Emne: Nyt TV men hvilke tommer!? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
the_rieper skrev:
Citér:
|
Jeg har intet problem i at der anbefales en anden skærm udfra en personlig holdning - men at gøre teknologi og mærker til det altafgørende - og fremført som en "universel sandhed" - vil jeg kalde "religionskrig".
|
|
|
Mærker ER jo netop afgørende da han beder om et forslag til et TV!? hvodan kan man anbefale noget uden at nævne mærkerne? hvem der er gode og hvem der er dårlige efter ens overbevisning. |
|
|
Det er OK at nævne mærker - men at "tilbede" det ene mærke og "disse" et andet uden seriøs begrundelse, det giver ingen mening. Forhold dig til konkrete modeller, som du har erfaring med. Hvilken erfaring har du f.eks. med det TV, der spørges til?
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
Exxtreme skrev:
|
For det andet: Plasma ER bedre end LCD til stort set alt bortset fra HTPC og delvist konsoller, det er fakta...
|
|
|
Gedigent vrøvl - og et glimrende eksempel på "universelle sandheder" - der blot er subjektive holdninger!
Valget ml. LCD og plasma er i høj grad en smagssag - og der intet "faktuelt" i valget. Det svarer til at sige, at "rundstykker er bedre end håndværkere - det er fakta"
|
|
|
Se DET er en gang vrøvl... I de mere seriøse tests der har været rundt omkring hvor LCD bliver testet op mod et Plasma hvor der f.eks. bliver brugt testpatterns for at vise hvor gode tv'ene er til at vise rigtige farver og gråtoner, der vinder plasma hver gang, det er der intet universelt over, og det er ikke fordi jeg foretrækker det at jeg siger det er bedst... Nej det er fordi det ER bedst at jeg foretrækker det...
Dertil kommer opdateringshastighed, sortniveau, evne til at vise analog tv... Ja jeg kunne blive ved... Det er ikke bare holdninger... Plasma teknologien ER bedre på de punkter, uanset om du vil være ved det eller ej... Man kan endda se det med det blotte øje og det er ikke kun er tal på et papir, så at du benægter det kan jeg kun ryste på skuldrene over... Kom nu videre..
EDIT: Da jeg bad om eksempler på dine såkaldte "universelle sandheder", ville det klæde din person hvis du faktisk kunne fremvise sådan en fra FØR du faktisk skrev, at vi skrev sådan nogle...
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
the_rieper skrev:
Citér:
|
Jeg har intet problem i at der anbefales en anden skærm udfra en personlig holdning - men at gøre teknologi og mærker til det altafgørende - og fremført som en "universel sandhed" - vil jeg kalde "religionskrig".
|
|
|
Mærker ER jo netop afgørende da han beder om et forslag til et TV!? hvodan kan man anbefale noget uden at nævne mærkerne? hvem der er gode og hvem der er dårlige efter ens overbevisning. |
|
|
Det er OK at nævne mærker - men at "tilbede" det ene mærke og "disse" et andet uden seriøs begrundelse, det giver ingen mening. Forhold dig til konkrete modeller, som du har erfaring med. Hvilken erfaring har du f.eks. med det TV, der spørges til?
|
|
|
Hvilket mærke er blevet tilbedt, og hvilket er blevet disset i denne tråd? Jeg har blot anbefalet Pioneer 507XD over det Samsung da det er et klart bedre tv og et bedre køb til prisen...
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
kaso skrev:
the_rieper skrev:
Citér:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvilket mærke er blevet tilbedt, og hvilket er blevet disset i denne tråd? Jeg har blot anbefalet Pioneer 507XD over det Samsung da det er et klart bedre tv og et bedre køb til prisen...
|
|
|
nu er jeg selv på plasmavognen, men kan godt se hvad kaso mener. Der er en generel tendens til at plasma bliver fremhævet som klasser bedre end alle LCD. Jeg synes LCD er ved at komme efter det, jeg synes ikke længere at panasonics skærme er nævneværdigt bedre end mange LCD, men sandt nok er de nye LCD dyrere, men alligevel synes jeg de falder noget hurtigere i pris. Den største reelle forskel på sortniveau og farver er når de er blevet kalibreret af en prof, men hvor mange herinde har fået deres tv ISF kalibreret? Jeg går selv og overvejer det, men har ikke endeligt taget beslutningen endnu. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
PepperDude skrev:
|
Tror ca. jeg kommer til at sidde 2.60 - 2.50m fra mit Tv, så hvilke tommer kan i anbefale?
Personligt vil jeg gerne selv op omkring de 37" - 40", men men mor siger at jeg vil bliver træt af det og få ondt i øjnene, men det mener jeg bestemt ikke at jeg kommer til?
|
|
|
Det er nærmere omvendt - hvis tv'et bliver for lille, er det netop du skal sidde og anstrenge dig når du kigger. Forudsat at lysstyrken er justeret korrekt. For et 50 Hz billedrør kan der måske være noget om at flimmeren kan blive for problematisk hvis billedet er stort. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
JanM skrev:
|
Efter hvad der står i diagrammet, skal man ha ca 2,5 m til en 42'' med en 720 opløsning. Men faktum er nok at de fleste vil mene at det er en anelse for tæt på skærm/surround højttalerne. Jeg sidder selv ca 3,8 meter fra en 1080p skærm på 42'', og det virker som fornuftigt for mit vedkommende. Men det er også smag/behag.
|
|
|
Det skal lige siges at skemaet ikke er en anbefaling af hvor langt man bør sidde fra et bestemt størrelse tv. Det er en retningslinie for hvor tæt på du skal sidde for at kunne skelne en given opløsning. SMPTE og THX har nogle retningslinier for billedstørrelsen, afhængigt af om det er SD eller HD man fokuserer på, og de hænger dog nogenlunde sammen med skemaet, men forudsætter (i hvert fald i THX' tilfælde) mere eller mindre at det er projektorer man taler om. Hvis du laver for store billeder med et fladskærms-tv, får du et helt andet problem, nemlig at du kan se strukturen i selve panelet. Et fladskærms-tv kan ikke "bære" samme størrelse ifht. afstand, som en projektor-løsning kan (afhængigt af det enkelte displays kvalitet). __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
Exxtreme skrev:
kaso skrev:
the_rieper skrev:
Citér:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
nu er jeg selv på plasmavognen, men kan godt se hvad kaso mener. Der er en generel tendens til at plasma bliver fremhævet som klasser bedre end alle LCD. Jeg synes LCD er ved at komme efter det, jeg synes ikke længere at panasonics skærme er nævneværdigt bedre end mange LCD, men sandt nok er de nye LCD dyrere, men alligevel synes jeg de falder noget hurtigere i pris. Den største reelle forskel på sortniveau og farver er når de er blevet kalibreret af en prof, men hvor mange herinde har fået deres tv ISF kalibreret? Jeg går selv og overvejer det, men har ikke endeligt taget beslutningen endnu.
|
|
|
Delvist enig i noget af det, og LCD teknologien har da indhentet lidt af det forspring Plasma har mht. billedkvaliteten, her tænker jeg på Sony's nyeste og Samsung's ditto, men når det er sagt lider de stadig under nogle af de samme svagheder som de altid har gjort i forhold til Plasma.
Og jeg synes ikke forskellen er lille før en ISF kalibrering, jeg kan sagtens se at der er lang vej endnu før de kommer helt på niveau med Plasma.
Hvis nu jeg SKULLE vælge et LCD tv idag, ville det blive fra Sony's nyeste generation, da jeg mener de er tættest på Plasma, og jeg synes også de har nogle gode farver i forhold til de andre LCD tv...
|
| Til top |
|
| |
PepperDude Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at virke sur, men kan vi måske ikke komme tilbage til mit emne igen?
Ikke fordi i ikke må diskuterer LCD Vs. Plasma, men kan i ikke gøre det et andet sted?
Nå, men jeg tror lige jeg vil opramse de spørgsmål jeg mangler svar på (og lidt oplysninger)
- Jeg har ca. 15.000 ,- til rådighed
- Jeg kommer ca til at sidde 2,60 - 250m væk fra mit Tv, så hvad tommer er bedst?
- Tvet skal delvis bruges til gaming, og Tv, men så skal jeg vil have skaffet en digital tuner?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
PepperDude skrev:
|
Ikke fordi i ikke må diskuterer LCD Vs. Plasma, men kan i ikke gøre det et andet sted?
Nå, men jeg tror lige jeg vil opramse de spørgsmål jeg mangler svar på (og lidt oplysninger)
- Jeg kommer ca til at sidde 2,60 - 250m væk fra mit Tv, så hvad tommer er bedst?
- Tvet skal delvis bruges til gaming, og Tv, men så skal jeg vil have skaffet en digital tuner?
|
|
|
Helt fair - det er bare næsten umuligt at starte en tråd om fladskærme herinde uden at de udvikler sig i denne retning... 
Anyway - mht afstanden, så er valget reelt nok mellem 37" og 42". Personligt ville jeg så vælge det største, men der ER ingen gylden regel man bare kan "slå op" om dette - det er DIG der skal kigge på det, ingen andre end dig kan afgøre hvad der er for stort eller for småt for DIG.
Gaming - er det fra PC eller en konsol..? Som det har været nævnt lidt højere oppe, så er der mange der mener at LCD en lille smule edge over plasma hvis der skal sluttes en PC til, og det er jeg ikke ubetinget uenig i. Til TV og film vil jeg dog fortsat hævde at du til 15000 ikke vil finde et LCD tv med lige så god billedkvalitet som de førnævnte Panasonic eller 7G Pioneer. (Jeg ved godt, at det så vender tilbage til LCD vs Plasma, men den diskussion ER altså ikke helt til at komme udenom når spørgsmålet er så bredt som "hvad er det bedste TV til 15.000")
Mht Digital tuner - der vil jeg sige at det efter min mening ikke er helt så nødvendigt med sådan en hvis TV'et er et plasma som med LCD, da plasma er noget bedre til at vise analogt TV. Men det kommer også lidt an på hvad du har af tv-signal..? Parabol, tagantenne, kabel..?
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
kaso skrev:
Exxtreme skrev:
|
For det andet: Plasma ER bedre end LCD til stort set alt bortset fra HTPC og delvist konsoller, det er fakta...
|
|
|
Gedigent vrøvl - og et glimrende eksempel på "universelle sandheder" - der blot er subjektive holdninger!
Valget ml. LCD og plasma er i høj grad en smagssag - og der intet "faktuelt" i valget. Det svarer til at sige, at "rundstykker er bedre end håndværkere - det er fakta"
|
|
|
Se DET er en gang vrøvl... I de mere seriøse tests der har været rundt omkring hvor LCD bliver testet op mod et Plasma hvor der f.eks. bliver brugt testpatterns for at vise hvor gode tv'ene er til at vise rigtige farver og gråtoner, der vinder plasma hver gang, det er der intet universelt over, og det er ikke fordi jeg foretrækker det at jeg siger det er bedst... Nej det er fordi det ER bedst at jeg foretrækker det...
Dertil kommer opdateringshastighed, sortniveau, evne til at vise analog tv... Ja jeg kunne blive ved... Det er ikke bare holdninger... Plasma teknologien ER bedre på de punkter, uanset om du vil være ved det eller ej... Man kan endda se det med det blotte øje og det er ikke kun er tal på et papir, så at du benægter det kan jeg kun ryste på skuldrene over... Kom nu videre..
EDIT: Da jeg bad om eksempler på dine såkaldte "universelle sandheder", ville det klæde din person hvis du faktisk kunne fremvise sådan en fra FØR du faktisk skrev, at vi skrev sådan nogle...
|
|
|
Sortniveau er på de bedste LCD idag på højde med plasma, LCD lider ikke af indbrænding/retention, LCD har skarpere billede - og bedre konstrast i lyse rum, og bortset fra en enkelt serie fra Samsung, er de refleksfri. Samtidig er de fri for den "flimmer" der kan forekomme i lyse områder på nogle plasma (jeg har f.eks. set det på Pioneer). Det afhænger dermed af, hvad du prioriterer højest, hvilket der er bedst - begge har fordele og ulemper - og ingen af dem er perfekte. At du udnævner plasma til "bedst" er derfor ikke "fakta" men din subjektive mening. EOD (Det hører som nævnt ikke til i denne tråd).
Universelle sandheder: F.eks. "plasma er vejen frem og inde for plasma er to mærker konge, pana og pio (vil self selv mene pio er bedst) Pio er til feinsmakere, pana er til budgetbevidste"
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
PepperDude skrev:
|
|
|
|
Som andre skriver er der ikke nogen facitliste for afstand vs størrelse, så du må ud i nogle butikker og se på tv... Der stiller/sætter du dig bare i den afstand du vil have vurderet fra de forskellige tv og størrelser...
Hvis nu man skulle vurdere ud fra billedkvaliteten ville det heller ikke være nemt, for man kan komme tættere på nogle skærme end andre uden det bliver grynet...
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
Exxtreme skrev:
kaso skrev:
Exxtreme skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Universelle sandheder: F.eks. "plasma er vejen frem og inde for plasma er to mærker konge, pana og pio (vil self selv mene pio er bedst) Pio er til feinsmakere, pana er til budgetbevidste"
|
|
|
Uden at vil gå yderligere ind i denne diskussion af respekt for trådstarterens ønske vil jeg blot sige at du på igen måde kan bruge hvad andre personer i andre tråde har sagt. Og dermed beskylde os for diverse ting...
Det var dig der farede op og sagde "religionskrig" efter vi hver anbefalede et plasma...
Det var det sidste jeg vil skrive i denne tråd mht. LCD vs Plasma, men min anbefaling står stadig...
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
|
Uden at vil gå yderligere ind i denne diskussion af respekt for trådstarterens ønske vil jeg blot sige at du på igen måde kan bruge hvad andre personer i andre tråde har sagt. Og dermed beskylde os for diverse ting...
Det var dig der farede op og sagde "religionskrig" efter vi hver anbefalede et plasma...
Det var det sidste jeg vil skrive i denne tråd mht. LCD vs Plasma, men min anbefaling står stadig...
|
|
|
Ovenstående citat er taget fra denne tråd - og er altså ikke et spørgsmål om, hvad nogle har sagt i andre tråde! Det er mao. dig, der beskylder mig for noget forkert....
Min anbefaling (til trådstarteren): Kig selv og vælg det TV, som du selv foretrækker - og glem alt om de temmeligt religiøse udmeldinger, der kommer i dette forum. Du bør dog undersøge grundigt, hvordan det ser ud mht. indbrænding idag - tidligere har dette været et problem på plasma (specielt ved spillebrug) - jeg ved ikke, hvor stort problemet er i nyeste generationer (hvis det stadig eksisterer, som nogle mener).
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
Exxtreme skrev:
|
|
|
|
Ovenstående citat er taget fra denne tråd - og er altså ikke et spørgsmål om, hvad nogle har sagt i andre tråde! Det er mao. dig, der beskylder mig for noget forkert....
Min anbefaling (til trådstarteren): Kig selv og vælg det TV, som du selv foretrækker - og glem alt om de temmeligt religiøse udmeldinger, der kommer i dette forum. Du bør dog undersøge grundigt, hvordan det ser ud mht. indbrænding idag - tidligere har dette været et problem på plasma (specielt ved spillebrug) - jeg ved ikke, hvor stort problemet er i nyeste generationer (hvis det stadig eksisterer, som nogle mener).
|
|
|
Jeg beskylder dig ikke for noget du ikke har gjort... Men lad os nu holde os til trådens hensigt
|
| Til top |
|
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej PepperDude,
jeg har en ikke forstand på hvilket tv du skal investere i. Blot vil jeg sige at jeg selv sidder godt og vel tre meter fra min 40" Samsung. Det virker fint for mig og konen...
Har du ikke mulighed for at kigge i f.eks. Elgiganten, Bilka, hifikluben og andre steder hvor diverse fladskærme er sat til at "tonse" derudaf?
mit samsung har ikke en digital tuner indbygget, men hvis du tilfældigvis har tdc kabel tv er det pt billigt og nemt at købe en selector box, hvorefter alle dine kanaler bliver digitale. __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
PepperDude Forum Bruger

|
| Sendt: 10 August 2007 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
|
hej PepperDude,
jeg har en ikke forstand på hvilket tv du skal investere i. Blot vil jeg sige at jeg selv sidder godt og vel tre meter fra min 40" Samsung. Det virker fint for mig og konen...
Har du ikke mulighed for at kigge i f.eks. Elgiganten, Bilka, hifikluben og andre steder hvor diverse fladskærme er sat til at "tonse" derudaf?
mit samsung har ikke en digital tuner indbygget, men hvis du tilfældigvis har tdc kabel tv er det pt billigt og nemt at købe en selector box, hvorefter alle dine kanaler bliver digitale.
|
|
|
Regner nok med at tage ind i og kigge i Hi-fi klubben i løbet af næste uge, og så kan det jo også altid være jeg kan spørge dem til råds.
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
PepperDude skrev:
mn1974 skrev:
|
hej PepperDude,
mit samsung har ikke en digital tuner indbygget, men hvis du tilfældigvis har tdc kabel tv er det pt billigt og nemt at købe en selector box, hvorefter alle dine kanaler bliver digitale.
|
|
|
Regner nok med at tage ind i og kigge i Hi-fi klubben i løbet af næste uge, og så kan det jo også altid være jeg kan spørge dem til råds.
|
|
|
Husk at tage ind i en butik der også sælger plasma, så har du et sammenligningsgrundlag... Hifi Klubben sælger stort set kun LCD...
|
| Til top |
|
| |
kaso Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
|
Husk at tage ind i en butik der også sælger plasma, så har du et sammenligningsgrundlag... Hifi Klubben sælger stort set kun LCD...
|
|
|
Det gjorde de i en periode - angiveligt (iflg. min lokale) fordi de havde en alt for høj fejlrate på plasma - men iflg. deres hjemmeside, har de fået plasma igen. Hvor mange de så har hængende i den enkelte butik, er jo så spørgsmålet....
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaso skrev:
Exxtreme skrev:
|
|
|
|
Det gjorde de i en periode - angiveligt (iflg. min lokale) fordi de havde en alt for høj fejlrate på plasma - men iflg. deres hjemmeside, har de fået plasma igen. Hvor mange de så har hængende i den enkelte butik, er jo så spørgsmålet....
|
|
|
Ja vidste godt de havde haft Samsung i et stykke tid, men de bør tage nogle flere mærker ind efter min mening... Det kunne være fedt hvis de tog Pioneer ind, så har de noget i hver ende, ligesom de har med LCD...
|
| Til top |
|
| |
PepperDude Forum Bruger

|
| Sendt: 16 August 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej pee'ps!
Jeg er lige kommet hjem inde fra Aalborg af, hvor jeg self. lige var inde i Hifi klubben og spørger dem til råds.
Jeg sagde til en af medarbejder derinde at jeg ca. ville komme til at sidde 2,50m fra mit Tv, og så sagde han at jeg nok højst skulle have et 32", og så sagde han også at for hver 10" skal man sidde 1 meter mere væk, så det vil sige at jeg faktisk skal have et 26"? 
Hva siger i til det?
Mit første tanke var også: "Aaaaarggh! er du nu helt sikker på det"
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|