Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 04:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: KEF Reference modeller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Det er ikke en højttaler til min smag, dertil er den for reserveret i lyden. Man får aldrig det punch i bassen og smæk i mellemtone, som jeg godt kan li'.

Et søg på DBA giver denne mulighed som jeg personligt mener er bedre:

Dali Grand Diva - 15.000 kr. 1 år gamle

på hifi4all.dk
http://www.hifi4all.dk/markedsplads/annonce.asp?ad_id=8104
Sonus Faber 12000

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/annonce.asp?ad_id=8073
Infinity Omega til 15000 kr. måske lidt amerikansk i bassen.

Mvh.
Brian
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Januar 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen!

Tak for rådet, jeg over vejer godt nok Dali Grand eller Grand Diva, men jeg synes der er mange på dette forum, som ikke bryder sig om dem, det kan jeg nu ikke forstå, for jeg synes da de er hamrende musikalske! jeg har godt nok aldrig lagt øre til infinity eller sonus faber desværre, det kune nu være spændende! det er noget svært at vælge sig en ny højttaler, jeg synes der er så mange gode muligheder...

Mvh Brian

Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Kan ikke tro der er mange herinde der ikke kan lide de to modeller.
Der er tværtimod mange der mener, at netop Grand Diva er den
mest musikalske højttaler fra Dali. Selv Jonas Bojer kan li' denne
speaker. Jeg kan kun huske en enkelt de har haft noget negativt
at sige om den speaker.

De store Dali grand kæver mange watt og et stor rum. Umiddelbart
ikke under 250 watt og gerne 30-40 kvm.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Nå okay, synes bare jeg har set flere tilfælde, hvor de har været omtalt med kritik, men det er nok bare mig så....

men jeg har godt nok også hørt at divaen skulle være mere musikalsk end grand'en.......

Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195

kartolux
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 November 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par kef reference 4.2 af den "gamle" slags. Dem som I siger ikke har andet end en god mellemtone... 

Da jeg købte dem, var de koblet på et par Vincent forstærkere i 100 Watt klasse ren A! Lad mig lige sige, at der var saftsuseme "smæk" i dem, ligegyldigt hvad for musik vi hørte...

Jeg gav 12.000 kr. for dem, og det ville jeg gerne give igen. De lyder kanongodt, selv med en ringe forstærker. Jeg bruger en billig 5.1 forstærker, indtil jeg får råd til noget med mere smæk i.

Der er dog et par problemer... Den tilhørende center-højttaler koster 28.000 Kr. i Sverige, men den er også blevet rost til skyerne. Jeg ville gerne have forslag til en center, der kan matche disse lækre fronthøjttalere...

Et andet problem er kravet til plads. Jeg har en hjemmebio på ca. 30 m2 - og selv i dette rum med masser af luft omkring højttaleren - fylder de godt op.

Jeg har hørt mange højttalere i samme prisklasse - 10-12.000 Kr. - og INGEN af dem spiller lige så godt som mine gjorde med gode monoblokke. Det skal dog siges, at nogle mennesker ikke mener, at man kan sammenligne brugte højttalere købt til 30% af nyprisen - med nye højttalere til samme pris. Det mener jeg godt, at man kan. Så hvis jeg skulle sammenligne lyd/pris skulle jeg altså sammenligne med et par ANDRE brugte højttalere til 5.000 Kr. (30% af 15.000 Kr. - hvis dette var nyprisen på de andre højttalere) I den sammenhæng får man ikke en skid for 5.000 Kr. Selv Dali højttalere til 12.000 Kr. pr. stk. lyder som en transistorradio sammenlignet med mine kef-høttalere

Men nuvel - smag er forskellig. Jeg elsker bare mine højttalere - hver eneste dag i et par timer, mens jeg knalder en film op i 100 tommer og lader verden passe sig selv. Eller smækker en cd med Tracy Chapman på. Eller en Norah Jones koncert. Og nydelsesfaktoren er laaaaangt vigtigere for mig end imponator-effekten  

Til top Vis kartolux's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kartolux

swambas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 Februar 2006 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Hej,jeg har et sæt Kef 107 Reference og jeg genkender ikke meget af det der siges om Kef,de to basser er ikke bare et push pull de arbejder sammen og er forbundet sammen,de skyder nedaf og en godt udregnet port slipper tilsidst luften ud i toppen lige under mellemtone og diskant.Jeg har haft flere gode højttalere og nydt god lyd,alle højttalere kan få lidt bas frem i maven,Kef 107 er ved at brække ryggen på dig og du mærker også at dine fødder er på levende grund,altsammen uden at rummet er fyldt med larmende bas der gerne ville men ikke kan,til dig der tænker på at købe en Kef højttaler,hvad venter du på. <jeg læser også at der ikke er meget bas i 104/2,du skal have en ordentlig forstærker og den Kef Kube som følger de gamle Reference Kef'fer så skal 104/2 også nok få dig op at ringe.Det man skal vide er at Kef Reference ikke blæser dig i hovedet som eks Dali,men fylder rummet med lyd,så hvis du savner at sidde med magneterne i maven ja så skal du ikke købe Kef.
Til top Vis swambas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af swambas

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

der står et sæt Kef Reference i fona,østergade århus.jeg tror at det er en 2 eller 3,den er sku stor.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 12 Februar 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Har ejet et par Ref 4, som er en fremragende højttaler. Jeg tror grunden til at nogle synes at de er lidt kedelige, er at de kræver en del af resten af udstyret, så hvis man har baseret sin vurdering på et lyt i en eller anden tilfældig opstilling i radioforretningen - ja så har man ikke hørt det fulde potentiale af højttalerne.

Ref 4 har en helt fantastisk kerne i tonen, og hele mellemtoneområdet er i bedste KEF-stil eminent godt. Der er et stort perspektiv, og en glimrende punktformighed.

Bassen på Ref 4 kan være fremragende, hvis udstyret er til det, og man giver højttaleren luft omkring sig - men den kan også være dominerende og lidt tung, hvis ikke man giver højttaleren den nødvendige luft og forstærker.

Diskanten har jo nogle år på bagen. Den er fin og luftig, uden dog at nå de niveauer nye modeller med specialmetal-legeringer når. Jeg har dog personlig endog meget god erfaring med at sætte en "superdiskant" på Ref4'eren, og opnå markant større detaljering og luft. (Det kunne f.eks. være en Townshend).

Mvh

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

kartolux
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Hej Slotman

Du må gerne få min email: larsxsandgaard.dk... Jeg har før læst om at sætte en super-diskant på et par kef-højttalere som mine. På en hjemmeside. Måske var det din?

Mine fremragende kef ref. 4 har ikke fået næring, siden de spillede på et par Vincent-forstærkere i 100 Watt klasse A. Den tilhørende Kef 200C danner grobund for et rigtig godt lydbillede, når der skal ses film eller koncerter. Min nuværende forstærker er på 5 x 85 Watt RMS - en pioneer-dims. Men nu har jeg besluttet mig for at opgradere. Jeg køber 4 NAD 216 THX blokke indenfor den næste uge, hvis der ikke er problemer med handelen. De vil blive styret af en DENON APV-A1 digital THX forforstærker. Fronterne og centeren vil få hver en brokoblet 216-forstærker, og baghøjttalerne vil dele en 216 imellem sig. Jeg har læst om 218'erne, men de får ikke så gode anmeldelser omkring stram bas som 216'erne. Derfor er der valgt definitivt 216-fest i fremtiden.

Min opgradering er baseret på, at jeg konsekvent vil købe brugt udstyr. Mine kef fik jeg til 12.000 kr., og jeg glæder mig til at supplere med den fremragende Kef AV1 subwoofer og et par RDM Two eller Kef reference 3 til baghøjttalere.

Det er jo fantastisk så meget man får for pengene med brugte Kef-højttalere. Tillad mig at sige, at de forrige højttalere jeg havde, var et par B&O 120 Watts højttalere, som var koblet på en Pioneer reference 120 watts forstærker. Den opsætning nød jeg i 15 år... Og så kan denon-festaberne godt pakke sammen med deres avancerede måleudstyrs-modeller. Rå kraft vil altid sejre over argumenteret elegance.

Hvor var det forfærdeligt efterfølgende at høre de dali-dimser, de præsenterer i hfk... De lød som transistorradioer.

Hvis du har en god ide med de super-diskanter til montering på mine keffer, så vil jeg meget gerne høre fra dig. I det hele taget er jeg meget interesseret i at høre, om der findes en kef-klub, hvor man kunne dyrke ideerne sammen.

Mange snakker om nye ting. Få nyder gode ting fra fortiden.

Med venlig hilsen
Lars Sandgaard

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

kartolux skrev:
... I det hele taget er jeg meget interesseret i at høre, om der findes en kef-klub, hvor man kunne dyrke ideerne sammen.

Det ville jeg selvfølgelig også være interesseret i ...

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Det er rigtigt at jeg har beskrevet mit superdiskant-projekt på min hjemmeside - der dog pt ikke er tilgængelig - ligeledes har jeg skrevet et indlæg i HighFidelity. Det var før de selv troede på fænomenet, så de afviste det lidt. Det var indtil de selv hørte et par superdiskanter.

Da prisen er en vigtig faktor for dig, vil jeg forslå dig at "bygge selv" som jeg gjorde. Jeg købte et par Fostex FT17 horndiskanter, der har flad frekvens op til 50Khz, og brugbar lyd til 70-80KHz. Da den er markant mere følsom end dine REF4, er du nødt til at dæmpe den. Jeg valgte en delfrekvens på 20KHz (en 1 uF kondensator i serie - husk at kvaliteten af denne er af stor betydning), samt en dæmpning med en modstand, også i serie. Jeg endte op med 68Ohm's modstand (2Watt AudioNote Tarantallum til 90kr/stk). Jeg gjorde det at jeg købte et par 100Ohms powerpotentiometre, som jeg så skruede op og ned til at jeg syntes den var der. Herefter målte jeg, hvad modstanden var, og valgte så den værdi der var nærmest i den modstandsserie der var i AudioNote-modstandene.

Mht placering, valgte jeg at sætte 2 bøjler bagpå diskanten, så den kunne så af sig selv. Men der ville ikke være nogle problemer i at lave et f.eks. rør af kraftig pap el.lign. hvis man er lidt fingerfærdig.

Jeg er slet ikke i tvivl om forbedringerne af superdiskanter. Jeg har sammenlignet Fostex'erne med et par Townshend (ca 8000kr/sæt), og ganske vist var Townshend'erne bedre, men slet ikke i mål med at jeg havde betalt ca.1000kr alt inkl. for Fostex/modstande/kondensator mv.

Mvh

Poul

105.2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2006
Sendt: 30 Marts 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

HVis ikke andre vil rose 105.2 må jeg jo gøre det selv.

Til (brugt)prisen er det en forrygende højttaler der både spiller

bund hvis der ér bund og detaljer uden at give hovedpine, men noget partyanimal er den ikke.

Den fylder godt i landskabet og den skal et pænt stykke ud fra væggen

og en 200w effekt blok er ingen skade til.

mvh

Jan

Til top Vis 105.2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 105.2

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Har selv ejet et par 105.2ere for år tilbage. Jeg er enig i at det er en god højttaler. Men den kan ikke løbe fra tiden, også selvom den fås til fornuftige priser. Men den gør noget fundamentalt rigtigt.

Og som du er inde på, så kræver den sin plads, og ikke mindst masser af power.

Jeg smed for ca. 3-4000kr forberinger efter den jeg havde. Med nye kabler internt, nye moderne kondensatorer i delfilteret (20-30år gamle kondensatorer har levet sin tid), kommer man faktisk langt. Jeg lavede ligeledes delfilteret om til at kunne bi-wire/ampe.

Derefter fjernede jeg gitrerne foran enhederne, og gav højttaleren spikes. (kunne også have været SDfødder, som jeg faktisk i dag tror ville være bedre til 105.2eren).

Efter disse forbedringer spiller den faktisk rigtig godt. Dog uden at den var i nærheden af den højttaler jeg havde efter 105.2eren, KEF Ref4.

Mvh

105.2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2006
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

hej

Gitrerne er for længst fjernet og jeg har forsøgt med div. former

for spikes og fødder. Kondensatorerne til diskanten er skiftet og nu har jeg

ventet i 5 uger på nye kondensatorer til mellemtonen, så jeg kan komme igang med

noget hardwiring. Så regner jeg med at det virkelig begynder at ligne noget.

Jeg har selvfølgelig også tænkt på bi-wiring når jeg alligevel skal have fat i delefiltret

men jeg ved for lidt om den slags til helt at regne ud hvordan man gør.

Skiftede du kablet der forbinder delefiltret med diskant/mellemtone-"huset? -og med hvad?

og hvorfor får jeg de her kæmpe mellemrum når jeg skriver

Til top Vis 105.2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 105.2

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Hej "105.2",

Jo jeg skiftede også kablet til diskant/mellemtone-huset. Jeg brugte noget LCAudio Telfar 1,5kvm.

Du kan nøjes med 3 ledere op til huset, da stellen deles af både mellemtone og diskant, og så vidt jeg husker er de 3 andre ledere i det 6-lederstik brugt til sikringskredsløbet.

Du bør i øvrigt også by-pass de 4 store (mener jeg at huske) kondensatorer der er sat til at af koble bassen. Det er fra en tid hvor forstærkere gik i selvsving for et godt ord, og derfor mente man at skulle sikre basenheden mod det. Mener de er på 120uF, men kan ikke huske det helt. Det vil stramme gevaldigt op på bassen.

Mht biwiring, må jeg erkende ikke at kunne huske hvor der skal deles, men hvis du alligevel har hele delfilteret ude, så kunne en tur til Dansk Audio Teknik på Vesterbrogade måske give dig svaret.

Men jeg mener klart at skift af kabler systematisk igennem hele højttaleren, samt udvalgte ting i delfilteret er klart den største forbedring. Du kan også vinde noget ved at skifte modstandene ud, men det er et klart større arbejde, og vil også være en dyr fornøjelse, hvis du skal skifte dem til noget ordenligt. Men kondensatorerne skal skiftes, det hersker der ingen tvivl om.

Mvh

kartolux
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hej Slotman

- og andre, der følger denne tråd. Tak for dit forslag til supplering af diskant med et par super-diskant enheder. Jeg overvejer stadig at sætte et par til. Men i mellemtiden har jeg fået udbygget mit system og "fundet" diskanten om jeg så må sige.

Der må gerne grines lige om lidt, når jeg fortæller, at Engelbert Humperdink fik mit system til at afvikle sublim diskant ud fra højttalerne, så jeg måtte konstatere, at der er så stor forskel på indspilninger af musik, som der er forskel på alle de andre enheder. Med CD'en "I want to wake up with you" har han reddet mit syn på mit anlæg... Jeg fik diskant så det klodsede. Alle de film jeg har set og meget af den musik jeg har hørt, synes som om, diskanten er neddroslet... Så diskant står ikke på ønskesedlen, når det drejer sig om højttalere eller andre fysiske enheder. Mit anlæg kan levere diskant, når det præsenteres for den!

Det skal naturligvis tilføjes, at der er andre fysiske ændringer i mit setup. Jeg har købt 4 NAD 216 THX-blokke. Disse kan bridges til ufatteligt mange watt, og det gør jeg ved hjælp af switchen på blokkene og en lidt ændret kabel-føring. Hver af de tre forreste højttalere - inclusive en brugt KEF 200C som centerhøjttaler - får nu næring af en 216-blok. Måske er det overkill, men det leverer varen. De to bagerste (bæ)højttalere deler den sidste blok på traditionel vis. Og de fungerer da, men er det svage punkt i opstillingen. Det er (grin bare) et par gamle skod-b&o 60 watts højttalere, som snart skal skiftes ud.

Så mit setup er på vej til at kunne dupere mig, men jeg har et par spørgsmål, som jeg gerne vil have svar på, hvis der er nogen, som har lyst til at hjælpe mig....

A. Mine tre fronthøjttalere fra KEF er 4 ohms højttalere. De to bagerste er 8 ohms. Og når jeg kalibrerer systemet (ved hjælp fra min egen hørelse) skal jeg skrue temmelig voldsomt op for baghøjttalerne for at få en rimelig lydbalance. Spørgsmål: Uanset højttalermærke, er det så nødvendigt/fordelagtig at alle højttalere er på 4 0hm i et surround-setup?

B. Mine 216-blokke kører i bridged mode i de tre front-kanaler. En af mine venner siger, at jeg i stedet skal køre bi-amping. Således, at mine KEF-højttalere bruger 1 kanal fra stereo-effektblokken til hver mellemtone/diskant og bas del. Han siger, at i dag bruger jeg reelt kun den ene kanal fra NAD-blokken - og at der vil være endnu bedre kontrol med bi-amping. Spørgsmål: Kan dobbelt ledningsføring til hver højttaler og bi-amping bringe mere kraft til hver højttaler, eller er det noget vrøvl?

C. Det skal bemærkes, at mit system er etableret i et rum, hvor der kan spilles virkeligt højt - også ud på natten. Når jeg tester systemet, får det mad. Der er smæk på uden nævneværdig forvrængning selv ved meget høje lydstyrker. Min reference er stadig de Vincent 100 Watt i klasse A, som mine KEF-højttalere var koblet på, inden jeg købte dem. Jeg ønsker ikke at trække 2100 Watt i 220 volt fra stikkontakten fra hver kanal, som de Vincent-forstærkere gjorde (målt).(!)
Jeg ønsker at kunne opnå samme lydkvalitet uden at skulle ringe til elværket, hver gang jeg spiller musik. Men jeg kan ikke opnå samme kontrol, som de Vincent-forstærkere kunne levere... Spørgsmål: Er det muligt at lave et stereo-anlæg med total kontrol uden at skulle ringe til Barsebæk? Er digitale forstærkere måske et svar?

Tak fordi, du har læst hertil. Det blev et længere indslag i dag...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes