Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 05:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: High-End-OTL-Hovedtelefon-Amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2007 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Ja tak; først skal jeg nu have den tilhørende Edison 12 op at køre med Siemens i alle huller, mindst da!

Den skal indgå i et nærfelts A/V-setup baseret på en blærbar PC, en Silverstone USBDAC og et sæt Mission-standerhøjttalere (731/732/771/780, jeg har da lidt i samlingen!).

Men inden da skal jeg have renoveret/modificeret en Arcam Delta 270 CD-afspiller. Der er nok at tage sig til.

Lidt meget i samlingen, må jeg sige. Jeg trode at du ville have den til at køre sammen med din MingDa. Hvis det var tilfældet skulle du lige tænke på at Edison one's riaa benytter ecc83 rør, hvilket giver en høj udgangs-impedans = mistilpasning til din MingDa.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 November 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Kalle min ven, hvorfor skulle du også have rørene placeret i V-form, det er sgu ikke til at få placeret komponeterne, jeg får grå hår i det tilbageværende, nå det går nok.

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 26 November 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Kalle min ven, hvorfor skulle du også have rørene placeret i V-form, det er sgu ikke til at få placeret komponeterne, jeg får grå hår i det tilbageværende, nå det går nok.

HAHAHA, fordi jeg ikke vil ha en "firkantet" rør-placering som alle de andre (jeg er jo noget for mig selv, ved du).

Nu tager jeg det dog helt afslappet, da jeg overhovedet ikke betvivler dine evner indenfor arkitektonisk rør-forstærker-design, så det ender sikkert med at den bliver meget flottere og endnu bedre end  alle de andre du har lavet ÆV BÆV 

Min hjemvendte CD-afspiller venter allerede på at få lov til at putte lyde ind i den. Nu skal jeg bare lige ha hentet mine gode RCA kabler hjem. De har været udlånt til en ung mand med hang til godt grej men med manglende midler. Man er jo i bund og grund et godt menneske
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 November 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Solvin skrev:

HAHAHA, fordi jeg ikke vil ha en "firkantet" rør-placering som alle de andre (jeg er jo noget for mig selv, ved du).

Nu tager jeg det dog helt afslappet, da jeg overhovedet ikke betvivler dine evner indenfor arkitektonisk rør-forstærker-design, så det ender sikkert med at den bliver meget flottere og endnu bedre end  alle de andre du har lavet ÆV BÆV 

Min hjemvendte CD-afspiller venter allerede på at få lov til at putte lyde ind i den. Nu skal jeg bare lige ha hentet mine gode RCA kabler hjem. De har været udlånt til en ung mand med hang til godt grej men med manglende midler. Man er jo i bund og grund et godt menneske

Du skal få arkitektonisk rør-forstærker-design, ja du skal, lige så hatten passer

det ender med at den bliver vind og skæv eller også bliver jeg det, af at bukke og smyge, de

skide komponent ben, men de skal få, ja de skal, så kan de lære det

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Du skal få arkitektonisk rør-forstærker-design, ja du skal, lige så hatten passer

det ender med at den bliver vind og skæv eller også bliver jeg det, af at bukke og smyge, de

skide komponent ben, men de skal få, ja de skal, så kan de lære det

Hvis jeg tænker tilbage på 80'erne, da jeg byggede sendere, modtagere og andet godt til brug indenfor radioamatør hobbyen, ja så husker jeg tydeligt, at når man monterede tingene ekstremt symetrisk, og enormt æstetisk, ja så virkede det ad h-til. Hvis man derimod lavede genveje (svarer til at bukke og afkorte ben på komponenterne), så virkede tingene perfekt.

Så jo, den kommer til at spille bedre end noget andet grej på denne jord

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 November 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Solvin; så skulle du se min Arcam-samling!

Impedansforholdet burde passe imellem Edison One og Twelve, det burde det 10hver10fald.

RIAA´ens print er dog lidt "solbrændt" ved første ECC83-hul (ud af 3), nogen har foreslået at jeg skifter det til et ECC81, læs ECC801S.  MingDa´en har en indgangsimpedans på 100Kohm, hvad kan jeg regne med som udgangsimpedans på et ECC83? (Novice, jeg har skrevet det før!)

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 26 November 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Solvin; så skulle du se min Arcam-samling!

Impedansforholdet burde passe imellem Edison One og Twelve, det burde det 10hver10fald.

RIAA´ens print er dog lidt "solbrændt" ved første ECC83-hul (ud af 3), nogen har foreslået at jeg skifter det til et ECC81, læs ECC801S.  MingDa´en har en indgangsimpedans på 100Kohm, hvad kan jeg regne med som udgangsimpedans på et ECC83? (Novice, jeg har skrevet det før!)

Da riaa'en benytter anodefølger udgang, kan du betragte anode-modstanden som liggende parallel over røret's indre-modstand som i dette tilfælde er 62.5 Kohm, når du har regnet dette ud har du udgangs impedansen.  Såfremt du ønsker at hægte en katodefølger efter, for at få en lav udgangsimpedans, er det ikke røret's indre-modstand der bestemmer udgangs-impedansen, men der imod røret's stejlhed V/mA

Mvh

Torben

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 27 November 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Lidt volapyk, men det finder jeg nok ud af!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Her er så Solvins mesterværk i (næsten) færdig stand. Jeg skal lige have fundet en "FED" knap til at
dreje på. Forstærkeren spiller fremragende. Der er fuld kontrol i basområdet. Mellemtonen er behagelig
og meget detaljeret. Diskanten er finpudset. Bækkener kan snart ikke lyde bedre fra et digitalt medie.
Kvindestemmer er blevet endnu bedre at lytte til. Sangerinder som Diana Krall og Cæcilie Norby kunne
godt lyde en smule skarpe (specielt Dianas udgivelser). Det gør de ikke mere. Man kan lytte ubesværet
i timesvis. Lækker "rør-lyd".

Det er en skam man ikke kan fornemme "glødelysene" på fotoet, men det er en fornøjelse at sidde og
kigge på rørene, mens musikken spiller. Kassen er iøvrigt købt hos det tyske firma THEL. Den var ikke
helt billig. Til gengæld er kvaliteten helt i top.

Nå, jeg må ind at lytte. Benni Chawes og Helene Mortensen synger lystigt. Gad vide om min RudiStor
forstærker bliver degraderet til "sovekammer-head-fi" ? 

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 November 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Nøj et flot resultat! Smukt!

Ja den spiller fremragende synes jeg.

Tillykke og god fornøjelse!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Damn! Det set sgu godt ud 

Har du sammenlignet lidt med Rudistor'en? det er jo det vi alle sidder og venter på.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 29 November 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Her er så Solvins mesterværk i (næsten) færdig stand. Jeg skal lige have fundet en "FED" knap til at
dreje på. Forstærkeren spiller fremragende. Der er fuld kontrol i basområdet. Mellemtonen er behagelig
og meget detaljeret. Diskanten er finpudset. Bækkener kan snart ikke lyde bedre fra et digitalt medie.
Kvindestemmer er blevet endnu bedre at lytte til. Sangerinder som Diana Krall og Cæcilie Norby kunne
godt lyde en smule skarpe (specielt Dianas udgivelser). Det gør de ikke mere. Man kan lytte ubesværet

Det er en skam man ikke kan fornemme "glødelysene" på fotoet, men det er en fornøjelse at sidde og
kigge på rørene, mens musikken spiller. Kassen er iøvrigt købt hos det tyske firma THEL. Den var ikke

Nå, jeg må ind at lytte. Benni Chawes og Helene Mortensen synger lystigt. Gad vide om min RudiStor

Det ser rigtig spændende ud

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Damn! Det set sgu godt ud 

Har du sammenlignet lidt med Rudistor'en? det er jo det vi alle sidder og venter på.

Nej, ikke sådan direkte. Det er et svært spørgsmål at besvare via en tråd. Hvis man lytter til den ene forstærker en hel dag, så lyder den rigtig godt. Hvis man lytter til den anden forstærker næste dag, ja så lyder den ligeså godt (bare lidt "anderledes"). Min RudiStor har spillet med balanceret signal fra min CD-afspiller. Solvins forstærker anvender RCA-tilslutning. Forskellen på disse 2 tilslutningsmuligheder er der delte meninger om. Der skulle efter sigende være en smule mere fokus og præcis placering af "solo-instrumenter" i balanceret drift, men denne disciplin synes jeg nu Solvins forstærker klarer fint. RudiStor forstærkeren har rør i indgangen, men ikke i udgangen. Solvins forstærker har kun rør. RudiStor er nok en smule skarpere i lyden, men det er ikke altid en fordel. Specielt ved "lyse" indspilninger kan det blive en smule anstrengende at lytte til, men det gælder vel for det meste grej som anvender transistorer (jeg opfordrer ikke til en rør kontra transistor hade-tråd).

Jeg er dog ret sikker på at jeg vil beholde min RudiStor RP7-B. Det er en rigtig god forstærker.

Du bliver nok nødt til at kigge forbi en dag, når vi begge har tid Torben (gad vide hvornår det bliver tilfældet ?). Alternativt kunne jeg jo smutte forbi med begge forstærkere. Så kan du lytte med resten af dit "udstyr". Der er jo ikke så langt ud til dit område.

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Sendt: 29 November 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver nødt til ved lejlighed at få en af jer gutter med en rørforstærker fra Solvin til at komme forbi mit ydmyge hjem i det sydlige kjøbenhavnstrup, så jeg kan få sammenlignet med min egen rørforstærker. Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at I får så meget mere "bang-for-the-buck" end jeg gør, taget i betragtning at min forstærker har stået mig i næsten 50k (og den er stadig ikke 100% færdig, men skulle dog være her inden jul).

Jeg har hørt en tommelfingerregel, der siger, at en 10-dobling i pris giver en fordobling i lydkvalitet, men det må vel komme an på en prøve?
Til top Vis darkless's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af darkless

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

darkless skrev:
Jeg bliver nødt til ved lejlighed at få en af jer gutter med en rørforstærker fra Solvin til at komme forbi mit ydmyge hjem i det sydlige kjøbenhavnstrup, så jeg kan få sammenlignet med min egen rørforstærker. Jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at I får så meget mere "bang-for-the-buck" end jeg gør, taget i betragtning at min forstærker har stået mig i næsten 50k (og den er stadig ikke 100% færdig, men skulle dog være her inden jul).

Jeg har hørt en tommelfingerregel, der siger, at en 10-dobling i pris giver en fordobling i lydkvalitet, men det må vel komme an på en prøve?

I øjeblikket er det vist milu som er tættest på din bopæl. Han er fynbo

Den der 50 kilo kroners forstærker du nævner, har vi da vist ikke set eller hørt noget om ? Måske har jeg bare ikke opdaget billederne af den ? Hvad er det for en "fætter" ? Det lyder da spændende.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 29 November 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Mange tak for de rosende ord Kalle, ja det er lige før jeg bliver. Du er jo en sand mester i at lytte, og virkelig sætte ord på, hvordan forstærkeres spillestil er, jeg må indrømme at jeg ikke er nær så ferm til det som dig, det skyldes nok 16 års arbejde i en børnehave, som bekendt er et støj-helved. Så er det rart at kende en som dig, der virkelig har lytte apperatet i orden.

Mvh

Torben

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2007 kl. 04:42 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Den der 50 kilo kroners forstærker du nævner, har vi da vist ikke set eller hørt noget om ? Måske har jeg bare ikke opdaget billederne af den ? Hvad er det for en "fætter" ? Det lyder da spændende.

Der er ingen billeder oppe endnu, fordi jeg stadig selv venter på at få nogen tilsendt fra fabrikanten. Du kan tro, at jeg nok skal få smidt billeder og specs op, så snart min "fætter" når frem. ;)

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 November 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

darkless skrev:
Kalle_dk skrev:

Der er ingen billeder oppe endnu, fordi jeg stadig selv venter på at få nogen tilsendt fra fabrikanten. Du kan tro, at jeg nok skal få smidt billeder og specs op, så snart min "fætter" når frem. ;)

Det lyder spændende det du har gang i, men jeg forståer ikke hvorfor vi ikke kan få nogle billeder at se, er det fordi det er noget costum du har bestilt, et link til fabrikken ville være velkommen.

Mvh

Torben

darkless
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2007 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
Det lyder spændende det du har gang i, men jeg forståer ikke hvorfor vi ikke kan få nogle billeder at se, er det fordi det er noget costum du har bestilt, et link til fabrikken ville være velkommen.

Det er lige præcis, fordi den er custom. Den bliver lavet af Mikhail fra singlepower.com (websitet er ikke blevet opdateret længe) og har været undervejs siden slutningen af november sidste år. Det er stort set en enmands-forretning, da Mikhail er den eneste, der laver custom forstærkere. De mere gængse hyldevarer har han dog folk til at lave. Hvis jeg skulle bestille en ny forstærker i dag, ville jeg nok fravælge dem, fordi de har langt flere ordrer, end de kan håndtere. Det giver lange svartider og en hel del frustrationer.

Hvis du ønsker at vide mere om deres produkter, kan jeg varmt anbefale at du søger på head-fi.org efter Singlepower Extreme eller Extreme Platinum (opgraderet version).

Min forstærker er essentielt set en super-duper version af en balanceret Extreme. Den kan bruges som hovedtelefonforstærker, forforstærker, direkte forstærker og endda elektrostat hovedtelefonforstærker (6-pin STAX udgang med 400V spændingssving, så den vil kunne drive det meste optimalt, på nær de krævende Omega I/II og 4070 der gerne vil have 600V for at synge allerbedst).

Den har et normalt gain-trin med 2 drivere (fx 12BZ7, 12AV7, 5965, 12AU7, 12AZ7, 2C51, 6SN7, ECC32). Derudover har den et ekstra gain-trin der kan bypasses:
Citér:
For the second stage, the tubes best fitting this stage are 6BL7 types.  These are serving as modulated current sources.  The gain is reduced as much as possible and current swing increased vs voltage.  The second gain stage should be known as a current buffer interstage.

Sidst men ikke mindst bruger den så 4 udgangsrør (parvis parallelkoblet), og her kan den bestykkes med alt fra 5998 og 6080 til 6528, 7241/7242, 6C33 samt 6336/6337. Sidstnævnte rør kan håndtere en pladespænding op til ca 1 Ampere og kan levere 120W per rør. Fabrikanten har dog anbefalet mig kun at bestykke den med 2 udgangsrør, hvis de kraftigste rør benyttes.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 November 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

darkless skrev:
Solvin skrev:

Det er lige præcis, fordi den er custom. Den bliver lavet af Mikhail fra singlepower.com (websitet er ikke blevet opdateret længe) og har været undervejs siden slutningen af november sidste år. Det er stort set en enmands-forretning, da Mikhail er den eneste, der laver custom forstærkere. De mere gængse hyldevarer har han dog folk til at lave. Hvis jeg skulle bestille en ny forstærker i dag, ville jeg nok fravælge dem, fordi de har langt flere ordrer, end de kan håndtere. Det giver lange svartider og en hel del frustrationer.

Hvis du ønsker at vide mere om deres produkter, kan jeg varmt anbefale at du søger på head-fi.org efter Singlepower Extreme eller Extreme Platinum (opgraderet version).

Min forstærker er essentielt set en super-duper version af en balanceret Extreme. Den kan bruges som hovedtelefonforstærker, forforstærker, direkte forstærker og endda elektrostat hovedtelefonforstærker (6-pin STAX udgang med 400V spændingssving, så den vil kunne drive det meste optimalt, på nær de krævende Omega I/II og 4070 der gerne vil have 600V for at synge allerbedst).

Den har et normalt gain-trin med 2 drivere (fx 12BZ7, 12AV7, 5965, 12AU7, 12AZ7, 2C51, 6SN7, ECC32). Derudover har den et ekstra gain-trin der kan bypasses:
Citér:
For the second stage, the tubes best fitting this stage are 6BL7 types.  These are serving as modulated current sources.  The gain is reduced as much as possible and current swing increased vs voltage.  The second gain stage should be known as a current buffer interstage.

Sidst men ikke mindst bruger den så 4 udgangsrør (parvis parallelkoblet), og her kan den bestykkes med alt fra 5998 og 6080 til 6528, 7241/7242, 6C33 samt 6336/6337. Sidstnævnte rør kan håndtere en pladespænding op til ca 1 Ampere og kan levere 120W per rør. Fabrikanten har dog anbefalet mig kun at bestykke den med 2 udgangsrør, hvis de kraftigste rør benyttes.

Nu faldt tiøren, jeg har engang besvaret et indlæg fra dig hvor du spurte om nogle effektive højtalere, da du havde bestilt en hovedtelefonforstærker fra Singlepower, du skrev at den kunne levere ca. 2 watt.

Nu er jeg så blevet temmelig forvirret, da du nu skriver at den kan benytte 6C33C-B rør eller 7241 rør. 7241 røret er faktisk det rør i verden der har den laveste indre modstand, grundet den specielle opbygning med tre trioder i samme kolbe, jeg mener at Marantz var dem der udviklede røret og siden hen produceret af Tung-sol. Nå tilbage til min forvirring, du må have ændret bestillingen, da 2 watt udgangs-effekt, selv i OTL forstærker med disse rør, er temmelig lidt for ikke at sige ufattelig lidt, så en forklaring må være på sin plads.

PS: lige en ting til alle rør du nævner benytter heller ikke samme sokel, så hvordan vil du skifte mellem dem, følger der rør-sokel adapter med, eller er der monteret flere forskellige sokler i parallel. 

Med venlig hilsen

Torben

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum