| Forfatter |
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til alle: Hvorfor køre denne krig mod mig, om at jeg ikke har ret...? Jeg har jo kunne modbevise hver gang.. Bliver i aldrig trætte af at skrive noget som alligevel ikke passer...?
Til Ronin:
Det du skriver passer ganske simpelt ikke! Du må huske galt..
Teac A-BX10 MK II er næsten samme konstruktion som IA150B. Forskellen er at der sidder et par småsignal FET`er i signalvejen i Teac`en i stedet for bipolare transer i Thulen. Og så er print udlægget anderledes. Og Thulen har 2*44 V fra trafoen, mod 2*37 V hos Teac.. Derfor effekt forskellen.
Volumen reguleringen i Teac er en LM 1972 precis som i Thule.. Der er ingen tone kontroller i den kreds!
Tone reguleringen sidder lige inden denne kreds.. Og er opbygget af en HEF 4053 og en 22nF og en 47nF, og en 39K ohm modstand... De er placeret mellem de to faser og sidder ikke i signalvejen..
Venlig hilsen
Kim
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 Januar 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Buddy:
Du har nok ret i at vi ikke kommer videre i det her..
Det er også mest praktisk ikke at sige noget, om noget man ikke ved noget om
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Til Ronin:
Det du skriver passer ganske simpelt ikke! Du må huske galt..
Teac A-BX10 MK II er næsten samme konstruktion som IA150B. Forskellen er at der sidder et par småsignal FET`er i signalvejen i Teac`en i stedet for bipolare transer i Thulen. Og så er print udlægget anderledes. Og Thulen har 2*44 V fra trafoen, mod 2*37 V hos Teac.. Derfor effekt forskellen.
Volumen reguleringen i Teac er en LM 1972 precis som i Thule.. Der er ingen tone kontroller i den kreds!
Tone reguleringen sidder lige inden denne kreds.. Og er opbygget af en HEF 4053 og en 22nF og en 47nF, og en 39K ohm modstand... De er placeret mellem de to faser og sidder ikke i signalvejen..
Venlig hilsen
Kim
|
|
|
Beklager, men du har ret! Der var lige pludselig blandet endnu en Teac ind i billedet, men den havde intet med Thule at gøre - det kan jo smutte, det skidt! SÅ jeg huskede rigtigt nok, det var bare en anden forstærker! 
Rart endelig at støde på en der kender Teac´s modeller. Har tit undret mig over hvorfor der er signal-FET´er i Teac og ikke samme typer som Thule bruger, men det er nok i overensstemmelse med den lyd og ydelse Teac ønsker!
Heldigvis er A-BX10 mk. II mere driftsikker end A-BX10 mk. I - af de par stykker der findes rundt omkring herhjemme har jeg fået repareret en for en kammerat 2 gange. Den ene gang var signal-FET´erne røget og 3 måneder senere røg indgangsforstærkeren, og nu lader det til at lytterne også er ved at blive dårlige - et fænomen der desværre også kendetegner de ældre Thule-modeller! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
|
er det dig selv på billedet Jonas ? på/i dine indlæg ? 
|
|
|
Øhhh ja men bare rolig jeg er KUN til piger og jeg har allerede en kæreste som jeg har haft gennem 5 år.
|
| Til top |
|
| |
Kim F. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1618
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Peter skrev:
|
|
|
|
Øhhh ja men bare rolig jeg er KUN til piger og jeg har allerede en kæreste som jeg har haft gennem 5 år.
|
|
|
..... er du i virkeligheden..... BIKER JENS??? 

|
| Til top |
|
| |
micjen Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
Jonas bojer skrev:
Peter skrev:

|
|
|
Øhhh ja
|
|
|
pyt med det Jonas... det er hvad der kan ske  |
|
|
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
Jonas bojer skrev:
Peter skrev:
|
|
|
|
Øhhh ja
|
|
|
pyt med det Jonas... det er hvad der kan ske 
|
|
|
pyt med hvad at man er til piger eller håret er røget sig en tur ? 
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
Jonas bojer skrev:
Peter skrev:
Jonas bojer skrev:
Peter skrev:
|
|
|
|
Øhhh ja
|
|
|
|
|
|
|
|
|
det er nok bare billedet der er lille og uskarpt !
|
|
|
Når jeg komme hjem sætter jeg lige et helt andet billede ind måske det er bedre ? 
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel egentlig spild af tid at diskutere, om SACD skulle have været med eller ej. Jeg tvivler på, om DVD-audio eller SACD nogen sinde får det brede folkelige gennembrud inden den næste generation af DVD-afspillere kommer på markedet om få år med dertil hørende musikformat. Det undrer mig mere, at de nye afspillere mangler en DVI udgang til digital overførsel af billedsignal til TV/projektor.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
| Det er vel egentlig spild af tid at diskutere, om SACD skulle have været med eller ej. Jeg tvivler på, om DVD-audio eller SACD nogen sinde får det brede folkelige gennembrud inden den næste generation af DVD-afspillere kommer på markedet om få år med dertil hørende musikformat. Det undrer mig mere, at de nye afspillere mangler en DVI udgang til digital overførsel af billedsignal til TV/projektor. |
|
|
Damm mangler de OGSå DVI det have jeg ikke set 
Hvorfor Kalder Thule det ikke blot for CD-afspiller og glemmer det med DVD-audio ?
|
| Til top |
|
| |
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæ hæ hæ...
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
Jonas bojer skrev:
Peter skrev:
Jonas bojer skrev:
Peter skrev:
|
|
|
Øhhh ja
|
|
|
|
|
|
|
|
|
det er nok bare billedet der er lille og uskarpt ! |
|
|
ny stil? - Biker Jonas??? __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 12 Januar 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
JA, det er bare lædervesten der mangler!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 13 Januar 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne blande mig lidt discussionen, da jeg er elektronik-mekaniker (arbejder med Indkøb af IC'ere, bla. volumekontroller og DAC's), og netop har ombygget volume kontrol delen på min egen IA250B.
Thule bruger en "billig" LM1972 til såvel volume, som til bas/diskant regulering, på de modeller hvor det tilbydes. Blandt andet på min IA250B. For de som fortsat er i tvivl, send mig en mail, og i kan få en *.pdf kopi af Thule's diagram.
For mig er det dog ikke vigtigt om de bruger en kreds til 10 eller 1000 kr. Jeg kan i bund og grund bare godt lide lyden fra Thule's forstærkere, og det må trods alt være det som tæller ?
Indrømmet, jeg bruger også en Sony DVD for at få SACD....
Men tilbage til volume-kontrollen, jeg byggede kun om i kredsløbet for at undgå de små klik, som der kommer når der skrues hurtigt op/ned. - hvis det har interesse, kunne vi måske lave en ny streng om dette, støj/klik fra de "digitale" volume kredse.... Og hvordan det med ret få midler kan fjernes eller reduceres kraftigt, selv på de allerdyreste kredse.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 14 Januar 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jensby
Hvis du er elektronikmekaniker og arbejder med indkøb af IC`ere, så burde du da vide, at det du skriver ikke passer.. Der er ikke bas/diskant regulering i LM1972.
Der er normalt ikke hørbar klik fra volumen reguleringen i en IA250 B.. På nogle af de aller første var der nogle ret hørbare klik ved vol reg.
Men fejlen kunne rettes ved at skære en bane i centerkanalen, som kun var til brug i PA versionen.. Den virkede som antenne for de digitale signaler som skruer op og ned, for kredsene..
Tror du ikke det er en af dem du har..?
Hvis du kan høre klik, behøver der faktisk ikke engang at være nogen.. Når man har en niveau ændring på 1 dB midt i noget musik, kan det godt lyde som et klik, pga. den lodrette flanke på niveau ændringen.
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 14 Januar 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim,
Indrømmet! Du har ret! LM1972 har ikke indbygget bas/diskant regulering, jeg har taget fejl af den, og så en ST kreds som jeg lige har arbejdet med. Beklager!
Lyder spændende med at finde en "overflødig" bane på printet, for at undgå klik lydene. Det skal prøves med det samme om det vil forbedre min nuværende løsning. Har du flere detaljer om løsningen er jeg meget interesseret.
For min IA250B er en af de aller første, og lyden er så tydelig at jeg ikke er i tvivl. De er der også når man skruer op og ned på en indgang, hvor der ikke kommer signal ind.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 14 Januar 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jensby
Jeg mener det er en bane som sidder på ben 4... Indgangs benet til center kanalen.. Den var vist nok, en ret lang bane, hen til en lodde ø hvor der kunne monteres en 0 ohm modstand mellem in og out (ben 2) i tilfælde af at vol kredsen mangede.. (PA)
Er dog ikke 100% sikker, så find lige ud af om banen bruges til noget før du skære den over...
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
nissen Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 14 Januar 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg blander mig lige lidt. Jeg må indrømme, som fagmand på området, at Neeper/Kim har ret i mange af de ting han skriver!. Han bliver måske lidt ophidset når han møder modstand. Men dette ændre ikke ved at han har mere tjek på disse detaljer end visse andre personer, ja man skulle jo næsten tro at han har tætte kontakter til Thule.
Måske det er bedre at undersøge tingene lidt nærmere inden man kaster sådan en bold op i luften.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Brian73 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 14 Januar 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
JA, det er bare lædervesten der mangler!  |
|
|
Tror ikke at JB har brug for en selvtillids vest, snarer en duserhjelm (sikkerhedshjelm) til at ta alle de slag han får herinde...
|
| Til top |
|
| |
Anders T Branchemedlem

Thule Audio
Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej allesammen,
Der bliver diskuteret frem og tilbage, hvorfor SACD ikke kan afspilles på vores nye DVA afspillere.
SACD kræver et specielt drev, men DVD-Audio kan afspilles på et standard DVD-ROM drev. Der findes ganske få SACD drev og de gode af dem er meget dyre. Men der findes tonsvis af forskellige DVD drev.
Egentlig er både SACD og DVD-Audio ikke specielt vigtige formater for os, idet der kun findes 100-150 DVD-Audio plader og kun lidt flere SACD plader.
Der findes hundrede af tusinder af forskellige CD plader.
DVD-Audio tog vi derfor kun med fordi vi "fik det i nakken, da vi gik ud af butikken".
Vi har lagt mere vægt på at finde et så godt drev som muligt til CD plader, og derfor afprøvet utroligt mange drev. Det DVD-Rom drev vi har fundet er:
- helt lydløst
- utroligt hurtigt
- ingen problemer med afspilning af vanskelige plader (Playability).
- lav pris (= kan sælges til en overskuelig pris til kunderne)
Ovenstående drev kombineret med vores asynkrone opsamplingskort DIGIT II, mener vi for CD plader, fuldt ud kan leve op til en SACD afspiller i samme prisklasse, der afspiller den samme plade, men i SACD format.
Efter vores vurdering er nemlig flaskehalsen for en god lydkvalitet i CD/DVD/SACD afspillere lige så meget præcisionen af clock-systemet som bitopløsningen. Dvs. en isolation af clocken til D/A konverterne i forhold til drevets clock vil klart forbedre lyden. Dette kaldes et asynkront clock system.
For flerkanals lyd mener jeg, at man kan få lige så god lyd fra DTS (spec. 24 bit DTS) som DVD-Audio og SACD. Desuden kan man med DTS også få live video, som DVD-koncerter.
SACD og DVD-Audio formaterne kan som bekendt ikke kan afspille live video (dog kan DVD-Audio vise still-billeder).
Grunden til at vi har mange forskellige modeller er, at de skal passe til de forskellige forstærkere:
DVA100 -> IA60/IA100 (fra kr. 4500)
DVA150B -> IA60B SE/ IA150B (fra kr. 7500)
DVA120 -> AV100/AV120 (fra kr. 18.500)
DVA250B -> PR350B (kr. 27.900)
Angivet pris er for forstærkerne.
"B" versionerne kan opgraderes med DIGIT II kort. Vi lagerfører ikke modellerne - de bliver lavet efter ordre, og bygget over de samme moduler.
mvh
Anders Thule
Thule Audio ApS
|
| Til top |
|
| |