velholdt sæt bør ikke koste mere end 1/3 af nypris alder og efterspørgsel taget i betragtning. Så en 2.500-2.700 lyder mere rigtigt i mine ører
mvh
...Tubes rules
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Werner.
Jeg har selv spillet på Onken Focal i de sidste par år, og kender dem derfor ganske godt. Jeg vil sige at de har mange kvaliteter, heriblandt ganske god effektivitet og dynamik (Rummet er efter min mening derimod ringere end på Trapez X og Xi). Jeg har det meste af tiden brugt en Hiraga 20w, og den klarer det rigtig godt på disse højttalere. Jeg har også prøvet een af Denons nyre 200W modeller (2200 hvis jeg husker rigtigt), og den var langt fra Hiragaen. De billige Denon forforstærkere 1100, 1200 og 1500 skal du efter min mening holde dig fra. 1500 som er den nyeste af den er klart den ringeste i mine ører, så det kan ikke helt udelukkes at 1000 er rimelig, men jeg tvivler. Som det også blev nævnt af Bradman så er Pra2000Z klasser bedre end de billige modeller (Jeg havde selv een indtil jeg fandt min Pra 6000). Jeg kender ikke Poa3000Z, men jeg tror ikke at den er det rigtig valg til så effektive højttalere (Hf målte den så vidt jeg husker til lige under 300W).
Hvis du har lyst til at høre Onken Focal med en Hiraga, så send en pb.
Mvh. Lars.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sgu ikke nemt at finde en passende forstærker når jeg samtdigi skal holde mig inde for et stramt budget på ca. 4.000,-
Som jeg forstår det ud fra de forskellige indlæg er Onken Focalerne lidt lyse i toppen og skal derfor have en forstærker hen mod det mere varme og runde i toppen.
Ydermere er der ingen der taler særligt varmt om Denon og specielt ikke det sæt jeg nævner så det er som sagt tidligere droppet.
Både Carsten og Dr. Merkvürdichliebe foreslår en rørforstærker og det lyder skam også tiltalende.
Har f.eks. fundet den her lille kinesiske sag i Den Blå Avis http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=50846628 men kender intet til den...eller nogen anden rørforstærkere for den sags skyld. Ville den evt. være et godt valg?
Eller hvad med den her 100 watt Vincent SV 226 hybridforstærker med rør i forforstærkerdelen?
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=51197275
Som nævnt først i tråden er jeg meget lun på en Luxman L-550 på 2 x 50 w ren klasse A. Den skulle så vidt jeg har hørt have en varm lidt røragtig lyd, så er der nogen god grund til IKKE at købe den?
Jeg er naturligvis bekendt med at højttalerene er ret effektive 1 watt/96 dB så vidt jeg husker, men jeg vil gerne have noget der kan spille rigtigt rigtigt højt. Jeg bor på landet og har i mange år spillet i et øvelokale med bl.a to dobbelte 100 watt Marshall stacks og kan bedst lide lydtryk i retningen af at f.eks. en lilletromme lyder så højt som en lilletromme gør i virkeligheden..........med andre ord: DER SKAL SMÆK PÅ. Dog uden at gå på kompromis med lydkvaliteten.
Der hvor jeg vil hen er om en rørforstærker med f.eks. 2x 10 watt vil kunne honorere ovenstående krav til lydtryk med mine højttalere? __________________ Mvh
Werner
|
| Til top |
|
| |
allankvist Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har haft Denon sættet Forforstærker havde en fin lyd Specielt på pladespillerindgangen Der kom dog skrat og udfald i den. Hjalp et stykke tid at rense. Smed den ud til sidst.
Effektforstærkerens lamper sprang også for mig og blev skiftet for så at sprænge igen. Det skyldes simpelthen en fejlkonstruktion der gør at pærerne blir for varme eller får for høj spænding. Nu bruger jeg den til at trække en passiv sub med hæderligt resultat.
Man skal altså også huske at elektroniske komponenter bliver forringet med årene og det derfor sjældent kan betale sig at købe gammelt grej. Det er ikke så slemt hvis der benyttes meget dyre komponenter men det sidder der altså ikke i Denons mellenklasse grej.
Tag da og køb en sorround reciever fra onkyo yamaha eller pioneer De har alle lavet modeller i din prisklasse der har fået ros for kæmpekvalitet til prisen. Så at der pt er en pioneer 1016 til salg på dba.dk til 3500,- Den har lærbar remote!! Disse mærker fås med rumkorrektion, som vil være en stor fordel hvis dine højtalere ikke lige spiller sammen med dit lytterum.
Hvis du kun lytter til digitale kilder er det også svært at komme uden om panasonics recievere Der får du ren digital signalbehandling og mmasser af miljøvenlige watt til ingen penge Har ikke selv hørt dem men der er stor begejstring for dem ude på nettet
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har for nogle år siden hørt en Vincent men ikke lige den der. Den jeg hørte var lidt hård i toppen, men jeg ved ikke hvordan den du henviser til lyder.
Kineseren kender jeg heller ikke, men normalt vil en konstruktion med 84'-rør nok lyde i retning af det du har brug for.
Du skal selvfølgelig gøre op med dig selv om du vil have rør - der er lidt mere arbejde med sådan en forstærker - og du skal påregne udgifter til udskiftning af rør en gang imellem. Til gengæld kan du så præge lyden med valget af rør.
Tjekkede lige annoncerne - der er f.eks. også en Rega til 2.500,- (30 watt'er) og den er også rund og musikalsk i lyden (og så er der endda penge til overs). Du skriver dog at du gerne vil spille rigtig rigtig højt og det gør mig lidt i tvivl om hvad du er ude efter.
Onken Focal'erne kan spille højt (med få watt), men det er ikke en Cervin Vega højttaler med punch i mellemgulvet. Hvis du giver dem ret meget mere end 50 watt nærmer du dig også grænsen for hvad de kan tåle - tror dog at de står til 100 watt, men det er så nok med risiko for at der ryger en enhed. Da jeg havde dem syntes jeg 10 watt var nok til mit behov i en stue på 35m2, men kan jo ikke helt vide om det er det til dig - men uanset hvad så er det ikke en PA-højttaler.
Jeg kan ikke anbefale dig at købe en surround-forstærker - dem jeg har hørt kommer ikke i nærheden af en god stereoforstærker til samme pris når vi snakker 2 kanaler (vel heller ikke så mærkeligt da de jo til pengene skal indeholde 5-6 kanaler, surround-dekoder etc.)
Hvad for noget musik skal det kunne spille - og evt. hvad er det for noget andet grej du spiller på?
Ved ikke om det hjalp dig men det var da et forsøg ;o)
mvh
...Tubes rules
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
beta skrev:
|
Sættet er ca. 20 (TYVE) år gammelt og det lød ganske sikkert fint dengang, men udviklingen har bestemt ikke stået stille siden. Du vil for 4.000 kr. kunne købe en nyere brugt integreret forstærker, som på alle områder lyder bedre end dette gamle sæt.
Jeg ved ikke om Vintage-begrebet dækker over gammelt og godt, men for det meste er det vel blot noget gammelt udstyr, som sælger forsøger at score nogle ublu kroner på. Du skal vel bruge din sunde fornuft og spørge dig selv: "Vil jeg have noget gammelt Vintage, som jeg synes ser pænt ud, eller vil jeg have noge væsentligt nyere, som også lyder væsentligt bedre"?
Med venlig hilsen
|
|
|
Jeg vil nok bestride hvorvidt tingene er blevet bedre. Det er logisk at tro, at teknologien ville byde på nogle bedre produkter. Det er jeg dog ikke enig i er tilfældet. 1500/1000 sættet var et mellemklasses produktsæt, og tager et lignende sæt fra f.eks. Denon idag, så er lyden ikke specielt bedre. Det svinger lidt fra model til model, men generelt er det præcist samme crap idag....pånær RIAAen er blevet meget ringere. Jeg vil også hævde min gamle POA 3000/PRA 2000 Z kunne spille op til seriøst lytning trods sine ca 25 år og samlignes med mange hæderlige og nyere konstruktioner.
Cheers
Bradmand __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |