| Sendt: 09 September 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
| Nu er jeg selv ejer af en SXRD maskine som jeg i øvrigt er rigtig glad for - fedt billede! Men kan du ikke forklare lidt hvad de generelle problemer er sammenlignet med eks. DLP, som du jo skriver? Hvor ligger problemer med teknologien? Nogen har beskrevet at farverne haltede, skarpheden haltede efter konkurrenterne, men de har vel også sine fordele! |
|
|
Jeg har overset dette spørgsmål, beklager. Selvfølgelig er der også fordele. Jeg kan til stadighed forundres over hvordan dét at man skriver der er noget negativt ved et produkt, skal oversættes til at man synes produktet er dårligt... SXRD (eller DILA) er grundlæggende en videreudvikling af LCD, og tager nogle af ulemperne med sig. Kort sagt er LCOS (SXRD/DILA) en LCD med væsentligt bedre kontrast og fill-rate. Det vil sige at du stadig har issues mht. farvepræcision, shading (forskellig farvegengivelse hen over billedfladen), risiko for konvergensfejl osv. I forhold til DLP har du derimod for JVC's vedkommende bedre on/off kontrast uden IRIS, og den bedre fill-rate giver et meget helstøbt, "35mm-lignende" billede. I mine farve-hysteriske øjne er det største problem ved LCOS ikke teknologien i sig selv, men at de to producenter (sony og JVC) ikke interesserer sig synderligt meget for korrekt farvegengivelse. Derudover, som du selv er inde på, er skarpheden en anelse efter de bedste DLP'er.
Uanset om man er til DLP eller LCOS, er introduktionen af LCOS spændende fordi den har tvunget prisen på DLP'erne ned. Sim2 D80, der for ikke så længe siden kostede 75k, er lige sat ned til 45k. Den nye Samsung 1080P, der sætter standarden for farve-præcision, kommer under 50k, og flere andre DLP-nyheder er lanceret til priser der er væsentligt under hvad man kunne have forventet. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|