Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Denon PRA 1000 og POA 1500...noget værd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

allankvist skrev:

Tag da og køb en sorround reciever fra onkyo yamaha eller pioneer De har alle lavet modeller i din prisklasse der har fået ros for kæmpekvalitet til prisen. Så at der pt er en pioneer 1016 til salg på dba.dk til 3500,- Den har lærbar remote!! Disse mærker fås med rumkorrektion, som vil være en stor fordel hvis dine højtalere ikke lige spiller sammen med dit lytterum.

Da jeg ikke skal bruge Sorround til noget, ville det efter min bedste overbevisning være meningsløst at kaste penge efter al den extra elektronik der alt andet lige må sidde i en sorround forstærker i forhold til en stereoforstærker.

Som sagt er der også en del irrationel nostalgi forbundet med mit valg af forstærker. Og ejerglæde spiller også ind, og den vil for mit vedkommende alt andet lige være større med nogle af de gamle slæder fra 70´erne 80´erne.

Men er naturligvis klar over at jeg må kigge på hvad der var i den dyrere ende dengang for at få noget der spiller op med mellemklassen af idag

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2007 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:

Hvis du har lyst til at høre Onken Focal med en Hiraga, så send en pb.

Mvh. Lars.

Tak for tilbuddet om at høre Onken Focal med Hiraga....måske jeg pb´er dig hvis ikke jeg kan finde noget i retning af det vintage jeg søger

Werner
Til top Vis heyckendorff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heyckendorff

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

Dr. Strangelove skrev:

Tjekkede lige annoncerne - der er f.eks. også en Rega til 2.500,- (30 watt'er) og den er også rund og musikalsk i lyden (og så er der endda penge til overs). Du skriver dog at du gerne vil spille rigtig rigtig højt og det gør mig lidt i tvivl om hvad du er ude efter.

Onken Focal'erne kan spille højt (med få watt), men det er ikke en Cervin Vega højttaler med punch i mellemgulvet. Hvis du giver dem ret meget mere end 50 watt nærmer du dig også grænsen for hvad de kan tåle - tror dog at de står til 100 watt, men det er så nok med risiko for at der ryger en enhed. Da jeg havde dem syntes jeg 10 watt var nok til mit behov i en stue på 35m2, men kan jo ikke helt vide om det er det til dig - men uanset hvad så er det ikke en PA-højttaler.

Hvad for noget musik skal det kunne spille - og evt. hvad er det for noget andet grej du spiller på?

Ved ikke om det hjalp dig men det var da et forsøg ;o)

mvh

Naturligvis hjælper det da Dr. Merkvürdichliebe...ja tilgiv mig min frækhed omkring omskrivning af dit brugernavn, men jeg synes altså det lyder mageløst oversat til tysk.

Da min Onken Focaler sidst spillede for 4-5 år siden havde jeg en gammel Sony STR 7025-L reciever fra 70´erne (som jeg stadig har), en Rega Planar 2 pladespiller med den originale Pick-up som jeg ikke husker navnet på og en ikke nærmere defineret CD afspiller.

Selv med dette i sandhed ikke særligt raffinerede set-up spille mit anlæg lang bedre end alle mine venners forskellige mere eller mest mindre seriøse anlæg. Og det spillede tordnende højt...og som jeg husker det også med masser af punch i mellemgulvet....men måske har jeg et ekstra følsomt mellemgulv.

Jeg synes lyden fra anlægget dengang var super god, men jeg hvade på den anden side heller ikke noget at sammenligne med.

Jeg kunne egentlig blot fortsætte med Sonyen og ville sikkert være glad nok for det.

Men nu har jeg altså brugt forløbig 1500,- på at få renoveret mine mellmtoner og nye original basser. For ikke at tale om de 1000,- kroner til p***edyr glans 90 alkydmaling og diverse slibe og poler effekter til kabinetterne. Og så er jeg endda ikke kommet til at skulle skifte skumgummi på fronten af baskabinetterne samt den indvendige polstring.

Og jeg brugt i månedsvis nu på at gå at pusle om den gamle kærlighed som de højttalere er. Derfor synes jeg også de denne gang fortjener en forstærker der bedre matcher ders kvaliteter og som kan få noget mere vellyd ud af dem.

Jeg er ikke begyndt at tænke på hvilken CD-spiller jeg skal købe endnu, men burde måske tage det med i mine overvejelser omkring forstærker. Synes dog at det er forvirrende nok at skulle vælge forstærker/reciever så tror jeg køber den først og så vælger CD + evt. analog pladespiller ud fra det.

Mht. musik så spille jeg i slut 80´erne og start 90´erne guitar i et dødsmetalband. Deraf mit ønske om et anlæg der sparker lydtryksmæssigt røv. 

Jeg hørere stadig af og til mine gamle Slayer, Napalm Death, Morbid Angle etc. CD´er.

Derudover har jeg en meget bred musiksmag og jeg tror ikke der er nogen genre jeg ikke ville kunne finde noget jeg kunne lide inde for. Men for at nævne nogle eksempler:

Tarwater (tysk electronica), Biosphere (norsk Ambient), Pixies, Pavement, gammel Pink Floyd, Sizzla (Jamiaicansk Reggea/dancehall), bob hund, Timbuktu, Django Reinhardt, Bob Marley, Peter Tosh, Gammel Dire Straits, alt hvad Andrés Segovia har haft sine fingre i, klassiks kammermusik med melankolsk islæt, store orkestrale værker med guitar som soloinstrument...og etc.....der er jo så meget fed musik at det gør helt ondt.

Werner

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2007 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Skal lige pointere at selv om jeg måske ikke når at få svaret personligt til alle så læser jeg alle indlæg med stor interesse og sætter meget pris på enhvers deltagelse i denne tråd.

Werner

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 August 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Tyske omskrivninger/oversættelser er som oftest lig med længere sætninger - og/eller længere ord - og din omskrivning har en vis humor. Dog går noget af Peter Sellers analogien fløjten ;o)

Kan godt forstå din fascination af Onken Focal'erne. Jeg var også igennem den store tur - mine enheder var dog i ok stand så for mit vedkommende drejede det sig om afslibning og maling af baskummerne, udskiftning af skumgummiet og bedre stik. Ægget bliv smårepareret (et par af boltene  var gået løse) og selvfølgelig malet. Jeg lavede i øvrigt en afkobling mellem æg og baskummer vha. beton og noget eftergiveligt materiale. Jeg gik enddag skridtet videre og byggede et helt nyt delefilter med fladvalsede spoler, bedre kondsatorer, induktionsfrie modstande og ny intern wiring med noget Kimber kabel. Alt i i alt meget hørbare forskelle - blev dog ikke helt færdig med at finpudse filteret (som ændrede klangkarakteristikken) før jeg solgte dem.

Mht. bassen mener jeg selvfølgelig ikke at de ikke kan levere punch i mellemgulvet - de har måske en lidt anderledes måde at spille bas på end så mange andre højttalere, og punch'et er ikke som ved typiske PA-højttalere.

Den store fordel ved æggene er at de har så lav en driftseffekt - det gør at udvalget af forstærkere er meget større - men gør det selvfølgelig også sværere at finde det man lige går efter. Og du har også ret i at CD-afspilleren også vil få stor betydning. Intet anlæg spiller bedre end det svageste led.

Uanset hvad tror jeg stadig på at en 10-20 rørwatt eller 50 transistorwatt er nok til højttalerne hvis vi ikke taler om et lytterum der er balsalstørrelse. Men det her med at pege på hvilken model det så skal være, er sgu svært. Personligt ville jeg foretrække rør - men nu har jeg også fået en svaghed for rørforstærkere - og det med at de ikke kan spille bas passer ikke hvis kvaliteten og matchet med højttalerne er godt.

Jeg mener iøvrigt ikke at der er sket så voldsomt meget på forstærkerfronten de senere år. Highendgrej med 10 år på bagen kan sagtens hamle op med meget spritnyt udstyr. Mine rørforstærkere har en 10 år på bagen og de kan (i mine ører) banke masser af dyrt nyt grej.

Måske vil veje frem være at finde nogle gode bud på noget du kunne forestille dig og så høre om nogen kender det - eller evt. kunne tilbyde dig at lytte til det. I den sidste ende er det jo dine ører der skal holde det ud ;o)

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

allankvist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 August 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Har i nogle billeder af de focaler? Ku godt tænke mig at se dem Lyder til de er flotte.

Mht. rørforstærkere synes jeg man lige man skal tænke lidt på miljøet før man køber en sådan Synes det er fint at holde gang i de gamle, men det burde altså forbydes at lave nye af slagsen. Det er jo helt sygt som en klasse A af slagsen bruger strøm

Til top Vis allankvist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allankvist

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Dr. Strangelove....Du har ikke tilfældigvis diagrammer på det ændrede delefilter du lavede til Focalerne i sin tid?

Mht. forstærker fortsætter jeg eftersøgningen i rog og mag. Renoveringen er pt. nået til at baskabinetter og æg er spartlet og malet efter alle kunstens regler. Begge æg har været på gulvet og derved smadret.....så et ret omfattende renoveringsprojekt.

Mangler stadig at trække nye ledninger indvendigt i højttalerne samt montere terminaler og enheder så det haster anyway ikke overvældende med forstærker og CD.

Werner

heyckendorff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

allankvist skrev:

Har i nogle billeder af de focaler? Ku godt tænke mig at se dem Lyder til de er flotte.

Så snart de er færdige Allan skal jeg nok tage nogle billeder og smid herind.

Jeg synes selv det er en flot, omend noget speciel højttaler.

Werner

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Har ikke et delefilter-diagram på PC'en - skal nok lede i gemmerne om jeg har et håndtegnet i en af bunkerne. Det bliver dog tidligst i morgen.

UPS - to spejlæg spiller garanteret ikke så godt som to hårdkogte ;o))

Kunne ikke lige finde nogle billeder af mine - men de kan ses (godt nok i en lidt ringe kvalitet) på nettet ;o) - jeg har dog intet tilbage af anlægget fra dengang - ikke andet end LP'er og CD'er ;o)

http://www.viborghifi.dk/viborgmusik/April.1999.htm

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Så har jeg rodet lidt.

Jeg fandt den originale A4 side fra F3 Lyd om Onken Focal'erne. Der er bl.a. de tekniske spec. Højttalerne blev også i sin tid testet i Hi-Fi & Elektronik nr. 6/84.

Jeg har også et håndtegnet delefilter. Dog har jeg ikke data på de to trafoer og den ene af de to kondencatorer i bassektionen.

Jeg byggede i sin tid helt nye filtre til diskant- og mellemtonen men lod i første omgang bassektionen være - og solgte dem så inden jeg fik kigget på det.

Hvis du er interesseret i at få en scanning af håndtegningen eller produktarket så send mig en PB.

mvh

...Tubes rules

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Bruger siden: 02 Januar 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 03 April 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Denon PRA-1000 & Denon POA-1500

Vil gerne have lidt "friske" inputs angående dette stereosæt, da jeg overvejer at anskaffe mig det

Mvh Mahias

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 April 2008 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Denon PRA-1000 & Denon POA-1500

Vil gerne have lidt "friske" inputs angående dette stereosæt, da jeg overvejer at anskaffe mig det

Mvh Mahias

Hvis sættet koster ca. 4000 vil jeg overveje et sæt Onkyo M 508  P 308 i stedet , det har lidt flere muskler  og er lidt nyere  . Denon sættet må i mine øjne ikke koste mere end 2500-3000 kr i superfin stand.
Det er begge gamle forstærkersæt der måske holder 14 dage eller flere år . Så en nyere integreret til 4000 kr.  er da værd at overveje for at undgå skuffelser . Eller find en Onkyo M588 til omkring 4500 kr og få en af Onkyo´s bedste effekter ,

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Det skal lige siges at jeg ikke oplever POA 1500 som " hidsig /skinger " , tror det har meget med højttalerne at gøre , jeg har prøvet på Kef 104/2 , B&W 801 S3. JBL 4311, Ess Eclipse, Jbl 250ti. B&W 601,
CV 12TR,  uden at være generet .

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 04 April 2008 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet tilbudt Denon sættet i bytte for mine Pioneer HPM-110 højttalere

PS. Det er ikke mig der har startet tråden..

Lyth
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 April 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Sorry, hvis vi er ved at dreje tråden.

Mathias: I oktober købte jeg det forstærkersæt, som du omtaler, oveni købet med en Denon DP-47F. Det spiller på et sæt SA 1530, og jeg er rigtig tilfreds med den måde det spiller musik på. Mit sæt er i mint condition uden nogen som helst mangler, og jeg gav 2500 kr. for det. Jeg kender dine forventninger til, hvor meget du skal have for dine HPM, så det vil ikke være et godt bytte for dig, med mindre der følger penge med.

Herudover laves der ikke længere reservedele til sættet, og da effektforstærkeren bruger pærer, som små børn spiser slik, er det en god ide allerede nu, at anskaffe sig et lager af dem.

Vintage er bedst uden mangler.

Endnu en gang sorry for off topic.

Til top Vis Lyth's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyth

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 04 April 2008 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til prisen på mine HPM'er, er jeg gået et stykke ned, da jeg ikke længere har brug for dem, og egentligt gerne vil af med dem inden for en overkommenlig fremtid.

Jeg er bekendt med at effekten springer pærene for et godt ord, men dette kan jeg dog godt leve med.

PS. "Lånte" tråden, da det ville være dumt at oprette en ny tråd om sættet, da jeg lige så godt kunne fortsætte i en gammel tråd

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 April 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg har selv Pra1200 og Poa 2200, jeg har haft det sæt meget længe og det er kun som et erstatnings anlæg når jeg udskifter..

Jeg har især modificeret min Poa en del, potmetrene på bagsiden er smidt ud og der er loddet phonostik direkte på istedet, det har hjulpet en smule på lyden..

Det spiller da fint nok men det er alt for lyst og teknikken er forfærdelig bedaget...

Jeg ville købe en mindre intg transforstærker, jeg synes meget godt om Xindaks lille A06 forstærker, den koster omkring 3500kr ny, og den har 2*80W og spillede ganske fortrinlig på en 2½vejs gulv med 90db følsomhed, som også kan være lidt skarp i diskanten og Xindak'en klarede det bedre end en Rotel til den dobbelte pris...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Lyth skrev:

Sorry, hvis vi er ved at dreje tråden.

Mathias: I oktober købte jeg det forstærkersæt, som du omtaler, oveni købet med en Denon DP-47F. Det spiller på et sæt SA 1530, og jeg er rigtig tilfreds med den måde det spiller musik på. Mit sæt er i mint condition uden nogen som helst mangler, og jeg gav 2500 kr. for det. Jeg kender dine forventninger til, hvor meget du skal have for dine HPM, så det vil ikke være et godt bytte for dig, med mindre der følger penge med.

Herudover laves der ikke længere reservedele til sættet, og da effektforstærkeren bruger pærer, som små børn spiser slik, er det en god ide allerede nu, at anskaffe sig et lager af dem.

Vintage er bedst uden mangler.

Endnu en gang sorry for off topic.

så har jeg været heldig igen , ingen af mine sæt pra1000 , poa 1500  har spist pærer ej heller efter mange år på bagen . Jeg har ejet to sæt.

MathiasFB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi

Sendt: 04 April 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Det er altid godt at være heldig en gang imellem

Har du stadigvæk et sæt?

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

MathiasFB skrev:

Det er altid godt at være heldig en gang imellem

Har du stadigvæk et sæt?

Ja jeg har et sæt der næsten står som nyt, her er mit sæt , med lys i .

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes