| Forfatter |
|
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Neeper
Nu om dage kalder Krell det altså for deres "Class A series" (jeg går ud fra at det var en taste fejl).
Uha da, jeg tror meget gerne at Dan vil have sig sammenligningen med Krell's Sustained Plateau Bias og Thules Virtual Class A frabedt (har jeg på fornemmelsen). 
Den største stereoamp (FPB 700cx) har en strømforsyning på 8.000 Watt (bliver til noget mere deres mono amps). Jeg har ikke nok teknisk indsigt til at afgøre om dette kan retfærdiggøre postulatet om en udgangseffekt på 2 x 2.800 Watt i 2 ohm i klasse A. Ifølge Dan er svaret ja. Han har bl.a. gjort verden opmærksom på dette i utallige interviews, senest i december nummeret af stereophile. Jeg forstår ikke hvordan førende audio magasiner gang på gang kan trykke disse postulater hvis de ikke passer, men måske er det blot mig som er meget naiv.
Indtil det modsatte er bevist tror jeg dog mest på Dan.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Til Deep Uncercover:
Citat dig:
Nu har jeg slet ikke tid til at forklare dig det hele, så jeg må komme tilbage angående virtual class A og diverse dac's.
Forklare mig det hele...? Hvad er det lige du kan forklare mig, som jeg ikke ved om Virtual Class A, og DAC`s
Nu mere man ved, nu mere ved man, at man ikke ved... ( Det er vist "jo mere man ved"!)
Jeg ved ikke alt, med jeg må sige at jeg ved "rimelig" meget om det her..(Så fortæl da istedet for at gentage alt det man kan læse i Thule´s materiale. Hvorfor skal der bitches sådan - har du noget viden man kan lære af, så kom dog med det!)
Dig: Men med hensyn til LM1972 (Thule har tidligere brugt en dårligere chip, men det glæder mig de idag bruger en "bedre"..)
Der har siddet LM1972 digital styret potmeter kreds, i alle Thule produkter siden de gik væk fra ALPS potentiometeret i 1996.. Mht. prisen, så er der jo ikke noget som koster noget, hvis man køber det i store nok mængder.. Den pris du omtaler er ved styktal over 1000. Hvad koster en..? (En enkelt koster ikke over 100 kr. inkl. forsendelse. Den med at de gik væk fra ALPS er heller ikke just fortroligt materiale)
Dig: Jonas's originale indlæg beskæftigede sig kun med om det var smart af Thule at lave en generation af CD afspillere der ikke kan tage SACD. Set i det lys er det da utroligt du skulle svine Linn til... Iøvrigt bruger begge mærker billige løsninger i deres produkter...
Men Linn`s billigste koster 50.000,- Thule`s koster 6.500,- Så det er da klart at der ikke er brugt du dyrreste løsninger i Thulen... (Helt enig, prisen afgør jo meget men sammenligningen med Linn-maskinen er stadig ikke rimelig - det er en helt anden konstruktion samt en multi-maskine, men om den er pengene værd er en anden side af sagen)
Det er altså helt fantastisk, hvor meget styr du har på det, du udtaler dig om. (Og det er utroligt som du husker alt det der står i Thule´s produktblade - hvad med at komme med nogle guldkorn? Ellers strander denne tråd bare i endnu en gang "jeg ved mere end dig"! Og husk lige den gode tone - det er et forum for alle, og ikke kun for dem der mener de er klogest!)
Men nu er jeg da helt utroligt spændt! Fortæl fortæl fortæl.....
|
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
Og jeg har sandelig lige fundet en gammel JVC AX-330 integreret forstærker med den malende betegnelse"Dynamic Super-A" i guldtryk.. Øjj! |
|
|
Hehe begejstringen vil ingen ende tage!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Modifix skrev:
Og jeg har sandelig lige fundet en gammel JVC AX-330 integreret forstærker med den malende betegnelse"Dynamic Super-A" i guldtryk.. Øjj! |
|
|
Hehe begejstringen vil ingen ende tage! 
|
|
|
Billeder vi vil se billeder 
|
| Til top |
|
| |
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK da. Her er den:

|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Buddy:
Jeg har på intet tidspunkt skrevet at det ikke passer at FPB 700 cx kan levere 2*2800Watt i 2 ohm.. Med 8000 VA trafo og nogle fornuftige lytter skulle det da ikke være noget problem.
Det jeg skrev, er at det ikke er æget klasse A. Det påstår Krell heller ikke at det er...
Det ville jo kræve over 10.000 Watt vedvarende fra lysnettet.. Der ville gå 2 minutter fra du tænder forstærkeren, til køleribben når 200 grader celcius, og forstærkeren brænder sammen..
Tror ikke at Dan ville have et problem med at man sammenligner Virtual Class A med Sustained Plateau Bias, da det de gør minder ret meget om hinannen... Der er dog forskel på hvordan det er lavet... Thule`s er 100 % analog teknologi, hvor imod Krell er micro processor styret.. Det må betyde at der også sidder A/D og DA konvertere i bias kredsløbet i Krell.. Da det ikke er direkte i signal vejen, behøver det ikke at være en stor ulempe, men måske derfor det ikke opføre sig helt så ideelt som Thule`s ?
Venlig hilsen
Kim
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow, er den til salg? Kan i evt. tage min Accuphase i bytte?  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Men Linn`s billigste koster 50.000,- Thule`s koster 6.500,- Så det er da klart at der ikke er brugt du dyrreste løsninger i Thulen...
|
|
|
Linn har ramt prisen 50.000kr fordi det er det CD-afspilleren delen er værd alene resten er noget man får med oven i hatten. Deres CDafspillere i rækkefølge er nok classisc system, genki, classic mouvie system di , ikemi, unidisk SC, unidisk 2.1 , unidisk 1.1, CD12
Classisk system koster vist kun 12.000kr kan thule gøre det bedre med cdafspiller + forstærker + tuner til de penge ?
|
| Til top |
|
| |
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Neeper
Krell nævner selv i deres manualer at lysnettet kan være en begrænsende faktor for at forstærkerne møder deres specs. Ikke noget underligt i det. En standard dansk el-installation kan aldrig klare dette. Men det er vel ikke forstærkerens skyld?
Mht. til om det er klasse A eller ej siger Dan (the man): "So you get the amount of class-A you need, never more or less. And you are not changing the output signal with the music signal. Sustained Plateau Bias allowed me to get huge amounts of class-A power for shorts periods of time". Fra Stereophile december 2003.
Derudover er diskussionen nok lidt teoretisk idet forstærkeren nok aldrig kommer op på disse effekter i praksis. Dine ører eller højtalere er sandsynligvis stået af først.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Ronin:
Du skriver: (Så fortæl da istedet for at gentage alt det man kan læse i Thule´s materiale. Hvorfor skal der bitches sådan - har du noget viden man kan lære af, så kom dog med det!) og (Og det er utroligt som du husker alt det der står i Thule´s produktblade - hvad med at komme med nogle guldkorn? Ellers strander denne tråd bare i endnu en gang "jeg ved mere end dig"! Og husk lige den gode tone - det er et forum for alle, og ikke kun for dem der mener de er klogest!)
Men når det nu er rigtigt hvad der står i Thule`s produktblade.. Hvad skal jeg skrive.. Opdigte noget som ikke passer..?
Jeg er selv tekniker, og ejer af en PA350 B. I den forbindelse er det jo interessant at finde ud af om alt det som står i propraganda materialerne nu virkelig også passer... Og det gør det.. Det er så perfekt som noget kan blive.. Både på en Audio Precision, og når man ser på hvordan bias`en opfører sig i forhold til udgangs signalet... Udgangs transistorene switch`er aldrig af.. Det gør de i alle klasse A/B forstærkere..
Gå i helt dybe detaljer omkring hvad hver enkelt komponent gør, er der nok kun en som ved.. Anders Thule.. Der sidder en gul kreds, hvor der er påtrykt "Thule Vir CL A" eller noget i den retning.. Og det er helt hemmeligt hvad der er inden i den.. Men den er ikke digital.. Og når den får tingene til at virke som påstået, så er det fint med mig...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 02:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Buddy
Du skriver: Krell nævner selv i deres manualer at lysnettet kan være en begrænsende faktor for at forstærkerne møder deres specs. Ikke noget underligt i det. En standard dansk el-installation kan aldrig klare dette. Men det er vel ikke forstærkerens skyld?
Det har du ret i.. Jeg har aldrig påstået andet!
So you get the amount of class-A you need, never more or less. And you are not changing the output signal with the music signal. Sustained Plateau Bias allowed me to get huge amounts of class-A power for shorts periods of time. Citat Dan
Efter som bias`en er variabel, og ikke konstant større end den største udgangs strøm, så er det heller ikke 100 % ægte klasse A.. Da det som er makeret med fed, er definitionen på ægte klasse A.
Men det bekræfter min teori om at det ikke er lige så godt som Virtual Class A.
I en Virtual Class A forstærker, arbejder de positive, og de negative transistore, aldrig på samme tid... Den køre faktisk aldrig i et klasse A område.. Heller ikke klasse A/B.. Det er enten de positive, eller de negative som er laver noget.. De andre er "bare" on. Derfor navnet Virtual Class A.. Der er ikke en forstærker konstruktion som minder om det her, men da den har alle fordelene fra ægte klasse A så måtte de jo finde på noget andet..
Krell hæver bias`en til et højere niveau, end signalet, men kun over kortere perioder.. Det er en dårligere løsning..
En lidt sjov ting... And you are not changing the output signal with the music signal.
Hvad mener han lige med det..? Du skifter ikke udgangs signalet med musik signalet..? Så må den da have en helt ekstrem høj forvrængning, hvis det som kommer ud af forstærkeren, ikke minder om det musik man sender ind i den.. :o)
|
| Til top |
|
| |
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 02:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette kan blive ved hele natten. Ikke noget ondt i det men jeg tror ikke vi bliver enige om dette på kort sigt. Det skal vi naturligvis heller ikke.
Gaaaab du får ret jeg får fred.
|
| Til top |
|
| |
Deep Uncercover Lukket konto

Midl. suspenderet.
Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Neeper,
Jeg er sandeligt glad for at jeg ikke brugte natten på dette "projekt", men konklusionen hvad angår LM1972 at det er en billig chip i ikke speciel god kvalitet. Thule har vel udelukkende valgt den for at kunne tilbyde et fjernbetjent produkt, for til sammenligning koster et motorstyret Alps potentiometer ca 7-8 gange mere. (og lyder efter mine erfaringer også klart bedre).
Med hensyn til DAC's har Thule tidligere brugt PCM1710 i deres CD100. Ifølge Burr-Browns eget datablad (http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1710.pdf) "Its low cost, small size and single +5V power supply make it ideal for automotive CD players, bookshelf CD players, BS tuners, keyboards, MPEG audio, MIDI applications, set-top boxes, CD-ROM drives, CD-Interactive and CD-Karaoke systems."
Så er det vist ikke nødvendigt at sige mere om deres DACs....
Iøvrigt er denne diskussion som (næsten) enhver anden herinde ret latterlig,for udgangspunktet var om det var smart eller ej at Thule kom med nye maskiner der "kun" er DVD-Audio kompatible. Jeg synes da det er et klart fremskridt i forhold til rene CD afspillere, selv om det selvfølgeligt havde været bedre om de også kunne afspille SACD.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Deep Uncercover:
Du er da godt nok langt ude...
Du skrev tidligere: Nu har jeg slet ikke tid til at forklare dig det hele, så jeg må komme tilbage angående virtual class A og diverse dac's.
1: Du "glæmte" da vist at forklare mig hvorfor Virtual Class A bare er er salgs trick. Det venter jeg stadig spændt på!
2: Hvilken anden volumen kreds er det, Thule tidligere har brugt..?
3: Du kritisere Thules valg af DAC`s, og skriver de er lavet til bil radioer. Og når jeg skriver hvad de bruger idag, så kommer du med et eksempel om en BB PCM 1710 som sad i en CD100 (4700,-) for 5 år siden.. Hvad er det lige som går galt her..?
Jeg kunne aldrig drømme om at købe en FORD, fordi A modellen, har kun 4 hestekræfter, og det kan man da ikke bruge til noget..
Prøv at holde sammenligningerne inden for samme årtusinde.
Dig: Så er det vist ikke nødvendigt at sige mere om deres DACs....
Jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige til det.. Du er da vist ude hvor du ikke kan bunde mere..
Dig: Thule har vel udelukkende valgt den for at kunne tilbyde et fjernbetjent produkt, for til sammenligning koster et motorstyret Alps potentiometer ca 7-8 gange mere.
Til din information, så har Thule faktisk lavet fjernbetjente produkter med et motor styret ALPS potentiometer.. Men hvor fedt er det at høre musik, hvis der kommer 6 dB mere ud af den ene højttaler, end den anden... Hvilket er tilfældet med mange ALPS potentiometere, ved lave niveauer..
|
| Til top |
|
| |
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Neeper:
Et godt råd. Sæt dig nu lidt mere grundigt ind i tingene før du laver dine konklusioner. Du forsimpler sagerne og kommer derfor let frem til forkerte resultater.
For at komme tilbage til tråden. Jeg tror JB (med flere) har ret i at Thule har skudt sig selv i foden. Deres strategi på DVD-A området er ganske tvivlsom. Det de evt. har sparet i udviklingsomkostninger mister de igen ved at skulle lagerføre så mage artikkelnumre med næsten ens features.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buddy skrev:
|
For at komme tilbage til tråden. Jeg tror JB (med flere) har ret i at Thule har skudt sig selv i foden. Deres strategi på DVD-A området er ganske tvivlsom. Det de evt. har sparet i udviklingsomkostninger mister de igen ved at skulle lagerføre så mage artikkelnumre med næsten ens features.
|
|
|
Lige hvad jeg mener 
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Ronin
Du skriver: For at uddybe lidt omkring den uhyggeligt "dyre" volumen-kontrol som de benytter, så var det faktisk engang meningen at tonekotroller skulle være en mulighed. Knapperne var endda på deres fjernbetjeninger, og på min kammerats Spirit IA60 virker de skam helt fint Det stod tilmed i deres første Spirit-katalog omtalt som en kommende mulighed, så din viden er ikke helt up-to-date.
Du har da helt ret i at der er tone regulering i IA60B (gamle dage Spirit AMP) og IA150B.. Jeg har aldrig påstået at der ikke var det.. De sidder bare ikke i volumen kredsen. Og sidder heller ikke i signalvejen, men parallelt med signalvejen.. Og regulere +/- 1 til 1,5 dB, hvor trin "2" er over et lidt større frekvens område.. Kun lavet til at fin justere lyden, og kan ikke sammen lignes med de tone kontroller der er på andet udstyr.. De regulere som regl med +/- 8 dB.
Så jo Ronin, min viden er vist nok lidt mere up to date end din.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Buddy:
Du skriver: Et godt råd. Sæt dig nu lidt mere grundigt ind i tingene før du laver dine konklusioner. Du forsimpler sagerne og kommer derfor let frem til forkerte resultater.
Hvad mener du lige med det..? Ud over at Krell har noget snyde klasse A, som til en vis grad forhindre switching distortion, så er der da vist ikke noget forkert i det jeg har skrevet..
Endvidere tror jeg nok at vi står 1-1 med hensyn til Krell..
Du påstod at det er ægte klasse A. Der er det ikke, hvilket Krell ikke engang ligger skjul på.
Så måske du også skulle sætte dig lidt mere grundigt ind i tingene, før du skriver noget..
Dig: Jeg har ikke nok teknisk indsigt til at afgøre om dette kan retfærdiggøre postulatet om.........
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
På Teac A-BX10 mk. II sidder det i signalvejen og er en integreret del af volumen-kontrollen, og siden det er Thule der har kontrueret den så må det jo være noget der minder om deres (hvis ikke det samme). Jeg har aldrig luret de nye Thule-produkter så jeg skal ikke udtale mig udelukkende på baggrund af de produkt-blade folk suger deres viden fra, men A-BX10 både i mk. I og II kender jeg i allerhøjeste grad fra værkstedet! Bla. har vi skiftet et volumen-kredsløb i en BX10 mk. II, og i produktbladet til sådan en står der hvilke ting/muligheder man har med det kredsløb!
Men ellers kan jeg sagtens tilslutte mig din side i den øvrige diskution omkring deres konvertere, for 1710 er jo en saga blot, og den var jo netop medvirkende til at CD100 kunne laves til en relativt god pris! De konvertere de benytter idag er jo nøjagtigt det samme som alle andre - bevares alt kan med garanti også benyttes i bilradioer med de rette tilpasninger. Man kan jo også finde bilradioer med PCM-1738 men de betyder ikke at den er udviklet til bilstereo!
Det er godt nok at du er så begejstret for Thule - vi har alle noget vi er begejstret for, men det bliver det ikke til verdens bedste af. Hvis Thule var verdens bedste pga. deres Virtual Class A så stod de nok højere på hit-listerne verden over! MEn value for money er det dog - jeg personligt er dog mere til det gamle Thule, men det er jo smag og behag! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Neeper: Nej nej og atter nej vi kommer vist ikke videre her.
Jeg har engang lært, at hvis man ikke kan sige noget pænt så skal man hellere holde sin kæft. Det vil jeg hermed gøre.
|
| Til top |
|
| |