Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 20:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: High-End-OTL-Hovedtelefon-Amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 20 November 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Husk på at ECC230 og 6080 er ækvivalente (close or identical) med 6AS7(G), så er der lidt mere at vælge imellem.

Philips 6080 er ikke specielt dyre, og det er 10-4 rør.

RCA´erne er også helt OK, ligeledes Raytheon.

Yes, yes - men så må du heller ikke glemme "smukheds-faktoren"!
De såkaldte "coke-bottle" er utrolig smukke at se på - modsat de mere almindelig/kedelige 6080ere. Og det er jo den halve fornøjelse!
Og inden for de samme 6AS7G rør er der forøvrigt også forskellige mærker og opbygning, grey-/blackplate f.eks.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 November 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Gu´er smukhedsfaktoren vigtig.  

Jeg bruger da også stadigvæk Tung-Sol USA 6AS7(G), omend meget andet har været ploppet i hullerne. (Det er ikke de værste dobbelt-trioder på denne benzinosgrå planet.)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 November 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Gu´er smukhedsfaktoren vigtig.  

Jeg bruger da også stadigvæk Tung-Sol USA 6AS7(G), omend meget andet har været ploppet i hullerne. (Det er ikke de værste dobbelt-trioder på denne benzinosgrå planet.)

Må sgu indrømme at jeg ærger mig den dag i dag, at jeg solgte disse Tung-Sol 6AS7G rør til dig

Nej spøg tilside, jeg kunne jo ikke vide at jeg rendte ind i min gamle klasse-kammerat Kalle_dk et år efter. Han ville gerne have at jeg kom ud og hørte hans hovedtelefon-setup. For pokker hvor lød det godt. Indtil da havde jeg aldrig skænket hovedtelefon lytning en tanke, eller at jeg kom til at lave rør-forstærkere til formålet.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

En lovprisning af dette glim-ragende rør: http://www.atma-sphere.com/papers/6as7.html 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 November 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Ups en mere

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 25 November 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Det ser jo spændende ud 

Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Så er det dig Kalle_dk der står for tur?

Oh-lala der er noget at glæde sig til!

Mvh.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Mvh.

Jæs, muggemand

........og vi HAR testet rørene fra Ukraine. De var dæleme gode
Hvordan gik det egentlig med de der skodrør du købte i Sverige ? Duer de til noget ?

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Jæs, muggemand

Hvordan gik det egentlig med de der skodrør du købte i Sverige ? Duer de til noget ?

Hehehe, det var godt.
De "skodrør" fra Sverige var ægte Vintage!! De skulle ihvertfald lige have en lettere vask - så var de klar, med en god klang. Og ikke mindst smukke!
Men det der virkelig rykkede var et sæt matchede Telefunken ECC801S det er et delikat rør skulle jeg hilse og sige!
Dyre? Nej ikke hvis du holder dig fra dem der prøver at sælge dem herinde. Fik for nogle uger siden et tilbud om 2 for 3-400 Euro herinde fra - fik et fint sæt til ca. 600,- på Ebay.de.

Mvh.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Kalle_dk skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Jæs, muggemand

Hehehe, det var godt.
De "skodrør" fra Sverige var ægte Vintage!! De skulle ihvertfald lige have en lettere vask - så var de klar, med en god klang. Og ikke mindst smukke!
Men det der virkelig rykkede var et sæt matchede Telefunken ECC801S det er et delikat rør skulle jeg hilse og sige!
Dyre? Nej ikke hvis du holder dig fra dem der prøver at sælge dem herinde. Fik for nogle uger siden et tilbud om 2 for 3-400 Euro herinde fra - fik et fint sæt til ca. 600,- på Ebay.de.

Mvh.

Det var da godtnok en voldsom pris du har betalt for et sæt Telefunken ECC81. Jeg købte jo et sæt NOS ECC81 Telefunken af nogle musikere fra Spanien (på EBAY). De havde et lager af diverse rør. Eet sæt kostede ca. 50 dollars plus fragt. De er testet og afprøvet i Solvins forstærker, og de spiller fremragende, men muggemand var heller ikke på EBAY den dag

Nu venter de 2 smukke Telefunken rør på at komme i arbejde, når forstærkeren er klar

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Milu skrev:
Kalle_dk skrev:
Milu skrev:

Mvh.

Jæs, muggemand

Hehehe, det var godt.

Mvh.

Det var da godtnok en voldsom pris du har betalt for et sæt Telefunken ECC81. Jeg købte jo et sæt NOS ECC81 Telefunken af nogle musikere fra Spanien (på EBAY). De havde et lager af diverse rør. Eet sæt kostede ca. 50 dollars plus fragt. De er testet og afprøvet i Solvins forstærker, og de spiller fremragende, men muggemand var heller ikke på EBAY den dag

Nu venter de 2 smukke Telefunken rør på at komme i arbejde, når forstærkeren er klar

ECC81 er bare et almindeligt rør - du skal ha' fat i et ECC801S (specielt produceret og selekteret for lavt mikrofoni (blandt andet))
F.eks. her: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&it em=290184285175&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=019
Men jeg byder selv på det, så...

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Ellers har jeg disse på vej hjem:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&it em=250186565058&ssPageName=STRK:MEWN:IT&ih=015

DET bliver spændende! Special Quality til militæret.
Klangen er måske en anden end ECC801S.

Mvh.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

ECC81 er bare et almindeligt rør - du skal ha' fat i et ECC801S (specielt produceret og selekteret for lavt mikrofoni (blandt andet))
F.eks. her: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&it em=290184285175&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=019
Men jeg byder selv på det, så...

Mvh.

tsk tsk tsk, ja nu kommer fynboen op i dig. Mon du kan høre forskel på de 2 Telefunken-modeller ? Der er jo mange andre faktorer der spiller ind, når lyden ender ude i hovedtelefonerne, men lad nu det ligge. Det ville ende i en forfærdelig lang tråd.

Iøvrigt er det ikke nemt at gennemskue ham tyskeren som sælger 801 og 81 rør. Een af hans auktioner fortæller (i overskriften), at der er tale om 4 styk 801, men billedet af rørene viser noget andet.

Nå, nu vil jeg ikke spamme Solvins tråd yderligere !

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved er Telefunken-rørene alle af præcis samme type, men forklar mig lige noget andet!?

Man laver ECC81, tager et parti ud, og giver dem tæsk (blandt andet 1 min´s on-off i flere døgn). Derefter inspicerer man rørene for fejl rent metalurgisk under mikroskop, og fejler de intet efter denne voldsomme behandling, så er de E81CC (lav mikrofoni). Derefter måles de 2 triodehalvdele efter, og måler de fuldogsåstændigt ens, så er de ECC801S, hvor S´et står selekteret.

Kører røret som katodefølge, er der nok ikke det vilde at hente med et S´er-rør, men deles venstre og højre kanal om røret, der er jo 2 triodehalvdele, så er det et must med et selekteret rør, især da i RIAA/pickup-forstærkere.

Sårn er det 10hver10fald med mange andre rør-fabrikater, blandt andet de rør som RCA har lagt navn/beskriftning til.

Men forklar lige, såfremt jeg har misforstået et eller andet; jeg har kun haft rør i halvandet år (ren novice )

Venligst.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 November 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hej FC.

Det lyder meget fornuftigt!
For umiddelbart er der ingen forskel hvis man kigger på ECC81 og ECC801S rørene, de har begge 3 mica.
Men hvis man f.eks. kigger på Siemens ECC81 og Telefunken ECC801S så er der enorm forskel, Siemens ligner et gammel russer rør - Telefunken ligner et delikant og velbygget rør og er noget mindre i rørstørrelse - svært at beskrive.

Mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke finde den RCA-"hjemmeside", øv-da. (Men jeg har den!)

Klart at der er forskel på Telefunken Berlin og Siemens-outsourced (også prismæssigt). Jeg er nu godt tilfreds med mine Siemens med A3-A6 på, jeg bruger typisk ECC83 og ECC88 i luxus-versionerne.

Men når jeg får en gramsephon og får min Edison 1 op at køre, så skal jeg også have en Telefunken Berlin løsning, klart da! (1 X ECC801S og 2 X E83CC)

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 November 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jeg kan ikke finde den RCA-"hjemmeside", øv-da. (Men jeg har den!)

Klart at der er forskel på Telefunken Berlin og Siemens-outsourced (også prismæssigt). Jeg er nu godt tilfreds med mine Siemens med A3-A6 på, jeg bruger typisk ECC83 og ECC88 i luxus-versionerne.

Men når jeg får en gramsephon og får min Edison 1 op at køre, så skal jeg også have en Telefunken Berlin løsning, klart da! (1 X ECC801S og 2 X E83CC)

Hej

Hvis det er den Edison one jeg tænker på, lavet af audio-innovision eller hvordan det nu staves, mener det var en Peter Qutrup der stod for fortagnet.

Så er det den riaa i verden der er dårligst lavet, aldrig har jeg hørt noget så ringe. Jeg købte den pågældende riaa for 20 år siden. Efter den var blevet sat til og en LP lagt på pladespilleren, ja så skulle der lyttes Hi-Fi, men godmorgen min bare røv, det var den mest skinger diskant der kom ud af højtalerne og ingen bas, enten er den blevet samlet forkert fra fabrikken eller også havde ham der skulle beregne riaa-kurven, røget en ordentlig pibe, sjov tobak, så lyder alting jo godt.

Mvh

Torben

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Øv-kaydo. Det var vist også nogen nederen rør, som fulgte med.

Den skal samles som hard-wired, så har jeg jo alle muligheder for at samle den på den rigtige måde. Og udskifte enkelte komponenter i RIAA-korigeringen, måske endda med udvendige justeringsmuligheder, ligeledes med lasten. Det er jo bare en rør-RIAA til rundt 2000 kr som samlesæt, for mere end 20 år siden!?

Det er en Erik Andersson som har bikset den sammen, og korrekt at Erik Andersson og Peter Qvortrup (og David Chessel) står bag Audio Innovation. Sjovt nok er selvsamme RIAA brugt i AI 500, såeh?!

http://www.drtube.com/audioamp.htm#AI

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 November 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Øv-kaydo. Det var vist også nogen nederen rør, som fulgte med.

Den skal samles som hard-wired, så har jeg jo alle muligheder for at samle den på den rigtige måde. Og udskifte enkelte komponenter i RIAA-korigeringen, måske endda med udvendige justeringsmuligheder, ligeledes med lasten. Det er jo bare en rør-RIAA til rundt 2000 kr som samlesæt, for mere end 20 år siden!?

Det er en Erik Andersson som har bikset den sammen, og korrekt at Erik Andersson og Peter Qvortrup (og David Chessel) står bag Audio Innovation. Sjovt nok er selvsamme RIAA brugt i AI 500, såeh?!

http://www.drtube.com/audioamp.htm#AI

Ja men god arbejds-lyst

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Ja tak; først skal jeg nu have den tilhørende Edison 12 op at køre med Siemens i alle huller, mindst da!

Den skal indgå i et nærfelts A/V-setup baseret på en blærbar PC, en Silverstone USBDAC og et sæt Mission-standerhøjttalere (731/732/771/780, jeg har da lidt i samlingen!).

Men inden da skal jeg have renoveret/modificeret en Arcam Delta 270 CD-afspiller. Der er nok at tage sig til.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes