Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio 30th anniversary: Sapphire (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 18 December 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Yeps, god idé. I TC fortalte de mig at man egentlig kunne få den finish man ønskede. Om det kun galt contour serierne og opefter fik jeg ikke spurgt om, da jeg lige i den situation lyttede til s3.4eren.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 December 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:
Yeps, god idé. I TC fortalte de mig at man egentlig kunne få den finish man ønskede. Om det kun galt contour serierne og opefter fik jeg ikke spurgt om, da jeg lige i den situation lyttede til s3.4eren.

Vel, Dynaudio plejer at tage ekstra betalt i +10-15% (eller mere, for de eksotiske finishes), så med den prismodel kan det næppe betale sig at lave specialfinishes for de billigere højttalere?

Ungh - jeg vil have at par Sapphire i Amber!!

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2007 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Go4it skrev:
Jeg har godt nok også tænkt at bruge én SVS PB13 til mine Contur 3.4, men frygter at de har for meget "Bullerbas" ! Den jeg søger skal være hurtig og "tør"

Skal den være hurtig, så set den til "Sealed" med alle propperne i - og så skulle der ikke være meget Group Delay - sammenlign bare Dynaudio SUB 500 med SVS PB13-Ultra i sealed mode!

Læg mærke til at a) grafen ikke har 0 nederst på y-aksen og at b) SUB 500 er oppe på 60ms @20Hz (som er rigtigt lavt!), medens PB13-Ultra er på 60ms først på ca 12Hz..

Der findes andre subs med endnu lavere group delay, men kig en gang på hvor lidt bas den giver!
Ja tak, PB13 ser meget bedre ud på "papiret" end SUB 500, som jeg var ved at købe for 2 uger siden, men en anden kom mig i forkøbet (tak)   Så nu køber jeg 1 stk. PB13-ultra, og sparer samtidig nogle tusser...
Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
Ja tak, PB13 ser meget bedre ud på "papiret" end SUB 500, som jeg var ved at købe for 2 uger siden, men en anden kom mig i forkøbet (tak)   Så nu køber jeg 1 stk. PB13-ultra, og sparer samtidig nogle tusser...

Vel - SUB 500 er vildt lineær op til de 90dB, men lydtrykket på de lave frækvenser ved højt volum kan bare ikke sammenlignes med PB13-Ultra..
@20Hz kan PB13 spille 20dB højere - det er 100x så meget lydenergi..
(I sealed mode, som jeg nok kommer til at køre, så spiller den "kun" 10dB højere @20Hz, men frækvenskurven går helt ned mod de 10-15Hz..

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2007 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Techtor skrev:
Go4it skrev:

Vel - SUB 500 er vildt lineær op til de 90dB, men lydtrykket på de lave frækvenser ved højt volum kan bare ikke sammenlignes med PB13-Ultra..
(I sealed mode, som jeg nok kommer til at køre, så spiller den "kun" 10dB højere @20Hz, men frækvenskurven går helt ned mod de 10-15Hz..

Da mine Dynaudio Contur 3.4 ikke har den kraftigste/dybeste bas, kunne jeg tænke mig at lukke porten = "sealed mode", og supplere med en SVS PB13 (også i "sealed mode"),  og dermed (teoretisk) få super god basgengivelse.... Men det finder jeg først ud af når SVS PB13, engang i foråret, lander i København  Men jeg er godt nok ked af at Dynaudio ikke vil lave subwoofere der er lige så gode som resten af sortimentet..

Og så lige Glædelig Jul til alle jer Nørder på hifi4all

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2007 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

Techtor skrev:
Go4it skrev:

Da mine Dynaudio Contur 3.4 ikke har den kraftigste/dybeste bas, kunne jeg tænke mig at lukke porten = "sealed mode", og supplere med en SVS PB13 (også i "sealed mode"),  og dermed (teoretisk) få super god basgengivelse.... Men det finder jeg først ud af når SVS PB13, engang i foråret, lander i København  Men jeg er godt nok ked af at Dynaudio ikke vil lave subwoofere der er lige så gode som resten af sortimentet..

Jo tak i lige måde :) hehe.

Glæder mig til at høre hvorledes dit integration mellem sub og contour 3.4 bliver - har selv planer om at smide mine sparepenge efter et sæt S3.4 nemmerlig. Min plan er at bruge en PB12+ sammen med dem og så dele ved en 50-80hz.

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:
Go4it skrev:

Techtor skrev:
Go4it skrev:

Jo tak i lige måde :) hehe.

Glæder mig til at høre hvorledes dit integration mellem sub og contour 3.4 bliver - har selv planer om at smide mine sparepenge efter et sæt S3.4 nemmerlig. Min plan er at bruge en PB12+ sammen med dem og så dele ved en 50-80hz.

Jeg får muligvis problemer når jeg "lukker" mine 3.4, da det flytter resonansfrekvensen opad, og dermed så højt (måske 80-100 Hz) at jeg er tvunget til at anskaffe 2 stk PB13  Men det er kun teori - men jeg ville ikke gå over 50Hz med én sub. da dette kan påvirke perspektivet

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2007 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

Heheh 2 stks PB123 ultra!

Hvorfor ikke bevare dine contour S3.4 som de er? og så bare dele ved den frekvens de ruller skarpt af ved? Du kan jo anskaffe dig en lydtryksmåler og enkelt måle dig frem til hvor i dit rum dine  fronter ruller af ved. Det er faktisk overraskende enkelt......hvis man bruger REW og en radioshack så kan man se sine fronters frekvensrespons i løbet af sekunder!

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Bruger siden: 27 Marts 2007
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke selv bruge sub sammen med Dynaudio'erne da jeg mener de har fint med bas selv. Men skulle der kobles sub på til stereo brug ville jeg prøve at lege lidt med dynaudios egne subs da de er ret hurtige og har ikke den brumme tendens man ser på mange subs
Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hurtighed af en given sub har langt mere med opsætning at gøre end beskaffenheden af selve subben. Brumme? Det er muligvis et peak du hentyder til og det er typisk et problem ved enhver sub da de netop håndterer den dybeste bas som "normale" højtalere sjældent kan lave.

Jeg skal med det samme sige at jeg ikke har erfaring med dynaudios subs, kan være de spiller fantastisk, men i samme prisleje vil jeg mene det er lidt generaliserende at sige at andre subs "brummer"  Kan være det var ment det anderledes?

Hvilke dynaudio hentyder du til? Jeg lyttede til S3.4 for nyligt, fantastisk HT, men synes altså den mangler bas, tror også dens -3db punkt ligger forholdvis højt, mener omkring 35hz ifølge dynaudios egen hjemmeside i USA, hvilket er meget optimistisk eftersom ultimate AV tester dynaudio S5.4 til -3db ved 50hz - de skriver selv i testen -10db punkten er 33hz!

Link til test af Dynaudio 500 sub, koster immervæk 14k? dens group delay er ikke specielt mere imponerende end tilsvarende priset subs, men dermed ikke sagt den lyder dårligt, tværtimod, er sikker på det er en udemærket sub.

Tror dog til fx 14k at man kan finde andre rigtig gode produkter, fx Velodyne med indbygget EQ. Nu har dynaudio også andre subs i prislejet 6k 9k og så den til 14k.

Om en HT har nok bas eller ej er selvfølge en totalt individuel sag

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hvis en sub brummer er det fordi den ikke magter opgaven. Jeg er pænt sikker på at der ikke med vilje er lagt brummelyde ind i musikken, så når man fx hører en cd og din sub brummer så må det da være galt. 
Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Januar 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

glem sub til hifi

99%af dem er konstrueret sådan at de ikke kan følge med / forsvinde

de kan ikke starte stoppe hurtigt nok og derfor kan de ikke integrere 100%...

membranen er ofte lavet tung så den virker godt ved lave hertz

til gengæld er de gode til bulder bas og imponator effekt der har helt sin ret til film (surruond)

jeg har testet og hørt mange subs ...... jeg har haft Tact W210 hjørnebasser
og de kunne integrere 100% med Tact 2,2X(lyngdorf) (skam at top og mellemtone blev ødelagt af DSP)
men det er heller ikke desideret subwoofer men bashøjtaler med en let membran

at de så ikke var et dybbas monster..... ok det er jo så bekostningen

ikke så meget hokus pokus ...... man kan ikke få begge dele ( har ik oplevet det endnu da )

jeg må sige den der kom tættest på er Velodyne DD1812 men 140.000 bob bob hvem har det ?

glem desideret sub til hifi

er det hifi i vil have eller er det bare meget bas ???

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

At du ikke har magtet eller fundet subs godt til det DU mener er hifi er sådan set fint nok, men at insistere på at subs konsekvent ikke dur til hifi i generelle termer mener jeg er direkte tåbeligt.

Det er da rigtigt at subs kan være svære at integrere, det tror jeg alle er enige om, men jeg tror rigtig mange bruger subs til hifi med rigtig gode resultater.

Synes dit indlæg bæger præg af ikke understøttede argumenter og postulater, men hvis du mener du kan underbygge at 99% af dem ikke er konstrueret til at kunne følge med og forsvinder må du meget gerne komme med mere bevismateriale fordi så skal jeg da tage din tese til efterretning.

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 03 Januar 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:
Hvilke dynaudio hentyder du til? Jeg lyttede til S3.4 for nyligt, fantastisk HT, men synes altså den mangler bas, tror også dens -3db punkt ligger forholdvis højt, mener omkring 35hz ifølge dynaudios egen hjemmeside i USA, hvilket er meget optimistisk eftersom ultimate AV tester dynaudio S5.4 til -3db ved 50hz - de skriver selv i testen -10db punkten er 33hz!

Jeg ville ikke koble en sub sammen med en 3.4. Den har efter min mening fin bas alene. Noget man dog måske skal vænne sig til er Dynaudio'ernes måde at lave bas på. Det er ikke en voldsom og meget fysisk bas, men derimod præcis og naturlig i lydbilledet. Det er noget jeg selv lige skulle vende mig til i starten, men sætter meget pris på det nu.

Men du har da ret i at hvis man er MEGET glad for bas så kan man være nødsaget til at koble en sub på og jeg er da ikke i tvivl om at man med en kvalitetssub sagtens kan få noget godt ud af det.

Til top Vis Kasper, TC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper, TC Besøg Kasper, TC's Websted

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 04 Januar 2008 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:

At du ikke har magtet eller fundet subs godt til det DU mener er hifi er sådan set fint nok, men at insistere på at subs konsekvent ikke dur til hifi i generelle termer mener jeg er direkte tåbeligt.

Det er da rigtigt at subs kan være svære at integrere, det tror jeg alle er enige om, men jeg tror rigtig mange bruger subs til hifi med rigtig gode resultater.

Synes dit indlæg bæger præg af ikke understøttede argumenter og postulater, men hvis du mener du kan underbygge at 99% af dem ikke er konstrueret til at kunne følge med og forsvinder må du meget gerne komme med mere bevismateriale fordi så skal jeg da tage din tese til efterretning.

Denne debat har affødt at jeg i dag legede lidt med nogen forskellige subs i stereo. Konklusionen bliver dog igen at subs FOR MIG ikke hører hjemme i stereo. På meget små højttalere og med meget høj volume kan jeg måske forstå det, men generelt ikke. Legede Lidt med lidt med nogen forskellige kombinationer og den der integrerede bedst var i min test Dynaudio's sub 500. Andre kunne da også nogen ting men sub 500 var bare bedre. Jeg holder dog stadig fast på at jeg selv på små højttalere ikke ville bruge sub da den stadig laver noget rod hist og pist.

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Subs dur ikke til stereo. der skal ikke lyttes ret meget før man kan høre at det ikke hænger sammen rent lydmæssigt.

Som Jakobsen er inde på er det hurtigheden( eller mangel på samme) der er problemet. Jeg har haft en del subwoofere og Velodyne er dem der kommer tættest på syntes jeg. Har hørt en 1812 signature der stort set 100% integrerede sig  i lydbilledet.

Jeg er af den opfattelse at hvis man vil have mere bas i sit stereosetup, skal man kigge efter størrer højttalere og ikke en subwoofer. Længere er den ikke!

Jeg har et sæt Confidence C2 der spiller åbent, dynamisk, engagerende og med en nærmest uhyggelig basdeffination. Jeg har heldigvis ikke brug for en sub men hvis jeg en dag får lyst, til endnu mere bas, bliver det med sikkerhed en opgradering af fronterne,og meget muligt en C4 istedet.

I kan se her i min tråd, hvad der har været inde over i setuppet af subs inden for det sidste 1½ år.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39390&K W=wrong

MVH WRONG

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Stil og smag er personligt og det kan som politik ikke rigtig diskuteres. Men med mine værdier til æstestik, design og rene linjer, der er Dynaudio's seneste højttaler intet mindre end forfærdelig. Den spiller dog forrygende, men diskvalificerer sig alene pga designet eller mangel på samme.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:
Hvorfor skal du altid misforstå alting?

Kim, hvilken software bruger du til 3D og visualisering? Solidworks 2007/2008? Inventor eller?

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Kasper, TC
Branchemedlem
Branchemedlem

Tapeconnection

Sendt: 09 Januar 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Stil og smag er personligt og det kan som politik ikke rigtig diskuteres. Men med mine værdier til æstestik, design og rene linjer, der er Dynaudio's seneste højttaler intet mindre end forfærdelig. Den spiller dog forrygende, men diskvalificerer sig alene pga designet eller mangel på samme.

Så er det jo heldigt at der findes en masse andre spændende Dynaudio modeller

Techtor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Sapphire (og egentlig begge de nuværende Confidence- og Contour-serier) er lavet i et "enten-eller"-design. Enten kan du rigtigt godt lide dem, eller så synes du at de er forfærdelige..
Nogle kan lide nogle af modellerne, nogle kan lide dem alle etc..

Ellers kan alle Dynaudios designafgørelser forsvares ved at de er baseret på øget lydkvalitet - Contour og Confidence's metalplader for at give et fast fundament at feste elementerne i, Sapphires vinkler for at undgå stående bølger etc..

Selv er jeg helt vild med Sapphires design,  men jeg kan sagtens se at de vil opfattes grimme for andre - jeg tror hellere ikke, at min kone ville gå med på at have et par i stuen.. (Selv om det i Sapphires tilfælde er bankkontoen, der kommer med de stærkeste modargumenter mod at købe et par..)

Men - uanset om man kan lide dem eller ikke synes jeg det er fedt, at en højttalerproducent tør at gå nye og spændende vejer inden design, specielt når grunden til det nye design ikke bare er designet selv, men lydmæssige forbedringer..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes