Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 09:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hifi Klubben sætter fokus på kalibrering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Denne artikel er nok i virkeligheden den bedste, hvis man vil forstå hvad kalibreringen går ud på:

http://www.datacolor.com/index.php?name=Sections&req=vie warticle&artid=338

EDIT: Som bare ét eksempel ud af mange, på at det kan være nemt at se på øjemål _at_ der er noget galt, men svært (uden test-billeder eller målinger) at se _hvad_ der er galt, så prøv at sammenligne billedet ved "brightness too high" med billedet "gamma too low". Problemet er det samme - billedet ser udvasket og lyst ud. Men løsningen er forskellig.

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 August 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Interesant tråd

Det kan godt være det er et lidt dumt spørgsmål , men har rummet indflydelse på en kalibrering?

Jeg har en tendens til at flytte en del rundt, så det vil være lidt dyrt at skulle betale for en kalibrering en gang om året. Men hvis projekter/tv bare skal kalibreres en gang, så er det måske noget man skulle prøve.

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 11 August 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:

Det kan godt være det er et lidt dumt spørgsmål , men har rummet indflydelse på en kalibrering?

Det _kan_ det have, det afhænger lidt af tv'et. I teorien har det, i praksis er det ikke alle tv der giver mulighed for at justere dé egenskaber som rummet påvirker. Der kan være et issue mht brightness, men det mest oplagte at ændre på alt efter rummet, er f.eks. backlight i et LCD-panel, samt gamma. Sidstnævnte er der relativt få tv der kan justeres på, og på dem der kan er det ofte ikke så tilstrækkeligt at det er en god idé at bruge muligheden. Ofte er der nogle presets, hvor én er nogenlunde brugbar, mens resten er så forkerte at det kan være lige meget, uanset rummets belysning.

jisimu skrev:
Jeg har en tendens til at flytte en del rundt, så det vil være lidt dyrt at skulle betale for en kalibrering en gang om året. Men hvis projekter/tv bare skal kalibreres en gang, så er det måske noget man skulle prøve.

En projektor er _meget_ afhængig af rummet. Alt efter hvilken projektor der er tale om, vil jeg ikke sige at en kalibrering er decideret spildt, da det oftest stadig vil være bedre end ingen kalibrering, men det bliver aldrig optimalt hvis det ikke er kalibreret i det rigtige rum. På et TV er det som regel detalje-forskelle, men som sagt specielt på LCD-tv med justering af backlight, kan det gøre en del forskel. I et high-end setup, hvor der er mulighed for finjustering af de forskellige faktorer (f.eks. hvis man har smidt en Lumagen processor ind i kæden...), vil det gøre en ret væsentlig forskel på om du udnytter udstyret optimalt. Generelt kan det siges, at jo bedre udstyret er, jo sværere er det at udnytte det optimalt. Omvendt: Jo ringere udstyret er, jo større forskel gør kalibreringen faktisk tit, til gengæld bliver slutresultatet aldrig lige så godt - og så kan man jo diskutere lidt med sig selv om man vil betale for at gøre et ringe produkt lidt mindre ringe, hvis det alligevel ikke bliver godt.

Det kan anbefales at oplyse f.eks. hvis man prioriterer gengivelse af film om aftenen med dæmpet belysning højere end tv i dagslys, eller omvendt. En egenskab som Gamma er direkte afhængig af omgivelserne, og af samme årsag er der ikke en fast defineret reference for hvad gamma på et display skal være. Der er defineret en reference på gamma i optagelsen (2.2), mens Gamma på display'et defineres normalt som 2.2-2.5, alt efter belysningen i rummet, med gamma 2.5 i et mørkt rum som reference-punktet. 2.2 anbefales i lyse rum, hvilket i sig selv i forvejen er et kompromis. Men som sagt, så giver de færreste tv ordentlig mulighed for at påvirke gamma, så som regel ender man med at være tilfreds hvis bare man kan få gamma til at ligge et sted imellem 2.2 og 2.5.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 August 2007 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

LarsGert skrev:
Hvor kan sådan en kalibrerings dvd købes, sys ikke jeg kan finde den på HFK hjemme side...

mener DVE kun koster 100kr hos axel music

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 15 August 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Otto har du ikke uddannet David fra Tapeconnectiom i København til at kunne ISF kalibrering

Jeg har helt overset dette spørgsmål, sorry: Nej, det har jeg ikke. David er undervist af Joel Silver fra ISF. Det er ikke sådan at fordi man er ISF certificeret, så kan man frit dele ud af ISF-uddannelser som man har lyst til... Mig bekendt er det kun Joel Silver og Tom Vanthuyne der gennemfører ISF-kurser.

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 August 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

hej jeg har også forsøgt mig med en kalibrerings dvd men jeg kunne ikke finde noget der hed brightness?? er der andre ord for det ps. det er et philips lcd tv jeg har

Mvh. Morten

Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 16 August 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Morten014 skrev:

hej jeg har også forsøgt mig med en kalibrerings dvd men jeg kunne ikke finde noget der hed brightness?? er der andre ord for det ps. det er et philips lcd tv jeg har

Lysstyrke, hvis du har menuen på dansk.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Sendt: 16 August 2007 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Interessant tråd og ikke mindst artikel fra "klubben". I alle tilfælde føler jeg mig lidt bedre informeret om hvad det hele handler om. Dog er jeg lidt forvirret over alle de muligheder som de skriver om, synes ikke menuén i mit tv byder på ret mange forskellige muligheder for det første. Og for det andet skriver de også om forskellige måder at gøre tingene på, en cd rom, en "sugekop" og hvad har vi... Er der nogle som kender noget til denne "kalibrator"?
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 16 August 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Til Av Precision: Takker
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014

JanM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 August 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Rattanhuset; Har også selv undret mig over udtrykkene, tror det kræver en ekspert, eller en fødselslæge.. Sugekop..

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 August 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

En sådan kalibrator kan købes her; http://www.befro.dk/shop/default.asp?SetLng=1&productid=STV1 01 til 1,695 Kr.

Hvor god en kalibrering den giver, tør jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke har prøvet den. Et minus ved den er også, at den ikke kan bruges på projektor.

Ud over dette skal man jo også være opmærksom på, hvor mange indstillinger sit tv har. Hvis ikke man kan indstille, hvor kraftig hver RGB farve skal være, hjælper den ikke ret meget. Kontrast, Sort Niveau og Farve Temperatur vil de fleste kunne indstille ret præcist ved hjælp af en kalibrerings DVD.
Til top Vis hifi-fjols's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifi-fjols Besøg hifi-fjols's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 19 August 2007 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

ved nu ikke, synes man bliver lidt skør i bolden af at sidde og kigge på de forskellige farver gennem et filter. På et tidspunkt begyndte farverne at forandre sig uden jeg rørte fjernbetjeningen, så var det vist på tide at stoppe

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 19 August 2007 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Skal en pj. ikke værre varmet op før at man begynder at kalibrering den ?

Der følger en disk med Sony VPL-VW50, hvad skal den bruges til, det er vel noget med kalibrering ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 19 August 2007 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Selvom det kun er screenshots i den tråd fra recordere.dk så er forskellen endog meget markant, jeg syntes dog at efter kalibreringen virker billedet en smule mat og kønsløst - skal nok opleves i virkeligheden . Nu er jeg også glad for farver, men indrømmet så er standardindstillingen alt for voldsom på det punkt.

Kan kunden, der får udført kalibreringen, få indfriet personlige preferencer (eks. som en anelse mere blus på farverne) eller er det bare take it ot leave it ? 

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 19 August 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Selvom det kun er screenshots i den tråd fra recordere.dk så er forskellen endog meget markant, jeg syntes dog at efter kalibreringen virker billedet en smule mat og kønsløst - skal nok opleves i virkeligheden .

Du kan _kun_ bruge screenshots som en retningslinie for hvilke forskelle der _kan_ være tale om, ikke til at bedømme hvordan billedet efter kalibrering ser ud (det står også i teksten). Billedet ser i virkeligheden ikke ud som screenshottet, da kameraet og din skærm vil påvirke farverne.

Acer skrev:

Kan kunden, der får udført kalibreringen, få indfriet personlige preferencer (eks. som en anelse mere blus på farverne) eller er det bare take it ot leave it ? 

Meningen med en kalibrering er at gøre kunden tilfreds, så ja til en vis grænse kan du godt påvirke resultatet. Men jeg vil nu sige at afhængigt af dit tv's evner, så tvivler jeg faktisk på at du rent faktisk foretrækker for kraftige farver. Som jeg har nævnt tidligere: Jeg har _aldrig_ oplevet at folk der ser et egentlig korrekt billede har savnet farvestyrke, heller ikke dem der ellers har sagt at de foretrækker et billede med "power". Det korrekte billede er IKKE mat og kønsløst. Men hvis tv'et ikke er i stand til at opnå en egentlig korrekt gengivelse, så kan der være nogle kompromisser der skal indgås, og her vil det være helt naturligt at lade dig som kunde være med til at bestemme hvilket kompromis man vælger. Men at "kalibrere" til et bevidst forkert resultat, er i direkte modstrid med hele tankegangen omkring at kalibrere. Men som sagt, hvis du tror du foretrækker for kraftige farver, så tror JEG ganske enkelt det er fordi du aldrig reelt har set hvordan et korrekt billede ser ud.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 19 August 2007 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Skal en pj. ikke værre varmet op før at man begynder at kalibrering den ?

Jo, det skal alle displays.

[QUOTE=StarTrek]Der følger en disk med Sony VPL-VW50, hvad skal den bruges til, det er vel noget med kalibrering ?

Der ligger noget software med nogle ret obskure justeringsmuligheder. I bund og grund er der ikke noget relevant dér som ikke kan foretages i brugermenuen, det er bare en anden måde at gøre det på. Personligt er jeg voldsomt irriteret over firmaer som Sony, som forsøger at lave "brugervenlige" måder at justere avancerede ting på, og ved at gøre det sørger de så for at hverken forbrugere eller professionelle kan bruge det til noget. Lav det dog korrekt, og forklar forbrugeren hvordan man bruger de korrekte justeringer i stedet for.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 19 August 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
ved nu ikke, synes man bliver lidt skør i bolden af at sidde og kigge på de forskellige farver gennem et filter. På et tidspunkt begyndte farverne at forandre sig uden jeg rørte fjernbetjeningen, så var det vist på tide at stoppe

Farvefiltrene er ikke 100% bullet-proof. Der er rigtigt mange variabler i farvegengivelse, det er ikke sådan at fordi man kan se igennem filteret at farvestyrken er sat rigtigt, så er farverne korrekte. De er oftest mindre skæve end hvis det ser forkert ud igennem filteret, men på mange displays er filtrene ubrugelige. Det gælder eksempelvis hvis tv'et internt benytter en form for color management til at styre "color gamut" - eksempelvis på visse Samsung tv der har Wide Color Gamut. Hvis du slår denne funktion fra, vil tv'et benytte en intern color management til at "trække" i grundfarverne, og dette påvirker resultatet når du kigger igennem filtrene.

Det er derfor at et display bør have en såkaldt "blue only mode" (og helst også red only og green only), hvor displayet ganske enkelt selv sorterer de to andre grundfarver fra. Dette er der desværre yderst få displays der har.

Ayla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Sendt: 20 August 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hvilket udstyr bruger de professionelle ISF konsulenter i DK egentlig?

Jeg synes at have læst, at der findes ISF kalibreringsudstyr til flere hundrede tusinde, men at mange bruger noget billigt udstyr herhjemme?

Bare nysgerrig

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 21 August 2007 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Ayla skrev:

Jeg synes at have læst, at der findes ISF kalibreringsudstyr til flere hundrede tusinde, men at mange bruger noget billigt udstyr herhjemme? 

Jeg ved ikke om jeg ligefrem vil kalde det "billigt", jeg har diverse udstyr for i alt omkring 50.000,- Noget "overlapper" hinanden, forstået på den måde at jeg ikke i én situation bruger det hele, men jeg bruger noget i nogle situationer, og noget andet i andre. Jeg har bl.a. Colorfacts, GretagMacBeth Eyeone Pro og Accucal DCS. Det vigtigste at forstå er imidlertid at udstyret er mindre væsentligt end personen der bruger det.

Én af årsagerne til at der i USA bruges dyrere systemer, er blandt andet at en del af de bedre bagprojektions-tv, der sælges mange af derovre, har en form for automatiseret kalibrering ved hjælp af noget temmeligt dyrt Sencore udstyr, men dette udstyr giver ikke nødvendigvis mere præcise målinger. Derudover så bruger mange af de amerikanske installatører slet ikke de dyre måleapparater under kalibreringerne, men bruger dem til at kontrollere præcisionen af de billigere (fordi de billigere generelt er hurtigere at arbejde med). Jeg opnår reelt det samme ved at sende måleudstyret til kalibrering en gang imellem, hvilket så bare betyder at jeg skal undvære det nogle uger. Det kan jeg godt finde mig i for at spare 100.000,-. Reelt er udstyr i dén klasse overkill.

peulicke
Branchemedlem
Branchemedlem

Bigture

Bruger siden: 16 Marts 2006
Sendt: 21 August 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Jeg vil godt knytte en kommentar til denne tråd og tale om standarder. Det giver ikke mening at kalibrere til en ISF standard, da ISF ikke er nogen standard. Det giver derfor heller ikke nogen mening at lave en ISF kalibrering, det kunne hedde så meget. Jeg kunne kalde det en HP-Kalibrering, for det er det det er. ISF, der i øvrigt blev grundlagt af bla. Joe Kane, underviser i hvordan man kan kalibrere sin skærm til at matche til gældende broadcast standarder EBU, SMPTE-C og HD. Det som det handler om, er at forstå disse standarder og igennem denne forståelse, at kunne rette op på så mange fejl som muligt, som et givent produkt leveres med fra fabrikken. Disse standarder er 'clear and cut' så der er ikke så meget ...jeg syntes eller jeg mener. Der er en rigtig måde at opnå et korrekt billede på. Man kan jo altid diskutere smag og det kan også være hyggeligt, det har bare ikke så meget med det her at gøre. Jeg er meget enig i hvad Otto tidligere har meldt ud, at hvis man først har set et korrekt billede ved man hvad det er, og det kan være svært at se på ret meget andet. Der hvor en personlig reference kan komme ind, er der hvor der i selve kalibreringen skal indgås et kompromis fordi produktet ikke opfører sig som det skal i forhold til de gældende standarder, og det sker ofte.

Omkring Hi-Fi Klubbens tiltag er der for mig at se ikke andre i markedet der kan løfte et sådan initiativ på landsplan, så kan jeg kun se det som et modigt, prisværdigt og fremad rettet initiativ, da det nu bliver nemmere for flere kunder at få et bedre billede.

Med Venlig Hilsen

Til top Vis peulicke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af peulicke

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum